Pille-givnings-fif ?
Fra : Dorthe Koch

Dato : 10-10-03 04:28

Tak for Jeres hilsner til Mikkel, som da heldigvis er ved at komme
liiiidt op i omdrejninger. Men mad og drikke....neeeej, det har ikke den
store interesse endnu. Er der nogen der véd, om narkose har negativ
effekt på lugte- & smagssansen ? Det er nemlig som om, han slet ikke kan
lugte/smage maden - og så slet ikke finder det attraktivt. Har prøvet at
varme maden lidt, for rigtigt at få det til at dufte, men nej. Vi skal
til dyrlægecheck næste uge, og nu hvor forvirringen har lagt sig, har
jeg 101 spørgsmål til ham.

Men men men....de "hestepiller" Mikkel skal have 1 x dagligt volder
vældig turmult. Pillebusteren er der ikke held med. Så har jeg prøvet
simpelthen at putte den i mad, og stoppe den ned i svælget på ham,
hvilket virker lidt bedre - men ikke godt. Da jeg er selv med ham, er
det faktisk også svært både at holde ham og "udøve torturen". Han vil
slet ikke tage pillen selv, lige meget hvor godt den er pakket ind i
mad, eller hvor mange små stykker, den er brækket i.

Så begynder man jo at tænke alternativt. Hvad mon med at knuse pillen
helt, og røre den i noget at det klistrede stads til kattemalt, og smøre
det på poten eller pelsen - så slikker han det vel af af ren og skær
instinkt ? Så tænker jeg også på at røre en knust pille i noget
flydende, eks. kattemælk, suge det op i en sprøjte, og simpelthen
sprøjte det ned i svælget på ham ? Det vil dog stadig involvere noget
tvang ! Er der nogen, der har prøvet det - eller har nogle andre gode
fif ? ALLE forslag er kærkomne !

Med venlig hilsen
Dorthe
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 10-10-03 06:50

"Dorthe Koch" <d.kKATTE@BAKKEc.dk> wrote in message
> [...]
> varme maden lidt, for rigtigt at få det til at dufte, men nej. Vi skal
> til dyrlægecheck næste uge, og nu hvor forvirringen har lagt sig, har

Mon ikke det er fordi han har lidt kvalme ovenpå narkosen, eller stadig er
chokeret. Det kan måske også være medicinen, der gør det. Men har du prøvet
med a/d eller i/d fra dyrlægen, det plejer de godt at ville spise, eller
måske markrel i tomat.

< klip pillegivning >
Har desværre ikke mange ideer mht pillegivning, andet end _langt_ ned i
halsen bagved tungen og lukke munden og puste på næsen og ae på halsen, evt.
lidt vand i en sprøjte samtidig, hvis den ikke vil synke pillen. Det kan
være andre har flere ideer. Det med at opløse pillen eller smøre stads på
poten, jeg tror måske at man kan risikere, at den får for lidt af pillen, så
der måske går noget til spilde.
Jeg har heldigvis ingen problemer. Vores Molly får en stor kapsel hver dag,
Synoquin. Da det er en kapsel kan man holde den under den varme hane, så
bliver den helt glat og så er det nemt at give i halsen, for den glider lige
ned fordi den er glat. Faktisk giver jeg den fra siden af munden, hvor jeg
presser hendes tænder fra hinanden, og så stopper den ind i siden, selvom
hun prøver at holde munden lukket De piller du giver, har de en glat
overflade, så kan du jo prøve det, men det har piller nok ikke. Sørg endelig
for at der efter pillen kommer mad ned i halsen, så pillen ikke sidder og
gærer i halsen, så får katten kvalme, det har jeg selv kommet til engang.
Held og lykke og god bedring med Mikkel.

--
Hilsen Denise

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 10-10-03 08:11

"Dorthe Koch" <d.kKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke tage pillen selv, lige meget hvor godt den er pakket ind i
> mad, eller hvor mange små stykker, den er brækket i.

Hej Dorte.

Jeg tror det er vigtigt, at få det overstået så hurtigt og smertefrit som
muligt.

Jeg vil foreslå dig at "fiksere" Mikkel ved at vikle ham ind i et lagen
eller stort håndklæde eller lign., så kun hovedet stikker frem. På den måde
kan du komme pillen ned i halsen på ham, uden at han kan gøre videre
modstand. Når du har kommet pillen i munden, bøjer du hans hoved let
bagover, mens du holder ham om snude og mund med hånden, så han ikke kan få
vejret (ikke ret længe selvfølgelig). Når du fjerner hånden igen, vil han
helt automatisk lave en synkebevægelse.

Jeg ved godt, at det lyder lidt voldsomt, men det er yderst effektivt, og
det hele er hurtigt overstået, så I undgår den slåskamp, der er så
frustrerende for begge parter. Hos os fungerer det i hvert fald fint, og der
er ingen sure miner bagefter .

Held og lykke med det, og god bedring til stakkels lille Mikkel.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 10-10-03 11:17

Hvis du vil forsøge mere med at tvinge den i ham, har jeg god erfaring
med at holde/fiksere katten ved at sætte mig på knæene og så trække
katten ind mod mig (med ryggen til mig) og klemme den lidt fast med
knæene. Så render den ikke væk. Højre hånd løfter hovedet let op mens
tommel og pegefinger åbner munden. Venstre hånd smutter pillen ned og så
lukkes munden, og jeg holder katten og snakker lidt, til jeg ved han har
sunket den.

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Stine Hilskov

Dato : 10-10-03 11:29

Hej Dorthe.

Jeg kan helt tilslutte mig den metode som Helle anvender.

Men du skriver, at det er svært at holde/fiksere ham og give pille samtidig.
Det er lidt svært at forklare, men jeg skal prøve.
Jeg sætter mig på gulvet, med bøjede ben, så jeg sidder på mine underben. Så
spreder jeg benene en smule og "propper" katten derind så kun hovedet og
forpoter stikker ud. Så ser det ud som om jeg sidder på katten, men jeg
læner selvfølgelig ikke hele vægten på katten!

Så kan jeg give katten pillen som Helle beskriver.

Hilsen Stine

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 11:25

Helle Frederiksen skrev i <news:bm5log$jq4$1@sunsite.dk,>:

> [...]
> hånden, så han ikke kan få vejret (ikke ret længe selvfølgelig). Når
> du fjerner hånden igen, vil han helt automatisk lave en

Akkurat den metode brugte jeg, da min meget usamarbejdsvillige
Knirke skulle have nogle kæmpestore piller. Efter et par dage
begyndte han faktisk ar slappe af, straks han var pakket ind i
håndklædet.

I sommer skulle Mimi have penicillin og da oplevede jeg det
mærkværdige, at hun spiste pillerne frivilligt - af hånden. Gad vide
om der findes velduftende kattevenlige piller?

God bedring til Mikkel!

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-10-03 17:45

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> skrev...
> I sommer skulle Mimi have penicillin og da oplevede jeg det
> mærkværdige, at hun spiste pillerne frivilligt - af hånden. Gad vide
> om der findes velduftende kattevenlige piller?

Det gør der - for nogle katte ihvertfald...
Mange katte kan faktisk godt lide penicillinpillerne Synulox, og spiser dem
ganske frivilligt eller med et minimum af bøvl

Mvh. Camilla

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 10-10-03 21:48

> [...]
dem
> ganske frivilligt eller med et minimum af bøvl

Jeg kan tilslutte mig Camilla om Synolox. Yazoo har lige haft
lungebetændelse og skulle have en kvart pille 2 gange om dagen i 10 dage. I
starten rakte jeg også bare pillen frem, og han spiste den. Efter et par
dage gad han ikke det mere, men pillerne smagte åbenbart godt alligevel. Jeg
kunne lave det fikseringsnummer med at sætte mig bag ham og holde mit ben
bag hans rumpe, og så lettede jeg på hans højre overlæbe, smuttede pillen
ind, og han tyggede den i sig.

Ellers har jeg også kun hørt godt om det med at pakke katten ind i et
håndklæde/tæppe, og jeg vil selv prøve det, næste gang Uther skal have
piller, da han ellers har 12 flænsende poter, og jeg forbløder :-/

M.v.h.
Lise

Fra : Kate

Dato : 12-10-03 21:23

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <loden@knus.nospam.dk> wrote in

> Jeg kan tilslutte mig Camilla om Synolox.

Også her er synulox nemt at give Johan. Jeg lægger den bare foran ham
så vupti ryger den ned

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Birgitte

Dato : 10-10-03 11:30

"Dorthe Koch" <d.kKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Dorthe
Prøv at smøre pillen ind i et godt lag smør... tilbage i køleskabet eller
fryseren indtil smøret igen er stivnet.
På den måde glider pillen nemt og ubesværret ned i halsen og opløses ikke på
vej ned i maven.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Stine Hilskov

Dato : 10-10-03 11:51

Til Lotte M.

De penicillin-piller du taler om, at din kat spiste frivilligt, kan have
været clamoxyl. De er fremstillet med god smag, som skulle gøre at katten
gerne vil spise dem.
Jeg har arbejdet som klinik-assisten hos en dyrlæge, og har kun oplevet en
kat spise dem frivilligt én gang. Men den var også ved at spise hele dåsen

Hilsen Stine

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 10-10-03 12:06

"Stine Hilskov" <stine.nordlundSLET@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kat spise dem frivilligt én gang. Men den var også ved at spise hele dåsen

Jeg tror også det kommer helt an på, hvad det er for nogle piller.

Jeg skulle på et tidspunkt give den ene af mine katte Prednisolon og Synolox
på samme tid. Prednisolon-tabletten "pakket ind" i lidt leverpostej gled ned
uden problemer, mens den anden åbenbart lugtede langt væk af noget
"giftigt", for den kunne på ingen måde narres i ham .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 10-10-03 20:38

ALLE forslag er kærkomne !

> Med venlig hilsen
> Dorthe

Hej Dorthe

Ja jeg er en af de heldige, som bare har kunne række hånden frem, med
pillen på og så spiste Neo sin penicilin uden bøvl *S*
Havde forsøgt med tvang (holde ham og åbne munden på ham), men det gik
slet ikke.
Så jeg måbede noget, da jeg bagefter i min fortvivlelse, bare rakte
hånden ud og så vupti *G*

Håber du finder en løsning, så Mikkel kan få sine piller og blive frisk
igen *S*

Hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorthe Koch

Dato : 11-10-03 08:35

Mange tak for alle jeres råd og hilsner til Mikkel.

Jeg er i syv sind. I går prøvede jeg en ½ vandopløste pille i
engangssprøjte. Det var nemt, hurtigt og smertefrit - Jubiiiii - MEN
Mikkel brækkede det op. Det har sikkert smagt ad H......til. Den anden ½
knuste jeg i kattemalt, og smurte på foden - det gik bedre. Dyrlægen
kunne godt lide idéen, men vidste ikke, om pillen kan reagere med noget
i kattemalten. Det er aldrig blevet undersøgt.

I dag havde jeg så allieret mig men min far - han har haft jagthunde i
mange år, og er sej til det der. Vi fik Mikke-manden fikseret, og den
ene ½ røg ned efter 5 min. - men så brød helvede løs. Vi endte
"plageriet" med uforettet sag, og kunne så pleje vores bidsår og rifter.

I morgen bliver det altså kattemalten igen, og mandag må jeg så kontakte
dyrlægen. Han får jo slet ikke får den dosis, han skal. Lige nu er jeg
ikke super-positiv. Jeg har følelsen af at være bange for at have ham -
for ikke at være nok for ham.

Med venlig hilsen

En næsten opgivende Dorthe
- og Mikkel som overvejer, at melde mig til Dyrenes Beskyttelse.

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 09:52

> [...]
> dyrlægen. Han får jo slet ikke får den dosis, han skal. Lige nu er jeg
> ikke super-positiv. Jeg har følelsen af at være bange for at have ham -

Hej Dorthe !

Kan du ikke lave en aftale med din dyrlæge om, at Mikkel kan få sin
antibiotika i sprøjteform ?
Det er selvfølgelig en dyr løsning og du har sikkert allerede brugt mange
penge til dyrlægeregninger, men måske dyrlægen kan / vil give dig noget
rabat ?
Jeg ved godt, at det krævet et dyrlægebesøg om dagen og Mikkel ikke er vild
med stedet, men det er vel mindre smertefuldt end, at du og Mikkel skal
kæmpe i timevis og han så alligevel, ikke får det hele af antibiotikaen.

For mig ser det ud som om, at du har testet alle de gængse metoder, for
pillegivning....

Jeg håber, at du finder en løsning og så vil jeg selvfølgelig også lige,
ønske rigtig god bedring med Mikkel.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dorthe Koch

Dato : 11-10-03 12:00

> Hej Dorthe !
>
> Kan du ikke lave en aftale med din dyrlæge om, at Mikkel kan få sin
> antibiotika i sprøjteform ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Jo, det er lige netop dét, jeg vil tale med doktor Dyregod om, for dét
her, det går bare ikke. Jeg kan jo også se, at Mikkel bliver mere og
mere mistænksom med mig, og det må ikke ske.

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 17:23

> Jeg kan jo også se, at Mikkel bliver mere og
> mere mistænksom med mig, og det må ikke ske.

Nej, det er jo det sidste man ønsker, især efter det, han allerede har været
igennem.
Så er det bedre, at han bliver mistroisk overfor dyrlægen og så kan du være
klar til, at trøste og nusse ham bagefter.

Lidt nysgerrig : Får han Binyrebarkhormon, samtidig med antibiotikaen,
eller får han kun sidstnævnte ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ragna

Dato : 11-10-03 19:07

Dorthe skrev:

> [...]
>dyrlægen. Han får jo slet ikke får den dosis, han skal. Lige nu er jeg
>ikke super-positiv. Jeg har følelsen af at være bange for at have ham -

Prøv at få en aftale med dyrlægen om, at Mikkel kan få sin antibiotika i
sprøjteform i stedet.
Vores Sussi kunne vi heller ikke klare at få piller i - hun udskilte enorme
mængder af savl, hvis vi prøvede, og hun mistede tilliden til os. Vores
dyrlæge forstod problemet, og vi klarede det ved at katten i stedet fik en
antibiotika-sprøjte, der "holdt " et par dage eller tre. Det betyder godt
nok lidt flere ture til dyrlægen, men hellere det, end at ens kære mis
bliver utryg ved sine mennesker.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Kate

Dato : 12-10-03 21:27

Dorthe Koch <d.kKATTE@BAKKEc.dk> wrote in news:3f87b2867f95c@dk-fritid-
dyr-kat.dk:

> - og Mikkel som overvejer, at melde mig til Dyrenes Beskyttelse.

Jeps, den kender vi

Jeg har desværre ikke nogle gode råd. Jeg havde samme spetakel med
Oliwer de få gange han var syg og måtte ha' medicin. Da han så faktisk
blev nemmmere at give medicin i slutningen af sit liv, gav mig faktisk
indtrykket at han nok var alvorligt syg. Hvilket desværre også holdt
stik for han blev aflivet 2 uger senere

Håber i finder den helt rigtige vinkel for Mikkel så i beholder jeres
venskab.