orm...forebyggelse osv.
Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-04-01 10:28

Hejsa
Nu da Laban og Freja - foreløbig næsten hver aften - kommer ud i sele i
haven, er jeg kommet i tanke om, at der findes modbydelige sager som
orm. Er det normalt sådan, at man forebygger den slags
ubehageligheder....eller plejer man at behandle, når/hvis man opdager at
ens kat har fået bæsterne på halsen??? Den litteratur jeg i øjeblikket
har adgang til om emnet, er ikke særlig fyldestgørende...og der står
faktisk ikke noget om, hvordan man som katteejer skal forholde sig til
ormene (men alt om hvad ormene er, hvordan de ser ud osv.). Jeg kan
forstå at mine katte bør være ret godt beskyttet mod bændelorm, pga. at
vi bruger frontline vet....men hvad med alle de andre lede former for
orm?
Hvad gør I?
- Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 11-04-01 11:51

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AD423AC.BCD0377@hum.auc.dk...
> [...]
> forstå at mine katte bør være ret godt beskyttet mod bændelorm, pga. at
> vi bruger frontline vet....men hvad med alle de andre lede former for

Hej Gitte

Jeg vil meget gerne fortælle hvordan vi gør det her i katte hjemmet

Efter at alt ormekur skal på recept, er det blevet vendt op og ned på alt
inden for orme bekæmpelse og forebyggelse. Vores dyrlæge udskriver ikke
ormekur på recept med mindre man har en mistanke om at katten har orm. Før
hen gav vi altid vores katte ormekur som forebyggende middel, og man kan da
til dels sige vi stadig gør det samme. Ment på den måde, ved jeg nu er det X
antal måneder siden han sidst fik, ja så får han igen hvis jeg har den
mindste mistanke til orm. Vi har mange mus, og da de er en "god" smittekilde
får de stadig ormekur regelmæssigt.
Men tror du overhovedet Laban og Freja har brug for ormekur, når de ikke er
i rigtig kontakt med mus osv. Måske du skulle ringe til din dyrlæge, og få
en snak. Vi har jo i alt tre katte og en af dem hader for at sige det mildt
og være udenfor, det sker dog af og til at hun sniger sig lidt ud i
køkkenhaven, hun fanger en mus engang i mellem, men hun får kun ormekur en
gang om året, så jeg kunne da ikke forestille mig dine skulle ha´mere end
det.

God Påske til alle firbenede og tobenede

Heidi Høegh

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-04-01 14:32

"Heidi Høegh" wrote:

> [...]
> det.
> God Påske til alle firbenede og tobenede

Hejsa både Heidi og Nina
Hm...nej, det var det jeg tænkte....når de kun er ude i sele dagligt en halv
times tid (længere finder de sig ikke i det endnu...der er for køligt vil jeg
tro) og da i alt fald ikke fanger mus eller lignende, så er risikoen cel
minimal. Jeg kan bare huske fra dengang jeg havde hest, at den vist fik det
forebyggende - måske hundene også egentlig - og jeg er da glad for at høre at
man faktisk først behandler, når der er noget at behandle. Jeg vil dog kontakte
min egen dyrlæge for en sikkerheds skyld...tror dog ikke hun giver mig et andet
svar end I har gjort her på gruppen
God påske til jer også
Freja, Laban og Gitte

Fra : Nina

Dato : 11-04-01 11:49

Ormekur er ikke forebyggende, kun helbredende.

Hilsen Nina

Fra : Heidi Høegh

Dato : 11-04-01 12:59

Nina <NOSPAMNina@knus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b1cu9$ee7$1@sunsite.dk...
> Ormekur er ikke forebyggende, kun helbredende.
>
> Hilsen Nina

Hej Nina

Det har du fuldstændig ret i
Men når jeg bruger formuleringen forebyggende mener jeg at katten ikke skal
have så mange orm at den begynder at have mange symptomer såsom meget
vommet, orm hængende ud af enden, mistende appetit osv. Altså har den de
mindste symptomer ja så skal den have ormekur inden det udvikler sig, det er
det jeg mener med forebyggende, men du har fuldstændig ret i at det ikke er
forebyggende.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh