Teksten og boks står ikke pænt
Fra : Henrik Petersen

Dato : 09-10-03 16:40

Hej Læser

Jeg har et problem, hvordan får jeg Brugernavn og adgangskode til af stå på
hver sin linie og ikke på
rugernavn
xxxxxxxxx (= loginboks)
gangskode
xxxxxxxxx (= loginboks)
log på (= knap)

Vil gerne have det til at stå sådan
Brugernavn xxxxxxxxx (= loginboks)
Agangskode xxxxxxxxx (= loginboks)
log på (=knap)

<form name="form1" id="form1" method="POST" action="<%=MM_LoginAction%>">
<h4>B</h4><h5>rugernavn</h5>
<h5><input name="brugernavn" type="text" id="brugernavn" size="12"
/></h5>
<h4>A</h4><h5>dgangskode</h5>
<h5><input name="adgangskode" type="password" id="adgangskode" size="12"
/></h5>
<input type="submit" name="Submit" value="Log på" />
</form>

h4 {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
color: black;
font-size: 1.0em;
font-weight: normal;
line-height: 18px
}
h5 {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
color: black;
font-size: 0.75em;
font-weight: normal;
line-height: 18px
}

hvad skal jeg gøre så det er pent og læseligt på 2 linier...?
Henrik

Fra : ///JJ

Dato : 09-10-03 16:45

"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> wrote in message
> Jeg har et problem, hvordan får jeg Brugernavn og adgangskode til af stå

> hver sin linie og ikke på

> rugernavn

> <h4>B</h4><h5>rugernavn</h5>

Hej - det kan du ikke hvis du bruger <H> tags - de er nemlig indbygget med
tvunget linieskift, så lav dig nogle nye css class'es og prøv igen :)

mvh
///JJ

Fra : Henrik Petersen

Dato : 09-10-03 17:01

"///JJ" <jesperhnR-E-M.O.V.E@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> wrote in message
>

> Hej - det kan du ikke hvis du bruger <H> tags - de er nemlig indbygget med
> tvunget linieskift, så lav dig nogle nye css class'es og prøv igen :)

Takker og ØV
henrik

Fra : René Lønstrup

Dato : 09-10-03 18:12

Henrik Petersen wrote:
> <h5><input name="brugernavn" type="text" id="brugernavn" size="12"
> /></h5>

Er der en speciel grund til at du sætter dine input-felter ind i <h5>?

> hvad skal jeg gøre så det er pent og læseligt på 2 linier...?

Sæt display: inline på dine h4 / h5..

h4, h5 {display: inline;}

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-03 09:54

Henrik Petersen skrev:

> Brugernavn xxxxxxxxx (= loginboks)
> Agangskode xxxxxxxxx (= loginboks)
> log på (=knap)

Brug en tabel.

> <h4>B</h4><h5>rugernavn</h5>

Ovenstående betyder en overskrift i niveau 4 med indholdet "B" plus
en overskrift i niveau 5 med indholdet "rugernavn". Jeg går ud fra
at det du gerne vil have er teksten "Brugernavn" hvor B'et er lidt
større end resten og det hele er fremhævet en smule. Selve
udseendet bør bare defineres med css - html-koden skal helst
afspejle funktionen af teksten.

I dette tilfælde kan man passende benytte elementet <label>, der
knytter en tekst til et formelement. Du kan fx give det følgende
css-kode:

label{
   font-weight: bold;
}

Det lidt større første bogstav kan opnås med pseudo-klassen first-
letter. Den virker ikke på label, men IE og Mozilla viser den hvis
man sætter den på td-elementet. Opera vil først være med hvis man
bruger p eller div.

En mere bagudkompatibel mulighed er at benytte span:

> hvad skal jeg gøre så det er pent og læseligt på 2 linier...?

Jeg har lavet et par eksempler - med og uden span:

<http://www.damu.dk/jc/usenet/label.shtml>
<http://www.damu.dk/jc/usenet/labelspan.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 12-10-03 10:24

> Henrik Petersen skrev:
>

> <http://www.damu.dk/jc/usenet/label.shtml>
> <http://www.damu.dk/jc/usenet/labelspan.shtml>

Det jeg gerne vil have er at et billede bagform.gif bliver lagt ind i pass
og broger feltet, lige som jeg har gjort i www.bornefoto.dk, men den er ikke
så godt lavet, jeg overholder ikke w3c standarden og er ved at redesigne
den, så den kan dette....
koden jeg har brugt på www.bornefoto.dk er
type="text" id="brugernavn" size="10" style="background-image:
url('bagform.gif')">

det skulle jo hel se sådan ud
<h3>B<h2>rugernavn</h2></h3> <input name="brugernavn" type="text"
id="brugernavn" size="10" style="background-image: url('bagform.gif')">

men går dette...?
eller hvordan skal det se ud, hvis det skal være korekt..?

henrik

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-10-03 11:05

> [...]
>
> men går dette...?
> eller hvordan skal det se ud, hvis det skal være korekt..?

Korrekt?

<label>Brugernavn</label> <input name="brugernavn" type="text"
id="brugernavn" size="10" />

Eller hvis du vil have overskriften med (jeg ved ikke om "Brugernavn" er en
overskrift, men jeg tvivler meget).

<h2><label>Brugernavn</label></h2> <input name="brugernavn" type="text"
id="brugernavn" size="10" />

Style-informationen skal ud i dit css-ark.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-10-03 10:44

Henrik Petersen skrev:

> name="brugernavn"
> type="text" id="brugernavn" size="10" style="background-image:
> url('bagform.gif')">

Gammeldags kode, men ellers i orden.

> det skulle jo hel se sådan ud
> <h3>B<h2>rugernavn</h2></h3> <input name="brugernavn"
> type="text"
> id="brugernavn" size="10" style="background-image:
> url('bagform.gif')">

Det er *ikke* en god ide at erstatte <font size=X> med <hX>. Font-
koden angiver skriftstørrelse uden at angive funktion. hX (h1, h2,
h3, ...) angiver funktionen "overskrift i niveau X".

Jeg kan ikke se at "Brugernavn" i det hele taget er en overskrift -
men det er i hvert fald ikke to overskrifter ("B" + "rugernavn")
som du skriver det nu.

Udseendet styres med css - ikke med html-koder. HTML-koden skal
afspejle hvilken funktion teksten har. "Brugernavn" er en etiket
der viser hvad der skal indtastes i feltet "brugernavn". Den slags
afmærkes med <label>.

> eller hvordan skal det se ud, hvis det skal være korekt..?

Se de eksempler jeg har sendt tidligere eller Andreas' svar fra i
går.
--
Jens Gyldenkærne Clausen