Valideringsbøvl!
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 11:54

Jeg er i færd med at revidere et antal ældre html-sider, og vil i den
forbindelse gerne opsætte dem som xhtml (1.0) - men jeg har problemer med
at få dem valideret! :(

Jeg har lavet en ren eksperimentalside, hvor jeg kan prøve mig frem med
nogle af de elementer, jeg oftest benytter:

www.oyfss.dk/z_fss1.htm

Når jeg forsøger at validere, får jeg et utal af anmærkninger vedr.
faktisk på *værdierne*!?
Er der noget galt med værdierne - eller er det attributterne, der er
'ulovlige'?
Hvis det sidste er tilfældet, hvordan får jeg så kvalificeret egenskaberne
ved tabeller, -celler mv?
Hvorfor må jeg ikke sætte <br /> efter </table>?
Hvis 'marquee' ikke er tilladt, hvordan laver jeg så rulletekster?

Og lige for god ordens skyld: Jeg *har* gennemlæst xhtml tutorials på
www.html.dk - men jeg synes ikke, jeg deri finder noget, der taler imod at
skrive, som jeg har gjort?

--
fjern slet fra mail-adr.
med venlig hilsen

Fra : FB

Dato : 12-10-03 11:48

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
> Jeg er i færd med at revidere et antal ældre html-sider, og vil i den
> forbindelse gerne opsætte dem som xhtml (1.0) - men jeg har problemer med
> at få dem valideret! :(

Ja det skal jeg love for...
Èn ting jeg ikke helt forstår, man går da ikke igang med at validere til
XHTML 1.0 når den ikke engang validere ved HTML 4.01.

Desuden har du sat XHTML 1.1 ind som doctype.

> [...]
> Hvis 'marquee' ikke er tilladt, hvordan laver jeg så rulletekster?
>
> Og lige for god ordens skyld: Jeg *har* gennemlæst xhtml tutorials på

Jeg synes bestemt du skulle læse den tutorial igen.

Du skriver mange ting med stort: http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion3.asp
/ http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion4.asp
Som burde først og fremmest være indlysende at det må du ikke.

Du skulle måske prøve dig frem med notepad istedetfor. Så er du ihvert fald
100% selv herre over hvad der kommer til at stå.

Held og lyk
Mvh
Stig

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 12:56

FB <not@validemail.dot> wrote:
> Ja det skal jeg love for...
> Èn ting jeg ikke helt forstår, man går da ikke igang med at validere til
> XHTML 1.0 når den ikke engang validere ved HTML 4.01.

Jo, men nu har jeg jo forsøgt at skrive den som xhtml - er det så en
fordel først at prøve med 4.01? Hvis ja, da 'strict', 'transitional'
eller 'frameset'?

> Desuden har du sat XHTML 1.1 ind som doctype.

Det var en fejl [havde i desparation sakset deklarationen fra
www.html.dk/tutorials/ :)] - og det er nu rettet til 1.0
> Jeg synes bestemt du skulle læse den tutorial igen.

Javel - men nu er den slags stof vel ikke lige det, man sætter sig ned
og lærer udenad fra a -> z?

> Du skriver mange ting med stort: http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion3.asp
> / http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion4.asp
> Som burde først og fremmest være indlysende at det må du ikke.

Ja, det må jeg (nu) medgive!

> Du skulle måske prøve dig frem med notepad istedetfor. Så er du ihvert fald
> 100% selv herre over hvad der kommer til at stå.

Er gjort - og det reducerede fejlantallet med 7 - men 'attribut-fejlene'
ser stadig ud til at være der!??

> Held og lyk

Tak, jeg har åbenbart brug for det - og måske også *lidt* mere
bistand!:)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 12-10-03 12:51

> Når jeg forsøger at validere, får jeg et utal af anmærkninger vedr.
> faktisk på *værdierne*!?
> Er der noget galt med værdierne - eller er det attributterne, der er
> 'ulovlige'?

- Det er attributterne der er ulovlige. Som der er blevet sagt, så læs xhtml tutorial'en på html.dk igen. I
http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion1.asp står der:
i XHTML skal alle elementer skrives med små bogstaver (lowercase)
Så hjælper det jo ikke noget når du skriver BORDER o.l.

> Hvis det sidste er tilfældet, hvordan får jeg så kvalificeret egenskaberne
> ved tabeller, -celler mv?

Skriv dem med små bogstaver.

> Hvorfor må jeg ikke sætte <br /> efter </table>?

- <br /> er et linieskift, men det virker umiddelbart underligt, at have et linieskift, når man ikke har noget afsnit åbent. Flyt

> Hvis 'marquee' ikke er tilladt, hvordan laver jeg så rulletekster?

- Mit bedste forslag er, at lade være. Hvorfor skal man side og vente på at se noget tekst, når der er masser af plads på skærmen
til at vise det?
Og så tiltrækker det også enormt meget opmærksomhed, men det kan du jo diskutere med dem i ris+ros gruppen.
Hvis du absolut skal have noget tekst til at bevæge sig, så brug javascript til det.

Inden du går videre med at lave din HP til xhtml, burde du måske gennemgå html's CSS tutorial også, så du kan fjerne dine font-tags
og så kan du jo ligesågodt gennemføre det helt og fjerne din tabel:
http://html.dk/artikler/00043/default.asp

Og hvis du vil benytte xhtml, så brug denne doctype, så får du også IE i standard-mode:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>

--
Ryan

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 13:10

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> wrote:
> Skriv dem med små bogstaver.

Er nu gjort, men 'fejlene' ser stadig ud til at være der!?

have et linieskift, når manikke har noget afsnit åbent. Flyt > <br />
ind i dit <p>, eller endnubedre, sæt lidt style på dit <p>: <p
style="margin-top:20px;">.

OK!

> og så kan du jo ligesågodt gennemføre det helt og fjerne din tabel:
> http://html.dk/artikler/00043/default.asp

Javist - men den viste side er blot en 'test-variant' af et større
kompleks af sider med p.t. adskillige tabeller i; så det kan jeg næppe
ændre altsammen sådan lige på en studs!

> Og hvis du vil benytte xhtml, så brug denne doctype, så får du også IE i
> standard-mode: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> [...]

øhh...skal der ikke stå noget à là 'lang="DA"' for at få æ,ø og å
'godkendt'?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : FB

Dato : 12-10-03 13:29

> Er nu gjort, men 'fejlene' ser stadig ud til at være der!?

Nope. Fjern din marquee og så er den fejlfri i XHTML 1.0

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Så skulle den være der.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 14:03

FB <not@validemail.dot> wrote:
> Så skulle den være der.

Takker jer begge - det var en stor hjælp! :)

Hvor kan man forresten læse mere om (X)HTML og CSS end i dk.html....?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 12-10-03 13:28

> Er nu gjort, men 'fejlene' ser stadig ud til at være der!?

- Nej ikke dem med BORDER o.l.
Nu har du de kun fejl ved de attributter der ikke er lovlige.
td width & height kan du skrive ind i dit css
eller inline: <td style="width:100%; height:69px;">

<marquee> - Slet.
Og så skulle der ikke være flere fejl.

> øhh...skal der ikke stå noget à là 'lang="DA"' for at få æ,ø og å
> 'godkendt'?

Jo sådan her:

Men du skal ikke have den første linie med: <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> med, da den sætter IE i quirks mode.
det klare man med denne: <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />

--
Ryan

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 21:29

> [...]
> html's CSS tutorial også, så du kan fjerne dine font-tags og så kan du jo
> ligesågodt gennemføre det helt og fjerne din tabel:

Det har jeg så forsøgt - resultatet kan ses på

http://www.oyfss.dk/zc_fss1.htm

Men jeg ville gerne have teksterne placeret i midten (sideværts) - det
synes jeg ikke, jeg finder anvisning på i CSS tutorial(?)

Hvordan får jeg det gjort?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-10-03 22:02

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) skrev :

>Men jeg ville gerne have teksterne placeret i midten (sideværts) - det
>synes jeg ikke, jeg finder anvisning på i CSS tutorial(?)

h1, h2 {text-align: center}
--
Knud

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 22:45

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:
> h1, h2 {text-align: center}

OK!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : FB

Dato : 12-10-03 22:10

> [...]
>
> Men jeg ville gerne have teksterne placeret i midten (sideværts) - det
> synes jeg ikke, jeg finder anvisning på i CSS tutorial(?)

Prøv:

}
#overskrift {
position:absolute;
left:100px;
top:20px;
color: white;
}
#budskab {
position:absolute;
left:100px;
top:80px;
color: yellow;
}

----------------

Ingen grund til at give dine div'er længde i denne sammenhæng.
Derfor er der også vandret scroll, da diven skal starte 100px fra venstre og
være 100% af brugerens vindue.
Det går ikke.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 22:45

FB <not@validemail.dot> wrote:

> Ingen grund til at give dine div'er længde i denne sammenhæng.
> Derfor er der også vandret scroll, da diven skal starte 100px fra venstre og
> være 100% af brugerens vindue.
> Det går ikke.

Nej, det går ikke - men dit forslag centrerer da ikke teksterne
sideværts!?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : FB

Dato : 12-10-03 23:08

> Nej, det går ikke - men dit forslag centrerer da ikke teksterne
> sideværts!?

Nej, det gør det ikke. Det fik jeg ikke lige med.

Du kan bruge Knud's forslag som så vil centrer alle H1'er og H2'er på din
side.

Jeg vil hellere tilføje:

text-align: center;

til

#overskrift {
og
#budskab {

Det vil så kun centrer alt text i de to div'er.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 13-10-03 09:51

FB wrote:
> Jeg vil hellere tilføje:
>
> text-align: center;
>
> til
>
> #overskrift {
> og
> #budskab {
>
> Det vil så kun centrer alt text i de to div'er.

Ja, det har jeg allerede - med held - gjort; tak igen!

--
fjern slet fra mail-adr.
med venlig hilsen

Fra : jopa

Dato : 12-10-03 15:26

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er i færd med at revidere et antal ældre html-sider, og vil i den
> forbindelse gerne opsætte dem som xhtml (1.0) - men jeg har problemer
> med at få dem valideret! :(

Start med at beslutte dig om du vil gå den rigtige vej <div> og så skrot
tabeller.Det er så en start.
Husk at alt skal stå med småt

marquee er noget IE snask som kan laves anderledes hvis du absolut vil sådan
noget.
Kan bla laves i Flash, som du så evt henter ind med noget iframe. Andre
muligheder findes.
--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk