Nogle meget (!) grundlæggende spørgsmål om~
Fra : Torsten Andersen

Dato : 11-04-01 22:04

Hej.

Jeg beklager at jeg nødsages til at stille et par dumme spørgsmål, men jeg
har ikke kunnet finde nogen faq eller web-side på nettet, hvor der skrives
mere grundlæggende om disse emner, så nu prøver jeg at spørge hér.

Hvad er formålet med at bruge en router? Er det kun noget man bruger, hvis
man har flere computere, der skal på nettet, eller er der også
sikkerhedsmæssige fordele? Fungerer en router mao. som en slags firewall?
Kan en router på den anden side hæmme én, fx ved at forhindre én i at spille
spil på nettet eller lignende?

Kan det anbefales at bruge en router, hvis man er privat-person, og kun skal
have én computer på nettet?

Hvad er porte? Sådan som I bruger udtrykket hér, har jeg fået indtryk af, at
det er en slags standarder, der bruges til sende forskellige former for data
med. Er det rigtigt forstået, og er der nogen, der kan give mig en oversigt
over hvilke porte, der opereres med, og hvilke typer data, de bruges til? Og
kan jeg selv åbne og lukke for de forskellige porte, efter behov?

På forhånd tak.
Torsten

Fra : Ghashûl

Dato : 11-04-01 08:34

On Wed, 11 Apr 2001 23:03:32 +0200, "Torsten Andersen"
<Torsten.Andersen@nospam.dk> wrote:

>Hvad er formålet med at bruge en router?

Det er først og fremmest at have mere end en computer på nettet.
Hvis du kun har en kan alle porte (tænk på det lidt som husnummeret)
sendes til den samme maskine og så vil alle spil og lign. køre som de
skal.

Du kan evt. også kun videresende de porte du ved du skal bruge, så
fungerer det lidt som en firewall. (men det er stadig ikke en erstatning
for en firewall, hvis man skal bruge en sådan.)

>Kan det anbefales at bruge en router, hvis man er privat-person, og kun skal
>have én computer på nettet?

Hvis du selv skal ud at købe routeren ville jeg skippe. Hvis den følger
med er du nok nødt til at bruge den.

>Og kan jeg selv åbne og lukke for de forskellige porte, efter behov?

Jep, i hvert fald i de routere jeg kender. (bortset fra den der følger
med TD's Pro@ccess

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-04-01 09:32

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du kun har en kan alle porte (tænk på det lidt som husnummeret)
> sendes til den samme maskine og så vil alle spil og lign. køre som de
> skal.

Det er ikke sikkert. Der er flere protokoller som kører elendigt med al form
for NAT

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-01 09:08

Torsten Andersen wrote:

> Jeg beklager at jeg nødsages til at stille et par dumme spørgsmål, men jeg
> har ikke kunnet finde nogen faq eller web-side på nettet, hvor der skrives
> mere grundlæggende om disse emner, så nu prøver jeg at spørge hér.

Jeg vover mig ud af busken med et svar..

> Hvad er formålet med at bruge en router? Er det kun noget man bruger, hvis
> man har flere computere, der skal på nettet, eller er der også
> sikkerhedsmæssige fordele? Fungerer en router mao. som en slags firewall?

En router er en stor fordel hvis man skal have mere end en computer på nettet.
En router kan indeholde en firewall, det afhænger af fabrikatet. Dem der leveres
sammen med adsl-løsningerne herhjemme har såvidt jeg ved alle en firewall
indbygget, om den så er konfigureret til at være tændt eller slukket er
forskelligt.

> Kan en router på den anden side hæmme én, fx ved at forhindre én i at spille
> spil på nettet eller lignende?

Ja, hvis den har en aktiv firewall der forhindrer spillet i at sende og modtage
de pakker det har behov for.

> Kan det anbefales at bruge en router, hvis man er privat-person, og kun skal
> have én computer på nettet?

Det er lidt et "religionsspørgsmål". Jeg synes det er rart at have en kasse
stående der sørger for netkontakten, firewalls og alt det løse, så jeg kan nøjes
med at montere et standardnetkort i min maskine og ikke skal igang med
"specialsoftware". Jeg har en adslløsning uden router og det betyder at jeg skal
have et specielt ATM netkort i min maskine og derfor er fuldstændigt prisgivet
at der findes en ordentlig driver til kortet. Med et standardnetkort findes der
masser af drivere og et kæmpe udvalg af netkort, der kan man bare vælge noget
andet hvis det ikke virker ordentligt.. Jeg ved endnu ikke med
Mobilix-løsningen, men så vidt jeg ellers er informeret, så har alle de andre
løsninger på markedet efterhånden skiftet til at bruge routere, så jeg tror ikke
længere du har mulighed for at blive fri for sådan en..

> Hvad er porte? Sådan som I bruger udtrykket hér, har jeg fået indtryk af, at
> det er en slags standarder, der bruges til sende forskellige former for data
> med.

Jeg klipper lige lidt fra en dokumentation:

Port

A port is a 16-bit number (the allowed range being 1 through 65535) used by the
protocols of the transport layer - TCP and UDP - to address applications
(services) on a computer.

If there were only a single network application running on the computer, there
would be no need for port numbers and the IP address only would suffice for
addressing services. However, several applications may run at once on a
particular computer and we need to differentiate among them. This is what port
numbers are used for. Thus, a port number may be seen as an address of an
application within the computer.

Et program kan altså reservere en eller flere porte for at få noget uforstyrret
plads at sende og modtage på.

> Er det rigtigt forstået, og er der nogen, der kan give mig en oversigt
> over hvilke porte, der opereres med, og hvilke typer data, de bruges til?

Det har jeg desværre ikke. Frit fra hukommelsen kan jeg huske at port 25 og port
110 bruges når man henter og sender post..

> Og kan jeg selv åbne og lukke for de forskellige porte, efter behov?

Det burde du kunne. TDC's ProAccess er dog en undtagelse, der er standard lukket
for langt de fleste porte og så kan du ellers betale små 1000,- kr. for at få
lavet om på tingene. På TDC's netexpress (og på de andre firmaers løsninger) får
man passwordet til routeren udleveret så man selv kan pille..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~