Hvem laver I efterslægt på?
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 12-10-03 16:47

Jeg overvejer nu at gå i gang med efterslægt på nogle af mine aner. Og efter
hvad jeg kan se, er de fleste slægtsbøger lavet således, at man finder
"ophavsmanden" til sit efternavn - laver aner og efterslægt til ham. Men mit
Pedersen har jeg fået, fordi min farmor giftede sig til det - med en, som
ikke er min farfar - så det er vel ikke mit slægtsnavn på den måde.

Min næste tanke har så været at lave efterslægt for den, som har været årsag
til mine tre kendte bedsteforældres efternavne (det vil for 2s vedkommende
være mine tip-tip og for en enkelt min tip). Eller måske på alle mine
tip-tip´er.

Men hvad gør I andre?

mvh
Jette Pedersen
Kolding

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-10-03 17:11

On Sun, 12 Oct 2003 17:46:38 +0200, "Jette Toftegaard Pedersen"
<jetteSLET@nebrot.dk> wrote:

>Jeg overvejer nu at gå i gang med efterslægt på nogle af mine aner. Og efter
>hvad jeg kan se, er de fleste slægtsbøger lavet således, at man finder
>"ophavsmanden" til sit efternavn - laver aner og efterslægt til ham.

Pas på med at gå ud fra, hvad der er "normalt" i slægtsbøger. Mange
slægtsbøger er lavet af professionelle firmaer, og der tæller helt
andre betragtninger. Et typisk eksempel er den bog, jeg har om Hans
Rasmussen Skafte's aner og efterkommere. Han levede fra 1800 til 1867
og havde 12 børn, hvoraf ingen døde som små.

Det er en helt typisk proband for den slags bøger. For det første er
vi oppe i 1800-tallet, så det ikke var alt for vanskeligt at
slægtsforske omkring ham; men samtidig har han en utrolig masse
efterkommere, der kunne være potentielle købere til bogen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : isch

Dato : 12-10-03 18:08

"Jette Toftegaard Pedersen" skrev d. 12-10-03 16:47 dette indlæg :
> [...]
vedkommende
> være mine tip-tip og for en enkelt min tip). Eller måske på alle mine

Kære Jette
Jeg synes, som Lars Helbo, man ikke skal tage hensyn til, hvad de
profesionelle gør.
Gør det, du har mest lyst til. Måske er de de ældste aner, du ønsker at
følge, eller det er dem, der er nærmere nutiden. Min mand og jeg
registrerer alle de efterkommere af aner, vi kan finde, men vi bliver nu
heller aldrig færdig, men sjovt er det!
Med venlig hilsen Ingrid Schmidt

http://www.kandu.dk/

Fra : Palle Kvist

Dato : 12-10-03 18:32

Jeg har lavet på mine oldeforældre og et enkelt sæt tipoldeforældre.
Mest fordi det var overskueligt at hive ud af familien og på denne måde få
et overblik over fætre/kusiner, gran ditto mv.
Til dette har jeg ikke brugt officielle kilder i nævneværdig grad.

Herudover er jeg begyndt at kigge på en familie længere tid tilbage, der
specielt har fanget min interesse.
Specielt for denne families vedkommende, finder jeg det interessant at finde
ud af hvad der blev af børnene osv.
Her bruger jeg så de sædvanlige kilder mm.

Mvh.
Palle Kvist

Fra : Bo

Dato : 12-10-03 19:16

> Men hvad gør I andre?

Hvis man har en markant person som forfader kan man jo bruge ham/hende som
udgangspunkt. Hvis hans familie er stor er det jo spændende at følge
afkommet.
Jeg har selv puslet lidt med Simon Meisling, HC Andersens strenge rektor, og
det er en ret stor slægt der kommer ud af det.

Bo

www.boekelund.dk