Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Fontstørrelse i Opera og Netscape
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 15:13

Hej alle

Da jeg i sin tid startede med Netscape 3, måtte jeg sætte en stor
fontstørrelse for overhovedet at kunne læse noget. Jeg tror at
det var 18.

Hurtigt gik jeg over til Opera, og der var ikke noget problem.
Jeg brugte 11 i lang tid og er nu gået over til 12. Men med
version 7 er jeg nødt til at sætte fontstørrelsen til 20, og så
er den endda lidt mindre end størrelse 12 i Opera 6.

For nylig installerede jeg Netscape 7.1, og der er præcis samme
problem, og størrelse 20 svarer helt til Opera 7.

Er der andre der kender fænomenet

--
Bertel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 11-10-03 15:18

Hej Bertel

Bertel Lund Hansen wrote:
> For nylig installerede jeg Netscape 7.1, og der er præcis samme
> problem, og størrelse 20 svarer helt til Opera 7.

Du snakker om font-størrelser sat på en webside, eller størrelser sat i
browserens opsætning?

Hvis du snakker om font-størrelser sat på en webside, hvilken enhed
bruger du så? Points (pt), pixels (px),... ?

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 15:31

Stig Nygaard skrev:

>Du snakker om font-størrelser sat på en webside, eller størrelser sat i
>browserens opsætning?

Jeg snakker om opsætningen af mine egne browsere. Det bliver så
også den der gælder på en webside hvis jeg slår dokumentkontrol
fra (hvilket er min standard).

>Hvis du snakker om font-størrelser sat på en webside, hvilken enhed
>bruger du så? Points (pt), pixels (px),... ?

Jeg vil tippe at det er pixels. Det er de tal som Windows viser
under "Size" når man vælger font.

--
Bertel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 11-10-03 16:03

Hej Bertel

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg snakker om opsætningen af mine egne browsere. Det bliver så
> også den der gælder på en webside hvis jeg slår dokumentkontrol
> fra (hvilket er min standard).

Jeg ved ikke så meget om Opera, men i Mozilla som Netscape 6.x og 7.x
bygger på kan du "kalibrere" dine font-størrelser. Jeg ved ikke om
Netscape har fjernet eller ændret det i deres browser (næppe?). Hvis det
fungerer som i Mozilla har du mulighed for at sætte standard
font-størrelsen under:

Edit -> Preeferences... -> Appearance -> Fonts

Bemærk også muligheden for at angive din skærms dpi (igen forudsat at
Netscape ikke har fjernet muligheden som er i Mozilla). Hvis den er
rigtig sat i forhold til din skærms opløsning og størrelse så vil
størrelser opgivet i pt, cm, in, osv. blive gengivet i 100% rigtig
størrelse på skærmen. Men bemærk at det ikke nødvendigvis betyder at det
gengives i samme størrelse som i Internet Explorer og andre browsere!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 16:37

Stig Nygaard skrev:

>Bemærk også muligheden for at angive din skærms dpi (igen forudsat at
>Netscape ikke har fjernet muligheden som er i Mozilla).

Nej, den kan man godt justere - smart: Der spørges om længden af
en streg i cm, og så regner den selv tallet ud. Det ændredes fra
92 til 93.

>størrelse på skærmen. Men bemærk at det ikke nødvendigvis betyder at det
>gengives i samme størrelse som i Internet Explorer og andre browsere!

Så er problemet at Opera 7 og Netscape 7 viser fontene med
korrekt størrelse, og at de andre ikke gør. Tak for hjælpen.

--
Bertel