Kattemad
Fra : Ghost

Dato : 10-10-03 12:00

Har hørt nogle rygter om at grunden til at "katte ville vælge whiskas" er
fordi de propper et eller andet i der gør dem lettere afhænige. Holder dette
stik?

Samtidig vil jeg høre om der er nogle der kan anbefale noget godt tørfodre?
og hvad i egentlig generelt giber jeres kat at spise og hvor tit? pt får min
kat 2 potions poser om dagen + altid adgang til tørfodre.

Håber der kommer nogle gode råd / produkter ;)

Fra : Stine Hilskov

Dato : 10-10-03 12:12

Gå ind på : http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproducts.php?id=2

Personligt foretrækker jeg Hill´s eller specific købt hos dylægen, da jeg
før har haft katte, som blev alvorligt syge af forkert/billigt foder.

Jeg fodrer kun med tørfoder 3x dgl., men du kan evt. skifte det ene måltid
ud med dåsemadeller opbløde tørfoderet i vand, så du er sikker på at de får
nok væske.

Jeg doserer maden, da de er neutraliseret og fortrinsvis indekatte. Jeg vil
ikke risikere de bliver overvægtige, da det giver anledning til sygdom hos
katte ligesom hos mennesker.

Hilsen Stine

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 10-10-03 12:28

"Ghost" <ghost_dk@hotmail.com> wrote in
> Har hørt nogle rygter om at grunden til at "katte ville vælge whiskas"
> er fordi de propper et eller andet i der gør dem lettere afhænige.
> Holder dette stik?

Sandsynligvis ikke. Gennem tiderne er utallige store firmaer blevet
beskyldt for at tilsætte ingredienser der skulle gøre folk afhængige
(f.eks. McDonalds med nikotin på pomfritter, Pokemon-kort med nikotin på
overfladen, kaffe med nikotin og et utal flere), og der er endda
eksempler på ting som skulle have den modsatte effekt af hvad forbrugeren
ønsker, så man ender med at bruge mere (tamponer som angiveligt skulle
indeholde asbest så blødninger bliver kraftigere, læbepomade med
glasskår)

Det er selvfølgelig noget sludder.

Det er ikke noget sludder at nikotin nok ER afhængighedsskabende, men der
er kun en industri der benytter sig af det. Disse rygter opstår som regel
når noget er SÅ populært at der SELVFØLGELIG må være noget galt med
produktet, for ingen kan jo opnå sådan en succes med lovlige midler, det
er klart.

At der faktisk er en masse andre ting galt med Whiskas er så en anden
snak :)

> [...]
> tørfodre? og hvad i egentlig generelt giber jeres kat at spise og hvor
> tit? pt får min kat 2 potions poser om dagen + altid adgang til

Tja, jeg bruger Hill's Science Plan, men det er der også delte meninger
om :) Indoor eller light versionen ad libitum (de kan desværre ikke selv
administrere den fulde version), plus en portionspose sådan hver eller
hver anden dag.

Carsten Sørensen

--
Skribenten : http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=227
Kattecam : http://www.rift.dk/index.php?view=cats

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-10-03 17:24

Hej NG!

Carsten Sørensen wrote:

> At der faktisk er en masse andre ting galt med Whiskas er så en anden
> snak :)

Nu er jeg altså ved at være godt nysgerrig efter hvad det er for en masse,
der er galt med Whiskas??
Efter min opfattelse er det det vådfoder fra supermarkedet som er bedst -
men det er måske helt forkert?

Med venlig hilsen
Danielle

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-10-03 08:52

"Danielle Nielsen" <suzie@webspeed.dk> wrote in
> Nu er jeg altså ved at være godt nysgerrig efter hvad det er for en
> masse, der er galt med Whiskas??

"En masse" var måske også lidt hårdt, egentlig er der jo ikke noget i
vejen med ingredienserne som sådan, der er bare ikke nok af det hele til
at bruge det som det eneste foder, og slet ikke vådfoderet. Noget er der
måske endda for meget af, så man bør fortynde det med andet foder. Der
har været nogle tråde her i gruppen omkring fodersammensætning, og min
private konklusion var dengang at intet købt foder er godt nok i sig
selv, enten for meget af det ene eller for lidt af det andet. Derfor tror
jeg ikke det er en god ide at fodre udelukkende med ét foder, om ikke
andet så for kattens smagsløg der nok keder sig.

Men der er altså ingen tvivl om at det er det absolut dårligste at fodre
udelukkende med vådfoder, hvis vi starter med at kigge på dåsens
vandindhold vil du se at det ligger et sted mellem 75-90%, og
næringsindholdet er derfor meget fortyndet (et så stort vandindhold i sig
selv fører i øvrigt til tynd mave.)

> Efter min opfattelse er det det vådfoder fra supermarkedet som er
> bedst - men det er måske helt forkert?

Dette har selvfølgelig været diskuteret højt og læææænge her i gruppen,
Randi var f.eks. ved at lave en stor fodersammenligning på et tidspunkt
(skete der noget med den egentlig?), hvor hun indsamlede data om
forskellige mærker <http://shor.ter.dk/482119277>. Det er måske et meget
godt sted at starte, da den anbefalede daglige tilførsel af dit og dat
også er med <http://shor.ter.dk/184013423>, så kan du sammenligne med det
foder du selv bruger.

Som jeg husker det, så var Whiskas egentlig ikke specielt meget bedre
eller dårligere end andre mærker (de helt billige havde dog et helt
horribelt vandindhold). Alt foder mangler noget eller har for meget af
noget andet. Men Whiskas smager åbenbart godt for mange katte, og det ser
jeg altså ikke noget fordækt i.

Carsten Sørensen

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 15-10-03 09:20

"Carsten Sørensen" <45uln7802@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg ikke det er en god ide at fodre udelukkende med ét foder, om ikke
> andet så for kattens smagsløg der nok keder sig.

Jeg mener bestemt engang at have hørt, at katte _ikke_ har godt af varieret
kost, men at man bør holde sig til et godt kvalitetsfoder. Der står jo også
på det meste kattefoder, at man ved foderskifte bør introducere maden
langsomt. Altså ikke skifte fra den ene dag til den anden.

Eller er det mig, der har misforstået noget (er set før ;-D)?

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-10-03 09:27

"Helle Frederiksen" <hfFJERN@dlgnet.dk> wrote in
> Jeg mener bestemt engang at have hørt, at katte _ikke_ har godt af
> varieret kost, men at man bør holde sig til et godt kvalitetsfoder.

Okay, den var interessant, det har jeg ikke hørt før. Det er vel okay at
skifte mellem smagsvarianter? Ellers er de her foliepose-menubokse da
helt på gale veje.

Men uanset, så snakker jeg egentlig heller ikke om at variere kosten som
sådan, men bruge et godt foder som basis og så have andre supplerende
ting ved siden af, som jeg dog godt kan finde på at variere.

Folk der selv laver foder, lader i øvrigt til at skifte opskrift meget
(er mit indtryk?), hvis de netop laver foder for kattens bedste, undrer
det mig.

> Der står jo også på det meste kattefoder, at man ved foderskifte bør
> introducere maden langsomt. Altså ikke skifte fra den ene dag til den
> anden.

Det har jeg faktisk bare antaget var på grund af at katten skulle vænne
sig til det "psykisk" :)

> Eller er det mig, der har misforstået noget (er set før ;-D)?

Det ved jeg ikke, men spændende er det i hvert fald, jeg håber der er
andre der har nogle input.

Carsten Sørensen

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 15-10-03 10:02

> [...]
>
> Okay, den var interessant, det har jeg ikke hørt før. Det er vel okay at
> skifte mellem smagsvarianter? Ellers er de her foliepose-menubokse da

Ordkløver !!

Det var altså ikke lige det jeg mente. Jeg mente, at man bør holde sig til
den samme type/mærke foder. Det vil jo stadig være det "samme" foder, selvom
man skifter smagvariant. Derimod vil et skift fra Hill´s tørfoder til
Whiskas dåsefoder (bare et eksempel) være en ret stor omvæltning.

> Men uanset, så snakker jeg egentlig heller ikke om at variere kosten som
> sådan, men bruge et godt foder som basis og så have andre supplerende
> ting ved siden af, som jeg dog godt kan finde på at variere.

Bare af nysgerrihed: hvad supplerer du med? Jeg giver selv daggamle
kyllinger ind imellem, men derudover får de kun deres tørfoder (+ godbidder
af og til selvfølgelig).

> Folk der selv laver foder, lader i øvrigt til at skifte opskrift meget
> (er mit indtryk?), hvis de netop laver foder for kattens bedste, undrer
> det mig.

Også mig....!

> Det har jeg faktisk bare antaget var på grund af at katten skulle vænne
> sig til det "psykisk" :)

> Det ved jeg ikke, men spændende er det i hvert fald, jeg håber der er
> andre der har nogle input.

Jeg ved som sagt heller ikke overdrevet meget om det . Så det da være
dejligt, hvis der er nogen, der har en mere uddybende forklaring.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-10-03 10:42

> Bare af nysgerrihed: hvad supplerer du med? Jeg giver selv daggamle
> kyllinger ind imellem, men derudover får de kun deres tørfoder (+
> godbidder af og til selvfølgelig).

Det lyder meget som her, daggamle kyllinger ville jeg gerne prøve (det er
da en pakke der må indeholde det meste af hvad katten har brug for), men
indtil videre er det blevet ved hvad jeg kan få i supermarkedet - de
omtalte portionsposer og rå indvolde. Jeg mener ikke det behøver være
rocket science at fodre, selv om det også er spændende at tælle sammen hvad
katten egentlig får af de forskellige stoffer. Men det var altså en
holdning jeg dannede for et års tid siden, da det så ud til at der ikke
fandtes et vidunderfoder der vandt i alle kategorier - så en god basis og
så noget forskelligt tilbehør hver anden dag eller nogle gange om ugen.

Jeg har svært ved at tro ret mange andre end NASA kan lave mad der dækker
ens behov fuldt og helt :)

Carsten Sørensen

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 15-10-03 11:18

> Jeg mener ikke det behøver være
> rocket science at fodre, selv om det også er spændende at tælle sammen
hvad
> katten egentlig får af de forskellige stoffer.

Enig! Jeg nærlæser da heller ikke indholdsdeklarationer. Men jeg holder mig
dog altid til kendte mærker kvalitetsfoder fra dyrehandleren/dyrlægen. Og
skal jeg prøve et nyt mærke, tjekker jeg altid indholdet af magnesium, da et
for højt indhold af dette, kan forårsage blæresten. I begyndelsen af min
karriere som katteslave (10 år siden), havde jeg ikke det store kendskab til
kattehold (og dette forum fandtes desværre ikke ), så der fodrede jeg med
det billige foder fra supermarkedet. Lige indtil den dag jeg havde en lille
kat, der sad i bakken med store smerter, fordi han ikke kunne komme af med
urinen p.g.a. blæresten. Så det var hu-hej afsted til dyrlægen, og siden har
jeg simpelthen ikke turde andet, end at holde mig til det "dyre" foder (som
ikke er så dyrt, hvis man lige regner efter en gang).

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Denise

Dato : 15-10-03 10:16

"Helle Frederiksen" <hfFJERN@dlgnet.dk> wrote in message

> [...]
> langsomt. Altså ikke skifte fra den ene dag til den anden.
>
> Eller er det mig, der har misforstået noget (er set før ;-D)?

Hej Helle
Jeg ved ikke hvor du skulle have hørt det, jeg mener jo, at det er godt at
katte får varieret kost, netop hvis der i den ene slags er nogle mangler,
som så kan suppleres fra den anden slags. At jeg ikke selv gør det, da jeg
har en allergi kat, er så noget andet. Og så dog alligevel, de får både
Iams, Hills, W/D så lidt variation er der da. Hvorfor jeg mener det er godt
er følgende: I starten af 90´erne udstillede jeg meget og der kom et produkt
på markedet fra Canada mener jeg. Nogle opdrættere begyndte på dette foder
og det viste sig der var noget galt med maden (nogle mangler mener jeg), og
der var faktisk katte der døde af det. Havde de nu fodret med andet også var
det jo nok ikke sket, så derfor er variation godt at evt. mangler i det ene
dækkes af det andet. Det kan være Camilla Baird eller Camilla Scharff kan
huske detaljer bedre.

--
Hilsen Denise

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 15-10-03 10:43

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ene
> dækkes af det andet. Det kan være Camilla Baird eller Camilla Scharff kan

Hej Denise.

Ja, hvor har jeg hørt det........ser du, det kan jeg jo ikke lige huske
(*pokkers også*) . Men jeg er sikker på, at det har været en pålidelig
kilde, for jeg har altid rettet mig efter det (dyrlægen måske?). Jeg skifter
dog af og til mærke, hvis nu jeg lige er faldet over et godt tilbud, men jeg
introducerer altid det nye foder langsomt, ved at blande større og større
mængde af det nye foder i det gamle. Jeg fodrer også nogle gange med to
slags blandet sammen. Men det jeg mener er også, at man ikke den ene uge
(eller dag) skal fodre med det ene og og så skifte til noget helt andet den
næste, for at give katten noget variation. For det mener jeg ikke mavserne
har godt af.

Det var dog en rædselsfuld historie, om katte der ligefrem er døde af, at
spise et mangelfuldt foder . Der kan man virkelig se, hvor vigtigt det er
at vælge med omhu.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Denise

Dato : 15-10-03 11:38

> [...]
jeg
> introducerer altid det nye foder langsomt, ved at blande større og større

Det er jo også netop sådan man introduceret nyt mad

> Jeg fodrer også nogle gange med to
> slags blandet sammen.

Vores får alle 3 slags daglig, 1 skål med W/D og 1 skål med Iams vådmad.
Derudover er der altid en fast skål fyldt med en blanding af Iams og Hills
tørmad.

> [...]
den
> næste, for at give katten noget variation. For det mener jeg ikke mavserne

Nej det tror jeg heller ikke maverne har godt af. Nogle katte er dog fra små
vænnet til det, så der er faktisk nogle der kan tåle det.
Nej, med variation mener jeg også daglige sammenblandinger, hvis man kan
kalde det sådan

--
Hilsen Denise

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 16-10-03 08:48

> [...]
> vænnet til det, så der er faktisk nogle der kan tåle det.
> Nej, med variation mener jeg også daglige sammenblandinger, hvis man kan

Hej Denise.

Ja, det var jo nok mig, der ikke fik udtrykt mig ordenligt fra starten.
For efter hvad jeg kan se, er vi jo fuldstændig enige .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Denise

Dato : 16-10-03 08:52

> [...]
>
> Ja, det var jo nok mig, der ikke fik udtrykt mig ordenligt fra starten.
> For efter hvad jeg kan se, er vi jo fuldstændig enige .

Hej
Jo jo, du udtrykte dig da helt klart, det var bare mig der _pointerede_, det
du stort set allerede havde sagt

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-10-03 13:23

In article <Xns9415642D3E1E5surfsmurfriftdk@195.184.101.40>, Carsten
Sørensen <45uln7802@sneakemail.com> wrote:

> Derfor tror
> jeg ikke det er en god ide at fodre udelukkende med ét foder, om ikke
> andet så for kattens smagsløg der nok keder sig.

Hej

Det med kattens smagsløg tror jeg ikke rigtigt på.. Baseret på, at
katte i naturen vælger mus og næsten kun mus, hvis der er nok af dem -
osse selv om der er andre fødeemner til rådighed. (Der blev lavet en
stor undersøgelse i sin tid, i England, tror jeg, hvor det viste sig at
hvis kattene levede i et område, hvor de stort set selv kunne vælge og
vrage, der var masser af mad - så valgte de næsten udelukkende at leve
af mus)

> [...]
> vandindhold vil du se at det ligger et sted mellem 75-90%, og
> næringsindholdet er derfor meget fortyndet (et så stort vandindhold i sig

Jeg har spekuleret meget på det der med vandindholdet. Det er muligt at
indholdet er unaturligt stort i forhold til, hvad der normalt ville
være i den mængde kød, korn og hvad der nu er i. (Er lidt i tvivl, for
hvis man analyserer vores mad, er vandindholdet osse ret højt, men jeg
har ikke lige procenterne. ) Men - om det ligefrem er skadeligt,
tvivler jeg på. Man skulle tro at det gør at 1) der skal mere dåsemad
til, før katten har fået nok næring - og det er sikkert forklaringen på
at producenternes kommer vand i, hvis de gør og 2) at den skal
oftere på bakken. Men om det ligefrem kan give tynd mave? Jeg ved godt
at mange katte får tynd mave af Whiskas, men jeg har aldrig mistænkt
vandindholdet for at være synderen, snarere noget med indholdet i
øvrigt - som en dyrlæge sagde til mig engang - "det er lidt hårdt ved
maven"...

Fra : Ann K

Dato : 15-10-03 21:33

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis kattene levede i et område, hvor de stort set selv kunne vælge og
> vrage, der var masser af mad - så valgte de næsten udelukkende at leve

Hej Navnesøster - og alle I andre

Den der med mus som kattens foretrukne fødekilde...
Jeg betvivler det bestemt ikke... men jeg er nu ikke helt sikker på at at
katte vælger mus, fordi de ikke kan smage forskel på de forskellige former
forfødkilder/foderemner.
Jeg tror snarere at valget af mus som hovedkilde til føde simpelthen
skyldes at _katten_ er indrettet fysisk som den er... katte er simpelthen
målrettet til musejagt, hvad angår deres fysisk!
At det så _også_ har stor betydning for en (vildtlevende) kat, hvor megen
energi den skal bruge for at skaffe sig føden, gør vel at katte vælger det
bytte, de simpelthen har lettest ved at få fat i!?
Alt andet lige er det jo lidt lettere at fange sunde, raske mus end sunde,
raske fugle
Min meget hjemmestrikkede teori bygger - foruden sammeligninger med større
kattedyr, der også lever som solitære jægere - også på at en kat kun
yderst sjælden kunne finde på at spise fx en spidsmus. Spidsmus afgiver så
vidt jeg husker en stram moskusagtig duft og det skulle altså også give sig
udslag i smagen, som katte altså ikke bryder sig om

Resten af foderdiskussionen blander jeg mig udenom... her i huset fodres
med en underlig blanding af RC's mcofoder, Hills R/D, Regal, og en hel del
andre mærker Vådfoder er = Kitekat, da det er det eneste som Aske vil
have

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-10-03 22:26

In article <bmkas0$d8l$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

> eg betvivler det bestemt ikke... men jeg er nu ikke helt sikker på at at
> katte vælger mus, fordi de ikke kan smage forskel på de forskellige former
> forfødkilder/foderemner.

Hæ - måske skulle jeg ha' skrevet at _lækkersult_ absolut er muligt,
måske især for en forkælet indekat
Jeg mente ikke, at de ikke kunne smage forskel - bare at de måske ikke
har det dér _behov_ for variation i smag fra naturens side. Det har jeg
en lumsk mistanke om er noget vi lærer dem At det nok er en god idé
at variere for at forebygge kræsenhed - og mangelproblemer, hvis man
selv kokkererer for kattene, er noget andet.

At mus er det nemmeste at fange? Ja måske. Men man hæftede sig ved at
alle kattene i den undersøgelse var meget sunde og raske, så jeg gætter
på, at det osse er noget med, at en mus simpelthen er den optimale føde
når man er en kat - og at katten derfor er skræddersyet til at fange
mus. Eller omvendt... det er nok den med ægget og hønen igen

*suk* jeg er træt og jeg kan ikke rigtig få ordene til at makke ret,
synes jeg.. men jeg håber du forstår hvad jeg mener

Fra : Ann K

Dato : 15-10-03 23:09

> Hæ - måske skulle jeg ha' skrevet at _lækkersult_ absolut er muligt,
> måske især for en forkælet indekat

Helt enig!!! Kan jo selv se at mine forskellige bandemedlemmer har deres
absolutte foretrukne af diverse tørfoderprodukter Nå, ja - med Ranje
som undtagelsen *al mad er spiseligt = al mad smager godt*!

> Jeg mente ikke, at de ikke kunne smage forskel - bare at de måske ikke
> har det dér _behov_ for variation i smag fra naturens side. Det har jeg
> en lumsk mistanke om er noget vi lærer dem

Nja... hvis jeg igen må komme med mine egne få og derfor helt
utilstrækkelige erfaringer med Banden... Der ser jeg nemlig _aldrig_ at en
mus bliver "forsvaret" - mens alle efterhånden har fået lært at holde
nyligt dræbte fugle laaaangt væk fra Aske, der, hvis han ser nogen med
sådan et bytte, går ind og hævder sin lederstatus - og selv æder gufmamsen

Tjalfe og Saga kommer jævnligt hjem med små gaver til mig og Manden... men
vi får _aldrig_ fugle... dog undtaget, når Saga har fanget en måge, skade,
allike eller krage
De sidstnævnte fugle må åbenbart have en smag, der ikke helt bekommer
Saga... og så kan hun jo lige så godt give dem bort.... Første gang hun
fangede en af disse fugle smagte hun nemlig på den - og dét har hun så ikke
gjort siden. Min konklusion er derfor, at hun ikke kan lide smagen af dem!
Mindre sangfugle, fiskehejrer osv indtages helst på stedet eller i et ly i
nærheden... kun meget sjældent slæbes byttet med hjem - og da kun fordi
katten tydeligt ikke har kunnet spise det hele, og måske (!) tager det med
hjem til forråd eller til sine "hjælpeløse killinger" (Jeps, det er mig og
Manden

> At mus er det nemmeste at fange? Ja måske.

Uden helt at være sikker, så *tror* jeg at den oprindelige vildtlevende
vilde ørkenkat, som vores tamkatte nedstammer fra, har levet af en række
forskellige smågnavere (der alle har haft mindelser om diverse europæiske
musearter)... derfor bliver kattens fysik specialiseret til musefangst....

>Men man hæftede sig ved at
> alle kattene i den undersøgelse var meget sunde og raske, så jeg gætter
> på, at det osse er noget med, at en mus simpelthen er den optimale føde
> når man er en kat

En kat skal være sund og rask for at kunne skaffe sig føden gennem jagt
alene *dril*
Mus ligner (i følge min hjemmestrikkede teori) den oprindelige
ørkenvildkats føde...
Katte er i tidernes morgen søgt til menneskeboliger, da de opdagede at
disse i højere grad gav mulighed for en succesfuld jagt (husk - katten er
først blevet domesticeret _efter_ at jorddyrkningen var blevet "opfundet").
Byttedyrene her (mus og til dels rotter) har lignet de oprindelige byttedyr
(mht. næringsværdi og energiindhold) , og katten har derfor kunnet trives
på denne noget ensidige kost...

> ... det er nok den med ægget og hønen igen

Jepper
Men jeg tror altså ikke at den oprindelige vilde ørkenkat kun levede af
mus... snarere af diverse arter af små gnavere, heriblandt mus....

> *suk* jeg er træt og jeg kan ikke rigtig få ordene til at makke ret,
> synes jeg.. men jeg håber du forstår hvad jeg mener

Jeg gør skam mit bedste! Husk for resten at sådan et hensyn går begge
veje *sss* Har været på arbejde hele 10 timer idag - og skulle faktisk have
haft fri!!!!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-10-03 14:25

In article <bmkgvc$gih$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
> nyligt dræbte fugle laaaangt væk fra Aske, der, hvis han ser nogen med
> sådan et bytte, går ind og hævder sin lederstatus - og selv æder gufmamsen

Ja jeg har jo kun teori at støtte mig til - det diverse kloge hoveder
ude i verden er kommet frem til
Det er da muligt at det er en sandhed med modifikationer... at fugle
er en speciel, men sjældent fanget lækkerbid

> Mindre sangfugle, fiskehejrer osv indtages helst på stedet eller i et ly i
> nærheden...

Hehehe... det lyder som om I har en panter derhjemme. Jeg kan godt
huske historien, men jeg kan altså stadig grine af at se det på print..

> [...]
> hjem til forråd eller til sine "hjælpeløse killinger" (Jeps, det er mig og

Klart! I _er_ jo nok ikke for gode til det der..

> [...]
> musearter)... derfor bliver kattens fysik specialiseret til musefangst....

Enig - men derfor tænker jeg stadig at det kan virke begge veje - at
katten har nemmest ved at fange mus/ gnavere og derfor - måske p.g.a.
evolution - nu osse har _bedst_ af mus.
Eller - at katten lever bedst af mus og derfor blev specialiseret til
dem. Og overlevede i området, fordi der var tilstrækkeligt af netop den
føde, som den trivedes bedst på?

> [...]
> (mht. næringsværdi og energiindhold) , og katten har derfor kunnet trives

Men igen - det gør vel ikke noget kosten er ensidig, hvis netop det er
den optimale kost for en kat - altså indeholder alt hvad den skal
bruge?
Og dermed er vi tilbage ved tørkosten - sådan da Hvis vi
forudsætter at den indeholder alt hvad katten skal bruge, skulle der
ikke være behov for variationer?

> Jeg gør skam mit bedste! Husk for resten at sådan et hensyn går begge
> veje *sss* Har været på arbejde hele 10 timer idag - og skulle faktisk have
> haft fri!!!!

Stakkel - håber du fik sovet godt

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 15-10-03 17:30

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-10-03 13:00

Ghost wrote:
> Samtidig vil jeg høre om der er nogle der kan anbefale noget godt tørfodre?
> og hvad i egentlig generelt giber jeres kat at spise og hvor tit? pt får min
> kat 2 potions poser om dagen + altid adgang til tørfodre.

Bisse og Tøsen får pt. en halvdags potion Hill's (fra zooplus) til
morgenmad, og hver en potionspose kitekat-vådfoder til aftensmad ..
(kitekat går vi nok væk fra igen på et tidspunkt, de for det mest
fordi det var noget vi fik næsten gratis)

Dog har vi købt en sæk af Hill's Light-foder, fordi Bisse er ved at
blive lige lovligt bredrøvet ...
(og doven: http://gallery.nathue.dk/2003-10-09/PICT0095.JPG)

// Hans, der bare er en normal katteejer, og derfor ikke ved så
// meget om det.... men de har det nu godt de to tosser..
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-10-03 13:57

"Ghost" <ghost_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har hørt nogle rygter om at grunden til at "katte ville vælge whiskas" er
> fordi de propper et eller andet i der gør dem lettere afhænige. Holder
dette
> stik?

Jeg har også hørt historien fra en ansat på landbohøjskolen som for nogle år
siden har testet kattefoder, men jeg skal da ikke kunne garantere at der er
sådan i dag.

/Dan Mortensen

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 10-10-03 14:33

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in
> Jeg har også hørt historien fra en ansat på landbohøjskolen som for
> nogle år siden har testet kattefoder, men jeg skal da ikke kunne
> garantere at der er sådan i dag.

Vil du derimod garantere at det var sådan for nogle år siden?

Carsten Sørensen

Fra : connie-toft

Dato : 10-10-03 21:06

Heldigvis vil mine katte ikke vælge Whiskas, nej de guffer med stor appetit
tørkost fra dyrlægen. Jeg bruger Specific, har skam også prøvet med Hill`s,
men de vælger selv Specific, så det er husets mad!

Mht til tilsætnings ting og sager, ja det kan man vel også sige om Whiskas`s
etikettepolitik. De skulle efter sigende putte baldrian i limen???? Det
skulle være derfor, at katte er "tosset" med deres "dåser"
Ja, hvad ved jeg????

--
Connie

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 13-10-03 08:12

"connie-toft" <connie-toft@mail.tele.dk> wrote in
> Mht til tilsætnings ting og sager, ja det kan man vel også sige om
> Whiskas`s etikettepolitik. De skulle efter sigende putte baldrian i
> limen????

(Dette er ikke rettet mod Connie, men historien.)

Nå, den her historie er da rimeligt harmløs om ikke andet. Helt ærligt -
efter sigende? Det kan man jo ikke bruge til ret meget.

> Det skulle være derfor, at katte er "tosset" med deres "dåser"

Er katte mere tossede med Whiskas-dåser end andre, f.eks. Kitekat?

Jeg er alvorligt træt af storbymyter og jeg ved næsten ikke hvor jeg skal
starte... Hvis der virkelig var noget lusk med i bestemte mærker kattemad,
hvor i alverden er de videnskabelige undersøgelser, den store BT-
forsidehistorie og domsafsigelserne over de ansvarlige, når det tydeligvis
er alment kendte fakta? Det er jeg gået glip af.

Og dermed ikke sagt at kattemadsproducenter er helgener, de skærer
selvfølgelig hjørner af for at producere maden billigere, ligesom alle
andre fødevarer man får i Netto.

Et ord man måske bør have i baghovedet, når man hører sådan en historie er
"kildekritik".

Carsten Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-03 13:32

Carsten Sørensen wrote:
> Er katte mere tossede med Whiskas-dåser end andre, f.eks. Kitekat?

Hmm .. gad vide om der er nogle der har puttet baldrian på den
tupperware-dåse vi benytter til vores Hill's-foder .... det virker
næsten sådan ;)

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Kate

Dato : 14-10-03 16:57

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote in

> Hmm .. gad vide om der er nogle der har puttet baldrian på den
> tupperware-dåse vi benytter til vores Hill's-foder .... det virker
> næsten sådan ;)

LOL. Det er det som er sprayet overalt her så
Mowgli mener i hvert fald at køleskabet er en uendelig god opfindelse,
specielt fordi han ved der nogle gange er daggamle kyllinger derinde
kun til ham

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.