Hjælp: Saxo 1,6i VTS 16V år 1999
Fra : Hugo

Dato : 13-10-03 15:07

Hejza

Jeg har lige købt overnævnte bil. Men har endnu ikke fået min
indstruktionsbog. Så jeg ville hører om der var nogle af jer, der kunne
fortælle mig:
1. Hvor meget vand (til køleren) der kan være.
2. Hvor meget olie der skal være i motoren.
Så ville jeg bliver rigtig glad.
Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg gerne vide det så hurtigt så muligt..

/Brian Nørrelund

Fra : ThomasS

Dato : 13-10-03 15:32

"Hugo" <Streamer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejza
>
> Jeg har lige købt overnævnte bil.

Hej Hugo.

Hvem var de forrige ejer?
En knægt på 20-21 år?

Pas på med saxo vts, jeg kender 2 her har ovennævnte bil, og de er blevet
tæsket så meget at det er næsten helt urimeligt!!!

Men, nu har du jo handlet...

/Thomas

Fra : Hugo

Dato : 13-10-03 15:44

ThomasS wrote:
> [...]
>
> Pas på med saxo vts, jeg kender 2 her har ovennævnte bil, og de er
> blevet tæsket så meget at det er næsten helt urimeligt!!!

Hej Thomas

Nej han var heldigvis meget ældre.. Og det var også kun derfor jeg købte
lige den.

Fra : ThomasS

Dato : 14-10-03 09:16

> Nej han var heldigvis meget ældre.. Og det var også kun derfor jeg købte
> lige den.

Det var godt...
De 2 saxo'er jeg kender til er simpelthen ved at falde fra hinanden.
Gearkassen skal ha' mellemgas for at gå i "hak", og den har kun gået
70.000km, men det har været 70k km med fuld damp!!!

Held og lykke med "Citronen"

/Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-10-03 16:37

Hugo wrote:

> 1. Hvor meget vand (til køleren) der kan være.
> 2. Hvor meget olie der skal være i motoren.
> Så ville jeg bliver rigtig glad.
> Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg gerne vide det så hurtigt så muligt..

Jeg har ikke nogen instruktionsbog, men kan du ikke se det af min
og max mærkerne på hhv. oliepind og overløbsbeholderen til
køleren??

Hvis det er fordi du skal ud og købe ind til olie og kølerskift,
så er mit bud at din motor napper 4 liter olie hvis du skifter
filteret. Skifter du ikke filter vil jeg sige ca. en halv liter
mindre. Start med at fylde 3 liter på og vent et par minutter på
at det løber ned i bundkarret. Check på oliepinden og fyld efter
hvis oliestanden er for lav. Når det ser fornuftigt ud på
oliepinden, starter du motoren og lader den snurre 30 sekunder så
olien bliver pumpet en tur rundt i motoren. Sluk igen, vent en 4-5
minutter og check så oliestanden nok engang, samt fyld efter.

Ca. samme fremgangsmåde med kølervædsken. Jeg vil skyde på du skal
bruge noget der ligner 5 liter. Start med at hive låget af
overløbsbeholderen og fyld kølervædske på den. Måske drikker
motoren det med det samme, så fyld på indtil vandstanden står
mellem min og max mærket i beholderen. På med låget, start motoren
et halvt minuts tid, sluk og check om der mangler vædske i
beholderen. Fyld efter, lad den snurre et øjeblik igen og så
fremdeles. Lad varmeapparatet i kabinen stå på fuld varme mens det
står på. Det er vigtigt at motoren ikke får lov til at blive varm
mens du gør det, du bør *aldrig* tage låget af når motoren er
varm. Når den har drukket en 4-5 liter og ikke suger mere fra
overløbet, så kører du en tur og lader motoren blive driftsvarm.
Når den er kølet af igen (typisk dagen efter) kan du fylde efter i
overløbsbeholderen en sidste gang. Husk ikke at fylde over max
mærket, der skal være plads til at motoren kan pumpe vand over i
overløbet når den bliver varm.

--
Hygge..
Thomas