Pludselig snegleinvasion
Fra : Maria Hansen

Dato : 11-10-03 12:49

Mit akvarie har ikke været introduceret til nyt inventar eller andre større
indflyttere gennem de sidste tre år, hvor den tidligere ejer har pralet af,
altid st være på forkant med en eventuel snegleyngel. M.a.o. har der aldrig
været problemer med snegle - FØR NU! Det eneste nye, jeg trods alt har
tilført akvariet, er, at jeg har købt noget nyt fiskefoder "Cichlids Sticks"
fra Sera for en 1½ måneds tid siden. Og nu er der pludselig kommet en hel
masse små, i øvrigt "høje" små snegle (altså med spidse huse, mener jeg).

Kan der evt. være snegleæg med i det omtalte foder? Er det noget,
akvarieentusiater allerede kender til?
Pokkers! Hvordan skulle de allers være kommet til?

Med venlig hilsen Maria

Fra : Plesner

Dato : 11-10-03 17:33

> [...]
> nu er der pludselig kommet en hel masse små, i øvrigt "høje" små
> snegle (altså med spidse huse, mener jeg).

Tårnsneglene har man næsten altid i akvariet, men de ses ikke så tit, når
der er lys over akvariet.

> Kan der evt. være snegleæg med i det omtalte foder?

Nej - det ville være mere end usandsynligt.

> Er det noget,
> akvarieentusiater allerede kender til?
> Pokkers! Hvordan skulle de allers være kommet til?

Den pludselige invasion skyldes formentlig, at der er så meget næring til
overs i didt akvarium, at det lokker dine snegle frem i dagslys.
Eventuelt har dine fisk ikke rigtigt vænnet sig til det nye foder, så der
stadig ligger rester af det her og der ? Prøv evt. at fodre lidt mindre,
når du bruger omtalte foder.

plesner

Fra : Maria Hansen

Dato : 12-10-03 12:18

"Plesner" skrev :

> Tårnsneglene har man næsten altid i akvariet, men de ses ikke så tit, når
> der er lys over akvariet.

Nej, jeg så dem faktisk først i stor stil, da jeg rensede pumpefilter. De
sad allevegne nede i pumpen - og sidenhen opdagede jeg så, at de havde
koloniseret en træstub samt sat sig allevegne i nogle "piberenserudseende"
flydeplanter.

> Den pludselige invasion skyldes formentlig, at der er så meget næring til
> overs i didt akvarium, at det lokker dine snegle frem i dagslys.

I hvert fald sidder de i planterne som nævnt.
> Prøv evt. at fodre lidt mindre,
> når du bruger omtalte foder.

Det må jeg prøve. Faktisk har jeg bemærket, at fiskene tilsyneladende overså
nogle af de nye sticks, som så sikkert har fået lov at blive spist af andre

Venligst, Maria

Fra : Vibekke Nannestad

Dato : 11-10-03 17:06

Hej
Jeg tror ikke sneglene er kommet med dit nyindkøbte foder.
Der har altid været snegle i akvariet,i bundlaget trives malajsnegle
(akvariets regnorme) .
Af årsager jeg ikke kender kommer de nogle gange talrigt op fra
bundlaget,måske for meget "skidt" i stenene.
De er nataktive har man mange vil de sidde i på ruden lige i overfladen.
Det er mit bud.
Claus