Ritmester Schubart
Fra : Peter Buch

Dato : 12-10-03 15:49

Ritmester Johan Valentin Schubart (o. 1630-1709), begr. i Harte kirke
20.8.1709.
Jeg har fået oplyst følgende:
Johan var gift 2 gange, først med Mette Kaas, med hvem han fik 13 sønner og
1 datter. Blev senere gift med Mette Busch, med hende fik han 3 sønner og 1
datter.

Har nogen kendskab til Mette Kaas og hendes 13 sønner og 1 datter ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 13-10-03 07:43

Mette Kaas er vel den samme som Maren (Margrethe) Kaas som døde 1698.
Hun var datter av oberstløytnant i dansk tjeneste og eier av Refstrup,
Herman Kaas, død 1658, gift 7/10-1649 i Viborg med Magdalene Ottesdatter
Kruse.

Jeg har tre sønner til Maren (Margrethe) Kaas og rittmester Johan (Jonas?)
Valentin Schubart født 1630 i Erfurt:

Generalmajor Herman Michael Schubarth, døpt 2/12-1668 i Frelserens kirke i
Christianshavn, gift med Anna Sibylle Schorr, født ca 1680, død 24/4 1763.

Vaktmester i et holstensk rytterregiment, Vilhelm Gottlieb Schubart, død
1702.

Direktør for Kongsberg Sølvverk, Johan Ludevig Schubart, født ca 1690, død
7/1-1737 i Kongsberg, gift 12/11-1733 med Margrethe Dorothea Schlanbusch,
død 1763.

Mvh
Sølvi Arntzen

Fra : Steen Thomsen

Dato : 17-10-03 17:50

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> wrote in message news:<mPdib.6317$jf4.352662@news000.worldonline.dk>...
> Ritmester Johan Valentin Schubart (o. 1630-1709), begr. i Harte kirke
> 20.8.1709.

Det var sgu da skægt - jeg har lige haft gaflen i ham, eftersom hans
kone2 er min grand....tante.
(Iøvrigt: Alle officererne må kunne findes i Hirsch: Danske og Norske
Officerer, håndskrift på RA, fotostat står fremme).

Værsgo:

Johan Valentin Schubart.
Ritmester og gårdejer i Harte.
Født 1630 i Erfurt i Thüringen (Sundbo).
Død 12 aug 1709 (Sundbo).
Begr 20 aug 1709 i Harte (Nygaard).

Levnedsbeskrivelse
1656 rytter i den svenske hær, 1657 korporal sammesteds.
1657 kvartermester i Weimars hær. 1659 kvartermester i den
danske hær, 1676 regimentskvartermester, 1679 ritmester,
1679 afsked. Derefter gårdejer i Harte ved Kolding. 1680 får
han bevilget skattefrihed af sin gård, mod at sønnerne
bliver soldater. 1679 fæster han Harte sogns kongetiende mod
at vedligeholde kirken. 1683-84 regimentskvartermester.
1687-95 løjtnant. Schubarts underlige karriereforløb skal
ses i lyset af de mange krige. Hæren blev udvidet og
reduceret gang efter gang. (Note 1)

Gift med

Mette Kaas.
Født ca 1636 (Sundbo).
Begr 6 feb 1700 i Harte (Sundbo). Rimeligvis datter af
Christen Kaas til Skibstedgaard (mur-Kaas). 13 sønner
og 3 døtre. Af sønnerne døde 7 som små og 5 i krigen.
(Note 2)

Børn Frederik Christian Schubart.
Premierløjtnant.
Født ca 1665 (anslået).
Død 1702 (Sundbo). 1683 kvartermester, 1689 løjtnant.
Var med regimentet i Ungarn da det var udlejet til
Østrig til kamp mod tyrkerne. 1694 premierløjtnant i
Hestgarden. (Note 3)

Herman Schubart.
Generalmajor.
Født 2 dec 1668 (Sundbo). 1682 rytter, 1691 korporal,
1695 kornet, 1696 løjtnant, 1700 ritmester, senere
generalmajor. (Note 4)

Vilhelm Schubart.
Vagtmester.
Født ca 1669 (anslået).
Død 1702 i Flandern (Sundbo). Rytter efter 1682 (hvor
han ikke slap igennem sessionen). Faldt i krigen. (Note
5)

Anne Marie Schubart.
Født caca 1670 (anslået).
Lever 1728 (Sundbo). (Note 6)

Gift 14 jul 1700 i Påby i Kolding (Kbg) med

Mette Nielsdatter Busch.
Døbt 2 maj 1677 i Grenå (Nygaard). (Note 7)
Flere børn, som døde som små. (Note 8)
De er gift i Påby, som ligger lige ved Harte, hvor
hendes bror er præst. (Note 9)
Hun optræder ikke i sin bror Hans Busch's skifte i
1724, så da er hun sandsynligvis død. (Note 10)

Børn Niels Schubart.
Rytterofficer. Hjemmedøbt 18 apr 1701 i Harte
(Nygaard). (Note 11)

Mikkel Adolf Schubart. Hjemmedøbt 4 okt 1702 i Harte
(Nygaard).
Begr 25 jan 1706 i Harte (Nygaard). Døbt som Mikkel,
begeravet som Mikkel Adolf. (Note 12)
Rimeligvis den samme person.

Valentin Schubart.
Døbt 26 nov 1703 i Harte (Nygaard).
Begr 11 jul 1705 i Harte (Nygaard). (Note 13)

--- Noter og kilder ------------------------

1) Sundbo: Ritmester Jens Kaas i Personalhist.Tidsskr 1953.
Nygaards jyske sedler, RA læsesalen.

2-6, 8) Sundbo: Ritmester Jens Kaas i Personalhist.Tidsskr 1953.

9) Kolding kbg.

10) Vejle skifteprotokol 1718-1750 fol 102b-111.

11) Sundbo: Ritmester Jens Kaas i Personalhist.Tidsskr 1953.
Nygaards jyske sedler, RA læsesalen.

12-13) Nygaards jyske sedler, RA læsesalen.

Fra : Peter Buch

Dato : 18-10-03 11:02

"Steen Thomsen" <steenthomsen@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Buch" <p.buch@mail.dk> wrote in message

Steen - mange tak for de fine oplysninger

Mvh

Peter Buch

Fra : Varla

Dato : 19-11-03 17:49

"Steen Thomsen" skrev d. 17-10-03 17:50 dette indlæg :
> [...]
>
> Johan Valentin Schubart.
> Ritmester og gårdejer i Harte.
> Født 1630 i Erfurt i Thüringen (Sundbo).

Undskyld jeg blander mig med et spørgsmål, men er fødselsåret
dokumenteret, for jeg har det som 1627, men det er udokumenteret, og jeg
ser helst dokumenterede oplysninger, så hvis jeg skal rette det, så
spørgsmålet.
I øvrigt tak for de fine oplysninger. De supplerer meget fint mine
sparsomme ditto.

med venlig hilsen

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Steen Thomsen

Dato : 19-12-03 21:50

> [...]
> dokumenteret, for jeg har det som 1627, men det er udokumenteret, og jeg
> ser helst dokumenterede oplysninger, så hvis jeg skal rette det, så

Jeg ser også helst dokumenterede oplysninger! Men Sundbo som jeg
henviser til har i sin artikel i Personalhist.Tidsskr 1953 ikke nogen
kildehenvisning på fødselsåret. Har du været i Hirsch's
officerer?Eller set begravelsen efter for aldersangivelse?

Har du en kilde til 1627?

*

/|\
í/|\¤ Glædelig for-jul
///|\\í Steen Thomsen
/í/|\¡\
í/¡/|í\í\
/í//¤|\*\\í

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Per Nermo

Dato : 19-12-03 22:39

On 19 Dec 2003 12:49:40 -0800, steenthomsen@danbbs.dk (Steen Thomsen)
wrote:

> [...]

Det kom en Scubart til Norge (Kristiansund ?),
som fikk en datter Alhed (f.ca.1710 ?) g. Lars Pedersen Bie
på Hareidstrand, Sunnmøre.

Kanskje var Alhed søster til den Johan Jacob Schubart
som ble g.m. Marie Castberg, d. av Niels Thygesen Castberg,
(f.ca.1660 ?) som bodde i København men vel kom fra Sunnmøre.

Per Nermo

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-02-04 10:50

Så vidt jeg husker er der el. har der været en gravsten over ham i Harte
kirke.
Prøv værket "Danmarks Kirker".
MVH
Henning Jensen