gamle billeder og papir
Fra : Kim K Petersen

Dato : 11-10-03 21:09

Hej.
Er der nogen der ved hvordan man bedst
opbevarer gamle dokumenter,papirer og
aviser? Evt. også billeder og mikrokort?
Jeg sidder lige og læser i gamle aviser fra
1950-60'erne .Vejle amts folkeblad og
Horsens folkeblad.
Fortsat god weekend.
Kim Kongstad Petersen
Kikope Bøger
www.kikope.com
www.vongelokalhistoriskearkiv.dk

..

Fra : Tom Stryhn

Dato : 11-10-03 21:23

Du finder lidt på om opbevaring af bl.a foto's

http://www.natmus.dk/cons/reports/2002/fotobevaring/fotobevaring.htm

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 09.10.2003

Fra : Spangkuk

Dato : 11-10-03 21:25

..
> Er der nogen der ved hvordan man bedst
> opbevarer gamle dokumenter,papirer og
> aviser? Evt. også billeder og mikrokort?

Papir skal opbevares mørk og i stabil temperatur. Luftfugtigheden skal også
være stabil.

MEN, det meste papir indeholder syre som langsomt og sikkert nedbryder
papiret. Undtaget er dog ægte dokumentpapir, som er syrefrit. Er du rigtig
heldig, er dokumentet også skrevet/trykt med syrefrit blæk....

Papiret må naturligvis ikke være foldet, og "fedtfingre" er forbudt.

Mht. billederne, vil jeg gætte på, at samme opbevaringsmetode er optimal,
men jeg ved det ikke.

Spang

Fra : Kim K Petersen

Dato : 11-10-03 21:34

Tak for svarene.
Om det er syrefrit papir ved jeg godt nok ikke.
De er fra 1840-1950.Fedtfingre kan nok ikke
undgåes.Jeg har dem liggende i en gammel
brandboks.
Kim
Kikope Bøger
www.kikope.com

Fra : futtog

Dato : 11-10-03 21:54

Hej
Hvis det ikke er noget du skal se i i en længer periode er en mugelighed at
du går ned til din slagter og får ham til at vakiumpakke det i sorte poser,
da ilt og lys er de to faktorer der er med til at nedbryde det meste.
mvh. Preben

Fra : Spangkuk

Dato : 12-10-03 00:10

> Om det er syrefrit papir ved jeg godt nok ikke.
> De er fra 1840-1950.

Det er stort set kun det gode, gamle bøttepapir der fra den tid er syrefrit.
Aviser og lignende udgivelser er ikke.

Bøttepapir kan somregel genkendes ved, at kanten ikke er lige (må ikke
forveksles med nutidens afskårede look-alikes).

>Fedtfingre kan nok ikke
> undgåes.

Jo, det kan de ! Måske vil nogle af dine venner/familiemedlemmer kalde dig
excentrisk, men det kan VIRKELIGT godt betale sig at passe på de gamle
dokumenter. Brug handsker når du håndterer papirerne.

De næste 20 år vil du ikke kunne se forskellen, men om 60 år er den markant,
og kan være afgørende for værdien af dokumenterne (hvis de skal sælges af
dine arvinger )

>Jeg har dem liggende i en gammel
> brandboks.

Genialt !

mvh

Spang

Udlært papirmager (på det sidste hold lærlinge i DK der blev udlært i
kunsten at lave papir - 1986)

Fra : Kim K Petersen

Dato : 12-10-03 07:54

> [...]
>
> mvh
>
> Spang
>
> Udlært papirmager (på det sidste hold lærlinge i DK der blev udlært i

Tak for alle svarene.
Jeg tror jeg gør følgende:

Alle de gamle dokumenter og papirer til min egen
slægtsforskning og Vonge Lokalhistoriske Arkiv
bliver gemt i pap/papir, som foldes som en mappe.
Alle dokumenter og papirer til salg bliver lagt i
plastlommer,da det er lidt nemmere at overskue,
når de skal findes frem.Det hele lægges i brandboks.

Alle billeder lægges i plastlommer og lægges i brandboks.

Til mikrokortene køber jeg nogle små kasser
og ligger dem i brandboksen.

De gamle aviser tror jeg bliver lagt i en papkasse.De fylder
for meget.
Fortsat god weekend.
Hilsen kim

Fra : nusnus

Dato : 11-10-03 21:24

"Kim K Petersen" skrev d. 11-10-03 21:09 dette indlæg :
> [...]
> opbevarer gamle dokumenter,papirer og
> aviser? Evt. også billeder og mikrokort?
> Jeg sidder lige og læser i gamle aviser fra

Hej Kim
Da jeg startede min slægtsforskning tilbage i 1991, satte jeg mine ting
i et ringbind med plasticlommer, der er også både gamle avisudklip,
billeder, div. attester (fra 1918) det er stadig lige pænt. Jeg synes at
det er den bedste måde at opbevare det i, da slægtsforskning i hvert
fald er noget jeg kigger meget på, og når der er lommer i, kan man blive
ved med at blade deri, der kommer ikke sorte fingre o.s.v.

M.v.h
Charlotte

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim K Petersen

Dato : 11-10-03 21:45

"nusnus" <nusnus.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fald er noget jeg kigger meget på, og når der er lommer i, kan man blive
> ved med at blade deri, der kommer ikke sorte fingre o.s.v.

Er der nogle steder hvor man kan købe
f.eks store plasticlommer osv til dokumenter?

Fra : Keld Andersen

Dato : 11-10-03 23:55

Det er en rigtig dårlig idé, at opbevare dokumenter og billeder i
plastiklommer, da de afgiver stoffer, der er med til at nedbryde papiret.
Brug syrefrit papir til opbevaring af originaler og lav kopier, som så kan
sættes ind i plastiklommer.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk