Golden Retriever og....?
Fra : Louise Viborg

Dato : 09-10-03 13:49

Hej!
Jeg vil gerne høre andre folks mening om hvilken lille hunderace der
vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Mvh. Louise

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-10-03 01:51

Hej Louise.

> Jeg vil gerne høre andre folks mening om hvilken lille hunderace der
> vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
> overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Hvordan hyperaktiv ???
- Er den glad, stresset eller ???

Hvor gammel er hunden, og hvilket køn ???
- Og hvor lille er "lillle hunderace" ???

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
www.redningshund.dk/aalborg

Fra : pybs

Dato : 09-10-03 16:47

"Louise Viborg" skrev d. 09-10-03 13:49 dette indlæg :
> [...]
> vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
> overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Hej Louise.

Vi har det sidste år været på udkig efter afløseren til den "gamle" hund
vi har. Jeg faldt fuldstændig for Cairn terrieren. Den skulle være
robust, sjov, legesyg og alt andet godt fra hundekurven Vi har været
rundt og se både voksne og hvalpe forskellige steder og det ser ud som
om at den lever op til sit ry. Der skulle altså ikke være noget i vejen
for at den skal være sammen med jeres Golden retriever. Men det er jo en
smagssag hvilken type hund man kan lide.

Held og lykke med det.

PS. Det blev ikke en Cairn terrier i denne omgang, da vi hentede en 11
ugers Dobermannhvalp fra et internat i stedet for.

Mvh

Pernille

http://www.kandu.dk/

Fra : Platoon

Dato : 10-10-03 05:46

"pybs" <pybs.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Louise.

Jeg er den lykkelige ejer af tre schæferhunde. Udover det har jeg så også en
lille hund. Det er en schipperke, en lille sort fyr, men indeni er han
ligeså stor som en schæfer han fiser rundt sammen med de andre og han står
ihvertfald ikk tilbage for dem. Jeg fik ham da der var flere brugshundefolk
(schæfere af sportslinier) der anbefalede denne race da han er robust og og
altid glad, ja også tror han jo han er en stor hund.
Hvis du er interreseret så sig til så kan jeg finde nogle adresser osv til
dig

MVH Kim

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 14:25

Hej Kim!
Det er også en rigtig smuk hund! Hvor store er de? Og hvordan er deres
temperament?

Mvh. Louise

Fra : Platoon

Dato : 11-10-03 20:57

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kim!
> Det er også en rigtig smuk hund! Hvor store er de? Og hvordan er deres
> temperament?
>
> Mvh. Louise

Hej igen

Kasper har en kampvægt på ca 12 kilo lidt mindre end en pomeranier og pelsen
er lidt ala schæfer dvs ingen pelspleje har en løvemanke og en lille
krølhale som han dog retter ud når han er søvnig eller spurter afsted.
Hn er en lille bestemt fyr det tror jeg dog kommer af hantror at
schæfertæverne er hans, men lystrer dog hurtigt er meget lærenem og i det
hele taget en kvik hund.
Jeg tror han ville være go til agility vi har dog ikke trænet ham i det han
er trænet i gruppe c beskyttelsesarbejde (fnis) han kan nemlig bide i en
bamse og så holde ved den selv om man tager den og løfter den rundt.
Alt i alt en lille hund som jag kan anbefale på det højeste han er sgu en
kæmpe i forklædning Og racen har da også tilnavn som den lille sorte djævel.
MVH Kim

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-10-03 18:21

> [...]
> vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
> overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Lille og lille...
....Eller var det Baluka du kaldte lille?

Jeg vil jo mene at Flat ville passe godt til!

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-10-03 19:00

Hej Rinnie!
HVIS vi skal have en hund til skal det være en lille (altså, en der er
mindre end Baluka *G*) Men jo, Baluka er meget glad for at lege med
flatter og labrador

Knus Louise

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 19:11

> Hej Rinnie!
> HVIS vi skal have en hund til skal det være en lille (altså, en der er
> mindre end Baluka *G*) Men jo, Baluka er meget glad for at lege med
> flatter og labrador

Hej Louise !

Du skriver ikke noget om, den lille hund også skal være hyperaktiv ?

Hvis den skal være en lille livlig en, så ved jeg, at Foxterrien er fuld af
krudt og livsmod.

I må have nogen flere ønsker for hunden:

Skal den være rolig / livlig, korthåret / langhåret, selvstændig / lærenem
osv. ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-10-03 22:06

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse

Hej Louise

Som du måske er bekendt ved er jeg ejer af en Dansk/Svensk gårdhund, og jeg
er sikker på at de to hunde racer ville passe rigtig godt sammen. Jeg bygger
det på at vores underbo har en Golden retriever, og de to hunde elsker bare
hinanden. Jeg ved godt de ikke bor sammen, men bare synes af hinanden er et
syn for guderne, de hygger sig bare så godt sammen.

Desuden kan jeg også kun varmt anbefale en D/S gårdhund, det er en rigtig
dejlig race ( det vil alle sikkert nok sige om deres race *G* ), sød og rar
og gør ingen fortræd.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Suruni

Dato : 10-10-03 08:08

> [...]
>
> Desuden kan jeg også kun varmt anbefale en D/S gårdhund, det er en rigtig
> dejlig race ( det vil alle sikkert nok sige om deres race *G* ), sød og

Jeg vil give dig ret Bolette, D/S gårdhund er en rigitig dejlg race, som kan
med de fleste hunde.

Min kæreste har en, og dens aller bedste ven er naboens rottweiler, en
rigitg stor karl.

Jeg tror D/S er et godt bud på en ekstra hund!!

Susanne

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 14:21

Hej Bolette!
D/S gårdhund ser rigtig dejlig ud. Desværre har jeg ikke oplevet sådan
en i virkeligheden, så jeg ved ikke rigtig noget om dem,
temperamentmæssigt og sådan noget. Jeg ville gerne have en lidt
roligere hund end min hyper Golden

Mvh. Louise

Fra : mathilde

Dato : 10-10-03 06:33

"Louise Viborg" skrev d. 09-10-03 13:49 dette indlæg :

Jeg møder tit en mand med en golden og en cavalier. Det er begge tæver,
og de kommer utrolig godt ud af det med hinanden. Men det er meget en
smagssag hvilken type hund man vil have. To hyperaktive hunde, kan jo
tage livet af jer, så måske nr.2 skulle være en tand roligere, så den
kan dæmpe jeres golden?

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 14:27

Hej Mathilde!
Det er nemlig lige det der er tanken
Vores Golden er virkelig hyperaktiv, og det er lige meget hvor meget
vi beskæftiger os med ham, træner, går ture osv, og han vil have vores
opmærksomhed konstant. Det er noget vi har arbejdet med siden vi fik
ham, og nu er vi kommet til den konklution, at han vil have det bedst
med en ven, som ligesom kan "aflaste" os lidt Og det skulle nemlig
være en lille og rolig race, som måske kan få ham lidt ned i tempo

Mvh. Louise

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 14:55

>Og det skulle nemlig
> være en lille og rolig race, som måske kan få ham lidt ned i tempo

Jeg kommer til, at tænke på en Skotte. Jeg kender dog kun en Skotte, men han
går utroligt godt i spænd, sammen med vores Labrador. Der er selvfølgelig
det minus ( måske ? ), at den skal trimmes. Den Skotte jeg kender er stille
og rolig, enormt kælen og nem. Jeg har dog hørt, at han undviger lidt fra
racestandarden, som siger, at de normalt er meget selvstændige ?

Så har jeg også altid været betaget af Cairn terrieren, men jeg kender ikke
dens temperement. Jeg har søgt lidt på google, men her beskrives mere dens
udseende, end dens temperement. Den er selvfølgelig også en trimmehund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 10-10-03 15:02

Hej Louise!
Kan nikke stærkt genkendende til din beretning om en hyper aktiv
enehund. Vores skt. bernhard voksede op mens vi begge arbejdede hjemme,
og bagefter kan jeg jo godt se at han blev snotforkælet med kæleri og
opmærksomhed.

Efterhånden som han blev større, blev hans opmærksomhedskrav blot
større, og sværere at ignorere, da han voksede sig pænt stor *smil*

Vi valgte derfor også at gå på jagt efter en kammerat til ham. Vi
besluttede os dog ikke for at finde en lille hund, men derimod en stor,
men ældre hund. Første valg var en temmelig aktiv ulvehund, og det blev
droppet efter at jeg indså de sikkerhedsmæssige problemer ved at gå tur
med sådan to størrelser samtidigt *grin*. Valget faldt så endeligt på en
4-årig engelsk basset, en skøn og afslappet hyggehund på knap 30 kg.

Resultatet var øjeblikkeligt! De to fræser rundt ude i haven og kører
hinanden trætte, de kan bokse rundt og småslås alt det de ønsker, og vi
skal ikke længere stå til rådighed konstant for Nansens
underholdningsbehov. Arthurs rolige temperament har bestemt også smittet
af, så Nansen nu bedre kan se det fornuftige i at ligge og snue i en
bunke på sofaen. I virkeligheden er han nok bare blevet mere glad og
afbalanceret af at blive del af en "flok" der også indeholder en anden hund.

Så mit råd ville være at kigge efter en rolig, ældre hund, der kommer
godt overens med andre hunde. På internaterne sidder der ofte hunde som
medarbejderne kender en hel del til, og du vil kunne få råd og
vejledning om, hvorvidt de to hunde ville være en god "match". Og nu er
jeg jo nok forudindtaget, men "små hunde" og "rolige", er det ikke to
ting der ikke bør stå i samme sætning?

Held og lykke med jagten!
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-10-03 17:33

Hej Dorthe!
Jeg har luret på Besset hunden, og jeg synes den lyder til at være den
race vi har brug for. Er den ikke meget stille og rolig indenfor, og
livlig og legesyg udenfor? Jeg har også læst at den har det bedst med
en anden hund, og det passer jo fint
Hmmm...det værste vil nok være at overtale kæresten, for jeg tror ikke
lige at det er en hund efter hans smag *G*
Hvis det stod til ham, skulle vi have en stor hund, men det kan han jo
sagtens sige når det ikke er ham der går tur og træner osv *G*

Mvh. Louise

Fra : Pia J

Dato : 11-10-03 17:59

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message

> Hvis det stod til ham, skulle vi have en stor hund, men det kan han jo
> sagtens sige når det ikke er ham der går tur og træner osv *G*

Hvis en basset havde ben istedet for luffer, ville det jo være en ret stor
hund. Så på den måde får I jo begge to det I gerne vil have!

Desuden har jeg hørt fra Dorthe (hun har dog endnu ikke dokumenteret det) at
det er det hele værd at se dem i blæsevejr...

Dorthe, kan du ikke hoste op med et par "far og basset hygger i
sofaen"-skud?

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-10-03 18:32

Hej Pia!
Ja, det er rigtigt, men han ved godt at vi ikke kan have to store
hunde, men han synes Basset hunden rent ud sagt er grim Jeg har
det bare sådan, at det altså ikke udseendet vi går efter, men
temperamentet. Og uanset hvor lidt køn en hund er, så kan man altid
finde noget smukt i den når det er ens egen
Meeen hvis manden blvier overtalt skal vi da lige finde et sted hvor
vi kan se en live først

Mvh. Louise

Fra : dpl

Dato : 11-10-03 18:55

Louise Viborg wrote:
> [...]
> Hvis det stod til ham, skulle vi have en stor hund, men det kan han jo
> sagtens sige når det ikke er ham der går tur og træner osv *G*

Hej Louise!
Ud over Arthur har jeg kun kendt 2 andre bassets rigtigt godt, men de
har til gengæld været præcis ligeså meget sofadyr som Arthur! Der er
derfor efter min mening tale om den ultimativt rolige hyggehund, hvis
sindige temperament smitter af på alle omkring den.

Dog skal man ikke lade sig narre. Der er tale om en drivende jagthund,
med alt hvad det medfører. De er f.eks. berygtede strejfere og
udbryderkonger, så en god indhegning er et must. Desuden har jeg aldrig
mødt en engelsk basset der var i stand til at administrer gåture uden
snor. Når først de får færten af noget spændende, så lukker ørerne.
Sidst men ikke mindst er det jo en ret tung og muskuløs hund, der har
brug for en del motion til at holde sig i form, og ikke mindst holde
ryggen stærk og sund.

Og ja, basset hounds er mega sociale, de holdes og trænes traditionelt i
"braces" dvs. par. Men de er på ingen måde diskriminerende, og former
hellere end gerne venskaber på tværs af racer.

Jeg skal prøve at finde lidt basset-billeder frem, så kæresten kan se
deres uimodståelige charme! Og så vejer en basset faktisk 30kg+ !

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-10-03 20:40

Hej Dorthe!
Tak for informationerne Vi har 300 kvm indhegnet have, som vores
Golden endnu ikke ved at han sagtens kan springe over Han er
nemlig også en udbryderkonge der vil noget Og det med en pludselig
døvhed, kender jeg også godt fra ham, så han går altid i flexline når
vi går tur, indtil vi kommer ud på "Den store mark". Der får han lov
at spæne rundt og boldtre sig så tosset han vil. Han kommer altid
tilbage igen når han synes det er tid til at gå hjem igen

Ja, jeg har også godt læst at de vejer godt til. Det er meget sjovt,
når de er så små Hvor lang er Arthur?
Vores Godlen vejer 26 kg, så vægtmæssigt vil de jo også passe meget
godt sammen.

Glæder mig til at se billeder af Arthur
Hvilke prislag ligger sådan en i? Ved du det?

Mvh. Louise

Fra : dpl

Dato : 13-10-03 18:52

Louise Viborg wrote:
> [...]
> godt sammen.
>
> Glæder mig til at se billeder af Arthur
> Hvilke prislag ligger sådan en i? Ved du det?

Jeg har ikke lige et målebånd i nærheden, men vil mene at Arthur er ca.
1m lang, plus hale.

Basset Hounds er ikke særligt almindelige, og det afspejler sig
selvfølgelig i prisen. En hvalp ligger nok på 5-6.000, noget højere hvis
det er en udstillingshund/avlshund. Man kan dog også være heldig at få
en ældre hund meget billigere, enten via DBA, Dyrenes Beskyttelse, eller
basset specialklubber.

I skal nok overveje om I har overskud til en hvalp. Jeg har ikke selv
oplevet det, men har hørt fra andre at en basset skulle være noget af
det mest tyggesyge som hvalp, samt ofte meget længe om at blive renlig.
Så det kræver nok en del omstilling og tilpasning hvis man får sådan en
lille størrelse inden for døren.

Skulle I få lyst til at gå videre med projektet, har basset-klubben
under DKK en hvalpeanvisning, hvor man også kan være heldig at finde
ældre hunde: http://www.bassetklubben.dk/

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-10-03 21:42

Men de er på ingen måde diskriminerende, og former
>hellere end gerne venskaber på tværs af racer.

,ja min hund har leget meget med sådan en, en ret sjov race, der gav
min hund en del problemer i deres brydekampe, da den bare kastede sin
lange lave tunge krop oven på ham som en slange jeg kunne godt
forestille mig at de er ret dovne derhjemme, men når den først kommer
i svingninger så sker der sku noget, mig og min hund syntes at de er
ret sjove og specialle hunde

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-10-03 18:39

On Fri, 10 Oct 2003 15:27:14 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

> [...]
>med en ven, som ligesom kan "aflaste" os lidt Og det skulle nemlig
>være en lille og rolig race, som måske kan få ham lidt ned i tempo

Hej Louise,

Jeg har selv en hyperaktiv Golden, så jeg genkender det du skriver
Vi kan bruge lang tid på at tage ham med til stranden, gå lange ture,
træne lydighed, lege med hans bold i timevis, men han kræver stadig
opmærksomhed.

Goldens kan vist komme godt ud af det med stort set alle hunde. Så det
er op til jer at finde en hund med det temperament I ønsker. Vores
Goldens bedste ven er en boxertæve, men han kommer også fint ud af det
med naboens schæfer. Både boxeren og schæferen har det svært med andre
hunde, men der er ingen problemer med vores Golden.

Vi har selv leget lidt med tanken om at anskaffe en hund mere, så jeg
håber, at du fortæller mere om, hvilken hund I valgte, og om det hjalp
på jeres hyperaktive Golden

Lars

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 18:58

Hej Lars!
Så er jeg ikke den eneste med en hyper Golden Godt nok siger mine
forældre, at den Godlen vi havde da jeg var barn, var også meget
aktiv, det er racen jo i sig selv, men SÅ opmærksomhedskrævende som
vores er, var han ikke. Men jo, han eeeelsker andre hunde Hans
bedste legekammerat er en Formel 1 Labrador, som overhovedet ikke kan
følge med i hans tempo
Men jeg skal nok fortælle hvis vi vælger at få en hund mere. Det er
slet ikke fastlagt endnu. Jeg vil bare lige undersøge hvad der er på
"markedet" af små dejlige hunde der vil passe til os og vores dejlige
dreng

Mvh. Louise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-10-03 08:43

On Thu, 09 Oct 2003 14:49:27 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrotd:

> [...]
>vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
>overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

,jeg tror at næsten alle racer vil passe sammen med en golden, da det
jo er sådan en rar/blød hund, hvis du vil have mere gang i den, så
skal du købe en af de små Terriere, hvad med en Jack Russel Terrier,
dem er der gang i, eller en tibetansk terrier de er også nogle sjove
nogen efter min mening.

Fra : Siv-Helen

Dato : 10-10-03 10:04

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i melding
> [...]
> nogen efter min mening.
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Hei

Hva med en Fransk Bulldog, disse er jo "store hunder i små format" Og det er
en meget herlig rase. Jeg vet om flere som har store hunder sammen med
Fransk bulldog. Frenshien er en rolig rase som vil kunne dempe den
"hyper-aktive" golden som du har.

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 14:30

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl Men er Fransk Bulldog ikke en
kamphund eller lign.?

Mvh. Louise

Fra : Siv-Helen

Dato : 11-10-03 22:42

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i melding
> Ret mig endelig hvis jeg tager fejl Men er Fransk Bulldog ikke en
> kamphund eller lign.?
>
> Mvh. Louise

Her kommer en kortfattet historie om fransk bulldog:
" Både i England og Spania var okse-kamper en populær sport. Castilla i
Spania var spesiel kjent for oppdrett av slike hunder. I kullene ble det av
og til født miniatyrvalper, og disse ble avlivet ettersom de ikke var
brukbare til formålet. Noen få ble i midler tid gitt bort til kuriositeter.
I siste halvdel av 1800-tallet kom slike spanske miniatyrer til Paris, der
de raskt ble motehunder. Franskmennene krysste den med den engelska
bulldoggen, og resultatet ble Fransk bulldog. Fransk bulldog er i dag en
veletablert rase som er populær over hele verden."

Dette sier at den Franske bulldoggen's forfedre ble brukt til oksekamper,
men dagens Fransk Bulldog er små herlige hunder som er meget stabile i
gemyttet og har et herlig og rolig vesen.

De er ikke kjent som noen slosskjemper her i Norge i allefall, men det kan
jo selvfølgelig oppstå hunder med dårlig gemytt i denne rasen også som hos
alle andre raser.

Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no
Kennel Geishahøgda
Oppdrett av Bullmastiff

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-10-03 18:45

> [...]
> vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
> overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Jack Russel skulle også være meget hund!

....En herlig en...1

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-10-03 19:00

On Fri, 10 Oct 2003 19:45:03 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>Jack Russel skulle også være meget hund!

L: En meget "hvad" hund?? *G*

Knus Louise

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-10-03 23:31

> L: En meget "hvad" hund?? *G*
>
> Knus Louise

*GG*

Altså sådan at det er en stor hund i en lille krop!
Min reserve-mor har en blandt en flok flattere og han kører dem med hård
hånd!

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-10-03 11:31

Hej Rinnie!
En terrier.....er de ikke ret aktive racer?

Knus Louise

On Sat, 11 Oct 2003 00:31:06 +0200, "Rinnie Ilsøe"

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-10-03 13:56

> Hej Rinnie!
> En terrier.....er de ikke ret aktive racer?
>
> Knus Louise

Jeg synes ikke generalen er vildt aktiv, men jeg skal ikke kunne sige det.
Du kan evt. prøve at ringe til en JR-opdrætter og snakke med dem, for hånden
på hjertet så aner jeg meget lidt om dem, ved bare Generalen er en herlig
størrelse! *G*

Rinnie

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-10-03 21:23

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Rinnie!
> En terrier.....er de ikke ret aktive racer?

Øhh, nej! Ikke ret aktive - overdrevet sindsygt meget aktive I hvert
fald, hvis det er en af "russell" racerne (parson og jack russell) - de
hopper, springer, løber og hopper lidt igen - hele dagen Og når de ikke
løber rundt og hopper og springer finder de på et eller andet sindsygt -
Robin "ommøblerede" f.eks. min fint udskårne græskarmand i dag - han syntes
åbenbart ikke, der var huller nok i den.

Hvis det skal være en terrier, vil jeg også foreslå f.eks. skotten - de er
noget roligere - tænker ligesom før de gør noget, hvilket en jack russell
normalt ikke gør. Min, som godt nok er en parson russell, kan f.eks. også
løbe afsted på bagbenene, mens han springer op i luften for at kigge over en
hæk - det ser godt nok mærkeligt ud!

-Trine, der nægter at anbefale sin egen race til nogen - det ville
simpelthen være synd

Fra : Heidi

Dato : 15-10-03 06:52

"> Hvis det skal være en terrier, vil jeg også foreslå f.eks. skotten
- de er
> noget roligere - tænker ligesom før de gør noget, hvilket en jack russell
> normalt ikke gør.

Jeg kan se, at der et par steder er blevet foreslået en skotte. Jeg
foreslår ikke en skotte - den gider ikke alt det hurlumhej - som
Baluka tydeligvis elsker - hele tiden. Det er skottens liv for kort
til. Skotten er som unghund ganske aktiv og ganske krævende, men den
"damper ret hurtigt af". En skottetæve, der er over 3-4 års alderen
vil af mange opfattes som nærmest kedelig. Skottehanner "holder" lidt
længere, dvs. er lidt mere oppe på dupperne, men selskabspapegøjer,
det bliver de aldrig. Derudover er der jo en verden til forskel
imellem retriverracer og skotter. Hvis man sætter pris på
indlæringsvilligheden hos sin golden, så vil man nok opfatte skotten
som noget genstridig Jeg har fået medlidende blikke fra mange
lab- og goldenejere på træningspladsen..... Hvis I ønsker mere info om
skotten, så spørg. God fornøjelse med at finde en makker til Baluka.
Hvis I vil have en terrier, så vil jeg faktisk, i lighed med Buffy,
foreslå en cairn terrier.

Mvh.

Heidi - lykkelig ejer af 2 skotter og 2 westier.

Fra : Jonas

Dato : 11-10-03 17:29

> [...]
> vil passe godt sammen med en hyperaktiv Golden Retriever. Er der
> overhovedet nogen lille hunderace der gør det?

Hej Louise

En race som ikke er blevet nævnt....er Lhasa apso. En dejlig lille race,
som ikke er hyperaktiv, men alligevel så aktiv at den kan være bedste
legekammerat med en collie. Den er lidt katte-agtig i nogle af sine
bevægelser, og den trives da også blandt vore 8 katte.
Ligesom katten kan den også aktivere sig selv med legetøj og godbidder.
Meen er du bange for pelspleje er en Lhasa ikke sagen.....

Jonas