Neutralisering af hunkat
Fra : Winther

Dato : 09-10-03 07:42

Hej gruppe

Jeg skal have min tilløber neutraliseret nu, men det foresvæver mig, at der
er to metoder, den ene noget mere omfattende end den anden. Jeg arbejder
lidt i priser, så er det rart at vide hvad jeg skal spørge om..
Jeg ved, at pris og kvalitet ofte hænger sammen, men jeg ved også hvem der
betaler de fine klinikker. Hvis der er nogen der kan komme med cirkapris?

Vh. Winther

Fra : Jytte

Dato : 09-10-03 09:01

Winther wrote:
> [...]
> Jeg ved, at pris og kvalitet ofte hænger sammen, men jeg ved også
> hvem der betaler de fine klinikker. Hvis der er nogen der kan komme

Ved neutralisation af hunkat fjernes normalt livmoder og æggestokke, så
katten ikke kommer i løbetid.
Hos vores dyrlæge der er en almindelig dyrlæge i Ringsted koster det ca.
1300kr. uden øremærkning.
Vi har fået sterilliseret flere hunkatte og har altid været tilfredse.

Hilsen
Jytte

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-10-03 15:04

Hej.

Man kan:

A) Sterilisere, hvilket betyder at æggelederne klippes over eller lukkes med
clips.
B) Kastrere, hvilket betyder at hele livmoderen, æggelederne og æggestokkene
fjernes.

Metode A er billigst, for det kræver kun et lille indgreb.
Men metode A anvendes kun sjældent, af følgende grunde:

Med metode A kommer katten stadigt i løbetid og alt det der, den kan bare
ikke blive drægtig. Du kan opleve at den, hvis den ikke bliver parret,
nærmest er i løbetid konstant, den går og kalder på hankattene hele tiden,
kan ikke forstå hvorfor de ikke kommer, og den bliver snotforvirret.
Med metode B kommer katten ikke i løbetid mere. Den er ikke påvirket af
hormoner, og den er derfor mere rolig. Nogle siger de bliver mere
kontaktsøgende.

Det er nøjagtigt med katte som med mennesker, metoderne er de samme.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-10-03 17:19

In article <bm3pt5$qmi$1@sunsite.dk>, Camilla W. Pedersen
<camillawp@mail.dk> wrote:

> [...]
> clips.
> B) Kastrere, hvilket betyder at hele livmoderen, æggelederne og æggestokkene

Er der virkelig nogen der bruger metode nr. 1? Jeg kan ikke se formålet
hos en kat?
Til gengæld er der dyrlæger der kun fjerner æggestokke, men ikke
livmoder. Det er et lidt mindre indgreb, mener jeg, men så har katten
stadig risiko for at få diverse sygdomme i livmoderen. Men det stopper
selvfølgelig lige så effektivt for løbetider.

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-10-03 20:14

Hej :)

> Er der virkelig nogen der bruger metode nr. 1? Jeg kan ikke se formålet
> hos en kat?

Jeg har læst at man bruger det i udlandet.

Med venlig hilsen camilla.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-10-03 17:29

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev
> Er der virkelig nogen der bruger metode nr. 1? Jeg kan ikke se formålet
> hos en kat?

Nej, det bruges ikke i Danmark - kunne godt forestille mig at ku' finde på
det i USA (ligeså meget godt de finder på/ud af - lige så mange mærkværdige
ting finder de på...).
I Danmark kastreres samtlige hunkatte.

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-10-03 19:38

In article <3f86de36$0$29387$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Camilla
Scharff <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:

> kunne godt forestille mig at ku' finde på
> det i USA (ligeså meget godt de finder på/ud af - lige så mange mærkværdige
> ting finder de på...)

Hej Camilla

Mjah, det kan du jo ha' ret i
Jeg forstår bare ikke at nogen ved deres fulde fem vil bevare hyleriet,
frustrationerne hvis katten ikke bliver parret og helbredsrisikoen hvis
den bliver det (i hvertfald for en udekat) - når man nu alligevel
sender mitten gennem en operation og ikke ønsker killinger?
Sært...

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 10-10-03 20:38

Hej.

> [...]
> den bliver det (i hvertfald for en udekat) - når man nu alligevel
> sender mitten gennem en operation og ikke ønsker killinger?

En sterilisasion er nok billigere, mon ikke?
Hvis det f.eks. drejer sig om vildkatte der skal neutraliseres, så kan det
jo være ret ligegyldigt hvordan deres adfærd bliver efter operationen, det
er noget andet hvis man skal have katten som indekat.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-10-03 15:51

"Camilla W. Pedersen" <camillawp@mail.dk> skrev...
> [...]
> jo være ret ligegyldigt hvordan deres adfærd bliver efter operationen, det
> er noget andet hvis man skal have katten som indekat.

Om det er billigere ved jeg ikke - det må da være et større pille-arbejde at
skulle underbinde æggelederne end blot at skulle hive hele molevitten ud...
Derudover vil det også kræve to indgange - men det kan måske gøres via
kikkertoperation?

Jeg synes ikke det er helt ligegyldigt for katten om den bliver steriliseret
eller kastreret - det kan godt være, at man kan være ligeglad om
"vildkattene" stadig kommer i løb mv., men det er IMO ikke ligegyldigt at
man udsætter dem for risikoen for at få kræft, cyster mv. i livmoder og
æggestokke samt livmoderbetændelserne, som ligger og lurer ved gentagne
løbetider uden drægtighed!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-10-03 15:27

> Hej gruppe
>
> Jeg skal have min tilløber neutraliseret nu, >
Hvis der er nogen der kan komme med cirkapris?

> Vh. Winther

Vi har lige fået neutraliseret vores skovmiss og prisen var 1400,-
og det var incl. øretatovering og vaccine.

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : danni plougmann

Dato : 09-10-03 16:37

> [...]
> betaler de fine klinikker. Hvis der er nogen der kan komme med cirkapris?

jeg fik 3 katte neutraliseret hos roslev dyreklinik, livmorderen og
ægestokkene blev fjernet og alle 3 blev øretatoveret
1200 kr for 1 kat
1800 kr for 3 katte
egenligt koster det 1800 for 2 katte, men tredje kat neutraliseres gratis.
dagen efter fandt jeg min ene kat liggende i sit eget blod i vinduskarmen,
hun havde bidt samtlige tråde af, hurtigt til dyrlægen igen for at få hende
syget samnen igen, hun var nød til at gå med halskrave i en uge.

kan det passe at man også neutraliserer katte bare ved at klippe trådene til
æggestokkene.
hvordan foregår det med hankatte, går man også ind og fjerner noget i katten
der.

/mvh danni plougmann

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 09-10-03 17:07

Hej :)

> kan det passe at man også neutraliserer katte bare ved at klippe trådene
til
> æggestokkene.

Ja, men som jeg skrev tidligere, så er det ikke så almindeligt i Danmark at
gøre det på den måde.

> hvordan foregår det med hankatte, går man også ind og fjerner noget i
katten
> der.

Typisk fjerner man testiklerne = kastration.
Men det er også teknisk muligt at lave en sterilisation af hankatten, ved at
klippe sædlederne over, eller sætte klemmer på.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-10-03 17:21

In article <3f858098$0$54849$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, danni
plougmann <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

> hvordan foregår det med hankatte, går man også ind og fjerner noget i katten
> der.

Ikke i samme grad. Man lægger et par små snit i huden på testiklerne og
fjerner stenene. Og hermed færdig. Det skal vist dårlig nok syes...