Half_life 2 forsinkes ½ år
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-10-03 12:17

Ifølge CNN Money, vil Half-Life 2 blive forsinket et halvt år på grund
af tyveriet. Udtalelsen kommer fra Cristophe Ramboz, Vivendi
Universial Games. De regner nu med at udgive spillet til April 2004.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 08-10-03 12:41

> Ifølge CNN Money, vil Half-Life 2 blive forsinket et halvt år på grund
> af tyveriet. Udtalelsen kommer fra Cristophe Ramboz, Vivendi
> Universial Games. De regner nu med at udgive spillet til April 2004.

har du et link til en artikel angående selve tyveriet? Har hørt om det, men
har ikke helt styr på hvad det egentligt gik ud på..

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 13:00

> har du et link til en artikel angående selve tyveriet? Har hørt om det,
men
> har ikke helt styr på hvad det egentligt gik ud på..

http://www.anandtech.com/news/shownews.html?i=20654

Der står kun meget lidt....

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-10-03 13:11

On Wed, 8 Oct 2003 14:00:08 +0200, "Øistein Wind Willassen"
<oistein(dot)wind(snabel - a)gmx(dot)net> wrote:

>men
>
>http://www.anandtech.com/news/shownews.html?i=20654

Problemet er at de er nødt til at gå hele koden igennem igen for at
sikre at der ikke er bagdøre osv. Der vil især være store chancher for
snyd i online-spil. Sikke noget lort af sådan nogle fjolser!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 08-10-03 16:36

> Problemet er at de er nødt til at gå hele koden igennem igen for at
> sikre at der ikke er bagdøre osv. Der vil især være store chancher for
> snyd i online-spil. Sikke noget lort af sådan nogle fjolser!

tjaa, jeg synes egentligt det er helt fint... At de bliver nødt til at
udsætte det, må betyde at de har lavet noget seriøst slam-kode, som nemt kan
misbruges... før eller siden ville en eller anden finde de bagdøre
alligevel, og udnytte dem.
Når spillet bliver udgivet er der nu en chance for at der er færre bugs,og
færre cheatere.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 08-10-03 17:00

Casper Bang wrote:

> udsætte det, må betyde at de har lavet noget seriøst slam-kode, som

Den lader vi lige stå et øjeblik...

Okay. Tror du seriøst at der ikke er nogen forskel på at finde måder at
snyde på ved hjælp af source-koden end at gøre det samme med den compilede
version?

--
Jacob

Fra : Casper Bang

Dato : 08-10-03 17:57

> Okay. Tror du seriøst at der ikke er nogen forskel på at finde måder at
> snyde på ved hjælp af source-koden end at gøre det samme med den compilede
> version?

jo, det er 100 gange nemmere at finde den ved hjælp af source koden...
De bugs og bagdøre ville måske først være fundet om 2 år - når valve er mere
eller mindre færdige med at lave ændringer.

Nu kommer spillet ud i en version hvor disse aldrig bliver fundet.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-10-03 19:33

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller mindre færdige med at lave ændringer.
>
> Nu kommer spillet ud i en version hvor disse aldrig bliver fundet.

Nææh måske ikke de bagdøre, men sikkert en del andre.
Der er ikke noget der hedder "bug free software".

Fra : Brian Lund

Dato : 08-10-03 20:11

> Der er ikke noget der hedder "bug free software".

Det kan du tro der er, der er bare ingen der laver bug-free software til PC
mere...

Brian

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 21:08

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du tro der er, der er bare ingen der laver bug-free software til
PC
> mere...

He he... Sandt.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-10-03 17:12

> [...]
> alligevel, og udnytte dem.
> Når spillet bliver udgivet er der nu en chance for at der er færre bugs,og

Selve tyveriet har nu ikke noget med sikkerheden i selve spillet at gøre.
Dog kan det godt tænkes at visse sikerheds tiltag kan aflures ved at kigge i
source koden.
Så vidt jeg er orienteret havde de været så dumme at lægge source koden, på
en ubeskyttet FTP server.
Dvs. at den frit kunne hentes.
Der er også en del der siger at source koden ikke kan bruges til meget.
Kun til at se hvordan de har implementeret forskellige ting.
Den kan ikke bruges til at lave cheats, der mangler alle resource filerne,
grafik mv.
Men i princippet kan man godt lave sit eget HL2. Dog mangler der en hel del
før du kan kalde det et færdigt produkt.
Valve har sikkert selv smidt koden på gaden, så de kunne få lidt mere tid
til at gøre skidtet færdigt.
Hvem ved det er ikke engang sikkert det er den rigtige source kode?

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 08-10-03 17:25

Martin Johansson wrote:
> [...]
> tid til at gøre skidtet færdigt.
> Hvem ved det er ikke engang sikkert det er den rigtige source kode?

Nej, Valve har IKKE været så dumme at smide source-koden op på en ubeskyttet
FTP-server... reality check :)

Her er i grove træk hvad der er sket.
Fra Gabe Newell, Valve's Managing Director:

1) Starting around 9/11 of this year, someone other than me was accessing my
email account. This has been determined by looking at traffic on our email
server versus my travel schedule.

2) Shortly afterwards my machine started acting weird (right-clicking on
executables would crash explorer). I was unable to find a virus or trojan on
my machine, I reformatted my hard drive, and reinstalled.

3) For the next week, there appears to have been suspicious activity on my
webmail account.

4) Around 9/19 someone made a copy of the HL-2 source tree.

5) At some point, keystroke recorders got installed on several machines at
Valve. Our speculation is that these were done via a buffer overflow in
Outlook's preview pane. This recorder is apparently a customized version of
RemoteAnywhere created to infect Valve (at least it hasn't been seen
anywhere else, and isn't detected by normal virus scanning tools).

6) Periodically for the last year we've been the subject of a variety of
denial of service attacks targetted at our webservers and at Steam. We don't
know if these are related or independent.

--
Jacob

As I bit into the nectarine, it had a crisp juiciness about it that was
very pleasurable - until I realized it wasn't a nectarine at all, but A
HUMAN HEAD!!

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-10-03 19:32

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
don't
> know if these are related or independent.

Tak for at du lige ridsede forløbet op.
Hvis det da er hele historien.
Man skal nok ikke regne med, at de beskriver trin for trin hvordan der blev
brudt ind i deres system.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 17:37

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f843736$0$69958$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
meddelelse

> Så vidt jeg er orienteret havde de været så dumme at lægge source koden,

Come on...

Lad nu være med at tro på alt hvad du hører/læser.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-10-03 19:31

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en
meddelelse news:3f843d1e$0$94867$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> på
>
> Come on...
>
> Lad nu være med at tro på alt hvad du hører/læser.

Jo tak i lige måde.
Det var sådan jeg fik historien præsenteret.
Det vil heller ikke være første gang noget sådant var sket.
Men jeg vil da lige ønske dig tillykke, med at være bedre informeret.
Du skriver så at man ikke skal tro på alt hvad man hører og læser.
Det er da en god idé, men det kan være svært at sortere i diverse historier.
Jeg vil ikke benægte at jeg tager fejl ang. metoden, men jeg har også først
nu researchet lidt mere.
Det ser i stedet ud til at de havde et pænt stort hul i deres sikkerhed.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 21:11

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8457d9$0$69936$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en
> meddelelse news:3f843d1e$0$94867$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jo tak i lige måde.
> Det var sådan jeg fik historien præsenteret.

Ja, men derfor behøver du jo ikke tro på den...

> Det vil heller ikke være første gang noget sådant var sket.

Eksempler på så stupide software firmaer vil jeg da gerne se.

> Men jeg vil da lige ønske dig tillykke, med at være bedre informeret.

Det har _intet_ at gøre med at være bedre informeret. Brug for guds skyld
den logiske sans.

> Du skriver så at man ikke skal tro på alt hvad man hører og læser.
> Det er da en god idé, men det kan være svært at sortere i diverse
historier.

Ja, sometider.

> Jeg vil ikke benægte at jeg tager fejl ang. metoden, men jeg har også
først
> nu researchet lidt mere.
> Det ser i stedet ud til at de havde et pænt stort hul i deres sikkerhed.

Ja, men at det ligefrem lå på en FTP-server med tilhørende fri adgang...

Fra : Casper Bang

Dato : 09-10-03 14:49

> Ja, men at det ligefrem lå på en FTP-server med tilhørende fri adgang...

hvilket det IKKE gjorde

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 09-10-03 16:51

> hvilket det IKKE gjorde

Ja, det er ligesom slået fast efterhånden. Nu har jeg heller aldrig påstået
at de lå på en FTP-Server.

Alt her tyder på du íkke har læst de foregående posts. Gør det før du
kommenterer.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-10-03 13:14

On Wed, 8 Oct 2003 13:40:52 +0200, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:

>har du et link til en artikel angående selve tyveriet? Har hørt om det, men
>har ikke helt styr på hvad det egentligt gik ud på..

http://www.halflifesource.com/
De siger ganske vist at det ikke confirmed, men sådan har det lydt
hver gang Valve har forsinket deres spil. Så jeg tror det først bliver
næste år.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 08-10-03 13:23

> har du et link til en artikel angående selve tyveriet? Har hørt om det,
men
> har ikke helt styr på hvad det egentligt gik ud på..

Dele af spillet er blevet lægget, og har kunne hentes på sharereactor. Men
ikke den fulde version. Men nok til at man skulle kunne spille nogle baner
og få styr på koderne til cheat online.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 08-10-03 13:55

> har du et link til en artikel angående selve tyveriet? Har hørt om det,
men
> har ikke helt styr på hvad det egentligt gik ud på..

Fra SR:

"Half-Life 2 and other mistakes (05.10.2003 00:34:54) from Simon Moon
First off, you want the source? Go and grab it in our software forum, BUT
you cant do shit with it.

This packed file is 30 MB. Unpacked its aorund 100 MB and contains source
files. These files can be used to create programs. These programs are nice,
the code is fun to look at, but you have no Half-Life 2. Whats missing is
the resources, all the models, levels, scripts, textures, etc. If you
program (really, not just html or something like that...) and are fluent in
C++ then this might be interesting for you to look at. And if you are a
competitor of Valve you have it already anyways.

To 99,9% of the people reading this, the file will be USELESS. To the rest,
it might be interesting to look at, see how they structured things, have a
hands on look at their game engine and stuff, but not of real value. And
about cheats... Forget it. Until you have the resources, you cant write real
cheats for it that would work in online play. And the other ones in
singleplayer are easy as hell anyways. So stop talking about that.

Valve made the mistake of not having enough security. I am sure they cursed
themselves and yelled a lot already, but no one can take it back now. So go
on with your lives and let that matter rest. Sooner or later we will have
the full game and then this will be mostly forgotten.

Oh and please no more new threads about it, i get tired of deleting them,
there are plenty old ones you can still use."

Fra : Bandit

Dato : 08-10-03 13:08

helt forsinket kan den da ikke være ?

Half Life 2 *ALPHA*

http://www.theisonews.com/

Fra : Brian Lund

Dato : 08-10-03 14:34

> helt forsinket kan den da ikke være ?
>

> Half Life 2 *ALPHA*
>
> http://www.theisonews.com/

Der er jo ikke noget på den side!?

Men bare fordi der er en alpha version siger det intet, jeg har selv set
betaer hvor der har gået langt over et halvt år før spillet udkom...

Brian

Fra : Mark

Dato : 09-10-03 08:07

On Wed, 8 Oct 2003 14:07:34 +0200, "Bandit"
<kilden@hotmailNOMSVIRUS.com> wrote:

>helt forsinket kan den da ikke være ?
>

>Half Life 2 *ALPHA*
>
>http://www.theisonews.com/

Nogen der har testet det?

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 15:45

> [...]
> af tyveriet. Udtalelsen kommer fra Cristophe Ramboz, Vivendi
> Universial Games. De regner nu med at udgive spillet til April 2004.

Der er SÅ meget hype omkring det spil, så INGEN af de rygter der florerer
skal tages alvorligt. Lad os nu se. Måske er det sandt, måske ikke.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 08-10-03 16:10

Morten Holberg Nielsen wrote:
> [...]
>>

> Der er SÅ meget hype omkring det spil, så INGEN af de rygter der
> florerer skal tages alvorligt. Lad os nu se. Måske er det sandt,

http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?s=&threadid=10692

Det er bare den dårligste nyhed i spilhistorien... men den hjælper sikkert
til at få sikkerheden 100% i top fremover, forhåbentligt.

--
Jacob

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 17:34

> http://www.halflife2.net/forums/showthread.php?s=&threadid=10692

Har set det. Men ikke alt på nettet der _ser ud_ til at være sandt, er det.
Se bare på den 95 % tro kopi af MTv's side der blev lavet med falske
nyheder... Gik en rum tid inden det blev opdaget, og da var det allerede for
sent.

Jeg har bare set for meget hoax og pis på nettet, til at tro på alt hvad der
postes/skrives/vises.

Efter min mening har Valve taklet det her helt forkert. De har gennem
perioden INTET postet på deres hjemmeside. Ingen statements, ingen
press-releases - intet. Meddelser via deres hjemmeside ville ellers kunne
aflive uhyrligt mange rygter inden de starter som en steppebrand, forårsaget
af gisninger i et community.

> Det er bare den dårligste nyhed i spilhistorien... men den hjælper sikkert
> til at få sikkerheden 100% i top fremover, forhåbentligt.

Ja, det er bad news. Men lad os se hvordan det hele forløber.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 08-10-03 17:40

> [...]

> aflive uhyrligt mange rygter inden de starter som en steppebrand, forårsaget

Jeg kan kun opfatte det som om at Valve forsøger at udnytte situationen
til at få mest mulig omtale, der er jo kanon gratis reklame og man kan
nærmest få den tanke at det hele er et PR stunt

Mvh

Bruno

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 17:49

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun opfatte det som om at Valve forsøger at udnytte situationen
> til at få mest mulig omtale, der er jo kanon gratis reklame og man kan
> nærmest få den tanke at det hele er et PR stunt

Klart det letter trykket lidt fra marketingsafdelingen.

Men der er en ting som trækker i den anden retning.

De mange der har forudbestilt pakken med HL2 + 9800/9600XT kort, har nu
valgt at aflyse deres ordre. Dette er selvfølgelig for at kunne købe et
bedre kort op til udgivelsen i April 2004 (såfremt spillet udgives der).

Så nu er ATI vist kommet i klemme.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 08-10-03 18:10

> [...]

> valgt at aflyse deres ordre. Dette er selvfølgelig for at kunne købe et
> bedre kort op til udgivelsen i April 2004 (såfremt spillet udgives der).

Rigtigt, hvis jeg sad hos ATI eller en af deres samarbejdspartenre
(altså grafikkortproducenter) så ville jeg være temmelig irriteret og
overveje mine muligheder. Men de skal nok passe på ikke at få
folkestemningen i mod sig, kunne godt tænke mig at et sagsanlæg mod
Valve kunne give en vis badwill for man sparker jo ikke nogen som ligger
ned. (Ikke fordi jeg mener Valve ligger ned, men der er givet mange som
synes det er synd for dem)

mvh

Bruno

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 08-10-03 17:23

> Der er SÅ meget hype omkring det spil, så INGEN af de rygter der florerer
> skal tages alvorligt. Lad os nu se. Måske er det sandt, måske ikke.

Det er ikke noget rygte. Det er en pressemeddelelse udsendt via Reuters. Så
bliver det vist ikke mere officielt.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 17:38

"Jacob Herold Nielsen" <jacob@boomtown.net.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget rygte. Det er en pressemeddelelse udsendt via Reuters.

> bliver det vist ikke mere officielt.

Den vil jeg da gerne se. Har du et link?

Fra : Darth_Vader

Dato : 08-10-03 18:10

Er der nogen der har tænkt den GRIMME tanke at det er et nummer de selv står
for - fordi de måske ikke kunne få spillet ud inden jul?????????
bare en tanke.....jeg mener SÅ nemt er det vel heller ikke at DL hele deres
spilkode bare sådan??

henrik

Fra : Frost

Dato : 08-10-03 18:19

"Darth_Vader" <hbb@sportXXX.dk> wrote in message
> [...]
> for - fordi de måske ikke kunne få spillet ud inden jul?????????
> bare en tanke.....jeg mener SÅ nemt er det vel heller ikke at DL hele

Hvorfor skulle de gøre det? Gamere har jo altid tolereret forsinkelser i håb
om at spillet ville leve op til den forventede kvalitet (bare se på div.
Blizzard spil - og Westwood's Tiberian Sun som eksempel på det modsatte).

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-10-03 19:39

"Darth_Vader" <hbb@sportXXX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for - fordi de måske ikke kunne få spillet ud inden jul?????????
> bare en tanke.....jeg mener SÅ nemt er det vel heller ikke at DL hele

Det er nok nVidia der har nuppet koden.
Dette for at optimere kommende drivere til HL2's engine.
Konspirations indlæg er altid gode. )

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 21:13

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8459e4$0$69929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> deres
>
> Det er nok nVidia der har nuppet koden.
> Dette for at optimere kommende drivere til HL2's engine.

Ja, og det vrimler med dem! Dén dér havde jeg dog set før... Ret opfindsomt.

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 08-10-03 18:18

> Den vil jeg da gerne se. Har du et link?

Ikke til Reuters, da man skal være registreret. Jeg har det på en email,
hvis du er interesseret?

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 21:14

> Ikke til Reuters, da man skal være registreret. Jeg har det på en email,
> hvis du er interesseret?

Nej det er ok. Men tak for tilbuddet.

Er det også den kilde CNN refererer til?

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 08-10-03 22:37

> Nej det er ok. Men tak for tilbuddet.
>
> Er det også den kilde CNN refererer til?

Det vil jeg mene.