Selvpolerene bundmaling?
Fra : Thomas

Dato : 09-10-03 17:45

I foråret fik min båd 3 lag Hempel Mille Solo (selvpolerene). Nu er tiden
kommet hvor båden skal op og til foråret skal den vel have lidt nyt maling?

Jeg mener at have læst/hørt at det skulle være rimelig nemt med sådan en
selvpolerene - noget med at man bare lige skulle vaske overfladen og så give
den 1-2 nye lag oven på den gamle???

Hvad siger I?

Fra : Hanne og Hans

Dato : 09-10-03 18:35

Det er spild af penge. Lad dog båden blive i vandet et par år. Min bliver i
i 3år.
Hans.

Fra : Thomas

Dato : 09-10-03 19:24

"Hanne og Hans" <urd@spam.oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Det er spild af penge. Lad dog båden blive i vandet et par år. Min bliver
> i 3år.

Båden bliver brugt til en del vandsport (kneeboard og gummiring) så derfor
skal den kunne yde det maskimale og det gør den ikke med begroninger
påbunden, derfor er man nød til at give den det jænligt! Det er ikke en
fiskekutter som sejler 10 km/t!

Fra : Michael Pedersen

Dato : 09-10-03 20:02

> [...]
> skal den kunne yde det maskimale og det gør den ikke med begroninger
> påbunden, derfor er man nød til at give den det jænligt! Det er ikke en

Så vidt jeg er orienteret lige omkring selvpolerende bundmalinger så polere
de kun sig selv når båden bliver brugt. Så hvis en båd ligger stille polerer
den ikke og der kan komme mere begroning.

Det er vist også sådan at jo mere der sejles des mere holdes bunden ren. Og
jo hurtigere båden sejler des mere modstand er der gennem vandet hvilket jo
skulle polerer mere.

Så den fiske kutter du så lemfældigt omtaler er faktisk mere udsat for
begroning end dit fartvidunder.

Jeg har nu i 2 år brugt Mille Ocean. Første år brugte jeg rød, i år sort.
Når jeg kan se røde felter igennem den sorte vil jeg male der og ikke mere.
Jeg har kun haft slim på bunden, men jeg sejler jo også kun max 7.5 knob i
familiens sejlbåd.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-10-03 23:08

Jeps, nemlig. Undlad at bruge en af de der højtryksrenserere, da det fjerner
for meget af den dyre bundmaling. Brug en svamp med let hånd, og en bred
spartel til at "glatte" med og nuppe den enkelte rurer der er.

/Bjarke

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-10-03 08:54

Ja det smarte ved de malinger er at de virker så længe der er noget på. Der
er ingen virkningsfri maling der skal spules af hver vinter inden et nyt
lag.

Og det virker faktisk. Ja faktisk bedre end mange af de gamle malinger, og
det er i hvert fald nemmere og mere miljøvenligt. Så al den kritik af Lange
Svend (Auken) burde forstumme. Ja faktisk burde vi næsten takke ham for at
tvinge opfindsomheden frem hos de danske producenter.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bm4m7p$1snh$1@news.cybercity.dk...