En masse spørgsmål, efter bil er kasseret ~
Fra : Henrik Høy

Dato : 10-10-03 06:18

Hej.

Jeg har en del spørsmål, jeg håben nogen vil tage sig tid til at kigge
på dem.

Jeg har en Mazda 626 2.0 GT fra '87, som er blevet kasseret til syn.

Der blev konstateret rust i alle 4 inderskærme, og tæret bremserør.
Mekanikeren mener at den skal laves for 17-20.000 kr.

Han siger han skal bruge 30-40 timer på den, pga. at meget det som skal
laves er tidligere rust arbejde som skal laves om.

Lyder ovenstående pris normal, for dette arbejde, eller bør jeg forsøge
at finde en noget lavere pris andet steds?

Ovenstående mener jeg er for meget at ofre på den, selv om den har fået
6 nye bærearme, lydpotte, batteri og generator i år.

Jeg har i stedet kig på følgende to biler. Ford Sierra 2,0i fra 92/93
eller en Peugeot 306 1,9 XRDT fra 94.

Kørselsbehovet er ca 15-20.000 km årligt.

Hvad må jeg maks. give for disse biler?

Hvor mange kilometer, bør jeg kunne forvente at motorene, kan holde til
i de nævnte biler?

Hvor langt, kører de ca. på literen, ved blandet kørsel?

Er der noget at være særlig opmærksom på, ved disse biler?

Er der bedre alternativer til prisen?

På forhånd tak.

--

Venlig hilsen

Henrik Høy
Fjern filter, hvis du svarer pr email.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-03 07:26

"Henrik Høy" <henrik@antidaasekoedhoey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ovenstående mener jeg er for meget at ofre på den, selv om den har fået
> 6 nye bærearme, lydpotte, batteri og generator i år.

Hvis der blot skal laves rust i 4 skærme, samt skiftet bremserør, er det mange
penge - med mindre at bilen bliver omlakeret samtidig.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Høy

Dato : 10-10-03 08:00

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der blot skal laves rust i 4 skærme, samt skiftet bremserør, er det
mange
> penge - med mindre at bilen bliver omlakeret samtidig.

Det er i de skærme som sidder indvendigt, ikke de ydre skærme, i følge
mekanikeren er de bagerste ikke så slemme, men de forreste skulle være
temlig slemme, og skal håndlaves.

--
-

Henrik Høy
Fjern filter, ved email

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 10-10-03 13:35

> Hvis der blot skal laves rust i 4 skærme, samt skiftet bremserør, er det
mange
> penge - med mindre at bilen bliver omlakeret samtidig.

Du vil da ikke mene at en mekaniker skal kunne skifte 4 inderskærme(!!!) og
bremserørerne plus tumle med en masse dårligt udført fusk for under 20k alt
incl?

Medmindre han da skal lave en "brøndskumsreperation" ...

Henrik

Fra : Karsten Andersen

Dato : 10-10-03 15:28

Fri, 10 Oct 2003 14:35:05 +0200, skrev Henrik Mortensen, på 21 linier,
i <bm691m$1g2v$1@news.cybercity.dk>, :

> [...]
>incl?
>
>Medmindre han da skal lave en "brøndskumsreperation" ...

40 x 400 kr = 16000,-
+ diverse
så det lyder rigtigt nok.

Ikke alle behøver et værksted hvor timeprisen er 800 kr.
Man får jo ikke lavet det dobbelte på samme tid.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Martin Nielsen

Dato : 10-10-03 07:29

hej henrik

jeg har en ford sierra 2,oi og det er med en doch motor, som vil sige at der
er 2 knaster i, og har ca 145 hk, men du skal ikke give mere en 35000-45000
for sådan en, jeg gav selv 32000 for min.de er sikkeret billiger hvis det
ikke skal være med en doch motor i, så lægger prisen måske på 25000-35000.
håber du kan bruge det jeg har skrevet.
mvh martin

mail mjn@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Robert Larsen

Dato : 10-10-03 08:15

"Martin Nielsen" <mjnfjern@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> hej henrik
>
> jeg har en ford sierra 2,oi og det er med en doch motor, som vil sige at
der
> er 2 knaster i, og har ca 145 hk,

145 hk...??? Er der lavet noget ved den..??

Mvh

Robert

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 13:20

Robert Larsen wrote:

> 145 hk...??? Er der lavet noget ved den..??

Der må da vist være turbo på din Ford-vogn.

Min vectra 2.0 med færre kræfter æder en normal DOCH..... (Din sierra er
opgivet til 120 hk og 170/171 Nm)

Mht prisen: http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=316018

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 13:20

Jan W Nielsen wrote:

P.S.: 145 hk er en 2,8´er...

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 11-10-03 15:19

> P.S.: 145 hk er en 2,8´er...

Ja, og den er sulten...

-M

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 16:21

Morten Lorenzen wrote:

> Ja, og den er sulten...

Nemmerli - og tørsti´...

--
Jan W Nielsen

Fra : claus b. p.

Dato : 10-10-03 10:22

> [...]
>
> Lyder ovenstående pris normal, for dette arbejde, eller bør jeg forsøge
> at finde en noget lavere pris andet steds?
Det er mange penge at ofre på sådan en gammel bil, prøv at få et tilbud et
andet sted for at sammenligne. Kan man evt. nøjes med at lave noget af det
for at få den gennem syn, og så lade den køre 2 år inden man skrotter den?
Vurder hvad er handelsprisen for sådan en.

> Ovenstående mener jeg er for meget at ofre på den, selv om den har fået
> 6 nye bærearme, lydpotte, batteri og generator i år.
Det er ærgerligt at i ikke opdagede rusten før dette blev lavet. Hvis bilen
skrottes er pengene tabt.

> Jeg har i stedet kig på følgende to biler. Ford Sierra 2,0i fra 92/93
> eller en Peugeot 306 1,9 XRDT fra 94.
>
> Kørselsbehovet er ca 15-20.000 km årligt.
>
> Hvad må jeg maks. give for disse biler?

Check fx. niveauet i Bilbasen.
> Hvor mange kilometer, bør jeg kunne forvente at motorene, kan holde til
> i de nævnte biler?
Som du selv netop har erfaret, holder motorene ofte længere tid end resten
af bilen.
Det eneste sikre er at få testet om de er ok nu, (kompression mv.) for ingen
kan garantere om de holder 200k eller 700k kilometer.

> Hvor langt, kører de ca. på literen, ved blandet kørsel?
>
> Er der noget at være særlig opmærksom på, ved disse biler?
>
> Er der bedre alternativer til prisen?
Hvilken pris? Der er et hav af biler på bilbasen og dba i klasse mellem
P306 og Sierra.
/Claus

Fra : Henrik Høy

Dato : 10-10-03 16:47

In article <3f867a1f$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, cbp33
@hotmail.com says...

[cut]

> Hvilken pris? Der er et hav af biler på bilbasen og dba i klasse mellem
> P306 og Sierra.

Okay det var måske ikke nogen særlig præcis beskrivelse, men er der
noget bedre bud følgende prisklasser. 30-35.000 & 50-55.000 kr.

Fra : claus b. p.

Dato : 11-10-03 00:36

"Henrik Høy" <henrik@antidaasekoedhoey.dk> wrote in message
> [...]
>
> Okay det var måske ikke nogen særlig præcis beskrivelse, men er der
> noget bedre bud følgende prisklasser. 30-35.000 & 50-55.000 kr.

Bare for at tage klassen 50-55000, så har bilbasen mere end 240 tilbud lige
fra Mercedes 250D stationcar over Fiat Uno og BMW 320 st.car til Mazda 323
og Peugeot 406.
Du er nødt til at træffe et valg om hvad du går efter. Er det plads eller
sport, gammel med få km. eller ny med mange km.
Mit valg ville være at undgå en 50 år gammel kontruktion som Sierra, og gå
efter fx. en P406 som fås til 54900 med 200k km. En stationcar er ofte et
godt valg, for de holder prisen bedre, og er ikke ofte brugt som
Brianbrændere. Men smag og behag? P306 har jeg desværre hørt en del skidt
om, men konen har en P205 og den er god til billige penge. Så det er ikke
mærket som sådan der er noget i vejen med. VW er typisk gamle og rustne til
den pris, men måske en Vento er opnåelig. Franske biler er der mange af, og
måske er de ikke helt så pålidelige som tyske, men i velholdt stand er de
rimelig ok, og de er typisk billige og nemme at reparere på.
Kig rundt på mulighederne, og kom evt. tilbage med noget mere konkret.
/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-03 14:38

claus b. p. wrote:

> Mit valg ville være at undgå en 50 år gammel kontruktion som Sierra,

50 år ?

> og gå efter fx. en P406 som fås til 54900 med 200k km.

Er det ikke en noget "uretfærdig" sammenligning ?
En Peugeot 406 til ca. 55000,- kr og en Sierra, som kan fås til langt under
det halve ?

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere