Quad-band telefon
Fra : Christian Poulsen

Dato : 10-10-03 14:27

Sad og kiggede på Mobilmagasinets hjemmeside, om de nye telefoner fra
Orange. Da jeg faldt over den nye Motorola som er en 'quad-band' telefon:

http://dk.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=4779&sid=1

Men jeg har da altid gået og troede der kun var tre GSM-net? Det gode
gamle 900, det nye dual-band 1800 og så amerikanernes 1900.

Et hurtig søgning på Google gav dette svar:

http://www.google.com/search?q=quad%2Dband+gsm

"for quad-band GSM transceiver operations (GSM 850/900/1800/1900)"

Men hvor i verden kører de dog 850? Og har man overhovedet noget at
bruge dette 'nye' net til?

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 14:27

"Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvor i verden kører de dog 850? Og har man overhovedet noget at
> bruge dette 'nye' net til?

Hvis jeg ikke husker meget galt, benyttes GSM 850 i nogle østeuropæiske
lande!

Helmut Lotti

Fra : Fuzzbox

Dato : 10-10-03 14:51

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse

> "Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis jeg ikke husker meget galt, benyttes GSM 850 i nogle østeuropæiske
> lande!

Jeg mener at de bruger gsm 900 i østeuropa, især i
polen, ukraine og russland.
Jeg har dog hørt at gsm 850 bruges i USA.

Mvh
Fuzzbox

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-10-03 15:59

"Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>"for quad-band GSM transceiver operations (GSM 850/900/1800/1900)"
>
>Men hvor i verden kører de dog 850? Og har man overhovedet noget at

GSM850 bruges bla i USA.

I USA kommer der til at være flere 3G systemer. De fleste operatører som
allerede har GSM eller TDMA systemer har valgt at gå over til WCDMA (det
samme som UMTS). Der findes også operatører med CDMA systemer efter
IS-95 standarden, og de har valgt CDMA2000.

TDMA systemet (også kaldet D-AMPS) findes både i 800MHz og i 1900MHz
området. Derfor havde de fleste operatører fx AT&T allerede licenser til
de områder. Hvis de alle skulle have købt båndbrede i 1900MHz området
ville det være blevet meget dyrt - og der ville heller have været
kapacitet til dem alle. Derfor "opfandt" man GSM850, som netop benytter
800MHz båndet. Hvorfor man har valgt at kalde det GSM850, er der ikke
noget godt svar på. I begyndelsen kaldte man det faktisk GSM800!

Man har også arbejdet på en GSM450 standard, som skulle bruges i Europa,
hvor NMT450 og andre systemer i 450MHz båndet er blevet/bliver nedlagt.

Peter