rust over det hele :o)
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 11-10-03 09:51

jeg har en mazda 626 '89 ... som har lidt rust langs kanten mellem tag og
forrude, det resultere i lidt vand efter regnskyld, er der nogen der kan
fortælle hvordan dette laves billigst og evt. kender nogen der kan lave det
til en yderst fornuftig lav pris ??

håber på hjælp

johnny ( frb. i kbh. )

--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 10:04

Johnny B [2000] wrote:

> [...]
> nogen der kan fortælle hvordan dette laves billigst og evt. kender
> nogen der kan lave det til en yderst fornuftig lav pris ??

Det er ikke let at lave til en "fornuftig lav pris".

Hvis det reelt skal laves, så skal ruden skæres ud, og så skal der svejses
en ny ramme i. Dernæste skal rammen og taget males og der skal ofres et nyt
limsæt til at få ruden i igen. På et værksted (hvor de også vil fortælle
dig, at du KAN risikere, at ruden knækker), vil de kræve kassen.

Alternativt kan du finde en, der vil lave det "sort" eller også leve med, at
ryuden er en anelse utæt. Du kunne prøve at skudde gummilisten op med et
stykke ledning og så give den noget tyndt undervognsbehandling. Hvis hullet
et lille, vil det sandsynligvis lukke hullet et stykke tid. I hvert fald
hvis du giver den flere gange i træk - med mellemliggende tørrig. Evt med
føn-tørrer.

Det hele afhænger af, hvor længe du planlægger at have din bil - og om du
vil ofre det, som det koster.

Hvordan har tårnene det i øvrigt i bilen. Som regel er de pilrådne i dén
model - og så kan man lige så godt smide bilen ud, hvis du spørger mig.

--
Jan W Nielsen

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 11-10-03 10:55

resten af bilen er fin

det er jo ikke mit foretrukne mærke ( opel )

bilen var billig og holder syn til starten af 2006, så den skal ikke dø
endnu

johnny

--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 13:45

Johnny B [2000] wrote:

> resten af bilen er fin

Godt.. Så kan det jo betale sig. Har du fået skiftet tårnene..?

> det er jo ikke mit foretrukne mærke ( opel )

Jeg skrev ikke mit indlæg for at genere din bil. Den er helt fin.

> bilen var billig og holder syn til starten af 2006, så den skal ikke
> dø endnu

Så er det bare om at få spurgt venner og bekendte, om ikke de kender en, der
kan hjælpe til en fornuftig pris. Kør endelig ikke hen til Mazda.

--
Jan W Nielsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 11:28

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> lukke hullet et stykke tid. I hvert fald hvis du giver den flere
> gange i træk - med mellemliggende tørrig. Evt med føn-tørrer.

....hælder man brun tectyl ned bag gummilisten ved forruden på min bil,
løfter listen sig fra karossen - et "flot" syn...

....med andre ord: vær sikker på, at gummiet kan tåle behandlingen...
Hans

Fra : KubikH

Dato : 11-10-03 15:31

"Johnny B [2000]" <johnnyb2000@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forrude, det resultere i lidt vand efter regnskyld, er der nogen der kan
> fortælle hvordan dette laves billigst og evt. kender nogen der kan lave

Hej
Her er et "superfuskertrick"
Det med tectyl, kan give bagslag, som beskrevet andetsteds i tråden.
Jeg har 2 gange med stort held gjort følgende:
Bilen ind i tørvejr, og løft listen med, f. eks. en gammel forlængerledning.
Når det er tørt, "putter" du ganske almindeligt konsistensfedt /
kuglelejefedt ind bag listen.
Lader listen glide på plads, og tørrer lige det overskydende af.
Har også "lukket" et hul i luftindtagskassen på en gl Mazda 323, på den
måde.
Den kørte 2½ år (politiet tog pladerne) uden at at der kom vand ind.
Mvh
Niels
PS: Det var IKKE mig der ejede / kørte den Mazda

Fra : guf

Dato : 11-10-03 19:35

hvad med sort silicone isedet for ??

guf

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 19:49

guf wrote:
> hvad med sort silicone isedet for ??

....man kan få noget masse specielt til at tætne ruder med...
Hans

Fra : KubikH

Dato : 12-10-03 16:03

"guf" <wan@city.dk> skrev i en meddelelse
> hvad med sort silicone isedet for ??
Hej
der er 2 problemer.
Det ene er at der skal være helt tørt ... det er svært
2: Som regel er der et rustlag derinde, og så klæber siliconen på det
øverste lag.
Når det så bliver trukket af, er der hul igen

Det samme gælder tættemassen, det duer kun ved et lille ret afgrænset hul

Mvh
Niels