Bundkortet stod af!
Fra : Olsen

Dato : 10-10-03 08:19

Konfiguration:

XP pro+,SP1 dansk

PC 512 MB ram

Microstar K7T Pro2-A (MS-6330) ATA100 Motherboard

CPU Athlon Thunderbird 900Mhz

Seagate Harddisk ATA 100 30,5 GB

Radeon 7200 32MB grafikkort

AOC 19" skærm

Soundblaster live lydkort

ADSL

HP 940c printer

Jeg sad og læste mails da maskinen pludselig frøs. Virkede som om den
ledte på CD-rom drevet.

Ved genstart tænder maskine kun (søger intet) og 4 røde lamper lyser på
bundkortet.

Gode venner har målt maskinen igennem og mener at blæseren på
grafikkortet var fyldt med møg og derfor brændte varm. Men forstår
egentlig ikke at det skulle ødelægge bundkortet.

Efter sigende skulle cpu'en vist ikke fejle noget.

Vi har forsøgt at pille alt ud for at se om maskinen kunne starte med
kun det mest nødvendige, -men nej.

Nogen forklaring?

--
Hilsen fra Olsen

snipnospam@olsen.mail.dk

ikke fjerne nospam

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 08:58

Olsen wrote:
> [...]
> grafikkortet var fyldt med møg og derfor brændte varm. Men forstår
> egentlig ikke at det skulle ødelægge bundkortet.

Termisk run-away kan godt øge strømstyrken til grafikkortet lidt, men
det vil undre mig, hvis bundkortet er smuttet i samme omgang.
Prøv delene i en anden pc, hvis det er muligt.

> Efter sigende skulle cpu'en vist ikke fejle noget.

Hvis profil+blæser ikke fejlede noget, så tror jeg også den har det fint.

> Vi har forsøgt at pille alt ud for at se om maskinen kunne starte med
> kun det mest nødvendige, -men nej.

Er der nogle af kondensatorerne på bundkortet der "buler udad" i toppen?
Som på billedet her;

http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

Fra : Olsen

Dato : 10-10-03 10:28

> Er der nogle af kondensatorerne på bundkortet der "buler udad" i
> toppen?

Nej.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-10-03 09:20

In article <3f8658a2$0$94865$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Olsen wrote:

> Gode venner har målt maskinen igennem og mener at blæseren på
> grafikkortet var fyldt med møg og derfor brændte varm. Men forstår
> egentlig ikke at det skulle ødelægge bundkortet.

Har haft praecis samme bundkort der doede paa naesten samme maade
(= out of nowhere). Lidt leg med google viste, at

1) Jeg ikke var den eneste
2) at det med stor sandsynlighed var daarlige kondensatorer
(som rigtig mange boards med at par aar paa bagen lider af)

.... jeg smed mit ud!

Mvh Thomas, Vanloese

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 10-10-03 10:54

> 2) at det med stor sandsynlighed var daarlige kondensatorer
> (som rigtig mange boards med at par aar paa bagen lider af)
>
> ... jeg smed mit ud!

Er der slet ikke nogen der har forsøgt at få det byttet på fabriksgaranti
eller noget lignende??

/Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-10-03 11:15

In article <3f8681a7$0$69932$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Thomas W. Madsen wrote:

> Er der slet ikke nogen der har forsøgt at få det byttet på fabriksgaranti
> eller noget lignende??

Jeg koebte mit brugt og fabrikanten ignorerede totalt mine henvendelser.
Shit happends.

Thomas

Fra : Rado

Dato : 11-10-03 20:10

On Fri, 10 Oct 2003 11:54:10 +0200, "Thomas W. Madsen"
<thomas@wormmadsen.invalid.dk> wrote:

>Er der slet ikke nogen der har forsøgt at få det byttet på fabriksgaranti
>eller noget lignende??

Problemet er vel at de fleste er for gamle. Min maskine (Fujitsu) var
købt lige inden 2 års garantien trådte i kraft, men selv om der havde
været 2 års garanti på, havde det alligevel været for sent nu.

2 års garanti/reklamationsret hjælper nok ikke ret meget, hvis fejlen
først viser sig efter de to år, selvom den i princippet var der
allerede ved købet.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Rado

Dato : 11-10-03 20:03

On Fri, 10 Oct 2003 08:20:05 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>2) at det med stor sandsynlighed var daarlige kondensatorer
> (som rigtig mange boards med at par aar paa bagen lider af)

Ditto her - med samme kort. Jeg flyttede kortet over i et andet
kabinet, og så var det bare dødt da jeg prøvet at boote op. Ved
nærmere eftersyn opdagede jeg at flere af kondensatorerne bulede op,
og to af dem lækkede. Om det er flytningen der har givet dem
dødsstødet ved jeg ikke, men kortet ville under alle omstændigheder
være stået at før eller senere. Maskinen havde iøvrigt også været lidt
ustabil i tiden lige inden.