Asus a7n8x Deluxe lukker ned
Fra : Henrik Petersen

Dato : 11-10-03 10:01

Hej læser

håber det er den rigtige gruppe....

Jeg har købt et Asus A7N8X Deluxe med en Athlon XP 2600+ og en 3000MHz køler
kabinet med 300 pcu og redean 9600pro 128 ddr ram og 2 * 512 DDR 3200 ram,
men når jeg starter på så lukker pc ned efter 5-45 sec. og hvis jeg når at
komme i bios så kan jeg se af den går fra 85 grader til 100 grade og lukker
så ned...

tog køleren af og vente den så ville den ikke starte, er hel død, der er lys
i mobo´et(grøn lampe) og vi har prøvet med et andet grafikkort ikke
det....hvad kan det være......? skærmen får signal ok...

henrik

Fra : Leony

Dato : 11-10-03 12:27

"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5-45 sec. og hvis jeg når at komme i bios så kan jeg se af den går
> fra 85 grader til 100 grade og lukker så ned...

Den skulle gerne lukke ned et stykke tid før den når 100 grader.
Har du selv monteret køleren?
Har du brugt kølepasta?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henrik Petersen

Dato : 11-10-03 12:27

> Den skulle gerne lukke ned et stykke tid før den når 100 grader.
> Har du selv monteret køleren?
> Har du brugt kølepasta?

Jeg har selv monteret køleren og der er kølepasta på....og det sidder som
det skal...

henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 13:36

>Jeg har selv monteret køleren og der er kølepasta på....og det sidder som
>det skal...
Det kan det da ikke gøre, jeg har samme cpu og den ligger på max 69°
Det kunne lyde som om at køleren vender forkert, men du skriver jo at alt
sidder som det skal.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Henrik Petersen

Dato : 11-10-03 14:38

<Thf> skrev i en meddelelse news:3f87f896.589687@dtext.news.tele.dk...
> Det kan det da ikke gøre, jeg har samme cpu og den ligger på max 69°
> Det kunne lyde som om at køleren vender forkert, men du skriver jo at alt
> sidder som det skal.

Hvordan kan en køker vende forkert...den kan sidde på 2 rigtige måder,
køleren er en af den der er en lille tap på der skal sættet ned i den ene
side og så trykkes ned og fange en tap på den anden side..
Den forkerte måde må vel være at man ikke sætter den fast eller vender den
på hoved hihh

vender forkert...?
henrik

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 11-10-03 15:41

> Hvordan kan en køker vende forkert...den kan sidde på 2 rigtige måder,
> køleren er en af den der er en lille tap på der skal sættet ned i den ene
> side og så trykkes ned og fange en tap på den anden side..

Der er kun en rigtig måde. Nu skriver du ikke hvílken køler det er, men der
er højst sansynligt en fals i den ene side af bunden på den. Denne fals skal
sidde over ophøjningen på cpu soklen. Hvis ikke den gør det har den ingen
kontakt med cpu'en og du vil dermed opnå de temperaturer du snakker om. Så
på den igen og få vendt den køler!

/Thomas

Fra : Henrik Petersen

Dato : 11-10-03 17:55

"Thomas W. Madsen" <thomas@wormmadsen.invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakt med cpu'en og du vil dermed opnå de temperaturer du snakker om. Så

det er en http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724667901
henrik

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 11-10-03 20:10

> det er en
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724667901

Som du ser på billedet, så er der den føromtalte fals forneden til venstre
på køleren....
Tjek at den vender rigtigt!

/Thomas

Fra : Henrik Petersen

Dato : 11-10-03 21:59

> [...]
>

> Som du ser på billedet, så er der den føromtalte fals forneden til venstre

Faktisk så er der 3 gribere på cpu socklen på hver side og kun 2 gribere på
køleren og de sidder dioginalt, så den kan sidde bække veje....
henrik

Fra : Leony

Dato : 12-10-03 17:26

> Faktisk så er der 3 gribere på cpu socklen på hver side og kun 2
> gribere på køleren og de sidder dioginalt, så den kan sidde bække
> veje....

Vender køleren så rigtigt?
Hvis du har monteret den forkert, så har profilet ikke kontakt med
cpukernen og det er ret ineffektivt.

Fra : chsko

Dato : 17-10-03 01:34

Det er MEGET vigtigt at køleren er monteret korrekt !

Kik evt på dette link:
http://www.itbutikken.dk/besk/pdf/install_heatsink.pdf

mvh
christian

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-10-03 12:41

On Sat, 11 Oct 2003 11:00:30 +0200, Henrik Petersen wrote:

>tog køleren af og vente den så ville den ikke starte, er hel død, der er lys
>i mobo´et(grøn lampe)

Ikke for at male Fanden på væggen, men for mig lyder det da som om du har
brændt CPU'en af
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Jan Diamant

Dato : 13-10-03 07:47

Jeg er enig !!! den lyder død

For et stykke tid siden blev der lavet en test (jeg kan ikke huske
adressen), heri
testede de CPU throtle dvs. Motherboardets evne til at kompensere for
overophedning
ved at skrue ned for CPU hastighed og evt slukke helt...resultatet var at P4
klarede det
som den skulle når de startede den op uden køler, men AMD'en døde i løbet af
sekunder..
spontan afbrænding, så start ALDRIG din AMD uden køler på

Ps. kører selv AMD, og er meget begejstret for den...med køler på

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 13-10-03 09:36

"Jan Diamant" <jdi@NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> sekunder..
> spontan afbrænding, så start ALDRIG din AMD uden køler på

Aaarh den holder ikke helt. Kan heller ikke huske hvem det var det lavede
den (mener dog at det var THG eller HardOCP)
CPU'erne var rigtig nok en P4, men AMD'en var en af de første Athlon's der
kom. Den gang understøttede de ikke COP (CPU Overheat Protection fra Asus)

Jeg har personligt oplevet fire gange at mit vandkøling har sat ud eller er
blevet stoppet og der dermed ikke har været køling på cpu. Den ene gang
følte jeg på kølehovedet og det var klar til at riste pølser! Det eneste jeg
gjorde var at rette fejlen, lade cpu'en køle af og så starte igen.

Mit udstyr er:
Asus A7N8X- Deluxe
XP1700+ @ 2,205 ghz

Så det kan lade sig gøre at den overlever!

/Thomas

Fra : Jan Diamant

Dato : 13-10-03 13:13

Nu skriver du selv at du mærker oven på kølehovedet....og her er forskellen,
fordi ofte kan det et kort stykke tid lade sig gøre..HVIS der er noget til
at lede
varmen væk fra kernen på CPU'en, og det kan køle overfladen(ja det er jo
faktisk
det underforståede i begrebet køler) !!!

Men dette experiment, blev lavet, med en Athlon processor..uden køler, og
den brændte af med det samme....

Jeg udfordrer dig.....afmonter din køler helt, så at den blottede kerne er
fuldt synlig
og tænd så din Pc, og hold den så kørende i min. 2-3minutter...tør du ??

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 13-10-03 16:10

> Jeg udfordrer dig.....afmonter din køler helt, så at den blottede kerne er
> fuldt synlig
> og tænd så din Pc, og hold den så kørende i min. 2-3minutter...tør du ??

Hmm jeg skal lige ha' råd til en ny.. mere tror jeg ikke på det...
Men så får vi også at se!

/Thomas

Fra : Allan Didriksen

Dato : 18-10-03 00:11

Jeg mener at jeg så omtalte afbrænding på toms hardware guide !?

Uhyyyyyyyyyggeligt !

5 sekunder uden køler og det røg og dampede - Direkte brandfarligt !
(Men er nu glad for sin Barton 2500+)