Tomgangsproblemer med Corolla
Fra : Fabritius

Dato : 09-10-03 12:01

Hejsa,

Jeg har lidt problemer mig min bil, En Toyota Corolla AE86 med 4AGE-motor, og det
er efterhånden ved at være lidt af en belastning. Når jeg holder i tomgang står
den og hopper i omdrejninger (1500-2000 RPM) Jeg har prøvet mig lidt frem, og har
konstateret, at når jeg hiver en bestemt vakuumslange af, så holder den op ( Se
hvilken her: http://www.fabritius.fotoarkiv.com/gallery/temp_bil/vakumslange )

Jeg har prøvet at skifte slangen, og det hjalp en dag eller to, men så begyndte
den igen. Når slangen er pillet af, så lyser PWR i omdregningstælleren konstant,
og jeg tvivler derfor på, at det er smart bare at fjerne den.

Samtidig går den meget højt i tomgang, når den en sjælden gang ligger stabilt. Den
kan tage alt mellem 1300 og 2400 RPM i tomgang, og det kunne jeg godt tænke mig at
få lavet om på.

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg løser problemerne?

MVH
Claus Fabritius

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-10-03 12:34

> [...]
tænke mig at
> få lavet om på.
>
> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg løser problemerne?

Lige nøjagtigt det symptom havde jeg på min Citroen Berlingo i foråret - der
var det en stepmotor til et tomgangsspjæld der var defekt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : René Lønstrup

Dato : 09-10-03 15:12

Fabritius wrote:
> [...]
> RPM)

> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg løser problemerne?

Både min hedengangne Celica og MR2'eren har gjort det (Celica'en mere end
din, 2'eren knap så meget), - det var dog kun når motoren var kold.. I begge
tilfælde var der kommet luft i kølesystemet som forvirrede
koldmotortomgangsregulatortingen, så en udluftning af kølesystemet afhjalp
problemet.

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-10-03 19:38

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message
¨
> [...]
> tilfælde var der kommet luft i kølesystemet som forvirrede
> koldmotortomgangsregulatortingen, så en udluftning af kølesystemet afhjalp

Den har gjort det både før og efter at jeg har skiftet køler, så mon det
stadig kan være det? Hvis ja, kan du så vejlede mig til hvordan jeg udlufter
det?

--
/Claus Fabritius
Going in circles in a Hachi-Roku

Fra : René Lønstrup

Dato : 09-10-03 23:57

Claus Fabritius wrote:
> Den har gjort det både før og efter at jeg har skiftet køler

Det mener jeg også at Celica'en gjorde, både før og efter kølerskift. Hvis
systemet ikke har været ordentligt udluftet før, og ikke bliver udluftet
ordentligt efter, vil der jo ikke være nogen forskel af den grund ;)
På min MR2 begyndte den dog først på det _efter_ jeg fik skiftet køleren..

> så mon det stadig kan være det?

Det _kan_ selvfølgelig også være noget andet.. Jeg fik f.eks. lavet
et-eller-andet (på værksted) ved en "luftomløber" på Celica'en, første gang
den skabte sig. Det hjalp også - men kun i omkring 8-9 måneder..

> Hvis ja, kan du så vejlede mig til hvordan jeg udlufter det?

Desværre ikke. Jeg ved ikke hvordan det blev gjort på Celica'en, da det ikke
var mig der gjorde det (og jeg var ikke tilstede da det blev gjort). På
MR2'eren er det en større process og næppe heller identisk med din bil. Men
du kan da kigge lidt på mr2-klubbens udluftningsguide og se om det er noget
der kan overføres til din bil: http://www.mr2-driversclub.dk/udluft.htm