Søkort (til PC) over Holland
Fra : Morten Hansen

Dato : 07-10-03 11:22

Hej

Ligesom vi her i landet kan få Det levende søkort
(og skal nok lade være med at blande mig i diskutionen
der løber i anden tråd) må man vel også kunne få nogle
sådanne over Holland ??
Er der nogle der skulle have links til sådanne sites ?

Jeg har selv fundet en smule her:
http://www.aagehempel.dk/marine/menu_1/elektroniske_søkort.htm
Nogle der evt. kender disse ?

Og så faldt jeg i min søgen lige over nogle giffer
http://j.neostrada.pl/mapy/

Det jeg helt præcist skal bruge er
"ANWB Wasserkarten" B, C, E og I som kan købes via
charterselskabet hvor vi har lejet. MEN jeg ville jo gerne
have dem på PC så der kunne tilsluttes GPS.

--
Morten Hansen

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-10-03 12:25

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse

> Og så faldt jeg i min søgen lige over nogle giffer
> http://j.neostrada.pl/mapy/

Hej Morten

De der polakker har vist et lidt afslappet forhold til ophavsret og den
slags )))

Men de har godt nok mange herlige detailkort som man godt kunne få brug for.

Det er næsten bedre end at låne naboens søkort og kopiere - ja ja det ved
jeg godt at man heller ikke må, men i en snæver vending så er det da bedre
end ingen ting.

Hilsen John

Fra : Morten Hansen

Dato : 07-10-03 12:36

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Lidt mere her: http://pbeekman.com/pzv/
Skal nu prøve SeaClear og GPS Positioner smart efter.
Vender tilbage med resultatet......

--
Morten Hansen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 07-10-03 17:29

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> wrote in message

> Skal nu prøve SeaClear og GPS Positioner smart efter.
> Vender tilbage med resultatet......

GPS Positioner ser nu ud til at være meget godt, og
skulle formentligt kunne bruges.
Den kan i hvertfald vise min position i længde/bredde
Skal bare finde ud af hvordan man putter nye kort ind.......
Og så kalibrere dem så de passer præcist.

Fra : Morten Hansen

Dato : 09-10-03 15:34

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal bare finde ud af hvordan man putter nye kort ind.......
> Og så kalibrere dem så de passer præcist.

Så var der bingo ))
Fik GPS Positioner til at virke - har nu kort over hele
Ijsselmeer - et oversigtskort over Holland - et oversigtskort
over Danmark - samt kortet over københavns havn.
Nu er det "bare" at få fat på resten af kortene........

--
Morten Hansen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 10-10-03 15:23

> [...]
> over Danmark - samt kortet over københavns havn.
> Nu er det "bare" at få fat på resten af kortene........

Så var der bingo igen )
En post i uk.rec.waterways gjorde det
http://www.stentec.com/software/dkw_i.html

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : Flemming

Dato : 10-10-03 17:38

Den danske forhandler findes her www.stentec.dk

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 10-10-03 17:46

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> wrote in message
> Den danske forhandler findes her www.stentec.dk

Dødt link her......

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-10-03 07:00

> Og så faldt jeg i min søgen lige over nogle giffer
> http://j.neostrada.pl/mapy/

Det er noget af en scanner der skal bruges til de store søkort :)

Hvem der havde sådan en

/HHA

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 07:25

"Hans-Henrik Andresen" <hha@_DELETE_unixhaj.dk> wrote in message

> Det er noget af en scanner der skal bruges til de store søkort :)

Ja - så det nytter ikke engang noget med "GPS Positioner" som
ellers så ud til at være MEGET lovende.
Jeg tvivler nemlig på man kan få alle de (nye) kort over Holland
som bmp/jpg filer.

Så alternativer til PC navigation i Holland søges stadig

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 14:55

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så alternativer til PC navigation i Holland søges stadig

Jeg spørger lige via e-mail. hvad mine nederlandske sejlervenner har.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 15:08

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> wrote in message

> Jeg spørger lige via e-mail. hvad mine nederlandske sejlervenner har.

Takker !
Er selvfølgelig villig til at købe det der skal bruges..... såfremt prisen
er menneskelig - altså ikke 300$ for nav-system + kort !!
Det skal jo kun bruges en uges tid.......

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 15:11

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Takker !

Velbekomme.

Har allerede fået svar.

Der er en af gutterne, der benytter et PC-baseret program.

Jeg får besked om, hvilket det er og så kan vi tage den derfra.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 15:41

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg afventer stadig, men har dog fundet et betalbart program:

PC-Navigo 4.3 Nederland .... pris: 95 Euro.

http://www.noordersoft.nl/

Her er der en Power Point demonstration:

http://www.noordersoft.com/navigo-presentatie.zip

Det ser ikke helt tosset ud og kan kalkulere som en bilnavigator ...
altså finde den hurtigste rute.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 15:59

> Jeg afventer stadig, men har dog fundet et betalbart program:

OK - har også forespurgt hos udlejningsselskabet, hvad der normalt
bruges i Holland og om han kan skaffe kortene digitalt.

> PC-Navigo 4.3 Nederland .... pris: 95 Euro.

Er et af dem jeg har på listen (altså fundet på google og set OK ud)
sammen med Navmaster Offshore, WinGPS og GeoNAV.

Stadig synes jeg GPS Positioner (www.gpspositioner.nl ) ser godt ud,
(roder dog stadig lidt med at tilføje nye kort - har fået hele Ijsselmeer
ind og mangler "bare" kalibreringen) og så er det freeware,
dvs. jeg kan få mange kort for de 95 Euro PC-Navigo koster....
Spørgsmålet er så om jeg kan få dem digitalt eller
skal betale for at få dem scannet (det er jo ikke alle og enhver
der kan scanne så store kort)

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 16:14

> [...]

> OK - har også forespurgt hos udlejningsselskabet, hvad der normalt
> bruges i Holland og om han kan skaffe kortene digitalt.

O.k. og de andre alternativer ser også fine ud.

Hvis skal sejle udelukkende på Ijsselmeer (den er ret stor) kan jeg
følge dig mht. GPS.

Skal i der i mod sejle på kanaler/floder ville jeg helt klart gå efter
programmer som kunne fortælle mig noget her eks. om byerne,
seværdigheder, afstande osv osv.

På en kanal/flod skal du li´som ikke navigere ret meget...))))

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 16:59

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> wrote in message

Klip
> Hvis skal sejle udelukkende på Ijsselmeer (den er ret stor) kan jeg
> følge dig mht. GPS.

Det skal vi ikke - vi skal bare "hjem" fra Amsterdam langs kysten.

> Skal i der i mod sejle på kanaler/floder ville jeg helt klart gå efter
> programmer som kunne fortælle mig noget her eks. om byerne,
> seværdigheder, afstande osv osv.

Det kommer senere !!

> På en kanal/flod skal du li´som ikke navigere ret meget...))))

Nej - men nu er så spørgsmålet om jeg skal syd på af første
eller anden kanal når jeg starter
(I den første kan den ikke gå under broerne)
Fra Sneekermeer går der 7 kanaler ud....
Men jo - det kan sagtens lade sig gøre med et kort, men det
er da smartere med de samme kort på PC'en også - eller i stedet
hvis det er de "rigtige" kort......
Den vil i øvrigt også vise hastigheden over land, hvor loggen
jo er påvirket af strømmen (og de har jo nogle lidt specielle
hastighedsgrænser på de hollanske kanaler (12,5 - 6 og 3 km/t).
Hvorfor de bruger km/t ved jeg ikke.........)

Ja - og så er vi jo i teknikkens tidsalder

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 17:07

> [...]

> jo er påvirket af strømmen (og de har jo nogle lidt specielle
> hastighedsgrænser på de hollanske kanaler (12,5 - 6 og 3 km/t).

Der er *ingen* strøm i kanalerne.

> Hvorfor de bruger km/t ved jeg ikke.........)

De bruger også "vejskilte" på søerne og "lyskurve" i passagerne.

> Ja - og så er vi jo i teknikkens tidsalder

Jow ... men min erfaring siger nu, det ikke er ret vanskeligt at sejle
på kanalerne/floderne.

Du kan såmen også anvende lokale udleverede turistkort fra V.V.V.

Går det helt galt, råber du blot høfligt op til de venlige indfødte på
land og spørger:"Undskyld, jeg er faret vild, hvor er jeg..?"....

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 18:33

> [...]

> på kanalerne/floderne.
>
> Du kan såmen også anvende lokale udleverede turistkort fra V.V.V.

Jo jo - jeg giver dig helt ret - nu er det jo bare sådan at jeg er edb-nørd

Jeg sidder og passer omkring 50 servere til dagligt, så jeg skal jo
også have noget at passe der nede

> Går det helt galt, råber du blot høfligt op til de venlige indfødte på
> land og spørger:"Undskyld, jeg er faret vild, hvor er jeg..?"....

DET ville godt nok være pinligt ! Men det kan jo gå ned

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:59

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg sidder og passer omkring 50 servere til dagligt, så jeg skal jo
> også have noget at passe der nede

Så kan du sgútte nøjes med en sompel bærbar til
PC-navigationsprogrammet.

Det må kunne gøres meget mere voldsomt...

> DET ville godt nok være pinligt ! Men det kan jo gå ned

Helt ærligt, jeg sgú de indfødte er vant til det...

Bortset fra de er alle veje i vandlandet markeret med "vejnumre" ala
vores på landevejene.

Dertil har de en del sejlende politi (i hurtiggående joller med blåt
blik og hele pibetøjet). Det er derfor en god idé, du har mht. til
hastighederne, da hammeren falder prompte eller iværste fald, din båd
bliver lænket til land.

Din grundige forberedelse er sandelig god nok..

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 08-10-03 19:05

> [...]
>
> Så kan du sgútte nøjes med en sompel bærbar til
> PC-navigationsprogrammet.
>
> Det må kunne gøres meget mere voldsomt...

ROFL - vi sætter et netværk op på båden så

> [...]
> blik og hele pibetøjet). Det er derfor en god idé, du har mht. til
> hastighederne, da hammeren falder prompte eller iværste fald, din båd

Ups - så må jeg hellere tage Mappoint/AGPS med - det logger
hastighed og position hvert sekund - så er beviserne da i orden

> Din grundige forberedelse er sandelig god nok..

Se det har jeg jo lært er det vigtigste
Jeg kunne lige se man bare tog af sted - og drejede syd på i første kanal
...... der røg den radar-bro

Fra : PB

Dato : 11-12-03 01:32

Hej Morten

Sidst jeg købte søkort over Danmark købte jeg tysk fremstillede, og
der fulgte en CD med indeholdende alle kortene samt et nav. program
(Offshore Lite). Mon ikke der også gør det hvis du køber Hollandske
kort fra det tyske forlag? Forlaget kan evt. oplyses ved Bådkommisæren
i Kerteminde, hvor jeg handlede.

hilsen Peter

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-12-03 13:13

"PB" <mrpeter@sol.dk> wrote in message
> Hej Morten
>
> Sidst jeg købte søkort over Danmark købte jeg tysk fremstillede, og
> der fulgte en CD med indeholdende alle kortene samt et nav. program
> (Offshore Lite).

Det lyder som Maptech !
Kender programmet (dog ikke i Lite udgaven)

> Mon ikke der også gør det hvis du køber Hollandske
> kort fra det tyske forlag?

Det gør der helt sikkert, men nu har jeg efterhånden fået skaffet
alle de kort jeg skal bruge og leger fortiden med med
diverse navigations programmer til PC'en som kan vise
de pågældende kort (Stentec's Friesland og 1800 serier,
samt diverse vector og raster kort)
Herligt tidsfordriv