Link uden target?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 10-10-03 09:22

Hej NG.

Jeg vil gerne lave et link, der ikke har et target, men bare udføre noget
kode:

<a OnClick="alert('Test');">Test</a>

Det virker også fint, bortset fra at linket ikke er fremhævet som et link.
Kan jeg få det fremhævet uden at tilføje href?

mvh
Stefan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 09:25

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det virker også fint, bortset fra at linket ikke er fremhævet som et link.
> Kan jeg få det fremhævet uden at tilføje href?

brug href="#"

/Per

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 10-10-03 09:33

> brug href="#"
Det var jo lige det
Mange tak.

Stefan

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 09:55

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
>
> Det virker også fint, bortset fra at linket ikke er fremhævet som et link.
> Kan jeg få det fremhævet uden at tilføje href?

Har du overvejet at bruge en knap i stedet for et link ?

<input type="button" onclick="alert('Test')" value="Test" />

Jeg syntes det er forkert og misvisende at udføre noget javascript kode på et link.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til, men en almindelig bruger forstå at når de klikker på
teksten med streg under (et link), så går de til en anden side. Så forventer de ikke at der
bliver kørt noget javascript, som i dit eksempel en alert-box.

En knap er meget bedre, her forstå brugeren uden mærket at der sker en funktion såsom udregner
noget data, starter en animation eller submitter en form.

Så mit råd er at bruge en knap, når brugeren skal igangsætte en funktion.

Hintzmann c",)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 10:04

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

forventer de ikke at der
> bliver kørt noget javascript, som i dit eksempel en alert-box.

Det kommer da vist fuldstændig an på hvad der står i link-teksten...
(Linket kan jo også lægges på et stykke grafik, og så er alle muligheder
åbne)

/Per

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 11:17

Per Christoffersen wrote:

> Det kommer da vist fuldstændig an på hvad der står i link-teksten...

Ja, link-teksten kan være mere eller mindre sigende.

Men at lave et hack med href="#" syntes jeg er grimt og semantisk forkert. Du hopper jo ikke ned
på siden til et unikt ID som #-tegnet i et link jo bruges til. <a href="#section7" ...
URL'en i browseren får jo #-tegnet på.

Desuden kan tekst/tale browsere jo ikke vide om det er et rigtigt link eller ej. Så en blind
person ville f.eks. få at vide at her er linket til "test" som går til "#".... ikke særlig sigende.

> (Linket kan jo også lægges på et stykke grafik, og så er alle muligheder
> åbne)

Links på grafik syntes jeg helt fint, sålænge at man stadig linker til noget. Men hvis man
f.eks. vil lave et billede af en ko, som når man klikker på det, så siger "mu". Det mener jeg
ikke skal gøres med et link, men med et onclick på selve billedet eller et input element af type
image eller button. <input type="image" ...

En button ligefrem skriger efter at få en onclick på sig, da der som default ikke sker noget når
man klikker på den.

Hvis det er fordi man ønsker at musemarkøren skal ændre sig til en hånd, kan det jo nemt laves
ved hjælp af CSS.

Men bevares man kan også gøre det på din måde, men jeg syntes bare at man skal tænke sig om
inden man laver en funktion på et link.... Det er jo ikke sjov og spas det vi laver her

Hintzmann c",)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 11:39

> [...]
Du hopper jo ikke ned
> på siden til et unikt ID som #-tegnet i et link jo bruges til. <a

Du får nu ikke mig til at sige noget som helst om semantikken i det, uden en
konkret visuel situation...

/Per

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 12:11

Per Christoffersen wrote:

> Du får nu ikke mig til at sige noget som helst om semantikken i det, uden en
> konkret visuel situation...

Det eneste konkrete vi egentlig har er det Stefan skrev i sit første indlæg.

<a OnClick="alert('Test');">Test</a>

Og hertil har jeg kun at sige at jeg syntes han burde lave det på en knap

Hintzmann c",)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 13:50

> Det eneste konkrete vi egentlig har er det Stefan skrev i sit første
indlæg.

> <a OnClick="alert('Test');">Test</a>
>
> Og hertil har jeg kun at sige at jeg syntes han burde lave det på en knap

Jeg opfattede det ikke så specifikt, men mere i retning af, at Stefan er ude
på at øve sig i at lægge en eller anden form for javascript på et link.
I det konkrete tilfælde vil jeg nu hellere sige: lad være med at gøre det i
det hele taget

Et link eller en knap som bare bringer en alertboks frem er der ikke meget
ved. Og hvis det endelig skal være så burde den da sige 'Hello world'...

/Per

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 14:03

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> ved. Og hvis det endelig skal være så burde den da sige 'Hello world'...

Lol det har du ret i

Hintzmann c",)

Fra : Lobais

Dato : 10-10-03 13:25

> Men at lave et hack med href="#" syntes jeg er grimt og semantisk forkert.
Hvad med href="javascript:..."

Men ville også selv lave en knap. (Eventuelt ændret så den ser ud som et link ;)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 14:01

Lobais wrote:

> Hvad med href="javascript:..."

Er efter min mening også et hack og bør derfor undgås.
Hvis man f.eks. ønsker at åbne et vindue via javascript pseudoprotokolen.

Så kan det gøres meget smartere på denne måde.

> Men ville også selv lave en knap. (Eventuelt ændret så den ser ud som et link ;)

Ja det kunne man godt, men det giver stadig brugeren en forkert opfattelse af hvad der skal til
at ske.
Umiddelbart vil brugeren ved skimtning af hjemmeside tro at det er et link til en anden side.
Mens en knap fortæller at her sker en action/funktion.

Men man må jo selv om hvordan man vil lave det. Jeg har bare svært ved at se hvorfor et kald af
en funktion skal ligge på et link eller noget der ligner et link.

Mine 25-ører

Hintzmann c",)

Fra : Lobais

Dato : 13-10-03 15:16

> Umiddelbart vil brugeren ved skimtning af hjemmeside tro at det er et link til en anden side.
> Mens en knap fortæller at her sker en action/funktion.
Tja, men hvad hvis det er et popup af en anden side? W3c andbefaler det jo til åbning i nye
vinduer.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-10-03 21:27

Lobais wrote:
> [...]

Ovenstående var skrevet til det du skrev om at du ville ændre udseendet
på en knap så den lignede et link. Hvilket jeg syntes er misvisende for
brugeren. Lad links være links og knapper være knapper.

> Tja, men hvad hvis det er et popup af en anden side? W3c andbefaler det jo til åbning i nye
> vinduer.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det du skriver.
Om popup vinduet er til en html-dokument på samme hjemmeside(intern)
eller en anden hjemmeside(ekstern), er det samme. Det skal selvfølgelig
være et link. Det er det jeg hele tiden har skrevet. "Links skal være
links".

Jeg tror umiddelbart at vi har misforstået hinanden, eller også mener vi
bare det samme på hver sin måde

Hintzmann c",)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 10-10-03 18:22

Hej Stefan

Stefan Kristensen wrote:
> <a OnClick="alert('Test');">Test</a>
> Det virker også fint, bortset fra at linket ikke er fremhævet som et link.
> Kan jeg få det fremhævet uden at tilføje href?

Hvorfor ikke bare:

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk