Valg af nyt legetøj
Fra : Bo Gundersen

Dato : 07-10-03 15:07

Hejsa folkens

Nu er det ved at være tid til at få udskiftet den gamle kadett med noget
lidt sjovere :)
Jeg har ikke voldsomt meget forstand på biler, og jeg vil derfor gerne
have jeres indput hvilken bil jeg skal vælge. Kravene er der ikke så
mange af, den må bare helst ikke koste over kr. 150.000,-

Indtilvidre har jeg kigget efter følgende biler:
Mazda MX5 (sjov lille bil, lille motor, upraktisk)
Mazda MX3 1.8 V6 (ok hurtig)
BMW 318is (flot, lidt mere fornuftig)
Toyota Supra 3.0t (pænt hurtig motor, for amerikaner agtig)
Toyota MR2 1.6 (fedt koncept, gammel, lille motor)
Honda Civic 1.6 VTI (ok hurtig)
Alfa 156

Som i nok kan se, så har jeg været vidt omkring...men er der nogle
modeller jeg har overset? er der nogen af overstående modeller i vil
advare mod?

På forhånd tak :)

--
Bo Gundersen

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-10-03 17:24

"Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som i nok kan se, så har jeg været vidt omkring...men er der nogle
> modeller jeg har overset? er der nogen af overstående modeller i vil

Noget Golf VR6?

Venligst

Fra : Bo Gundersen

Dato : 07-10-03 18:52

Søren Christensen wrote:

> Noget Golf VR6?

Den havde jeg helt korrekt overset, jeg takker for oplysningen den
kommer klart med i overvejelserne :)

--
Bo Gundersen

Fra : Nels Eriksen

Dato : 07-10-03 17:35

> [...]
>
> Som i nok kan se, så har jeg været vidt omkring...men er der nogle
> modeller jeg har overset? er der nogen af overstående modeller i vil

Toyota Yaris må være valget.

V.h. Nels

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-10-03 18:16

"Nels Eriksen" <nels-e@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse

> Toyota Yaris må være valget.

Han ville udskifte til noget sjovere...

Venligst

Fra : Bo Gundersen

Dato : 07-10-03 18:56

Nels Eriksen wrote:

> Toyota Yaris må være valget.

Hehehe, det er en joke ikke? :)
Selv en T Sport har "kun" 106hk, hvilket godtok er marginalt mere en
kadett'en men nok desværre lidt i underkanten, og den billigste jeg kan
finde i bilbasen koster kkr. 154

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-10-03 20:46

> Selv en T Sport har "kun" 106hk, hvilket godtok er marginalt mere en
> kadett'en men nok desværre lidt i underkanten, og den billigste jeg
> kan finde i bilbasen koster kkr. 154

En her i byen har en Toyota Yaris Turbo (orig. Toyota model). Den har
diskrete skørter, spoiler og nogle rigtig fine fælge m. mange eger! Den ser
KANON godt ud... og det siger jeg selvom jeg synes en alm. Yaris er EKSTREM
grim! Den skulle du da kigge lidt på (jeg ved ikke hvad den yder mv.).

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 06:31

Thomas Krath wrote:

> [...]
> grim! Den skulle du da kigge lidt på (jeg ved ikke hvad den yder mv.).

Nu har jeg aldrig været den store styling freak, så jeg tror ikke lige
en yaris er det rigtige valg. Og som legetøj virker den voldsomt
fornuftig :)

--
Bo Gundersen

Fra : Michael Olesen

Dato : 08-10-03 10:50

> Nu har jeg aldrig været den store styling freak, så jeg tror ikke lige
> en yaris er det rigtige valg. Og som legetøj virker den voldsomt
> fornuftig :)

Hvad så med en sej Ford Mondeo V6 der hakker lidt, når man accelererer?
Eller en gul tombola fyldt med tøj bamser?

mvh
Michael

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 11:39

Michael Olesen wrote:

> Hvad så med en sej Ford Mondeo V6 der hakker lidt, når man accelererer?

Heheh, nej det var en træls/dyr oplevelse, det behøves jeg ikke at prøve
igen.

> Eller en gul tombola fyldt med tøj bamser?

Vi beholder skam den gule kadett, det er kun den hvide der bliver
udskiftet :)

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 18:14

Bo Gundersen wrote:

> Nu er det ved at være tid til at få udskiftet den gamle kadett med noget
> lidt sjovere :)

Det lyder fair nok..

> Jeg har ikke voldsomt meget forstand på biler, og jeg vil derfor gerne
> have jeres indput hvilken bil jeg skal vælge. Kravene er der ikke så
> mange af, den må bare helst ikke koste over kr. 150.000,-

Skal bilen være pålidelig hverdagstransport eller er det et
regulært legetøj som subjekt antyder?

> [...]
> Toyota Supra 3.0t (pænt hurtig motor, for amerikaner agtig)
> Toyota MR2 1.6 (fedt koncept, gammel, lille motor)

Ligefrem advare vil jeg ikke, men jeg har da nogle kommentarer at
knytte til. Du skriver "lille motor" ved både MX5 og MR2, men du
glemmer at tage med at lige netop de to biler ikke vejer alverden
og derfor får en del mere ud af hypperne.. Faktisk er det de to
biler jeg selv ville vakle mellem hvis valget stod mellem
ovenstående.

Alfa 156'eren kan jeg ikke lige få til at matche prisrammen på de
150.000, det må i givet fald blive med en ret lille motor. Jeg
ville i stedet kigge efter en 75 eller 164 med den store 3 liter
V6, begge biler kan fås supervelholdte for det beløb du snakker
om. Husk dog at de ikke er billige at holde kørende, så gem nogle
penge til værkstedsregningerne.. De koster rask væk 5-6000 kroner
bare i de 10.000 km serviceeftersyn..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 18:28

On Tue, 07 Oct 2003 19:13:44 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Alfa 156'eren kan jeg ikke lige få til at matche prisrammen på de
>150.000, det må i givet fald blive med en ret lille motor.

Dét ka' jeg heller ikke...

>Jeg ville i stedet kigge efter en 75 eller 164 med den store 3 liter
>V6,

Jeg har ejet begge modeller med V6 og kan kun anbefale dem.

>begge biler kan fås supervelholdte for det beløb du snakker
>om.

Jep - der er "noget" i Alfa-bladet, der netop er udkommet.

>Husk dog at de ikke er billige at holde kørende,

Husk at sammenligne vedligeholdelsesomkostninger med tilsvarende,
specialbiler!

>så gem nogle penge til værkstedsregningerne.. De koster rask væk
>5-6000 kroner bare i de 10.000 km serviceeftersyn..

Hvis man vælger at benytte et københavnsk aut. AR-værksted, kan man
måske "nemt" få atronomiske regninger. Der findes dog også "nogle",
som ikke er så dyre på timelønnen - især lidt vestpå.

Stumperne koster mere end gennemsnittet. Jeg har f.eks. lige købt en
ny termostat inkl. hus samt en olietryksføler til min '95 AR 164 Q4,
hvilket kostede 1.000 kr, inkl. club-rabat.

/Mogens
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 19:18

Mogens Knudsen wrote:

> Husk at sammenligne vedligeholdelsesomkostninger med tilsvarende,
> specialbiler!

Selvfølgelig og med det i betragtning er de ikke specielt dyre.
Jeg nævnte det for at Bo ikke fejlagtigt skulle tro han kan købe
en sportsvogn og slippe med regninger i Kadett-størrelse..

> Hvis man vælger at benytte et københavnsk aut. AR-værksted, kan man
> måske "nemt" få atronomiske regninger. Der findes dog også "nogle",
> som ikke er så dyre på timelønnen - især lidt vestpå.

Selvfølgelig gør der det. Jeg synes dog der er en tendens til at
de værksteder der ved hvad de laver koster derefter. Der er mange
måder en Alfa kan samles forkert på og "ikke-eksperter" er tit ret
gode til at finde de måder..

> '91 Opel Omega 3000 24V (til salg)
> '95 Alfa Romeo 164 Q4

Halløjsa, tillykke med de nye hjul..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 20:16

On Tue, 07 Oct 2003 20:18:28 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Jeg nævnte det for at Bo ikke fejlagtigt skulle tro han kan købe
>en sportsvogn og slippe med regninger i Kadett-størrelse..

OK

>Halløjsa, tillykke med de nye hjul..

Takker -> jeg løb ind i en Q4 med knap 60.000 km på klokken:
http://alfa.transpotech.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 21:30

Mogens Knudsen wrote:

> Takker -> jeg løb ind i en Q4 med knap 60.000 km på klokken:
> http://alfa.transpotech.dk

Den er rigtigt nydelig, selv om jeg må indrømme at jeg bedre kunne
lide farven på din forrige. Jeg er ikke så meget for de der grå
skørter og den koksgrå kamouflerede dem langt bedre..

Hvordan er den at køre i forhold til den anden, den er jo noget
tungere med 4wd'en..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-10-03 21:36

On Tue, 07 Oct 2003 22:30:24 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Den er rigtigt nydelig, selv om jeg må indrømme at jeg bedre kunne
>lide farven på din forrige. Jeg er ikke så meget for de der grå
>skørter og den koksgrå kamouflerede dem langt bedre..

Yes, yes - nogen kan lide moderen, andre datteren. De varierende
farver mellem skørter og karrosseri er netop dét, jeg sætter pris på.

>Hvordan er den at køre i forhold til den anden, den er jo noget
>tungere med 4wd'en..

Det er en HELT anden bil - den kører helt anderledes. Selvom
undervognen er den samme elektroniske udgave, gør det avancerede
4-hjulstræk - med 3 differentialer (har tidligere nævnt 2, men der er
3) og elektronisk styring af spær og kraftfordeling pr. hjul! - under-
værker. De 6 tætte gear er guf for øregangen

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 22:40

Mogens Knudsen wrote:

> Yes, yes - nogen kan lide moderen, andre datteren. De varierende
> farver mellem skørter og karrosseri er netop dét, jeg sætter pris på.

Det vigtigste er jo også at du kan li' den..

> [...]
> 3) og elektronisk styring af spær og kraftfordeling pr. hjul! - under-
> værker. De 6 tætte gear er guf for øregangen

Lækkerier.. Er det egentlig "Integrale" undervognen? I 155 Q4'eren
er stumperne fra Lancia, så det kunne være det havde brugt samme
udstyr i 164 Q4??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-10-03 05:40

On Tue, 07 Oct 2003 23:40:05 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Lækkerier.. Er det egentlig "Integrale" undervognen? I 155 Q4'eren
>er stumperne fra Lancia, så det kunne være det havde brugt samme
>udstyr i 164 Q4??

Som jeg læser det, er undervognen udviklet specielt til 164 og kommer
fra Steyer. Iøvrigt virker det således:

"... A huge amount of work (and money: $34 million) went into the Q4's
development, because of its radically innovative design and high level
of sophistication compared to similar permanent 4wd systems."

"...It utilises viscous couplings (in which the fluid density can now
be varied through a hydraulic pump to alter the slip), an epicyclic
differential (center, Ed.) and a Torsen rear diff. The system is
integrated with the ABS and the Motronic engine brain to offer what
seems like complete flexibility."

"...The amount of torque drive transmitted to the rear axle can be
adjusted frm zero (making it essentially front-drive) to 100 percent
(making it pure rear-drive). Both these extremes occur only when the
front or rear wheels loose their grip entirely."

"...The control unit actually processes information on running
conditions, such as the angle and speed of each wheel, the steering
angle, brake pedal pressure and whether or not the reverse gear is
engaged."

"...In the case of light braking, a larger amount of torque is
transmitted to the front wheels. ...An interesting feature of the
Viscomatic system is the absence of stress on the steering wheel when
cornering. In fact the system recognizes cornering maneuver from the
steering angle, and adopts a specific drive torque split. When grip is
reduced by slippery roads. the system uses specific computer maps that
guarantee constant traction no matter the conditions."

"...What is the result for the driver of this boatload of technology?
....With no wheelspin, no torque oversteer, the system always delivers
an extremely responsive and neutral car. The Q4 truly handles like a
proverbial train on rails."

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 12:36

Mogens Knudsen wrote:

> Som jeg læser det, er undervognen udviklet specielt til 164 og kommer
> fra Steyer. Iøvrigt virker det således:

Okay..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bo Gundersen

Dato : 07-10-03 18:49

Thomas Strandtoft wrote:

> Skal bilen være pålidelig hverdagstransport eller er det et
> regulært legetøj som subjekt antyder?

Rent legetøj, jeg har stadig en kadett i baghånden hvis det skal være
praktisk :)

> [...]
> og derfor får en del mere ud af hypperne.. Faktisk er det de to
> biler jeg selv ville vakle mellem hvis valget stod mellem

Det er selvfølgeligt rigtigt, de har knapt så mange kilo at trækkes med.
Indtilvidre må jeg også indrømme at jeg hælder til MX5'ern, alle roser
den for dens køreegenskaber, den er baghjulstrukket (hvilket bare gør
den mere sjov) også er der så vidt jeg kan se en utrolig community
omkring den på nettet (f.eks. www.miata.net).

> [...]
> om. Husk dog at de ikke er billige at holde kørende, så gem nogle
> penge til værkstedsregningerne.. De koster rask væk 5-6000 kroner

Det kan jeg ikke forstå, jeg syntes der er flere flotte 156'er i
bilbasen til under kkr. 150, f.eks.
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=634153
eller
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=428400366

Er der noget jeg har overset?

M.h.t. Alfa 75 og 164 så har jeg hørt at man skal passe lidt på de
ældere alfa'er da de ikke skulle være så stabile...

ps. takker for det fornemme svar

--
Bo Gundersen

Fra : Aragorn

Dato : 07-10-03 19:11

Honda CRX 1,6 16V med Chiptuning har over 150HK og vejer omkring 800kg. det
er fanme en sjov bil at køre, og billig!

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 06:34

Aragorn wrote:

> Honda CRX 1,6 16V med Chiptuning har over 150HK og vejer omkring 800kg. det
> er fanme en sjov bil at køre, og billig!

Ja det lyder sjovt/hurtigt :)
Jeg syntes bare ikke rigtigt jeg kan finde nogen inde på bilbasen, er
det bare mig der er blind/dum?
De har en Honda Civic 1,6 ESi CRX Coupé 2d, men den koster desværre kkr. 179

--
Bo Gundersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 20:50

> [...]
> den for dens køreegenskaber, den er baghjulstrukket (hvilket bare gør
> den mere sjov) også er der så vidt jeg kan se en utrolig community

Min mor har en '98 Mazda MX-5 1,8. Den er da pænt hurtig. Hun er utrolig glad
for den. Jeg har en gang kørt "om kap" med min far. Han kørte min mors MX-5, jeg
hans Peugeot 605 3,0 V6. Jeg kom lidt bedre fra start - de fulgtes pænt ad
indtil svjh en hastighed jeg ikke vil skrive, da jeg så bare bliver slået i
hovedet.

Det eneste negative der er at sige om MX-5 er at du ikke skal være for høj.
Derudover har den kun 2 sæder (hvilket du sikkert er klar over), så man skal
ikke have behov for at have mere end en med.

> Det kan jeg ikke forstå, jeg syntes der er flere flotte 156'er i
> [...]

Ikke hvad jeg lige kan se.

Den første har kørt mange km (4 år/200.000 km), men det må være nogle gode km,
når den har trillet 50.000 km om året i snit. Hvis den ellers ser fin ud, kører
og lyder godt, ville jeg ikke være nervøs for at købe den.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 21:25

Morten Fruergaard wrote:

> Den første har kørt mange km (4 år/200.000 km), men det må være nogle gode km,
> når den har trillet 50.000 km om året i snit. Hvis den ellers ser fin ud, kører
> og lyder godt, ville jeg ikke være nervøs for at købe den.

Den første er fra Axus som er et leasingselskab. Bilen har været
leaset ud i firmaøjemed, og med det kendskab jeg har til folk og
firmabiler er det ikke en vogn jeg skulle i nærheden af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 21:31

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> Den første er fra Axus som er et leasingselskab. Bilen har været
> leaset ud i firmaøjemed, og med det kendskab jeg har til folk og
> firmabiler er det ikke en vogn jeg skulle i nærheden af..

Jeg har så en anden holdning.
De fleste firmabiler bliver trods alt passet - det er der mange private der ikke
gør.
En bil tager ikke skade af at blive brugt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 22:37

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg har så en anden holdning.
> De fleste firmabiler bliver trods alt passet - det er der mange private der ikke
> gør.

Se det ville jeg også umiddelbart mene, specielt da de der kører
firmabilerne ikke selv skal til muffen når der laves service, men
alligevel er det min erfaring at folk (specielt teknikere og
sælgere) behandler deres egne biler langt mere varsomt end
firmabilerne. Min kammerat, som er sælger, stoppede fx. sin uvane
med at holde bilen på koblingen når han holdt for rødt med snuden
opad bakke, præcis den samme dag som han begyndte at køre
firmakørsel i sin egen bil. Hvad angår teknikerne, så har jeg selv
været kørende tekniker, haft teknikerkolleger og
teknikerkammerater. Så længe det ikke ryger fra motorrummet er
bilen klar til at køre med sømmet i bund.

> En bil tager ikke skade af at blive brugt.

Ikke hvis den får lov at blive ordentligt varm inden den får
stryg..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 22:54

> [...]
> teknikerkammerater. Så længe det ikke ryger fra motorrummet er
> bilen klar til at køre med sømmet i bund.

Jeg tror helt klart at der er forskel på en Alfa 156 firmabil, som har kørt med
en sælger og så en fx VW Transporter firmabil, som har kørt service. Service
bilen kunne jeg aldrig finde på at købe - netop - som du skriver - de bliver
absolut ikke kørt pænt. Men jeg er overbevist om, at en sælger passer mere på
sin Alfa end en teknikker passer på en tilfældig kasse/varevogn.

Jeg ved godt, at historien med din kammerat, blot var et eksempel, men hvor
meget er det lige en kobling betyder i det samlede...
De fleste af dem som jeg kender der har firmabil, sender hellere bilen på
værksted en gang for meget end en gang for lidt - det er jo ikke dem, der skal
betale...

> Ikke hvis den får lov at blive ordentligt varm inden den får
> stryg..

Naturligvis en forudsætning.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 12:31

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> absolut ikke kørt pænt. Men jeg er overbevist om, at en sælger passer mere på
> sin Alfa end en teknikker passer på en tilfældig kasse/varevogn.

Jeg tror ikke man kan generelisere, hverken om teknikere eller
sælgere, jeg siger bare at jeg har kendt tilstrækkeligt mange af
begge slags til at jeg ikke vil eje en frikørt firmaslæde.

En kammerat arbejdede for et stort firma med både elektrikere og
smede. Specielt smedene/VVS'erne var ligeglade med deres
servicevogne, ofte gad de ikke spænde deres skæremaskiner fast, så
der var buler alle vegne i lastrummet og det var også meget
normalt at have løse rør liggende og kure frem og tilbage således
at der var en hel række runde buler i både bagklap og væggen ind
til kabinen. På et tidspunkt fik de nye varevogne over hele linien
og der blev kommunikeret ud at ledelsen ikke længere ville
tolerere svineri med bilerne. Da der var gået en måneds tid blev
bilerne hevet til eftersyn og de to værste blev sendt til
pladesmeden for at få rettet buler ud. Chaufførerne af de to biler
fik valget mellem en fyreseddel eller at afdrage regningen til
pladesmeden over lønnen. Efter det var problemet med løse ting i
varerummet ikke længere et problem.

> Jeg ved godt, at historien med din kammerat, blot var et eksempel, men hvor
> meget er det lige en kobling betyder i det samlede...

Koblingen er ligegyldig, det er indstillingen til tingene.. Hans
privatbil får heller ikke bundgas fra samme sekund nøglen er
drejet, i firmabilen var det bare "den skal jo blive varm før
eller siden alligevel".

> De fleste af dem som jeg kender der har firmabil, sender hellere bilen på
> værksted en gang for meget end en gang for lidt - det er jo ikke dem, der skal
> betale...

Lige præcis og derfor undrer det mig at jeg har oplevet det så
sjældent..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-03 16:17

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
SNIP

> Lige præcis og derfor undrer det mig at jeg har oplevet det så

Jeg tror at det eneste vi kan blive enige om er at jeg kender en anden type
sælgere end dig... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 20:06

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg tror at det eneste vi kan blive enige om er at jeg kender en anden type
> sælgere end dig... .-)

Jep, det lyder meget rimeligt..

Jeg kender nu også "forsigtige" sælgere, de er bare i undertal..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-10-03 22:54

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev :

>De fleste firmabiler bliver trods alt passet - det er der mange private der ikke
>gør.

Læste lige noget sjovt i et bilblad : Firmabilen kører ofte 25%
kortere på literen end privatversionen - hvorfor mon ?

<grin>

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 23:08

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Læste lige noget sjovt i et bilblad : Firmabilen kører ofte 25%
> kortere på literen end privatversionen - hvorfor mon ?

Fordi de får lov til at lave noget. Men det siger da intet om, hvorledes bilerne
bliver passet...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 12:18

jan@stevns.net wrote:

> Læste lige noget sjovt i et bilblad : Firmabilen kører ofte 25%
> kortere på literen end privatversionen - hvorfor mon ?

Fordi man hver fjerde gang tanker privatbilen med firmakortet?

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-10-03 15:30

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Fordi man hver fjerde gang tanker privatbilen med firmakortet?

Åhædrrrrr.....

** host **

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 16:13

jan@stevns.net wrote:

> Åhædrrrrr.....
>
> ** host **

Bare man gør det konsekvent er der ingen der opdager det, det er
først hvis bilen pludselig går 25% længere på literen end normalt
at der lugtes ugler i mosen..

Q8 havde engang sådan et tilbud med vask bil 5 gange og få den 6.
vask gratis. Man fik et stempel i et kort og det var så det. Den
6. vask gik *altid* til en af teknikernes privatbiler, det var
sikkert som amen i kirken. Den lidt skumlere var da en kollega
vaskede firmabil 3 gange på 3 dage fordi han havde brug for en ren
privatbil til weekenden..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 06:28

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> indtil svjh en hastighed jeg ikke vil skrive, da jeg så bare bliver slået i

Er det også en af de ældre 1,6'er hun har?
For de nye 1,8 liters motore er der vidst nok smæk i...

Hvad med reperationer på sådan en MX5, det er vel noget det lokale mazda
værksted kan klare? og ellers er den vel også så gammel at det er muligt
selv at fixe meget af det?

> Det eneste negative der er at sige om MX-5 er at du ikke skal være for høj.
> Derudover har den kun 2 sæder (hvilket du sikkert er klar over), så man skal
> ikke have behov for at have mere end en med.

Det med sæderne havde jeg opdaget :)
Jeg synets ikke det med højden er SÅ galt, jeg er omkring 1,80 (og vejer
godt til) og syntes ikke at det var noget problem. Det sagt, så skal man
nok ikke være ret meget størrer før den behaglige følelse af at tage
bilen "på" skifter til en klaustrofobisk angst for hvordan man skal
komme ud igen :)

--
Bo Gundersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-03 08:39

> Er det også en af de ældre 1,6'er hun har?
> For de nye 1,8 liters motore er der vidst nok smæk i...

Citat: "Min mor har en '98 Mazda MX-5 1,8.".
Den har 140 hk.

> Hvad med reperationer på sådan en MX5, det er vel noget det lokale mazda
> værksted kan klare? og ellers er den vel også så gammel at det er muligt
> selv at fixe meget af det?

Min mors har altid været passer på aut. værksted, og der har aldrig været noget
galt.

> [...]
> nok ikke være ret meget størrer før den behaglige følelse af at tage
> bilen "på" skifter til en klaustrofobisk angst for hvordan man skal

Inden du vælger at købe en MX-5 så tag en lang tur, og tænk godt over, om du
sidder godt eller bare overbeviser dig at du sidder godt pga. bilens design og
køreegenskaber. Det vil være lidt træls at købe den og blive træt af den i løbet
af få måneder, fordi du ikke sidder ordentligt.

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 09:35

Morten Fruergaard wrote:

> Citat: "Min mor har en '98 Mazda MX-5 1,8.".
> Den har 140 hk.

DUGH!
Nå men undskyld mig lige mens jeg banker hovedet ind i skærmen :)

> [...]
> køreegenskaber. Det vil være lidt træls at købe den og blive træt af den i løbet
> af få måneder, fordi du ikke sidder ordentligt.

Lyder som et fornuftigt råd, og det burde vel også være til at ovebevise
en kommende sælger om...

--
Bo Gundersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-03 16:18

> DUGH!
> Nå men undskyld mig lige mens jeg banker hovedet ind i skærmen :)

LOL

> Lyder som et fornuftigt råd, og det burde vel også være til at ovebevise
> en kommende sælger om...

Ja, hvis det ikke var en MX-5... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Weis

Dato : 07-10-03 19:57

> [...]

> og derfor får en del mere ud af hypperne.. Faktisk er det de to
> biler jeg selv ville vakle mellem hvis valget stod mellem

Jo lettere bilen er, jo mere vil chaufførens vægt påvirke
præstationerne

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 20:50

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jo lettere bilen er, jo mere vil chaufførens vægt påvirke
> præstationerne

Kan ikke benægtes....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 21:35

Peter Weis wrote:

> Jo lettere bilen er, jo mere vil chaufførens vægt påvirke
> præstationerne

Jaja, nu ikke så kæk vel..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-03 07:42

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Jaja, nu ikke så kæk vel..

Hvorfor tror du selv mine egne biler er blevet tungere ... fra 850 kg
til 1300 kg?

Nåeh jo, det er nok fordi børnene er blevet større

mvh
Peter

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 06:22

Peter Weis wrote:

> Jo lettere bilen er, jo mere vil chaufførens vægt påvirke
> præstationerne

Nok ikke en fordel for mig :)

--
Bo Gundersen, egenvægt 110kg

Fra : Møller

Dato : 07-10-03 19:53

"Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> wrote in message
> [...]
> Toyota Supra 3.0t (pænt hurtig motor, for amerikaner agtig)
> Toyota MR2 1.6 (fedt koncept, gammel, lille motor)

Jo da sorterede dem alle fra da jeg sidst købte.
Det blev:
gøj 306 167 -6
Nå ja så har den af de laveste reservedelsindex: motor nr 10/2003 p.14-
Det er vist kun Supra 3.0t der kan true den.
--
Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 20:51

"Møller" <eamslet@sletget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jo da sorterede dem alle fra da jeg sidst købte.
> Det blev:
> gøj 306 167 -6

Lækker bil.

Fra : Møller

Dato : 07-10-03 21:04

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> Lækker bil.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer -
nedsat 30%

Jo der var ikke skillinger nok i husholdningsæsken til en Caterham seven
R500 superlight
--
Møller

Fra : Møller

Dato : 07-10-03 21:07

"Møller" <eamslet@sletget2net.dk> wrote in message

> [...]
> nedsat 30%
>
> Jo der var ikke skillinger nok i husholdningsæsken til en Caterham seven

Til de der ikke kender bilen:
http://www.caterham.co.uk/
--
Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-03 21:14

> Jo der var ikke skillinger nok i husholdningsæsken til en Caterham seven
> R500 superlight

Slet ikke på danske plader....

Og mon ikke en 306 er rarere i hverdagen...?

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-10-03 20:55

> Jo da sorterede dem alle fra da jeg sidst købte.
> Det blev:
> gøj 306 167 -6

Den valgte jeg fra. Jeg synes der er mere "personlighed" over de ældre
biler.

Fra : Møller

Dato : 07-10-03 21:14

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Den valgte jeg fra. Jeg synes der er mere "personlighed" over de ældre
> biler.
>
> --
> Mvh/Thomas Krath
> http://bilimport.tkrath.dk - guide

Der var også nogle jeg kunne finde der, bl.a din! men jeg skulle have en bil
i løbet af få dage, og så skulle den blot køre uden de store håndbevægelser
i smøregraven.
Men alle du nævner: Ford Sierra Cosworth,
Lancia Delte Integrale, Honda Integra Type R kunne jeg da godt finde på at
indlemme i samlingen.
Der er også en outsider: Triumph TR7 men så er vi nok lidt langt tilbage,
eller en Subaru Impreza 2,0 WRS STi Men de trækker godt nok lidt på
kassekreditten.
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 21:59

"Møller" wrote:

> Der er også en outsider: Triumph TR7 men så er vi nok lidt langt tilbage,

Hvorfor lige en TR7? TR5 og TR6 kan jeg forstå, men 7'eren var
efter min mening lidt et kiks. Det hjalp en anelse da den blev til
TR8, men rigtigt vild med den blev jeg ikke lige.. Personligt
synes jeg TR5'eren er herligt rå og macho..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 08-10-03 14:44

> [...]
> TR8, men rigtigt vild med den blev jeg ikke lige.. Personligt
> synes jeg TR5'eren er herligt rå og macho..

Jeg var engang med til et motorprojekt på en TR6'er, som endte ulykkeligt da
ejeren selv insisterede på at samle maskinen....... Han havde ikke gjort
oliekanalerne gennem blokken rene, med det resultat at den brændte et hoved-
& to plejllejer ved første rullefeltstest, som iøvrigt viste 21? heste......
Han burde gøre lokummer rent i 2 år for den forseelse. Siden blev den
originale motor puttet tilbage i bilen, som efterfølgende blev solgt.... Han
havde ikke råd til at bygge to motorer....
Vi kørte nogle ture inden trimningen, og jeg må sige at lyden af 3 stk 48
DCOE'ere i fri dressur, under åben himmel var fantastisk... Det er noget
turbobiler & "Sy-maskiner" ikke kan....

Hvis jeg havde 70 kkr til "legetøj" blev det nok "en frø"..... Jeg har et
spritnyt originalt 11 huls Cooper S topstykke liggende i venteposition, ved
siden af en 48 IDA'er på en original Derrington manifold. Hvis man river den
"ligegyldige" forrude af, of forsyner sig med et par motorbriller, kører man
i en bil med frontareal, som en kontorstol --> høj topfart..... Samtidigt
burde det være muligt at nå en egenvægt på 550 kg, parallelt med 120 heste i
maskinen........ Suk !

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 16:04

Mikael Kristiansen wrote:

> Vi kørte nogle ture inden trimningen, og jeg må sige at lyden af 3 stk 48
> DCOE'ere i fri dressur, under åben himmel var fantastisk... Det er noget
> turbobiler & "Sy-maskiner" ikke kan....

For et par uger siden var der en Healey 100/6 i rallytrim ved
Roskilde havn, den lød også helt rigtigt da den kørte derfra..

Ja, det lyder ikke helt skævt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-10-03 22:02

> Der er også en outsider: Triumph TR7 men så er vi nok lidt langt
> tilbage,

Enig... også en rigtig fin bil :)

> eller en Subaru Impreza 2,0 WRS STi Men de trækker godt nok
> lidt på kassekreditten.

Netop... og hvis vi har så mange penge til rådighed, er en WRX STi ikke
hurtig nok, IMO.

Fra : Brian M

Dato : 07-10-03 20:36

Hej

En vigtig detalje når du kikker på en lidt speciel/ualmindelig bil er
reservedelspriserne, med mindre kontoen er proppet med penge. Til
150.000 får man en ikke helt ny bil der har kørt nogle tusinde
kilometer, hvorfor man må forvente at der vil komme nogle
reparationer. Du risikerer at en simple fejl koster hele månedslønnen.
Hvad de nævnte biler angår, mener jeg at have læst i en brugttest at
bl.a til MX3 V6 forære Mazda ikke delene væk og det er nok begrænset
hvad der fåes uoriginalt. Priserne på uoriginale dele følger tit
original prisen, dyr original- næsten ligeså dyr uoriginal.
Det er skægt at have en bil som ikke er mage til de andres, men er man
ikke velhavende skal man lige tænke sig om. Min forige bil var en
Alfasud, jeg savner den stadig, men det blev mere og mere håbløst at
finde selv almindelige mekaniske dele som lygter og lign. derfor blev
den solgt. Der var kun meget lidt rust i den (det passer sgu), men
25000km hverdags kørsel året rundt slider.

God fornøjelse Brian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-03 22:07

Brian M wrote:

> [...]
> den solgt. Der var kun meget lidt rust i den (det passer sgu), men
> 25000km hverdags kørsel året rundt slider.

En lidelsesfælle, jeg tabte kampen til rustmyrerne her for nylig.
Lygter er ganske rigtigt svært at finde, specielt nærlygterne på
de runde, men resten af stumperne har jeg ikke haft bøvl med.
Motor og gearkassemæssigt er der ingen ko på isen, det er bare at
finde en 33'er at gafle fra. Sliddele som bremser, benzinpumpe,
luftfiltre og udstødning kan købes nyt og endda ret billigt. Alt i
alt synes jeg ikke det var det store problem at finde stumper..

--
Hygge..
Thomas - der skal have Sud igen så snart økonomien tillader at

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-10-03 20:51

> [...]
>
> Som i nok kan se, så har jeg været vidt omkring...men er der nogle
> modeller jeg har overset? er der nogen af overstående modeller i vil

Kig på www.biltorvet.dk... direkte link:
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_init.asp

... så finder du MANGE biler som du har overset - Ford Sierra Cosworth,
Lancia Delte Integrale, Honda Integra Type R (koster dog ca. 180 tkr.) mv.

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 06:22

Thomas Krath wrote:

> [...]
>
> .. så finder du MANGE biler som du har overset - Ford Sierra Cosworth,
> Lancia Delte Integrale, Honda Integra Type R (koster dog ca. 180 tkr.) mv.

Takker, det var dælme et fint link...de kender godtnok nogle sjove biler :)

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-10-03 18:47

> Takker, det var dælme et fint link...de kender godtnok nogle sjove
> biler :)

Meget... jeg kender en der har en Opel Omega 3000 24v til salg, hvis det var
noget ;)

Fra : Claus Fabritius

Dato : 08-10-03 08:15

> [...]

> Toyota Supra 3.0t (pænt hurtig motor, for amerikaner agtig)
> Toyota MR2 1.6 (fedt koncept, gammel, lille motor)

Fin liste, men når du har 150K til rådighed, så kunne du overveje en MR2 der
er nummeret nyere. En 2.0 GTI burde kunne findes til de penge. BMW M3 E30 må
også være oplagt. 156'eren tror jeg bliver svær at finde. hvis den skal have
en motor, som retfærdiggør at kalde den for "legetøj". 318is er også en fin
bil, men den er der heller ikke så meget leg over.

Men det er bare at tage ud og prøvekøre. Der er masser af biler at vælge
imellem.

--
/Claus Fabritius
Going in circles in a Hachi-Roku

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 08:30

Claus Fabritius wrote:

> Fin liste, men når du har 150K til rådighed, så kunne du overveje en MR2 der
> er nummeret nyere. En 2.0 GTI burde kunne findes til de penge.

Det har du da egenligt ret i, den var smuttet. Der er godtnok ikke nogen
forhandlere der har nogen til salg, men flere private. Enda en 2.0 med
original turbo til kun kkr. 159 :)

> [...]
> en motor, som retfærdiggør at kalde den for "legetøj". 318is er også en fin
> bil, men den er der heller ikke så meget leg over.

Der er nu et par 156'er med 2.0TS motore inde i bilbasen til under kkr.
150...jeg syntes det var svære at finde en M3'er...

> Men det er bare at tage ud og prøvekøre. Der er masser af biler at vælge
> imellem.

Yepper, det gør jeg skam også. Det er jo en helt fryd i sig selv :)

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-10-03 18:42

www.mobile.de ... der kan du da sagtens finde en.
http://bilimport.tkrath.dk - guide til importen

Fra : Jakob K

Dato : 08-10-03 14:04

Hej Bo

Det er altid godt med nyt legetøj!

Jeg har også lige fået nyt: En gammel Porsche i fin stand, købt for
under 150K.

Fordelen ved en sådan (og grunden til at jeg kommer med forslaget) er,
at den holder værdien! Om 10 år er nok ligefrem STEGET i værdi...

Og man skiller sig betydeligt mere ud fra den ellers så røvsyge danske
bilpark end i en Golf eller Mazda (modelbetegnelser udeladt) og hvis
man kan lide at pille list selv ved legetøjet er gamle ting også
nemmere end nye, min er sgu ligeså simpel som en gammel
folkevognsboble.

Så selv om det kan virke snobbet at ville ha' en Porsche er det altså
en af de mere fornuftige (men sjoveste!) ting man kan gøre, når man er
ude efter nyt legetøj.

mvh
JAKOB

Fra : Bo Gundersen

Dato : 08-10-03 14:21

Jakob K wrote:

> Hej Bo
>
> Det er altid godt med nyt legetøj!

Ja ikke :)

> Jeg har også lige fået nyt: En gammel Porsche i fin stand, købt for
> under 150K.

Ja jeg har haft kigget lidt på dem...hvilken model har du fået fingerene i?

> Fordelen ved en sådan (og grunden til at jeg kommer med forslaget) er,
> at den holder værdien! Om 10 år er nok ligefrem STEGET i værdi...

Ja så ville det da være første gang jeg kan sælge en bil for det samme
som jeg har givet for det...det lyder godt :)

> [...]
> man kan lide at pille list selv ved legetøjet er gamle ting også
> nemmere end nye, min er sgu ligeså simpel som en gammel

Det er bl.a. derfor jeg er lun på en MX5'er, den er nemlig også så
gammel at selv jeg kan finde ud af at arbejde med den...selvfølgelig
forudsat at jeg har en værkstedsmanual eller ligende :)
M.h.t. at skille sig ud, er det ikke også noget forsikrings selskaberne
har fundet ud af? Jeg var ved at kigge på nogle 944'er, men blev lidt
nervøs da jeg ikke kunne finde porsche inde på tryg's net beregning.

Ellers ville sådan en 944'er som den her jo være rigtig fin
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=162100021

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-10-03 18:46

> Ja jeg har haft kigget lidt på dem...hvilken model har du fået
> fingerene i?

En 944 er rigtig sjov at køre i. En af mine venners far har en og den kører
bare godt! Kvalitet og sportslige køreegenskaber, men når du køber Porsche
skal du IKKE købe en der er for billig, for du får hvad du betaler for og
Porsche er MEGET dyr at reppe på! Den min vens far har er super kvali
behandlet og plejet korrekt, så den kører der efter! Bilen er fra 1984 og
med de 163 hk (den uden turbo) og den trækker overraskende godt og kontant.
Du sidder dog meget langt nede i bilen... det kan være +/-.

> Ellers ville sådan en 944'er som den her jo være rigtig fin
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=162100021

Så hellere denne:
http://www.porsche.dk/BrugteInfo.asp?vk=20000056&fha=511

Til samme pris!

Fra : Jakob K

Dato : 09-10-03 09:23

> Ja jeg har haft kigget lidt på dem...hvilken model har du fået fingerene i?

Ville lige sige når jeg skrev gammel, så mente jeg GAMMEL, så min er
en 356'er (som den i "Prinsessen fra Benzintanken"), men lidt nyere
kunne nok også gøre jobbet
Fordelen ved biler over 25 år er jo at de er farligt billige at
forsikre, jeg kommer til at give omkring 1000kr/året for min.

mvh
JAKOB

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 08-10-03 14:45

> [...]
>
> Som i nok kan se, så har jeg været vidt omkring...men er der nogle
> modeller jeg har overset? er der nogen af overstående modeller i vil

Hvis jeg havde 150 kkr til et stykke legetøj, ville jeg vente lidt længere
og spare de sidste kroner op, til jeg havde råd til at købe en Jaguar E.....
Jeg ved at Ole Markussens (Tidligere formand for HMS & nu primus motor i
CCCF) E'er var til salg, synet & indregistreret, lettere modificeret til
race for 185 kkr.. Det er vel et par år siden nu, og jeg ved ikke om han
nogensinde fik den solgt........

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-10-03 16:07

Mikael Kristiansen wrote:

> [...]
> CCCF) E'er var til salg, synet & indregistreret, lettere modificeret til
> race for 185 kkr.. Det er vel et par år siden nu, og jeg ved ikke om han

Det er vel ikke helt gjort med at købe bilen, der skulle også
gerne være til benzin, stumper, forsikring og den slags. Der er
ikke noget værre end at se sådan en bil blive misligeholdt fordi
ejeren ikke lige har de 1000,- kroner til den stump der burde være
skiftet allerede..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-10-03 16:17

On Wed, 08 Oct 2003 17:06:41 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]

Jow, jow - en jyde blev den "heldige". Jeg spurgte faktisk lige OM om
den Jag for 14 dage siden

> [...]
>ikke noget værre end at se sådan en bil blive misligeholdt fordi
>ejeren ikke lige har de 1000,- kroner til den stump der burde være

Jep - helt korrekt. Og dét er jo ret billigt til en Jag!

/Mogens