Lille Misty kan bedre lide tæppet i stuen ~
Fra : Carina

Dato : 10-10-03 22:10

Hejsa, jeg har ærlig talt et problem.. Da mit bløde hjerte løb af med mig,
og jeg fiskede en lille forfrossen og forkommen mis op af en skraldespand
for en uge siden, tænke jeg ikke lige på at den måske ikke kunne finde ud af
at bruge kattebakken ligesom de andre 2 jeg har...

Den første lille uges tid har den boet på badeværelset, med sin egen
kattebakke, og det er gået rimeligt. Den har brugt den flittigt og ikke
gjort noget ved siden af andet end 2 gange den dag den kom herhjem.

Jeg har haft den til dyrlægen og den er blevet vaccineret osv, og den er 100
% tam. Den er omkring 6 uger gammel, og den får stadig noget
modermælkserstatning jeg har købt til den.

men... hvordan i alverden kan jeg lære den at bruge kattebakken...? den
anden kattebakke står i bryggerset og den har brugt den 3-5 gange. Men det
virker som om det er nemmere bare at skide på gulvet i stuen... Jeg sætter
den med jævne mellemrum (cirka en gang i timen) ud i kattebakken for at vise
den hvor den er, men lige lidt hjælper det... Jeg er ikke sart, men jeg
gider ikke blive ved sådan her i flere måneder... need help...

En glad/trist misseejer.

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-10-03 01:23

> [...]
> den hvor den er, men lige lidt hjælper det... Jeg er ikke sart, men jeg
> gider ikke blive ved sådan her i flere måneder... need help...

En 6 uger gammel killing burde kunne spise fast føde - killingefoder og
muligvis lidt kød.

Mht urenligheden - en 6 uger gammel killing kan muligvis ikke altid nå
ud i bakken i bryggerset, når den akut skal af med afføringen eller
tømme blæren. Jeg foreslår, du sætter en bakke i stuen også.

Jeg er lidt overrasket over, at din dyrlæge vaccinerede killingen, hvis
han anslår den til ikke at være ældre end 6 uger... men der er
selvfølgelig særlige omstændigheder, der gør sig gældende, da killingen
ikke længere har sin mor og ikke længere får antistoffer fra hende.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 13:00

Hej igen. Den får skam også killingefoder, både vådt og tørt. Har bare givet
den mælkeerstatningen fordi den var så lille og underernæret da jeg fandt
den. Men er ved at trappe ned på mælken nu.

Dyrlægen vaccinerede den bare ja, og det var også hende der gættede den til
at være cirka 6 uger gammel. Da jeg ikke har haft en killing før, regner jeg
selvfølgelig med at min dyrlæge ved hvad hun laver... Det burde hun vel.

Det lyder som en god idé med en kattebakke i stuen, men hvad sker der så når
jeg fjerner den...? Vil katten så tro at den bare er væk, og igen lave
unoder på gulvet... Vi har købt en "gå-væk" spray idag, bare for at holde
den væk fra nogle af de synlige hjørner i stuen...! Det er ikke sååå fedt
igen at have store brune pletter på sit lyse grå gulvtæppe altså!

Fra : Tournesol

Dato : 11-10-03 13:15

hejsa

> [...]
> bare for at holde den væk fra nogle af de synlige hjørner i stuen...!
> Det er ikke sååå fedt igen at have store brune pletter på sit lyse

jeg gør det med mine killinger at når de begynder at være gode til at nå
bakken i stuen så flytter jeg den langsomt ud mod toilette hvor
kattebakkerne står.

Katte knus henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 16:34

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> jeg gør det med mine killinger at når de begynder at være gode til at nå
> bakken i stuen så flytter jeg den langsomt ud mod toilette hvor

Tja.. nu har jeg prøvet at sætte en i stuen, nu må vi se om det hjælper...
er snart lidt opgivende syns jeg. Havde lige sprayet det der halløjsa på, og
så lukkede jeg den ind og ville vise kattebakken til den, men i stedet for
løb den direkte ind under sofaen og sked

Så jeg syns snart det er lidt risikabelt overhovedet at lade den være i
stuen. Den har sovet i bryggerset i nat, og der havde den brugt den anden
kattebakke fint, men ja..

Er ikke så vant til killinger desværre!

Fra : Pia J

Dato : 11-10-03 17:38

> Så jeg syns snart det er lidt risikabelt overhovedet at lade den være i
> stuen. Den har sovet i bryggerset i nat, og der havde den brugt den anden
> kattebakke fint, men ja..

Han er kun lige i den alder hvor dens mor skulle have lært den den slags
vaner - han kan jo ikke gøre for han er dårligt opdraget "hjemmefra". Det at
han allerede kan finde ud af det, synes jeg tegner godt. Hundehvalpe er ikke
i stand til at holde sig 100% før de er 4 mdr. - og tænk blot på babyer!

Bare giv ham et par uger, så skal du se...

:Pia

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 18:04

> [...]
> i stand til at holde sig 100% før de er 4 mdr. - og tænk blot på babyer!
>
> Bare giv ham et par uger, så skal du se...

Ved det godt ja, men er også lidt presset fra kærestens side...! Han er slet
slet ikke glad for alle de brune klatter den laver på tæppet...

Nogen der forresten ved hvornår og hvordan man kan begynde at lukke den ud?
Ved godt det ikke er foreløbig, og det er også okay!

De andre 2 katte har snart accepteret den 100 %, så det er bare dejligt!!

Fra : Tournesol

Dato : 11-10-03 18:18

hej

> [...]
> der halløjsa på, og så lukkede jeg den ind og ville vise kattebakken
> til den, men i stedet for løb den direkte ind under sofaen og sked

prøv at putte lidt baldrian i bakken det gør den måske mere atraktiv.

> Så jeg syns snart det er lidt risikabelt overhovedet at lade den være
> i stuen. Den har sovet i bryggerset i nat, og der havde den brugt den
> anden kattebakke fint, men ja..

Mine killinger har jeg i kravlegård til de er ca 8 uger, så får de lov til
at løbe frit rundt i hele huset ,så måske det var en ide at lave en kravle
gård i en del af stuen som du så dækker gulvet af med aviser eller andet som
ikke tager skade af uheld.I kravle gåden har de en bakke, og den har de
stadig når de bliver sluppet løs, en uge eller to så vandre den ud mod
toilet til de andre kattes bakker.
Jeg laver kravle gården i stuen så killingerne stadig er med i alt hvad der
sker ,og ikke bare sidder og kukkelure vi sidder næsten mere hos killingerne
end i sofaen >grin<

> Er ikke så vant til killinger desværre!

Det kan du lære her i gruppen sidder en masse men en masse viden og vi
er rigtig gode til at suplere hiannen

katte knus Henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 18:54

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> hej

> prøv at putte lidt baldrian i bakken det gør den måske mere atraktiv.

Tro mig.. har puttet SÅ meget baldrian i begge kattebakker og jeg har
sprøjtet SÅ meget gå-væk-kat bagved sofaen... tror det har omvendt effekt på
den!!!

> [...]
der
> sker ,og ikke bare sidder og kukkelure vi sidder næsten mere hos

Tja.. men så skal det være et decideret bur til den. Jeg kan godt se idéen,
men tro mig.. sådan en lille vildkat kan springe MEGET højt... rigtig højt
faktisk...

Er jeg ond hvis jeg holder den i bryggerset? Det er et stort bryggers og den
har sin papkassehule derude.. og de andre katte bliver lukket derud og
spiser også? Det er mere fordi jeg bare ikke kan have den rendende før den
er mere renlig...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-10-03 22:27

In article <3f8843cb$0$27438$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carina
<tunmusen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> har sin papkassehule derude.. og de andre katte bliver lukket derud og
> spiser også? Det er mere fordi jeg bare ikke kan have den rendende før den

Hm - jeg ved ikke... min fornemmelse siger mig, at hvis du skal have en
social og kærlig kat ud af den, skal den nok være sammen med dig og de
andre katte på mere konstant basis?

Fra : Carina

Dato : 13-10-03 08:57

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Hm - jeg ved ikke... min fornemmelse siger mig, at hvis du skal have en
> social og kærlig kat ud af den, skal den nok være sammen med dig og de
> andre katte på mere konstant basis?

Har brugt mange timer om dagen hos ham, og de andre katte er også derude.
Flere gange om dagen tager jeg ham med ind i stuen og leger med ham, og igår
lå han og snorkede med på Anja og Victor som var på tv!
Heldigvis er jeg kun på deltid i øjeblikket, og har dermed rimelig meget tid
til at tage mig af ham. Han er i bryggers og køkken, og får også lov at
kigge på når jeg bager og laver mad, så helt alene er han altså kun nogle
nætter. Hvis en af de andre katte er hjemme, sover de hos ham, og ellers
sover han bare alene derude.

Han har allerede taget godt 200 gram på, så nu vejer han 720 gram. Han er
begyndt at få en lille bule på maven, i stedet for at man bare kunne se
ribben.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-10-03 14:31

In article <3f8a5aae$0$27445$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carina
<tunmusen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> nætter. Hvis en af de andre katte er hjemme, sover de hos ham, og ellers

Okay Det lød bare for mig som om du havde tænkt at han skulle være
derude alene sådan mere permanent.. så har jeg misforstået

> Han har allerede taget godt 200 gram på, så nu vejer han 720 gram. Han er
> begyndt at få en lille bule på maven, i stedet for at man bare kunne se
> ribben.

Det lyder rigtig godt.

Fra : Carina

Dato : 13-10-03 14:46

> Okay Det lød bare for mig som om du havde tænkt at han skulle være
> derude alene sådan mere permanent.. så har jeg misforstået

Nej nej da! Kan slet ikke holde mig væk fra ham!!
Og det er selvfølgelig kun indtil han er renlig han skal være der. Zindy er
hos ham nu, og de leger, så han keder sig da ikke selvom jeg skal på arbejde
om lidt!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-10-03 13:18

In article <3f87f0ca$0$27372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carina
<tunmusen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> selvfølgelig med at min dyrlæge ved hvad hun laver... Det burde hun vel.

Hej

Jeg tror Camilla hentyder til at man normalt ikke vaccinerer første
gang før killingen er 10 - 12 uger. Men til gengæld vil en killing
normalt få beskyttelse mod lidt af hvert fra modermælken - som denne
killing jo altså ikke får.
Fiskede du den virkelig op af en affaldsspand? En tam killing på 6
uger?? Så kan man jo spekulere på, hvordan den er havnet der... jeg får
nogle grimme tanker

> Det lyder som en god idé med en kattebakke i stuen, men hvad sker der så når
> jeg fjerner den...? Vil katten så tro at den bare er væk, og igen lave
> unoder på gulvet...

Idéen er at killingen, når den bliver ældre, bliver bedre til at styre
sit tarmsystem og sin blære, og så kan den osse nå ud til en bakke, der
står f. eks. i badeværelset. Men nu hvor den er så lille kan det knibe.

Måske du efterhånden gradvis kan flytte bakken tættere henimod det
sted du gerne vil have den skal stå senere?

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 16:39

> [...]
> Fiskede du den virkelig op af en affaldsspand? En tam killing på 6
> uger?? Så kan man jo spekulere på, hvordan den er havnet der... jeg får

Ja, det gjorde jeg... Men jeg ved at den kommer fra en vildkat der holder
til bag ved mit arbejde. Har set den die hos sin mor og der var 4 andre
killinger. Desværre er det sådan at min chef beordrede kattene fanget og
aflivet. de 4 andre killinger blev taget af venlige folk der ville give dem
gode hjem, og heldigvis for det!! Men så var der lille Misty tilbage.. jeg
havde ledt efter ham i nolge dage, for jeg vidste at de andre var væk. og en
morgen fandt jeg ham så i en skraldespand hvor han var krøbet ned for at
holde varmen. Skyndte mig at putte ham i en papkasse og give ham mad og
vand, og der var han så indtil jeg havde fri til middag.. Skyndte mig hjem
og arrangere hans nye hjem på badeværelset, og det tog ikke mere end 10-40
skænderier og et par dages overtalelse af kæresten! Så fik jeg lov at
beholde ham!

Men ja, han fik en skidt start på livet, så jeg håber han kan lære at blive
renlig, så vi kan ha det rigtig godt sammen så længe han lever :D

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-10-03 18:36

In article <3f882406$0$27406$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carina
<tunmusen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> morgen fandt jeg ham så i en skraldespand hvor han var krøbet ned for at

Stakkels mus.. man kunne jo ha' ønsket at chefen havde ventet en måned
eller halvanden med at få aflivet mor-missen. Det ville killingerne og
deres nye mennesker have fået en bedre start af, men sådan skulle det
altså ikke være...
Godt at du fandt Misty i nogenlunde god behold. Da du skrev som du
gjorde, troede jeg jo at nogen havde dumpet ham i skraldespanden - det
har man desværre hørt før .-(
Jeg læste at du har andre katte. Det skal nok blive en hjælp både for
lillemissen og dig, hvis de vil opdrage lidt på ham og lære ham at begå
sig
Rigtig meget held og lykke...

Fra : Carina

Dato : 11-10-03 19:00

> [...]
> Jeg læste at du har andre katte. Det skal nok blive en hjælp både for
> lillemissen og dig, hvis de vil opdrage lidt på ham og lære ham at begå

Tjaa... men på den anden side kan vi heller ikke have alle de vildkatte
rendende og æde af affaldet.. kan godt se det fra begge parters
synspunkter....

Men er glad for jeg fandt ham altså. Rigtig glad. Han er simpelthen så
bedårende så man sku tro det var løgn!

Idag begyndte han at forstå når jeg sagde FY. så tøvede han og prøvede så
igen, for igen bare at opnå et FY. så droppede han det

Håber også de andre katte vil være en hjælp for ham. Havde nu godt nok mine
betænkeligheder ved at bringe kat nr 3 ind til de 2 andre som er søskende..
men det gik bedre end man kunne håbe på. Så det er godt nok!

Hvis nogen vil se billeder af den lille Misty, kan i bare smide en
mailadresse, så sender jeg et fint portæt af kræet !

Fra : Kate

Dato : 12-10-03 21:55

"Carina" <tunmusen@tdcadsl.dk> wrote in

> Håber også de andre katte vil være en hjælp for ham.

Det tror jeg helt sikkert de vil. De vil kunne lære ham det kattesprog
han skulle ha' lært af sin mor og sine søskende.
Da jeg fik Mowgli var det tydeligt at han tog meget ved lære af Lante i
starten. Mows var ca 15 uger og fuld af selvtillid, men alligevel
kopierde han stort set alt hvad Lante gjorde i den første tid, det var
tydeligt at se og ret sjovt faktisk.

Jeg bliver altid så ked af det når løsningen på uønskede killinger
"bare" er at aflive hunkatten. For det første er det synd for
killingerne og for det andet er det en stakket frist. Hvis din chef
havde fået katten ind under genudsætningsaftalen, så havde katten ikke
fået flere killinger, men hun havde holdt territoriet og dermed var
sandsynligheden for at der kom flere nye katte til minimal. Nu er
territoriet tomt og klart til en ny, måske flere, flytter ind og
problemet eskalerer.
Hvis en ny kat kommer så prøv at forklar din chef dette, så den kat
måske kan blive sparet for en masse kvaler.

Nå, det blev en længere smøre Men alt i alt håber jeg at Misty
lærer at begå sig og er så smart at klæbe på din kæreste, dor så er
hans liv ikke i fare mere

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Carina

Dato : 13-10-03 09:03

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starten. Mows var ca 15 uger og fuld af selvtillid, men alligevel
> kopierde han stort set alt hvad Lante gjorde i den første tid, det var

Jeg kan allerede se at Misty prøver at gøre nogle af de ting som Basse (min
kæmpestore hankat) gør, og det er faktisk meget sjovt at se!

Misty har knyttet sig meget til Basse, hvor Zindy er meget tilbageholdende
overfor nye ting. Men de klarer dig fint sammen alle 3, og kan nu også spise
sammen. Zindy brugte ellers den første uge på at hvæse og knurre, men det er
overstået nu! Hehe!

Nu håber jeg bare at han snart lærer at man ikke må skide allevegne... Men
han har kun brugt kattebakken de sidste 2 dage.. så måske er der håb forude!

> [...]
> Hvis en ny kat kommer så prøv at forklar din chef dette, så den kat
> måske kan blive sparet for en masse kvaler.

Tja.. skal da prøve at nævne det, men nu er min chef ikke vildt snedig
såå... er 100 på at den ikke fiser ind desværre...

Hun tænker ikke på den måde.

Fra : Kate

Dato : 14-10-03 17:02

> så måske er der håb forude!

Det kunne det lyde som. Dejligt. Kan godt følge at det ikke er voldsomt
lækkert at få overskidt sit hjem, men det lyder som om Misty nok skal
komme efter det

> [...]
>>

> Tja.. skal da prøve at nævne det, men nu er min chef ikke vildt
> snedig såå... er 100 på at den ikke fiser ind desværre...

Det er jo ret ærgerligt, men man kan også kun forsøge at overbevise,
men kan ikke tvinge nogen som bare ikke vil forstå