esc k7s5a : fryser
Fra : ~Jan ~

Dato : 07-10-03 20:41

Jeg har to bundkort af samme mærke + en kammerat har det samme.

hvis jeg clocker min cpu og min ram normalt fryser min comp ved ca 53
grader...

jeg har en amd xp 2000+ og en 1800+ i det andet bundkort....

Jeg har prøvet at skift min ram ud med noget ddr, uden det hjalp...

Har lige opgarderet min bios, også uden det hjalp

HJÆLP...

(er 53 grader for meget for en amd xp ?)

JAn

Fra : phg1

Dato : 07-10-03 22:20

"~Jan ~" skrev d. 07-10-03 20:41 dette indlæg :
> [...]
>
> (er 53 grader for meget for en amd xp ?)
>
> JAn
>
> 53 grader kan lige gå ved fuld load men ikke højere jeg tror du skal
prøve at sætte din finger på nordbroen på bundbrættet jeg tro du vil
finde ud af den er varm der er noget der tyder på at det ikke kun er din
procescor der er varm prøv at starte med at tage kabinet siderne af
og/eller skaf dig noget mere køling

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 07-10-03 23:41

Hej Jan
Er du sikker på at du har klokket den som den normalt skal?
Hvis det er tilfældet burde du prøve at hæve VCORE spændingen en enkelt (1
enkelt) tak.
53 grader kan den nemt klare, men er du sikker på de 53 grader?
Årsagen til at jeg spørger er den at temperaturføleren er placeret mit i
soklen til CPUen, og den sidder tit løs fordi den bare er monteret på en
stump ledning. Det bevirker at hvis føleren kun lige rører ved CPUen, ja så
måler den måske 53 grader men hvis den nu havde været anbragt så den ligger
hårdt an mod CPUen så ville den måske måle 65 grader. Det jeg vil sige er at
du kan ikke sammenligne temperaturen på din CPU med den som din kammerats
CPU har. Det eneste du kan bruge temperaturmålingen til er, om den er højere
i dag end den var igår, alså om der er opstået en fejl. De folk der sørger
for at få temperaturføleren gjort ordentlig fast til CPUen får selvfølgelig
en langt mere præcis måling, men det er langt de færeste der gør det.
Hvis det er CPUer du lige har installeret, ville jeg sikre mig om det er
ordenligt gjort. Sidder køleren ordentlig, og er det den rigtige. Har du
husket den varmeledende pasta mellem CPU og kølefrofil? Hvis du har monteret
en beskyttelsesplade mellem CPU og køleprofil har du så været opmærksom på
at denne plade er forsynet med en beskyttelsesfolie der skal tages af før
montering, jeg nævner dette fordi man ikke umiddelbart kan se denne folie
det ser bare ud som om at kobberpladen er forkromet på den side hvor folien
sidder.
Nå, spøg til side du har selvfølgelig gjort det rigtige
mvh
Kurt

Fra : ~Jan ~

Dato : 08-10-03 20:28

Hej Kurt....

Det der er det mærkelige er at det er 3 bundkort der er problemer med.....

Min 2000, har prøvet med en 1800 (samme prob)
min 1500
min kammerats 1800....

3 bundkort af samme type..... (tja.... mærkeligt)

Jeg har køle pasta men ingen cup beskyttelse plade.....

jeg tror jeg vil finde en VILD køler til min cpu og samtidigt teste min
North bridge, måske det kan give mig et svar...

jan

Fra : Leony

Dato : 09-10-03 14:23

> Det der er det mærkelige er at det er 3 bundkort der er problemer
> med.....

Det ville det normalt være, men lige nøjagtigt K7S5A er et meget
problematisk mobo.
Prøv at søge i gruppen efter K7S5A.

Hvad er den øvrige hardware i systemet?

Kører du med 2 stænger SD-RAM?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : ~Jan ~

Dato : 09-10-03 21:05

news:1hdhb.4637> Det ville det normalt være, men lige nøjagtigt K7S5A er et
meget
> problematisk mobo.
> Prøv at søge i gruppen efter K7S5A.
ok.... må lige hente alt i gruppen så.....

> Hvad er den øvrige hardware i systemet?
burner, cd-rom, 2x hd, gforce 64Mb grafik.... søger du noget bestemt

> Kører du med 2 stænger SD-RAM?
ja, men jeg har prøvet med en DDR ram uden det hjalp

Jeg er ikke kommet noget videre....
NB: min NORTH bridge er helt kold, så det er ikke den...

Fra : Leony

Dato : 10-10-03 08:06

> burner, cd-rom, 2x hd, gforce 64Mb grafik.... søger du noget bestemt

Hvilken strømforsyning har du?
Prøv evt en anden strømforsyning.

> ja, men jeg har prøvet med en DDR ram uden det hjalp

Prøv med en stang SD-RAM.
Prøv også at clocke den som Bear foreslår.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-10-03 21:59

Hej Jan
Lige for at se hvad AMD siger om temperaturen.
31 January 2003 Page 4/11

1.3 What is the maximum operating temperature for my AMD processor?

The maximum operating temperature of an AMD processor is determined by the
processor's

Ordering Part Number (OPN). The OPN is located on the top of the processor.

Example: A X1800 D M S 3 C

The temperature is indicated by the third character from the right in the
OPN and is denoted by

an S, T or V character. Current data for the AMD AthlonTM XP processor
identifies the maximum

operating temperature as: V=85ºC, T= 90ºC, S = 95ºC.

Back to Index

Frequently Asked Questions

1.4 What is the normal operating temperature of my AMD processor?

The operating temperature of a system or processor is highly dependent on
the characteristics

of the system as a whole and the combination of components that make up the
system.

Consequently, the "normal" operating temperature will vary from system to
system, depending

on each system's make-up. Some of the variables that affect the operating
temperature of a

system are: case size, air flow characteristics, installed components,
processor speed,

processor heatsink/fan solution, thermal interface material, power supply,
voltage settings,

workload, and ambient air temperature.

An approximation to the typical reading from a BIOS or an external software
utility is

expected to be around 60ºC-65ºC or lower.

Although "normal" operating temperatures are not specified for AMD
processors, there are

maximum operating temperature ratings that must not be exceeded. The maximum
operating

temperature of a processor may be determined by the processor's Ordering
Part Number (OPN).

Fra : Bear

Dato : 09-10-03 21:44

Prøv at sætte den til at køre 100/100 Mhz i BIOS'en i stedet for 133/133
MHz. Hvis den kører stabilt derefter er det RAM'en det er galt med.

Bjoern D. Rasmussen

Fra : ~Jan ~

Dato : 12-10-03 21:43

"Bear" <bdr@NOSPAM.sol.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at sætte den til at køre 100/100 Mhz i BIOS'en i stedet for 133/133
> MHz. Hvis den kører stabilt derefter er det RAM'en det er galt med.

Det er netop sådan den kører nu.... Helt fint....

Jeg har prøvet alt det med ram ( en stang uden held og ddr uden held)

nu vil jeg forsøge med en ande psu...

Min 3,3 volt er kun 3,15 måske det kan være det.??...

Jan

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 13-10-03 13:29

hvor mange watt er din psu på?

den skal være min. 300W

mvh.
Niels

Fra : Jan Arentoft

Dato : 14-10-03 12:41

"Niels Kristiansen" <nkrk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvor mange watt er din psu på?
>
> den skal være min. 300W

Den er 300........ men kun 3,15 på 3,3 volt.....

jeg har fundet en anden 300 watt jeg lige vil teste med..

Fra : ~Jan ~

Dato : 17-10-03 07:39

> Den er 300........ men kun 3,15 på 3,3 volt.....
>
> jeg har fundet en anden 300 watt jeg lige vil teste med..

Og det virkede.....

min 300 watt gav kun 14 amp på 3,3 volt.... virkede ikke
den næste jeg fandt gav 20 amp på 3,3 volt .... virkede ikke

Den sidste gav 28 amp på 3,3 volt... og det virkede.....

SÅ DET VIRKER...... dejligt...

tak for hjælpen....