2 Antenner på access Point.
Fra : Angus

Dato : 07-10-03 09:44

Hej med jer.
Jeg har en Linksys wap11 hvor der er 2 antenner. Jeg har set på andre access
points at der kun er en antenne.
Hvad bruges de 2 antenner til hver især.
Mvh Lars

Fra : Jens

Dato : 07-10-03 09:59

"Angus" <lars@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hej med jer.

Hej

> Jeg har en Linksys wap11 hvor der er 2 antenner. Jeg har set på andre
access
> points at der kun er en antenne.
> Hvad bruges de 2 antenner til hver især.

Det bestemmer du jo, netop på wap11 kan du vælge om den skal bruge L eller R
antennen, eller begge.
Det kan jo tænkes at man sætter en udensdørs antenne på isteddet for den
ene, og så bruger den som default, sv jeg husker kan wap11 bruge den ene som
wan og den anden som lan antenne, men jeg er ikke sikker.

Kik lidt i opsætningen af den wap 11, og kontroller at firmwaren er
opdateret til nyeste, det giver længere rækkevidd balndt flere andre ting.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-03 10:09

"Angus" <lars@invalid.dk> wrote in message
> [...]
access
> points at der kun er en antenne.
> Hvad bruges de 2 antenner til hver især.

På Linksys bruger den begge antenner. Så det kan fx bruges både at sender
vandret og lodret. eller med den ene antenne tiludendørs antenne e.l

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-10-03 13:57

Angus wrote:

> [...]
> points at der kun er en antenne.
> Hvad bruges de 2 antenner til hver især.

I modsætning til hvad de andre antyder bruges de to antenner ikke
samtidigt. De udnyttes derimod til at skabe "diversity". Jeg er ikke
selv fuldstændigt inde i princippet men ideen er noget i retning af:
forskellige veje og skaber derfor negativ interferens nogle steder. Ved
at man placerer to antenner med lidt mellemrum vil en af dem
sandsynligvis altid stå så den kan modtage signalet.

Det at der er to antenner udnyttes altså kun under modtagelse, og den
benytter altså kun en af dem ad gangen.

Det er ikke kun access points med 2 eksterne antenner der benytter sig
af denne teknik. - Nogle har den ekstra antenne siddende inde i kassen,
monteret på printet.

Hvis man nogensinde vil montere en anden antenne, f.eks. m.h.p. at lave
et radiolink, skal man sørge for at slå den fra diversity om til kun at
bruge den antenne man har skiftet ud.

MVH
Mads

Fra : Angus

Dato : 07-10-03 20:00

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I modsætning til hvad de andre antyder bruges de to antenner ikke
> samtidigt. De udnyttes derimod til at skabe "diversity". >
> MVH
> Mads

Hej
Jeg siger tak for info, nu har jeg fået forståelsen af de 2 antenner.
Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-10-03 12:58

Angus wrote:

> Jeg har en Linksys wap11 hvor der er 2 antenner. Jeg har set på andre access
> points at der kun er en antenne.
> Hvad bruges de 2 antenner til hver især.

2 antenner forbedrer modtagelsen. I det frekvensområde, som WLAN bruger, kan
små forskelle betyde forskellen på perfekt og ubrugeligt signal. Små forskelle
kan bl.a. være ændringer i frekvensen eller antennens position.
Med to antenner er der væsentligt større sandsynlighed for, at mindst én af
dem har et godt signal.
Cisco har en beskrivelse af konceptet i forbindelse med WLAN på
http://www.cisco.com/en/US/tech/tk722/tk809/technologies_tech_note09186a008019f646.shtml

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.