/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tændrørs gevind renovation.
Fra : SNiP


Dato : 08-10-03 19:45

Davs.

Jeg har et problem med et Opel topstykke, gevindet til et af tændrørene er
gået i stykker, jeg har forsøgt med et reperationssæt fra Biltema, det
gjorde ondt værre, nu er der et hul med lidt riller i. Omtrent 18,3mm
diameter.

70.000 kroners spørgsmålet er nu, om der findes metoder hvorved man kan
rette det op, ud over naturligvis at montere et nyt topstykke.

Her tænker jeg i retning af en eller anden form for hærdende masse som kan
blive så stærkt at det kan holde til at være de sidste 0.3 - 0.4 mm af
tændrørshullet og være gevindet.

Nogen som har erfaringer med den slags?


Et andet spørgsmål der læner sig lidt op af det her..

Såfremt der ikke findes en anden udvej end at invistere i nyt topstykke, går
mine tanker lidt på om man ikke skulle få det bedste ud af situationen og
opgradere til DOHC 16V

Det eksisterende topstykke er et 8V OHC, motoren er af typen 20SEH, nogen
som ved hvorvidt det kan lade sig give sig at konvertere, her tænker jeg på
tandrems strammerhjul, EFI system, tændnings modul etc.

Og naturligvis, om det ville være noget som ville behage de herrer hos SBI.


Håber på dejlige svar.

/J




 
 
Henrik Mortensen (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 08-10-03 19:54

> Her tænker jeg i retning af en eller anden form for hærdende masse som kan
> blive så stærkt at det kan holde til at være de sidste 0.3 - 0.4 mm af
> tændrørshullet og være gevindet.
>
> Nogen som har erfaringer med den slags?
>

Topstykke alu er ret godt at svejse i, så du finder lige en frisk smed til
at svejse hullet til, og bore det op, og skære frisk gevind.

Alternativet er et andet topstykke.

Hvis det skal være en fuskerløsning, så bor hullet op og skær gevind i det,
og få en maskinarbejder, eller en kreativ gut med en drejebænk til at
fremtrylle en "tændrørsadapter" med ~M20 gevind udvendigt, og tændrørets
gevind indvendigt.....Så _kan_ det gøres uden at få toppen af.

Henrik




A. K. (08-10-2003)
Kommentar
Fra : A. K.


Dato : 08-10-03 20:06

> >
>
> Topstykke alu er ret godt at svejse i, så du finder lige en frisk smed til
> at svejse hullet til, og bore det op, og skære frisk gevind.
>
> Alternativet er et andet topstykke.
>
> Hvis det skal være en fuskerløsning, så bor hullet op og skær gevind i
det,
> og få en maskinarbejder, eller en kreativ gut med en drejebænk til at
> fremtrylle en "tændrørsadapter" med ~M20 gevind udvendigt, og tændrørets
> gevind indvendigt.....Så _kan_ det gøres uden at få toppen af.
>
> Henrik
Jeg vil nu hellere få sat en "prop" i med gevind inden i end at svejse
hullet til og bore det op igen, de fleste cylinder servicer kan da klare
det, uden at pille toppen af.



Henrik Mortensen (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 08-10-03 20:16


> > Hvis det skal være en fuskerløsning, så bor hullet op og skær gevind i
> det,
> > og få en maskinarbejder, eller en kreativ gut med en drejebænk til at
> > fremtrylle en "tændrørsadapter" med ~M20 gevind udvendigt, og tændrørets
> > gevind indvendigt.....Så _kan_ det gøres uden at få toppen af.
> >
> > Henrik
> Jeg vil nu hellere få sat en "prop" i med gevind inden i end at svejse
> hullet til og bore det op igen, de fleste cylinder servicer kan da klare
> det, uden at pille toppen af.
>
>

Nu tror jeg han har fået sin top splittet så meget ad at cylinderservicen
ikke længere kan klare sig med alm std "propper" som du selv antyder.
Du foreslår præcist det han selv har forsøgt, blot udført af en
cylinderservice. Det er mit indtryk at han er DIY mand, og derfor foreslår
jeg ham at få lavet en prop der passer til det hul han nu engang har i
toppen. Og, ja, det kan en cylinderservice også klare, men så er det
hellerikke gratis længere.

Henrik



Per Beer Hansen (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 08-10-03 20:26

SNiP wrote:
> Davs.
>
> Jeg har et problem med et Opel topstykke, gevindet til et af
> tændrørene er gået i stykker, jeg har forsøgt med et reperationssæt
> fra Biltema, det gjorde ondt værre, nu er der et hul med lidt riller
> i. Omtrent 18,3mm diameter.
>
> 70.000 kroners spørgsmålet er nu, om der findes metoder hvorved man
> kan rette det op, ud over naturligvis at montere et nyt topstykke.
>
> Her tænker jeg i retning af en eller anden form for hærdende masse
> som kan blive så stærkt at det kan holde til at være de sidste 0.3 -
> 0.4 mm af tændrørshullet og være gevindet.
>
> Nogen som har erfaringer med den slags?

Der findes noget der hedder Helicoil, og det er et "nyt gevind" til at sætte
ned i det gamle (ødelagte) gevind hul.
Man skal først bore hullet op til en bestemt størrelse, dreje nyt gevind og
derefter skrues Helicoil'en/gevindet ned i hullet.
Og vupti, der er et "nyt" gevind i topstykket.

--
Mvh
Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere




SNiP (08-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 08-10-03 22:35

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f8464e6$0$94874$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> SNiP wrote:
> > Davs.
> >
> Der findes noget der hedder Helicoil, og det er et "nyt gevind" til at
sætte
> ned i det gamle (ødelagte) gevind hul.
> Man skal først bore hullet op til en bestemt størrelse, dreje nyt gevind
og
> derefter skrues Helicoil'en/gevindet ned i hullet.
> Og vupti, der er et "nyt" gevind i topstykket.
>
Ja helicoil kittet ligner til forveksling det kit jeg fik fra Biltema,
bortset fra at jeg kun kan finde Helicoil i 14mm kits, det her kit var i
18mm.

En anden forskel er at det kit fra biltema ikke var inklusivt sealing
compound, og at insert delen satte sig fast 4mm før toppen af tændrøret og
ødelagde det gevind jeg havde skåret i toppen med den medfølgende tap dims.

Nu er jeg så lidt på herrens mark ved det at jeg nu har et hul som er for
stort til den tap.
Altså er jeg nok nød til at bore hullet op for derefter at sætte en insert i
som er lidt større og som så har et indvendigt gevind der passer til spark
pluggen.

Men hvor finder jeg et sådant kit?


/J



LR (09-10-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 09-10-03 20:05

> En anden forskel er at det kit fra biltema ikke var inklusivt sealing
> compound, og at insert delen satte sig fast 4mm før toppen af tændrøret og
> ødelagde det gevind jeg havde skåret i toppen med den medfølgende tap
dims.

hehe, du ender med en hele motoren bliver et stort hul, så der kun er et
lille hjørne tilbage af den

Mvh,

Lasse



Ukendt (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-03 07:44

"SNiP" <snip@snip.dk> skrev i en meddelelse news:bm1m0c$oh0$1@sunsite.dk...

> Nogen som har erfaringer med den slags?

Ja, de andre :)

> Et andet spørgsmål der læner sig lidt op af det her..
>
> Såfremt der ikke findes en anden udvej end at invistere i nyt topstykke,
går
> mine tanker lidt på om man ikke skulle få det bedste ud af situationen og
> opgradere til DOHC 16V
>
> Det eksisterende topstykke er et 8V OHC, motoren er af typen 20SEH, nogen
> som ved hvorvidt det kan lade sig give sig at konvertere, her tænker jeg

> tandrems strammerhjul, EFI system, tændnings modul etc.

Selve blokken er i hvert fald den samme. :)

> Og naturligvis, om det ville være noget som ville behage de herrer hos
SBI.

De kan da være ligeglade :)

C20XE er en nyere motor end 20SEH, og skulle derfor ikke have problemer med
at overholde emissionskravene.
Du har 130hk nu, og kan uden at ryge over 20% montere den 150hk.

Eneste problem med konverteringen er hvis det er en Kadett du vil udføre
operationen på - så kan du rent afgiftsmæssigt godt løbe ind i et
identitetsskifte


--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
- nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1



SNiP (09-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 09-10-03 18:48

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
news:3f850393$0$29349$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "SNiP" <snip@snip.dk> skrev i en meddelelse
news:bm1m0c$oh0$1@sunsite.dk...
> > Det eksisterende topstykke er et 8V OHC, motoren er af typen 20SEH,
nogen
> > som ved hvorvidt det kan lade sig give sig at konvertere, her tænker jeg
> på
> > tandrems strammerhjul, EFI system, tændnings modul etc.
>
> Selve blokken er i hvert fald den samme. :)
>
> > Og naturligvis, om det ville være noget som ville behage de herrer hos
> SBI.
>
> De kan da være ligeglade :)
>
> C20XE er en nyere motor end 20SEH, og skulle derfor ikke have problemer
med
> at overholde emissionskravene.
> Du har 130hk nu, og kan uden at ryge over 20% montere den 150hk.
>
> Eneste problem med konverteringen er hvis det er en Kadett du vil udføre
> operationen på - så kan du rent afgiftsmæssigt godt løbe ind i et
> identitetsskifte
>
>
Nu er det ikke min bil, men det er jo godt.

Hvordan med EFI Tændning, manifolde tandrems strammerhalløj og den slags
godaw, passer det sammen med blokken fra en SEH og topstykket fra en XE?

/J



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste