Nationalbankens historie
Fra : Bjarne Lander

Dato : 09-10-03 12:18

Hej NG

En af mine aner (Christine Augusta Tauber) var gift med Peder Møller f.
29-10-1767, d. 21-05-1841. Han var søn af Lars Andersen Møller og Louise
Juliusdatter Zultzer.
I gamle optegnelser om familien Tauber har jeg fundet ud af, at han skulle
være medstifter af Nationalbanken og senere direktør for den.
Jeg ved også at han var højesteretsassesor 1829. kommandør af Danebrog,
General-auditeur i Sø-Etaten og konferentsraad. Sikkert en meget fornem
mand!
Det er alt jeg ved.

Jeg er interesseret i oplysninger om hans virke i Nationalbanken, og hvad
han ellers har bedrevet.

Så vidt jeg ved havde han ingen børn, men havde adopteret Christine Augusta
Johanne Secher Møller (f. 18-01-1825 i Jylland, d. 16-02-1852 i København).
Skulle nogen vide noget om hende, er også det velkomment.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Lise Tauber

---

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 09-10-03 18:41

Du kan læse nærmere om bankdirektør Peder Møller (1767-1841) i 3. udg. af
Dansk Biografisk Leksikon, bind 10, s.261-62. Kbh. 1982. Heri er der også
nogle litteraturhenvisninger.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Vibe Roepstorff

Dato : 11-10-03 16:19

On Thu, 9 Oct 2003 13:18:21 +0200, "Bjarne Lander"
<b.lander@12move.dk> wrote:

>I gamle optegnelser om familien Tauber har jeg fundet ud af, at han skulle
>være medstifter af Nationalbanken og senere direktør for den.

I "Dansk pengehistorie" af Knud Erik Svendsen, m. fl. udgivet af
Nationalbanken i 1968 i anledning af dens 150 års jubilæum står hele
dens historie.

med venlig hilsen

Michael

Fjern venligts OLSEN fra emailadressen

Fra : Bjarne Lander

Dato : 11-10-03 18:31

Hej

Tusind tak for hjælpen indtil nu. Jeg vil straks gå i gang med at finde de
foreslåede bøger.

Venlig hilsen
Lise Tauber

Fra : Jes Søndergaard