SMS-spam
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-10-03 16:02

Jeg har efterhånden modtaget flere SMSer jeg har aldrig har bedt om -
bl.a. fra 1919 [*1]. Jeg har netop snakket med dem, og de har
(selvfølgelig) blot fjernet mig. Jeg henviste til markedsføringslovens
§ 6 a. Gutten sagde, at der senere var kommet en mulighed (gennem EU)
for at udsende disse beskeder uopfordret.

Er der hold i dette? Jeg har aldrig handlet hos firmaet. Jeg har været
tilmeldt deres gratis SMS-tjeneste, men mener absolut ikke jeg
derigennem har accepteret at modtage reklamer på SMS. Gutten kunne dog
ikke forstå hvor de havde nummeret fra, han kunne godt se jeg stod på
listen, men ikke hvorfor.

Hvis jeg _havde_ tilmeldt mig noget, så var det vel OK de sendt mig
beskeden, men er der ikke krav om, at man skriver hvordan man
framelder sig?

"Jeg har netop udsendt beskeden til 14'000 - og du er den eneste der
har brokket dig" - suk!

[*1] Der står ikke noget nummer som afsender, men det er en reklame
for at man skal tilmelde sig noget halløj ved at sende en besked til
1919.

dk.admin.netmisbrug og FUT: dk.videnskab.jura

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- nu også Siemens MC60 og C60 (samt M55, C55 og S55)

Fra : HKJ

Dato : 09-10-03 16:17

> [...]
> § 6 a. Gutten sagde, at der senere var kommet en mulighed (gennem EU)
> for at udsende disse beskeder uopfordret.

Der er kommet en ændring i markedsføringsloven, så det i nogle tilfælde er
tilladt at udsende SMS:

Kort fortalt medfører ændringen, at en erhvervsdrivende fremover må udsende
reklamer via elektronisk post uden samtykke under følgende betingelser:

a.. modtageren af reklamen skal have købt varer eller tjenesteydelser hos
den pågældende erhvervsdrivende efter lovens ikrafttræden
b.. modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet selv have oplyst
sin elektroniske adresse
c.. modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have fået oplyst,
at der fremover vil blive sendt reklamer og ad hvilken kanal (e-mail, SMS
o.l.)
d.. modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have haft mulighed
for at sige "nej tak"
e.. modtageren af reklamen skal ved hver eneste efterfølgende udsendt
reklame have en let og gebyrfri adgang til at sige "nej tak"
f.. den erhvervsdrivende må kun reklamere for egne tilsvarende produkter
eller tjenesteydelser

Teksten er fundet på www.fs.dk ved at søge efter SMS.

Fra : HKJ

Dato : 09-10-03 16:22

> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message

Nåja, du kan måske også bruge dette afsnit:

5.4. Overtrædelse af bestemmelsen
Overtrædelse af det nye stk. 2, vil som overtrædelse af
markedsføringslovens § 6a i øvrigt kunne straffes med bøde, jf.
markedsføringslovens § 22, stk. 3.
Modtagerne af reklamer, der er udsendt i strid med det generelle forbud
eller udsendt i strid med betingelserne for udsendelse i henhold til den nye
undtagelse, kan klage over reklamerne til Forbrugerombudsmanden.

Klager indgives lettest ved at videresende de pågældende reklamer til
adressen spam@fs.dk. For en nærmere forklaring vedrørende klageadgangen
henvises der til Forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel,
www.net-tjek.dk.

Forbrugerombudsmanden vil især forfølge klare og grove overtrædelser. Der
vil i den forbindelse bl.a. blive lagt vægt på antallet af klager, og om der
med rimelig grund kan siges at være tale om fejl eller misforståelser.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-10-03 16:23

HKJ skrev:

> a.. modtageren af reklamen skal have købt varer eller tjenesteydelser hos
>den pågældende erhvervsdrivende efter lovens ikrafttræden

Det er ikke tilfældet.

> b.. modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet selv have oplyst
>sin elektroniske adresse

Der er ikke foretaget noget køb.

> [...]

> e.. modtageren af reklamen skal ved hver eneste efterfølgende udsendt
>reklame have en let og gebyrfri adgang til at sige "nej tak"

Det er vidst ikke tilfældet. Jeg måtte lave en whois-opslag på domænet
1919.dk for at finde en måde at kontakte dem på.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 09-10-03 20:06

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk> mumbled in
> [...]
> markedsføringslovens § 6 a. Gutten sagde, at der senere var
> kommet en mulighed (gennem EU) for at udsende disse beskeder

§6a er blevet ændret for nyeligt (se http://www.net-tjek.dk/),
så hvis du har haft elektronisk kontakt med firmaet tidligere,
må de gerne sende nyt materiale til dig, bare det omhandler et
"tilsvarende produkt eller tjenesteydelse" - Yeah great!
hvad er "tilsvarende"?

> [...]
> kunne dog ikke forstå hvor de havde nummeret fra, han kunne godt
> se jeg stod på listen, men ikke hvorfor.

Var det en "tilsvarende tjenesteydelse"?

> Hvis jeg _havde_ tilmeldt mig noget, så var det vel OK de sendt
> mig beskeden, men er der ikke krav om, at man skriver hvordan
> man framelder sig?

Jo.

> "Jeg har netop udsendt beskeden til 14'000 - og du er den eneste
> der har brokket dig" - suk!

Det er ufatteligt få der brokker sig.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Henrik Andersen

Dato : 09-10-03 21:34

Jeg har en gang prøvet det same, aner ikke hvor de får numrene fra...

Det var da jeg havde Orange, de prøvede at gøre noget ved det, det lykkedes
ikke...

Så flyttede jeg nummeret til Sonofon med det hjalp heller ikke.

Nu er nummeret hos Telmore og der er ingen prob

Mvh Henrik

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-10-03 23:29

Henrik Andersen skrev:

>Jeg har en gang prøvet det same, aner ikke hvor de får numrene fra...

Det vidste gutten jeg snakkede med tilsyneladende heller ikke, han lød
oprigtigt som om han undrede sig over det.

> [...]
>
>Så flyttede jeg nummeret til Sonofon med det hjalp heller ikke.
>
>Nu er nummeret hos Telmore og der er ingen prob

Hmm, mærkeligt - så længe du flytter nummeret, så har de jo altså
stadig muligheden for at skrive en SMS til dig - så jeg tror altså
ikke det er din nummerportering der har gjort, at du ikke modtager
beskederne mere.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-10-03 23:18

On Thu, 09 Oct 2003 17:02:27 +0200, Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>§ 6 a. Gutten sagde, at der senere var kommet en mulighed (gennem EU)
>for at udsende disse beskeder uopfordret.

Gutten har for så vidt ret, men man må kun spamme overfor
kunder der har købt noget tidligere og man må kun spamme med
produkter der er af samme type som det der er købt.

F.eks. hvis du har købt et TV må de gerne tilbyde dig et nyt
TV, men ikke elektronik generelt. Om de må tilbyde dig en
radio er nok det man vil betegne som en gråzone.

/Knud

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-10-03 23:49

Knud Berggreen skrev:

>Gutten har for så vidt ret, men man må kun spamme overfor
>kunder der har købt noget tidligere og man må kun spamme med
>produkter der er af samme type som det der er købt.

Jeg har ingenting købt hos 1919.

>F.eks. hvis du har købt et TV må de gerne tilbyde dig et nyt
>TV, men ikke elektronik generelt. Om de må tilbyde dig en
>radio er nok det man vil betegne som en gråzone.

Alle de beskeder jeg har modtaget har handlet om at sælge SMS-service.

Den jeg fik i dag lyder således:

|Køb dine julegaver for kun 1 kr. GAVEKORT VÆRDI 5.000 kr. 4. kr. pr.
|status og 1 kr. pr bud. Vi starter fredag kl. 12 og begynder på kun 1
|kr. Send KODE FJERNET til 1919

Hvis man fx har købt et logo eller en ringetone (hvilket IKKE er
tilfældet), må de så pludselig prøve at sælge en julegaver gennem en
auktion? Man kan vel argumentere for, at der er tale om SMS-services?
Men vil det ikke sige, at en forretning der tager et gebyr for at
betale med Dankort, må spamme og reklamere for andre produkter (som
kan købes med Dankort).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-10-03 08:52

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Gutten har for så vidt ret, men man må kun spamme overfor
> kunder der har købt noget tidligere og man må kun spamme med
> produkter der er af samme type som det der er købt.

Og så under de forudsætninger, som HKJ beskriver i et andet indlæg. Der er
ganske rigtigt givet lidt mere snor i den nye ændring til
Markedsføringsloven, men det er altså ganske lidt.
Forskellen er egentlig bare, at før skulle man spørge: Vil du gerne modtage
elektronisk reklame? og kunden skulle svare ja. I dag skal man spørge: Vi
vil gerne bruge disse oplysninger til at sende elektronisk reklame. Har du
noget mod det? og her skal kunden altså svare Nej.

/Per

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 12-10-03 22:42

http://www.net-tjek.dk/ehandel/regler.htm

> Jeg har aldrig handlet hos firmaet. Jeg har været tilmeldt deres
> gratis SMS-tjeneste, men mener absolut ikke jeg derigennem har
> accepteret at modtage reklamer på SMS.

Aner ikke om det kommer ind under definitionen, det kan forbrugerom-
budsmanden eller jura-gruppen måske besvare.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-03 10:16

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]

> [*1] Der står ikke noget nummer som afsender, men det er en reklame
> for at man skal tilmelde sig noget halløj ved at sende en besked til

Er du sikker på at du ikke kan se hvillket nummer det er fra ?

Jeg ringede til debitel kundeservice fordi min kone's mobil åbenbart var med
hemmeligt nummer. Jeg sagde så at jeg kunne se nummeret når hun sms'ede mig,
men ikke når hun ville tale med mig (pr. mobil ).

Damen sagde så, at man altid ville kunne se det ved en sms.

/jim

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-10-03 18:28

Jim Andersen skrev:

>Er du sikker på at du ikke kan se hvillket nummer det er fra ?

Ja.

> [...]
>men ikke når hun ville tale med mig (pr. mobil ).
>
>Damen sagde så, at man altid ville kunne se det ved en sms.

Ja, når det er sendt via en almindelige mobiltelefon, hvilket disse
beskeder ikke er.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Frank Pedersen

Dato : 10-11-03 14:21

Jeg vil ikke gøre mig klog på det, men det lyder ihvertfald helt blæst
hvis der er hold i det! Det lyder ikke logisk på nogen måder at der
skulle være lovligt, det er jo cikane.

Frank Pedersen

default signature

__________________
|Frank Pedersen |
|Odinsvej 42c |
|3000 Helsingør |
|+45 28109638 |
|http://omerta.info|
|http://omerta.dk |
`------------------´

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-11-03 16:36

"Frank Pedersen" <frankpedersen72@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke gøre mig klog på det, men det lyder ihvertfald helt blæst
> hvis der er hold i det! Det lyder ikke logisk på nogen måder at der
> skulle være lovligt, det er jo cikane.

Lovligt er det nu heller ikke.
Det er kommet en ændring af markedsføringsloven (efter et EU-direktiv), som
gør det lovligt at udsende elektronisk markedsføring efter en såkaldt passiv
accept. Det betyder, at man skal oplyse at den indsamlede adresse (email
eller mobilnummer) vil blive anvendt til elektronisk markedsføring. I den
forbindelse skal der gives mulighed for at kunden kan framelde sig.

Der skal endvidere gives en frameldingsmulighed ved fremtidige udsendelser,
og markedsføring må kun ske for produkter og ydelser der er tilsvarende dem
som kunden tidligere har købt.

Det er en oplagt sag for Forbrugerombudsmanden. Når firmaet ligefrem
indrømmer at have udsendt 14.000 gange spam, er der jo ikke så meget tvivl
om det...

/Per