Jeg vil have trist musik
Fra : Sergej Malinovski

Dato : 11-10-03 18:47

Er der nogen der kender til trist (klassisk) musik à la mode de Alkans
Preludes Op. 31, No. 25, Priere: Lentement?

Der er også et musikstykke (uden ord) i filmen Magnolia, som ikke er på
den officielle soundtrack CD, som begynder at køre omkring der hvor
ungen tisser i bukserne, og som gentages igen i slutningen af filmen …
Er der nogen der ved hvad det hedder?

Sergej

Fra : Allan Kristoffersen

Dato : 14-10-03 16:23

Min favorit er Górecki "Symphony no. 3". Den findes i mange
indspilninger, men den med Dawn Upshaw er, i mine øre, den bedste.
(WEA 7559-79282-2) ... Den burde kunne fås i enhver god
pladebutik, eller lån den på biblioteket og tjek den ud ... Den er
vidunderlig smuk - og meget trist.

Mange hilsner
Allan

--
Lansi@privat.dk

Fra : JHH

Dato : 14-10-03 18:17

Trist musik?
Lyt til det "musik" som bliver spillet på P3, MTV og Boogie!

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 22-10-03 00:53

JHH wrote:
> Trist musik?
> Lyt til det "musik" som bliver spillet på P3, MTV og Boogie!

Ved du hvad der er trist? At ingen kan (eller vil) anbefale mig trist
musik. Jeg fatter ikke helt hvorfor tingene forholder sig sådan …

Sergej

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-10-03 08:13

Sergej Malinovski skrev:
> Ved du hvad der er trist? At ingen kan (eller vil) anbefale mig
> trist musik. Jeg fatter ikke helt hvorfor tingene forholder sig
> sådan ...

Sådan som du har formuleret dit spørgsmål i emnefeltet, lød
det jo ikke som om du bryder dig særlig meget om genren.

I den klassiske musik (som har sin egen nyhedsgruppe her på
usenet: dk.kultur.musik.klassisk) findes der oceaner af *smuk*
musik - elegier, adagiosatser, serenader o.s.v.

Et eksempel fra genren: Jean Sibelius: "Valse triste" op.44, lento

Filmen "Magnolia", som du nævner, kender jeg ikke. Den står
ikke i min Maltin's film- og videoguide fra 1998, men den må
vel kunne findes ved lidt googling.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-10-03 09:39

Sergej Malinovski wrote:
> [...]
> den officielle soundtrack CD, som begynder at køre omkring der hvor
> ungen tisser i bukserne, og som gentages igen i slutningen af filmen …

Der findes umådeligt meget klassisk musik som er trist. Det er bare at
gå i gang :)

Men jeg synes at der er mange "triste" passager i Mozarts 'Requiem'. 2.
satsen i Beethovens 3. symfoni er også "trist" sine steder. Pergolesis
'Stabat Mater' er også en mulighed. Men der er bunker...

/David