DLSK 2
Fra : Bjarne Andersen

Dato : 10-10-03 19:22

Der er mange der har øffet over, at DLSK 2 ikke kan kopieres på grund af
kopibeskyttelsen.

Da jeg selv er bruger af programmet og syntes at den største forbedring i
forhold til DLSK 1 er at man kan opdatere søkort, så var det også et hak i
glæden at, man ikke kunne lave en back-up af programmet, et sikkerhedskopi.

Jeg forstår ikke alle dem der øffer.
Jeg har kopieret DLSK 2 uden problemer og for at være på den sikre side,
ventede jeg 14 dage for at være HELT sikker på at jeg skulle bruge Cd'er
igen og der var overhovedet ingen problemer. Det kører bare.

Her af kan jeg kun slutte mig til, at man må gøre noget forkert når man
kopierer, men vær lidt kreativ og se nøje på hvad et brænderprogram kan
gøre.

Jeg vil ikke her oplyse hvordan jeg gør det, men tvivlere kan ved selvsyn
komme og se, hvis de gider rejse til Løgstør.
Grunden til at jeg ikke oplyser metoden er, at den danske fremherskende
mentalitet er, at bare kopiere til venner og bekendte - jeg siger ikke alle
gør sådan, men vel rundt 80 % og har man råd til båd m. m. så kan man også
ofre de penge programmet koster.
Mit kopi er til brug ombord og så bliver originalen opbevaret i land, så den
ikke udsættes for ridser m m.
Det er i følge antipiratgruppen tilladt ar lave et kopi TIL EGET BRUG og det
er det jeg hat gjort.
Held og lykke, men en x-tra oplysning er at man skal op i version 6 på Nero
eller Roxio programmet før et kan lade sig gøre.
Det program er selvfølgelig også købt helt legalt.

Mange hilsner

Bjarne

Fra : Alvin

Dato : 11-10-03 00:05

Kære Bjarne

Jeg anfægter ikke dine holdninger og udtalelse om at 80% af os er
"piratkopister" det er jo bare din mening om os andre sejlere så lad det
hvile. Prøv lige at læse dit indlæg en gang mere og spørg dig selv hvad du
vil med det. Først fortæller du at du kan kopiere DLSK2 og giver et hint til
hvordan det kan gøres ved at man skal være kreativ med sit brænderprogram
efterfulgt af en udtalelse om at 80% af os er piratkopister. Herefter
"undskylder/oplyser" du at du selv har lavet en kopi ved at citere
antipiratgruppen for endelig at slutte af med endu et hint til hvordan man
kan kopiere DLSK2. Jeg kan umiddelbart kun se 6 mulige forklaringer til dit
indlæg.
1. Du er en drillepind(og det virker kan du se).
2. Du sælger CD-skiver og forventer profit når folk går igang med at forsøge
efter din "glimrende" vejledning.
3. Du er en forvirret ung mand på 12-14 år, som mistede overblikket da du
"komponerede" dit indlæg.
4. Du er alternativt begavet og jeg kan ikke nå dit abstraktionsniveau
endsige dit komplekse sind uden jeg skal "gennemgå" et paradigmeskift.
5. Du vil teste "antipiratgruppen" om hvorvidt det er strafbart at fortælle
offentligt, hvilket kan sidestilles med en opfordring til piratkopiering.
6. Dit indlæg skulle wære postet i alt.dk.warez, hvor din "gåde" omkring
hvordan man bryder kopibeskyttelse vil blive taget som en udfordring til at
løse problemet.

PS
Respekt for at du kan oplyse at dit brænderprogram er lovligt købt. Du må
have kassen da du har købt to mere eller mindre identiske brænderprogrammer.
Udfra det du skriver må du have afprøvet begge programmers evne til
kopieringen. Du oplyser at du kun har taget en kopi....huskede du at
destruere den anden for ikke ved et uheld at komme til at tilhøre de
førnævnte 80% hvor vi befinder os ifølge dig.

Alvin

Fra : Bjarne Andersen

Dato : 11-10-03 07:53

Hej Alvin

Det var dog et mærkeligt indlæg, men det er måske noget med at rønnebærrene
er sure?
Men jeg vil da gerne svare på et par af dine kommentarer, bl. a. at jeg har
kassen siden jeg har råd til to brænderprogrammer. Undskyld, men så vidt jeg
kan se har jeg aldrig sagt at jeg har det, jeg skriver at DET (ental)
program har jeg lovligt købt, men jeg fortæller at der er to
programversioner der kan gøre det og årsagen til min viden er at EDB har
været mit arbejde siden 1971 .- så jeg kender en masse til det og er så nok
ikke 13-14 år.
Jeg støtter ikke ulovlig kopiering, netop fordi jeg ser i mit arbejde
hvordan producenter bruger tid og kræfter på at udvikle et program og så kan
de ikke få betalt arbejdet (nogle måske lige lovlig godt, men det er en
anden sag) og jeg har fuld forståelse for antipiratgruppens arbejde.
Drillepind - nej men folk skal lære at tænke sig om og lære at bruge de ting
der findes og denne funktion jeg omtaler kan ikke umiddelbart findes ved at
benytte et kopieret program, men læses i manualen. Og der følger jo ikke
manual med et kopi.
Jeg ser også i mit arbejde at mange kommer og brokker sig over at en PC
eller et program ikke kører ordentligt og når man så skal til at se på det
og skal bruge program Cd'en til at installere en feature, ja så er det MEGET
ofte at de har et ulovligt kopi, og det ulovlige kan man se i at de koder
der skal til for at installere/åbne programmet er de samme som mange andre
har. Havde det været et lovligt kopi så var koderne forskellige fra program
til program. Når det sker så beder jeg dem om at finde en anden "mekanikker"
og det må vist også være svaret på om jeg vil skore kassen ved at sælge kopi
CD.

Med flere hilsner

Bjarne

Fra : ">> Allan

Dato : 12-10-03 23:04

> [...]
> programversioner der kan gøre det og årsagen til min viden er at EDB har
> været mit arbejde siden 1971 .- så jeg kender en masse til det og er så

Jeg tror nu alligevel at jeg er meget meget meget bedre til at arbejde med
IT end du er...
Og jeg har kun rodet med det siden '87...

Mvh
Allan

som er en drillepind

Fra : Hugo

Dato : 14-10-03 10:06

Det er da ellers klart hvad Bjarne vil med sit indlæg:
SE hvor god jeg er, og det er I ikke, æh bæ.

/jungledyret

">> Allan <<" <detkandu@altsåikkenikkenejdaihvertfaldikke.nope> skrev i en
meddelelse news:3f89cfdf$0$29346$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-10-03 16:33

> Der er mange der har øffet over, at DLSK 2 ikke kan kopieres på grund af
> kopibeskyttelsen.

Ja, og nu øffer jeg, at du er 100% offtopic med dit indlæg...

Det har overhovedet ingen relevans til sejlads eller navigation eller
navigationsmidler overhovedet, så i virkeligheden hører det hjemme i
dk.politik eller måske dk.edb.software

Jeg kan i øvrigt slet ikke se, hvad pointen er med dit indlæg!

FUT til dk.admin.netikette

Claus

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 12-10-03 07:54

Hej NG
Det er en herlig diskusion.
Jeg mener det må være i orden med en sikkerhedsbackup.
Spørgsmålet ligger jo i at vi vel alle vil betale for det vi får i relation
til det vi bruger varen til. For de der sejler meget og har det ustyr der i
øvrigt hører til er DLSK et meget billigt søkort i forhold til at skulle
købe kort over hele danmark.
For mig som er udpræget bolværksmatros er prisen lige i overkanten. jeg kan
lide at følge med i hvad der sker på havet.
Det med at indføre differntierede priser fører nok for vidt.
Tilbage er så muligheden for at lægge prisen så der kommer flest muligt
penge i kassen. Det mener jeg så er den rigtige løsning. Så kan man jo
efterfølgende sørge for at det kun er de med de legalt købte versioner der
kan få nye / opdateringe til favorable priser.
Systemet med at skulle have skiven i hver ?? antal gange huer mig ikke, når
man tager i betragtning hvor mange programmer der i øvrigt ligger på min
maskine.
Jeg foretrækker at betale for varen da det er forusætningen for at der er
nogen der vil udvikle nye og bedre programmer.
Pointen er vel at vi ikke er begejstrede for at finasierer en lystyact der
ligger ved langelinie, mens ejeren pendler mellem USA og Kbh. ??
Gert