Hejsa, kan ikke få computeren til at boote~
Fra : Jan F Joergesen

Dato : 13-10-03 12:03

Hej der.

Jeg er blevet sat til at ordne kærestens computer, men er gået kold, så
håber der er et par kvikke hoveder her.

Problemet er, at når computeren skal til at starte windows op ( efter at den
har fundet ram, hd, grafikkort, og cpu i bios, så går skærmen sort, og der
sker ikke mere.

Har prøvet med et nyt bundkort, strømforsyning og hd og det hjælper ikke.

Da jeg satte det nye bundkort i skrev den cmos low on battery eller sådan
noget lignende, kan det have en betydning.

Inden hendes computer gik helt ned, og ikke ville starte mere, var der
problemer med at den ikke kunne huske hvad klokken var, hvis jeg satte den
til kl 14, slukkede computeren tændte den igen, så ville kl være f.eks 24.

Håber der er nogle der har et svar, for kan slet ikke se hvad det skulle
være lige nu.

Takker til alle.

Fra : JK

Dato : 13-10-03 13:05

On Mon, 13 Oct 2003 13:02:52 +0200, "Jan F Joergesen"
<janimal@mail.trillegaarden.dk> wrote:

> [...]
>
>Håber der er nogle der har et svar, for kan slet ikke se hvad det skulle

Hvad med at finde en boot diskette at boote på ? med det gamle
bundkort. Man kan ikke skifte windows og forvente at skidtet kan boote
på harddisken. Det afhænger ialfald af, hvilket styresystem det er.

Der er som bekendt en del muligheder for styresystem.

Hvis den vil boote på sådan en floppy, så gå ind i bios og gem denne
igen. Hvis det er et ældre bundkort med Harddisk Detektion afdeling i
bios, så lav check af alle 4 porte og gem bios, og reboot uden floppy,
på harddisk.

Cmos battery har betydning for om bios-indstillinger bliver husket,
når stikkontakten tages fra PC'en. Hvis ikke bios-indstillinger
huskes, ved PC'en intet om tilsluttede drev, ram, m.m.
men den kan godt køre med et dårligt batteri, bare
stikkontakt-forbindelse ikke afbrudes, og forudsat at det en ATX og
ikke AT.

mvh

John

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-10-03 16:41

"Jan F Joergesen" <janimal@mail.trillegaarden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til kl 14, slukkede computeren tændte den igen, så ville kl være f.eks 24.

Har du prøvet et nyt batteri ?

Thomas