Trafik spørgsmål - Regler for heste ridnin~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-03 14:02

Er der nogen faste regler for hvor gamle/unge mennesker man må sende ud på
vejene på en hest ?
Jeg oplevede her forleden dag, en ca. 11-12 årig pige, på en ret stor hest,
komme ridende i den forkerte side af vejen.
Jeg kørte naturligvis uden om, men pigen forsøgte hverken at komme over i
den rigtige side eller andet for at undgå et sammenstød.
Det skal nok lige nævnes at det "skete" inden for bygrænsen, så min fart var
ikke særligt høj.

Men jeg tænkte bare på at sådan en hest jo (måske ?) hurtigt kan tage magten
fra sådan en lille pige (som var helt uden ledsagelse).

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 - Tillykke med den sjette VM titel til
Schumi i dag

Fra : Britta Larsen

Dato : 12-10-03 15:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8950d9$0$94857$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> den rigtige side eller andet for at undgå et sammenstød.
> Det skal nok lige nævnes at det "skete" inden for bygrænsen, så min fart

Hej Per.

Jeg er selv en garvet rytter og ja det jeg erfare eller selv gør er at man
skal følge de samme regler som cykelister, men ved bare ikke lige om man må
ride på cykkelstien ;).
Hvor når er der egentlig at loven mener børn er gammel nok til at cykle
selv?????
11-12 år alene på en stor hest er uakseptabelt (efter min mening). Jeg ved
at i den rideklub jeg var i engang måtte man ikke ride ud aflene hvis man
var under 18 år.

> Men jeg tænkte bare på at sådan en hest jo (måske ?) hurtigt kan tage
magten
> fra sådan en lille pige (som var helt uden ledsagelse).

En hest kan skam ikke kun hurtigt tage magten fra en lille pige, men har
letter ved det, end ved en voksen og mere erfaren rytter.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-10-03 15:52

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er selv en garvet rytter og ja det jeg erfare eller selv gør er at man
> skal følge de samme regler som cykelister, men ved bare ikke lige om man må
> ride på cykkelstien ;).

En rytter til hest har samme rettigheder som en bil.
Jeg mener ikke, at den må ride på cykelstien - selvom det i mange tilfælde er
bedst.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : //zigge

Dato : 12-10-03 17:46

> [...]
> skal følge de samme regler som cykelister, men ved bare ikke lige om man

Jeg er også en garvet rytter - fik min første hest i dåbsgave af min
mormor... Så hvornår er man gammel nok til at ride i trafikken?
I de fleste politikredse er det forbudt at ride på cykelstien. Lovmæssigt er
der de samme regler for heste som for anden trafik, og hesten skal føres på
samme måde som en bil (i trafikken

> [...]
> at i den rideklub jeg var i engang måtte man ikke ride ud aflene hvis man

Jeg mener at det er den slags regler der giver uheld, hvis man lige er
startet i en rideklub så er det jo ligegyldigt om man er 45 år gammel. Et
barn på 12 år kan sagten være en bedre rytter end en voksen og størrelse
betyder ingenting på en hest. Hvis man mener det så er man i hvert fald ikke
en garvet rytter.
Selvfølgeligt kan hesten være så stor og tung at man har svært ved at sidde
korrekt på den, men med den størrelse rideheste der normalt ses er det kun
et problem for folk på under 120cm

> magten

Om der er ledsager med eller ej, betyder kun lidt, en hest kan springe ud
foran en bil på et splitsekund! Men selvfølgelig er det en god ide at være
et par, hvis man ønsker at gøre en hest mere trafiksikker, de er jo flokdyr
og det virker meget beroligende på en lidt nervøs hest at der er en makker
med der er cool når der kommer en bil.

> En hest kan skam ikke kun hurtigt tage magten fra en lille pige, men har
> letter ved det, end ved en voksen og mere erfaren rytter.

Erfaring ja, voksen ....

I øvrigt mener jeg da at trafikundervisning er en ting der generalt lægges
for lidt vægt på ved rideundervisningen i klubberne. Der er for meget hygge
og samværd, på bekostning af at det at holde hest er noget man bør være
seriøs omkring og have stor respekt for.
Ridesporten har udviklet sig i en retning hvor jeg mener at det er lidt til
grin. Dressurridning er til for at opøve rytterne i at ride - dressur er
ikke et mål i sig selv, men det er der mange der mener... men bare de hygger
sig.

Mvh
//zigge

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-03 19:02

//zigge wrote:

> [...]
> voksen og størrelse betyder ingenting på en hest. Hvis man mener det
> så er man i hvert fald ikke en garvet rytter.

Det skal jeg ikke kunne sige, men hvis man rider i den forkerte side af
vejen, så er man ikke stor/gammel nok IMO.

> Om der er ledsager med eller ej, betyder kun lidt, en hest kan
> springe ud foran en bil på et splitsekund!

Jeg tænkte nu mere på at det kun var et barn, der sad på hesten.
Et barn som åbenbart ikke var stor nok til at færdes i trafikken alene.

> I øvrigt mener jeg da at trafikundervisning er en ting der generalt
> lægges for lidt vægt på ved rideundervisningen i klubberne.

Ja det ville nok hjælpe lidt hvis man fik et heste-kørekort

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-10-03 20:02

> [...]
> Det skal jeg ikke kunne sige, men hvis man rider i den forkerte side af
> vejen, så er man ikke stor/gammel nok IMO.

Det kan jo ikke modsiges...

> Ja det ville nok hjælpe lidt hvis man fik et heste-kørekort

Det er næsten på vej, da man skal have det der kaldes for ridemærker, før man
kan få rytterlicens, som kræves ved distriktsstævner.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-03 19:16

Britta Larsen wrote:

> Jeg er selv en garvet rytter og ja det jeg erfare eller selv gør er
> at man skal følge de samme regler som cykelister, men ved bare ikke
> lige om man må ride på cykkelstien ;).

Det gør de i hvertfald meget tit her ved os, der ligger en rideklub lidt
længere ude af vejen.
Jeg synes dog at det er fint nok/mest sikkert for både ryttere/heste/andre
trafikanter, hvis de rider på cykelstien.

> Hvor når er der egentlig at loven mener børn er gammel nok til at
> cykle selv?????

Uha, godt spørgsmål.
Jeg har 2 drenge (7 og 11 år) og den "lille" for så absolut ikke lov at køre
alene på cykel, det er han simpelthen for "ung" til.
Men den store på 11, ham har jeg ingen skrupler ved at sende ud i
traffikken.

> 11-12 år alene på en stor hest er uakseptabelt (efter min mening).

Også efter min mening.

> Jeg ved at i den rideklub jeg var i engang måtte man ikke ride ud
> aflene hvis man var under 18 år.

Fornuftigt.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-10-03 07:25

> [...]
> Jeg synes dog at det er fint nok/mest sikkert for både ryttere/heste/andre
> trafikanter, hvis de rider på cykelstien.

Må man som garvet cyklist blande sig ! - Sådanne kreaturer hører absolut
ikke hjemme på en cykelsti - jeg har ofte problemet her hvor jeg bor -
krikkerne bliver nervøse, tripper rundt og sparker ud når der kommer en
"lille cyklist - (0,1 ton på en racercykel)" imod dem.
Ud på vejen med hestene hvor de retteligt hører hjemme - sparker de ud og
rammer en bil er det jo kun lak og blik det går ud over.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-10-03 18:21

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> jeg bor - krikkerne bliver nervøse, tripper rundt og sparker ud når
> der kommer en "lille cyklist - (0,1 ton på en racercykel)" imod dem.

Jeg er selv cyklist, dog har jeg aldrig oplevet at en hest har sparket ud
efter hverken mig eller min familie, og vi møder/overhaler da ret ofte heste
på cykelstien.