/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er startmotoren helt fortabt?
Fra : Vibeke


Dato : 11-10-03 12:12

Hej

Først skal det siges at jeg er totalt motor analfabet ;)

MEN, jeg skulle ud og starte bilen hertil morgen, en peuguot 405 fra '91, og
så sagde den absolut ingenting da jeg drejede nøglen for at starte motoren,
ikke en lyd. Kun lyden fra dashboardets lamper og visere der slår til og
fra.
Der er strøm og benzin på bilen.

Jeg har kigget efter start motoren i motorrummet, men fandt kun generatoren
der lignede noget i den retning.

Kan jeg selv afhjælpe problemmet, kan autohjælp, skal den på værksted?
Hvad koster det at få en 'ny' brugt startmotor?

Håber I kan hjælpe da jeg er ret blank.

På forhånd mange mange tak for hjælpen

Vibeke



 
 
Søren Christensen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 11-10-03 12:44


"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8ogb$25it$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Først skal det siges at jeg er totalt motor analfabet ;)
>
> MEN, jeg skulle ud og starte bilen hertil morgen, en peuguot 405 fra '91,
og
> så sagde den absolut ingenting da jeg drejede nøglen for at starte
motoren,
> ikke en lyd. Kun lyden fra dashboardets lamper og visere der slår til og
> fra.
> Der er strøm og benzin på bilen.
>
> Jeg har kigget efter start motoren i motorrummet, men fandt kun
generatoren
> der lignede noget i den retning.
>
> Kan jeg selv afhjælpe problemmet, kan autohjælp, skal den på værksted?
> Hvad koster det at få en 'ny' brugt startmotor?
>
> Håber I kan hjælpe da jeg er ret blank.
>
> På forhånd mange mange tak for hjælpen
>

Hvis du får lokaliseret start motoren kan du måske få den til at virke ved
at give den et forsigtigt dask med en hammer eller lign...
Det vil dog ikke afhjælpe problemet. Det vil komme igen. Men så kan du
ihvertfald få den startet.
Men starteren skal under alle omstændigheder skiftet...

venligst



Vibeke (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Vibeke


Dato : 11-10-03 13:54

> Men starteren skal under alle omstændigheder skiftet...

Har du nogen ide om hvad sådan noget koster?
Mvh
Vibeke



Jan W Nielsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-10-03 13:59

Vibeke wrote:

> Har du nogen ide om hvad sådan noget koster?

Selve starteren koster mellem 850 og 1200 kroner - alt efter motorstørrelse.
Hvis det er en diesel koster den op mod 1600 kroner.

Køb evt din reservedel her: www.thansen.dk

Hos Peugeot koster den formentlig mindst 3.000 kroner for en vare, der ikke
er en pind bedre.

--
Jan W Nielsen




peter (11-10-2003)
Kommentar
Fra : peter


Dato : 11-10-03 17:59


"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8ugq$2dp1$1@news.cybercity.dk...
> > Men starteren skal under alle omstændigheder skiftet...
>
> Hvorfor nu også det hvis det hjælper med et klask
er det jo nok bare kul der hænger og evt skal skiftes
hurtig klaret med en god stor lodde kople og et sæt kul til 50 kr



Søren Christensen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 11-10-03 18:33


"peter" <aaa@dk> skrev i en meddelelse
news:3f8836bf$0$22668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:bm8ugq$2dp1$1@news.cybercity.dk...
> > > Men starteren skal under alle omstændigheder skiftet...
> >
> > Hvorfor nu også det hvis det hjælper med et klask
> er det jo nok bare kul der hænger og evt skal skiftes
> hurtig klaret med en god stor lodde kople og et sæt kul til 50 kr
>
>

Hvilket ikke altid er tilfældet. Startrelæet kan være slidt så det hænger.
Og her hjælper dasket også hvilket var tilfældet med starteren på min.
Og det er ikke alle startere man bare så¨n lige kan skifte kul på selv.
Selvfølgelig alt kan gøres selv, men selve starteren er tit så slidt så
det ikke kan betale sig, når man kan få en nyrenoveret ombytter til
800-1000kr...

Venligst



jan@stevns.net (11-10-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 11-10-03 14:02

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev :

>Hvis du får lokaliseret start motoren kan du måske få den til at virke ved
>at give den et forsigtigt dask med en hammer eller lign...

Forsigtigt ? Hvis det skal gavne , er det et ordentligt klask der
skal til.


--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Hans Kjaergaard (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 12-10-03 11:45

On Sat, 11 Oct 2003 15:02:13 +0200, jan@stevns.net wrote:

>"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev :
>
>>Hvis du får lokaliseret start motoren kan du måske få den til at virke ved
>>at give den et forsigtigt dask med en hammer eller lign...
>
>Forsigtigt ? Hvis det skal gavne , er det et ordentligt klask der
>skal til.
Inden man klasker løs er det en meget god ide at undersøge om
starteren er udstyret med pålimede permanentmagneter. Er den det kan
"klask med hammer" medfører "død starter".
De enester der har gavn af dette klask er vist dem der sælger
startere.

/Hans

Kim Voss Schrader (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 11-10-03 14:16

Hej!

"Søren Christensen" wrote:
>
> Hvis du får lokaliseret start motoren kan du måske få den til at virke ved
> at give den et forsigtigt dask med en hammer eller lign...

Hvorfor er du så sikker på, at starteren er defekt? Kunne fejlen ikke være 117
andre ting?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Lars Arup (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 11-10-03 16:33

Just my word, Kim. Jeg hjalp fornylig en kollega med en Corolla '89 som
reagerede fuldstændig ligesom Vibekes, og det viste sig blot at være en
dårlig forbindelse nede ved startmotoren. Altså den tynde ledning fra
startkontakten der var tæret over.Jeg loddede(det kan jeg meget bedre lide
end at crimpe) en ny spadesko på, rensede for ir og gav det hele lidt
siliconefedt,så var det som nyt(eller bedre) igen.

MVH Lars Arup


"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3F88029F.E2760B5B@tdcadsl.dk...
> Hej!
>
> "Søren Christensen" wrote:
> >
> > Hvis du får lokaliseret start motoren kan du måske få den til at virke
ved
> > at give den et forsigtigt dask med en hammer eller lign...
>
> Hvorfor er du så sikker på, at starteren er defekt? Kunne fejlen ikke være
117
> andre ting?
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
>
> "Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"



Vibeke (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Vibeke


Dato : 11-10-03 17:37

> Just my word, Kim. Jeg hjalp fornylig en kollega med en Corolla '89 som
> reagerede fuldstændig ligesom Vibekes, og det viste sig blot at være en
> dårlig forbindelse nede ved startmotoren. Altså den tynde ledning fra
> startkontakten der var tæret over.Jeg loddede(det kan jeg meget bedre lide
> end at crimpe) en ny spadesko på, rensede for ir og gav det hele lidt
> siliconefedt,så var det som nyt(eller bedre) igen.

Og hvor var det du sagde du boede henne? hehe

/Vibeke



Lars Arup (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 11-10-03 22:54

Nå ja det "glemte" jeg at skrive,men det er i 2610 Rødovre.Men det er jo nok
lidt sent nu,jeg har ikke læst NG de sidste mange timer.
VH Lars
"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bm9bhe$2v9o$1@news.cybercity.dk...
> > Just my word, Kim. Jeg hjalp fornylig en kollega med en Corolla '89 som
> > reagerede fuldstændig ligesom Vibekes, og det viste sig blot at være en
> > dårlig forbindelse nede ved startmotoren. Altså den tynde ledning fra
> > startkontakten der var tæret over.Jeg loddede(det kan jeg meget bedre
lide
> > end at crimpe) en ny spadesko på, rensede for ir og gav det hele lidt
> > siliconefedt,så var det som nyt(eller bedre) igen.
>
> Og hvor var det du sagde du boede henne? hehe
>
> /Vibeke
>
>



Uffe Bærentsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 12-10-03 10:54


"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8821ed$0$69948$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>Jeg loddede(det kan jeg meget bedre lide
> end at crimpe) en ny spadesko på, rensede for ir og gav det hele lidt
> siliconefedt,så var det som nyt(eller bedre) igen.

Udbredt misforståelse, at lodning er bedre end crimp.
Hvis den ikke efterbehandles korrekt, så er den faktisk meget værre.
Det giver en stabil forbindelse, men samtidig er der tale om 2 forskellige
materialer.
Hvis de to metaller ligger langt fra hinanden i spændings rækken, så opstår
der galvanisk tæring, ved det mindste fugt.
Derfor er det mange gange bedre at crimpe et stik på.
Kabelskoene er meget ofte lavet af kobber og kablet er jo også af kobber = 0
tæring.
Hvis der skal loddes, så sørg for et af følgende:
1) Krympeflex med smeltelim, der er i stand til at lukke samlingen vandtæt.
2) Godt med fedt (vaseline / siliconefedt) og en god indkapsling af
samlingen.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Hans Paulin (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-10-03 11:34

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvis der skal loddes, så sørg for et af følgende:
> 1) Krympeflex med smeltelim, der er i stand til at lukke samlingen
> vandtæt. 2) Godt med fedt (vaseline / siliconefedt) og en god
> indkapsling af samlingen.

....brun tectyl er osse godt, hvis man ikke har vaseline i huset -
batteripolerne elsker dét...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm




Q (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 11-10-03 16:47


"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8ogb$25it$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Først skal det siges at jeg er totalt motor analfabet ;)
>
> MEN, jeg skulle ud og starte bilen hertil morgen, en peuguot 405 fra '91,
og
> så sagde den absolut ingenting da jeg drejede nøglen for at starte
motoren,
> ikke en lyd. Kun lyden fra dashboardets lamper og visere der slår til og
> fra.
> Der er strøm og benzin på bilen.

Kunne du høre om der var noget der klikkede da du drejede nøglen helt over
for at starte motoren?
hvis der var noget der klikkede, så prøv følgende:

Sæt bilen i 1. gear, slæk håndbremsen og brug en fod til at vugge bilen lidt
frem og tilbage ( plejer at kunne flytte sig et par centimeter )... sæt nu
bilen i frigear og prøv at starte som normalt.. hvis den starter er det
kullene i starteren der er færdige, og du skal enten have skiftet kul eller
have en helt nu starter

Hvis ikke der er noget der klikker er der nok en fejl på startrelæet..

I begge tilfælde skal du have bilen på værksted..

Drop det autoriserede værksted.. Denne rep. er relativt simpel, og der er
ingen grund til at betale 3-dobbelt pris for de samme reservedele


> Kan jeg selv afhjælpe problemmet, kan autohjælp, skal den på værksted?
> Hvad koster det at få en 'ny' brugt startmotor?

Lad være med at købe en brugt starter hos "huggeren".. Find en mekaniker der
vil sælge en renoveret starter til dig..

/peter



Jacob (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 30-12-03 16:18

Hej Vibeke
PÅ selve startmotoren sidder et relæ. På dette relæ er er en ledning som
sikkert sidder fast med en kabelsko. Af med den og på med den et par gange.
Der kan være ir på og deraf dårlig forbindelse.

Hilsen Jacob

"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8ogb$25it$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Først skal det siges at jeg er totalt motor analfabet ;)
>
> MEN, jeg skulle ud og starte bilen hertil morgen, en peuguot 405 fra '91,
og
> så sagde den absolut ingenting da jeg drejede nøglen for at starte
motoren,
> ikke en lyd. Kun lyden fra dashboardets lamper og visere der slår til og
> fra.
> Der er strøm og benzin på bilen.
>
> Jeg har kigget efter start motoren i motorrummet, men fandt kun
generatoren
> der lignede noget i den retning.
>
> Kan jeg selv afhjælpe problemmet, kan autohjælp, skal den på værksted?
> Hvad koster det at få en 'ny' brugt startmotor?
>
> Håber I kan hjælpe da jeg er ret blank.
>
> På forhånd mange mange tak for hjælpen
>
> Vibeke
>
>



jan@stevns.net (30-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 30-12-03 17:00

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev :

>PÅ selve startmotoren sidder et relæ. På dette relæ er er en ledning som
>sikkert sidder fast med en kabelsko. Af med den og på med den et par gange.
>Der kan være ir på og deraf dårlig forbindelse.

Enten det, eller det defekt bundstykke i tændingslåsen


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jacob (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 30-12-03 22:05

Ja, det er også en mulighed.
Jaocb

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:b783vvs8m30scmncli8if8le909804sk8u@dtext.news.tele.dk...
> "Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev :
>
> >PÅ selve startmotoren sidder et relæ. På dette relæ er er en ledning som
> >sikkert sidder fast med en kabelsko. Af med den og på med den et par
gange.
> >Der kan være ir på og deraf dårlig forbindelse.
>
> Enten det, eller det defekt bundstykke i tændingslåsen
>
>
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste