Engelsk Bulldog med tisseproblem
Fra : Martin Christensen

Dato : 07-10-03 19:21

Hej Alle.

For ca. 8 uger siden fik vi vores drømmehund, en engelsk bulldog. Vi havde
læst meget om racen og forberedt os på at få hund.
Glæden var da også stor i det lille hjem da vi fik hvalpen.

Capri, som han hedder er en livlig og glad hund men vi har et problem med
den.

Den tisser vilkårligt overalt og hele tiden. Og vi mener overalt. I dens
egen soveplads, ved dens mad og rundt omkring i huset.
Og det er ikke små strit vi taler om.

Vi lufter ham med halve timers mellemrum og roser ham til skyerne hver gang
det sker udenfor. Og han tisser vitterligt hver gang udenfor.
Vi har fået ham tjekket ved dyrlægen, og der er intet (fysisk) i vejen med
ham.

Alle andre signaler virker også ok. Han forstår et nej, han går nogenlunde
pænt, han tigger ikke. Alt i alt virker han meget harmonisk, men et eller
andet må der jo være i vejen...

Har I nogen ideer?

Mvh
Anja og Martin

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-10-03 20:01

"Martin Christensen" <ceresroyal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej med jer.

Det er jo et lille problem som i skal ha' set på og det ved i også godt
selv!

Jeg ville først og fremmest få tjekket ham ved en anden dyrlæge for at se om
der skulle være en blærbetændelse! Ikke for at skræmme jer, men sådan en kan
ha' en dødelig udgang, så i kan ikke være for sikre på det område!

Så synes jeg i skal kigge lidt på hvordan hverdagen med ham er, hvordan i
reagerer i forskellige situationer, kunne i måske ubevidst få unden til at
føle sig utryg? Sker' tisseriet i et system?

Det er vigtigt i ikke skælder ham ud når han tisser... Det er i hvert fald
det der er "på mode" for tiden og det jeg med succes følger. Han er en lille
dreng i en stor ny verden og den verden skal først og fremmest være tryg!
Rooos ham når han tisser ude, som i gør og tør så "bare" op efter ham inde.
Når vi har hvalp har vi en spand og en gulvmoppe stående, så er det hurtigt
lige at vridde den op og tørre gulvet.

Små ting som i måske læner jeg ind over ham, viser tænder (smiler!) eller
kommer med dybe lyde kan gøre ham utryg hvis han i forvejen har en lidt svag
psyke. Den første modnings-fase kommer også omkring 4 mdr. - her går han fra
baby til dreng og han skal derfor galant, men også bestemt guides igennem
denne periode. Ikke straffe ham for fejl, men rose ha for hvad han gør
rigtigt... som grundregel.

Ligger han feks. og gnaver i en sko, så fjerner i bare skoen med et "Nej"
(kort, bestemt, ikke råben) og giver ham noget han må tygge i! Så siger i
"Jaaahhh, dyyyygtig" og klør' ham hvor han nu kan li' at blive kløet og så
har i minimeret en konflikt og på en måde vendt det til en sejer for ham,
for han vil da hellere tygge i noget han ved i er glade for han tygger i.
Når i gør det her, så skal i ikke bøje jer over ham, -i skal sætte jer på
hug foran uden at indtage en truende position.

Der er selvfølgelig mange måder at gøre tingene på og jeg håber i vil få en
masse andre gode råd. Så kan i mixe dem lidt og bruge det i føler i kan
bruge og smide resten ud eller putte det i gemmeren!

Jeg vil også lige nævne at jeg ikke ved noget specifik om jeres race, da jeg
selv har lalleglade Flatcoated Retrievere.

Hvis i vil læse lidt kvalitets-læsning om hunden... ikke konkret om
opdragelse, men mere om psyke osv., så synes jeg i skal fordrive de kolde
aftener vi har fået nu med Eberhard Trumlers helt igennem geniale bøger, Dus
med din hund I og II

Held og lykke med ham, håbre du bliver hængende og kommer med lidt updates
om ham!

Rinnie
....og de lalleglade
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 08-10-03 19:34

Tak skal I have allesammen!

Det er da rart at vide at vi ikke er helt alene. Vi væbner os med
tålmodighed og prøver nogle af de gode råd vi har fået.

Vi skal nok holde jer opdateret, og det er sikkert ikke sidste gang vi
efterlyser et råd eller 2

Mvh
Anja og Martin

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-10-03 08:09

On Tue, 7 Oct 2003 20:20:40 +0200, "Martin Christensen"
<ceresroyal@yahoo.com> wrotd:

> [...]
>pænt, han tigger ikke. Alt i alt virker han meget harmonisk, men et eller

,,Hvor gammel er han nu ? jeg har selv en Staffordshire Bull Terrier,
der jo er halv bulldog fra tidernes morgen, måske det var en lidt
anden type bulldog dengang, men samme størelse! men. Husk på at selv
om hunden ser robust ud i forhold til størelsen, så er tarme og
mavesæk , blære, osv meget småt og slet ikke færdigudviklet, og så kan
det ikke lade sig gøre fysisk at holde på vandet, ligemeget hvor meget
hunden godt vil så kan den ikke før blæren har en vis størelse, og den
er altså lille på sådan en hund i starten. Min var nok ca 6mdr eller
lidt ældre, før han kunne holde sig, han vidste godt hvor det var godt
at tisse og hvor det var skidt, det lærer de jo hurtigt, jeg sagde kun
nej de første par gange til min hund når han tissede indenfor, og
resten af gangene kiggede/stirede ondt på ham, når det skete så vidste
han godt at det var forkert, og selvfølgelig lidt ros når han gjorde
det udenfor. Men der skulle ikke mange humørudsving til før han
tissede, når der kom gæster så var det altså ligemeget om han lige
havde været ude, så tonsede han rundt i en cirkel omkring dem og
tissede på deres sko af bare glæde det er helt normalt, jeg tror
at der er forskel på indvoldenes størelse og udvikling fra race til
race,og hvor glade de bliver, det har ikke kun noget at gøre med hvor
dygtig hunden er til at lære hvis den simpelthen ikke kan fysisk ! Så
lad være med at bruge penge på dyrlæger, men brug pengene på
kartoffelmel istedet og væbn jer med tålmodighed, der er intet i
vejen, jo måske lige at jeres tålmodighed ikke strækker så langt

Og husk selvfølgelig ikke at give ham alt for forskellig mad i
starten, og slet ikke noget med sukker i, for så kommer de til at
tisse.

og husk at når i spørger andre om hvornår deres hund blev renlig, så
lyver de fleste da det jo helst skal gå så hurtigt som muligt.

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Lotte

Dato : 08-10-03 17:44

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message news:<jsc7ov014rd0co4epn7b0vvr7d0aqumho7@4ax.com>...
> [...]
> lyver de fleste da det jo helst skal gå så hurtigt som muligt.
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Hej!
Jeg har nu haft Staffordshire i næsten 7 år og har aldrig oplevet det
du omtaler med tisseri indtil de er 6 mdr!
Heller ikke tisseri af glæde!
Så jeg synes ihvertfald ikke det er normalt!
Lotte

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:38

"Lotte" <enodden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du omtaler med tisseri indtil de er 6 mdr!
> Heller ikke tisseri af glæde!
> Så jeg synes ihvertfald ikke det er normalt!

Det er jo meget individuelt fra hund til hund, hvor hurtigt, de bliver
renlige.
Vores labrador var 6 mdr. gammel, før hun var helt renlig.

Tisseri af glæde, er også normal adfærd, hos nogle hvalpe.
Nogen hvalpe er renlige allerede i 2-3 mdr.s alderen, mens andre først
bliver det i 6-7 mdr.s alderen.
Så jeg synes ikke, at man skal generalisere og sige, at det er unormalt,
hvis de ikke er renlige, inden de er ½ år.

Det kommer også an på, om man har direkte adgang til have eller om man skal
fræse ned fra 2. sal, som vi skulle med vores, inden vi flyttede i hus med
have.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-10-03 09:12

On Wed, 8 Oct 2003 19:38:03 +0200, "Buffy"
<sander(snabel-a)tjekmig.dk> wrotd:

> [...]
>fræse ned fra 2. sal, som vi skulle med vores, inden vi flyttede i hus med

,,ja mine to har ikke kunne holde på tisset, selv om jeg lige havde
været ude med dem, hvis de blev glade så sjattissede de over det hele,
og det kan jeg sagtens leve med, de kan jo ikke gøre for at de bliver
overdrevet glade der er da også nogle kvinder der kommer til at
sjattisse i bukserne selv om de er voksne hvis de griner meget
måske et par tisdråber er tagn på at man har det rigtigt sjovt ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-10-03 09:09

> [...]
>du omtaler med tisseri indtil de er 6 mdr!
>Heller ikke tisseri af glæde!
>Så jeg synes ihvertfald ikke det er normalt!

,jammen så er det måske nok bare mine hunde der er unormale eller
også har de bare haft større glædesudbrud, måske _mine_ gæster har
været for sjove når de kom ind af døren, så hundene ikke kunne styre
blæren

Har du iøvrigt "siden sidst" fået læst dig frem til eller oplevet at
det er meget normalt, og helt ufarligt, og sjovt for hunden, og
samtidig en sund lydighedsøvelse at indøve slipkomando, og dermed
lederskab, med hundene under Tug of war-leg/trækkeleg med tov ?

Du skrev nemlig ikke nogen komentar til de flere hundrede hjemmesider,
jeg henviste til "og brugte tid på at linke til" hvor topopdrættere
over hele verden, råder til at starte fra hvalpestadiet med denne
leg/øvelse ?

Og det kunne jo være intersant at høre "da du jo er en af de
forholdsvis få opdrættere af racen herhjemme" om du stadig råder dine
hvalpekøbere anderledes, end alle andre opdrættere i verden gør ?

og dette er ikke ment som en provokation, men jeg er bare nysgærig, om
du har ændret mening, eller om du stadig holder fast i den gamle
fordom, om at det skulle være farligt ?

Fra : Margrethe Møller Tho~

Dato : 08-10-03 10:55

Hejsa
Tro mig jeg kender det. Vi gjorde alt hvad dem der var klogere end os selv
foreskrev da vores hvalp skulle blive renlig. Det hjalp bare ikke. Vi havde
tålmodighed (størstedelen af tiden) og da vores hund var 7½ mdr. lykkedes
det, vores hund blev renlig!!! Nogle hunde er bare ikke så hurtige, set i
bakspejlet har det kostet os et gulvtæppe, adskillige liter Rodalon og
eddike. Vi var meget fustrerede undervejs, men nu tænker vi ikke over det
mere.
Jeg kender ikke til ret mange hunde der har været langsommere end Apollo
(dog har jeg hørt at det ikke er unormalt for bernere at de først er renlige
når de er 5-8 mdr.). Så fat mod, jeg er sikker på at det snart er ovre.
Jeg synes vi begyndte at se en vis bedring da jeg lærte ham at tisse på
komando ("tis så"), men om det er et tilfælde ved jeg ikke. Uanset hvad er
det rart at kunne få ens hund til at tisse når det er smart. Jeg bruger det
sjældent nu.
En anden ting vi øvede var at han skulle finde ud af hvad der var inde og
ude, døren står altid åben, så muligvis har han haft svært ved at skældne.

Håber I snart får løst det noget irriterende problem.

MVH
Margrethe