Sonofon og TDC gsm positioner på Sydfyn og~
Fra : Georg

Dato : 07-10-03 00:45

For at sætte tingene lidt i perspektiv, med hensyn til TDC og Sonofon`s
dækning har jeg kortlagt selskabernes gsm sites sammenholdt med
dækningskort. Jeg har løbende de sidste 8 år fulgt op på alle nyopsætninger
af master og antenner, og selvfølgelig signalstyrken og samtalekvaliteten
hos de to selskaber. Baggrunden er blot, at jeg i mange år har været
interesseret i gsm og teknikken bag og selvfølgelig hvilken udbyder der har
den bedste dækning.

Vi starter nord for svendborg, nærmere bestemt ved hovedvejens auto. Der
står en gittermast som i 1992 blev opsat som en Sonofon mast. Dengang var
der 3 celler på den, men nu er den af sonofon konverteret til to
omnidirektionale antenner. Idag har både TDC og Orange hver 3 celler
monteret på masten. Bevæger vi os lidt længere mod øst, på brændeskovvej i
Tved nordøst for Svendborg på TV2 masten er der TDC gsm 900/1800 antenner.
Fortsætter vi mod øst, når vi til Skaarup hvor der ved hallen på Åbyvejen er
opstillet en 42 m høj gittermast af Sonofon tilbage i 1997. Siden har TDC i
2001 og Orange i 2002 idriftsat gsm 900 celler på masten. Fortsætter vi øst
nordøst når vi til Oure (Oure idræts højskoler) hvor TDC har en gittermast
stående med 3 gsm 900 celler på Albjergvej. I Stenstrup, som ligger ca. 9 Km
nordvest for Svendborg, har TDC gsm 900/1800 celler på Siloen ved hallen.
Sonofon har valgt at dække med omnidirektionale antenner på en gittermast
ikke langt derfra. I Ollerup, vest for Svendborg ved hallen har TDC
antenner. I Gudbjerg, ved møllen har TDC 900/1800 celler.

I Svendborg By og omegn nævnes lige Sonofons sites først. Der er nemlig ikke
meget at skrive om: På den hvide FAF bygning ved havnen, har Sonofon gsm
900/1800 antenner. På odensevej ved Falckstationen har Sonofon gsm 900/1800
antenner. På den hje gittermast på Tåsinge, Kirkebakken har Sonofon 3 gsm
900 celler (placeret midt på masten).

TDC har valgt en kompromisløs dækningsstrategi: På den røde silo ved
havnen, er der gsm 900 antenner. På Skaarupøre strandvej 3, ved SID skolen
har TDC i år rejst en mast og sat gsm 900/1800 celler på den. På Thurø, ved
Hallen på Rolf Krakesvej, er der opsat 3 gsm 900 celler. I Bagergade i
Svendborg C på den høje gule skorsten (Bagergade nr 40) er der sat 3 gsm
900/1800 celler op. På det røde vandtårn på Belvedere er der opsat gsm
900/1800 celler. På Rytterhaven er der opsat en gittermast med gsm 900
celler. På Rantzausmindevej v. børnehaven (Rantzausmindevej 172) er der 3
gsm 900 celler. På Kirkebakken på Tåsinge er der gsm 900/1800 celler. På
sydtåsinge, sydvest for Lundby er der en ca 20 m høj gittermast med 3 gsm
900 celler på.

Langeland: Først Sonofons gsm positioner. Det er hurtigt overstået. I
Lohals, på TDC`s mast er der påsat 2 celler gsm 900. På en mark sydvest for
Tullebølle er der opsat en 2 celler i en gittermast. I Rudkøbing er der
opsat gsm 900 celler på den høje røde skorsten i centrum. Humble er Sonofons
sidste kontakt på sydlangeland. Dvs 4 positioner på Langeland.

TDC derimod, har ígen valgt en kompromisløs dækning: I Lohals 3 gsm 900
celler, i Snøde 2 gsm 900 celler, i Lejbølle (lidt udenfor byen) en mast med
3 gsm 900 celler, i Tullebølle v. hallen 2 gsm 900 celler, lidt udenfor
Spodsbjerg på et lille tårn 3 gsm 900 celler, i Rudkøbing By er der både gsm
900/1800 celler. I Lindelse på en vindmølle 3 gsm 900 celler. I Humble 3 gsm
900 celler. På Sydlangeland lige før Bagenkop, en mast med 2 gsm 900 celler.

Konklusion: Sonofons dækning halter gevaldigt bagefter TDC`s. Alle steder
har jeg selv ført samtaler uden at blive afbrudt på TDC`s net. På Sonofons
net er der ingen forbindelse følgende steder: Indendørs og udendørs i
Ollerup By. I Brændeskov ingen dækning. Kører man mellem Gudbjerg og
Svendborg på Ørbækvej, afbrydes forbindelsen midt mellem byerne. I Tranekær
ingen dækning. I Bagenkop, ingen dækning. I brugsen i byen Landet på Tåsinge
er der ingen dækning. I Hennetved på Langeland, ingen eller kun ringe
dækning. plus en masse andre steder jeg ikke nåede at teste før jeg sagde
mit abonnment op.

Samlet set, er TDC`s dækning meget kraftigere i yderområder, både inden og
udendørs. Det er et ubestrideligt faktum, at TDC har 3 gange flere sites end
Sonofon med en deraf følgende bedre dækning.

Georg

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-10-03 09:12

>Snip<
Bla bla - dækning - master bla bla - TDC net totalt bare for fede agtigt bla
bla
>Snip<

Rart at vide som telmore kunde - hvis man skulle forvilde sig til Langeland.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-03 09:48

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
bla
> bla
>
> Rart at vide som telmore kunde - hvis man skulle forvilde sig til

Ja, og dengang jeg havde Sonofon og var på ferie på langeland.. tror det var
i 95´ eller sådan noget... Så var det nærmest totalt umuligt at få
forbindelsen nogen steder. Selv med en vild Nokia 2010, som ellers kunne
fange alle steder.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-03 09:58

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> står en gittermast som i 1992 blev opsat som en Sonofon mast. Dengang var
> der 3 celler på den, men nu er den af sonofon konverteret til to

Det forstår jeg så heller ikke lige..

Den gang jeg kiggede meget efter master også.. Synes jeg da altid at Sonofon
havde 3 celler. på 3 arme med 120grader imellem, med Mens TDC havde 4
celler. på 2 arme. i 2 retninger med 180grader imellem.

Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan Omnidrektionale antenner ser ud...

Har du ellers ikke set, at der i øjeblikket bliver sat en del master op i
tæt by, med firkantede celler... Jeg tror det er Sonofon. Kan dog også være
Orange, telia eller sonofon eller måske 3.

Altså ikke de høje retningsbestemte..og som "kigger" over alle hustagenene.
Men disse her firkantede, må dække mere i nærområdet, ned igennem
bygningerne isteder over hustagene.. Det har jeg nu også undret mig over en
del tid. hvorfor de ikke har det i tæt bebygelser...
Når jeg lige tænker over det igen.. så må det altså være TDC.. for de har
også sat det på deres eksisterende master. hvor der skal være mulighed for
at dække selve bygningen som antenne sidder på....

Du ved ellers noget om at et net der heder "CC 238 NC 10" findes andre
steder end i Høje Taastrup... Den sidder på en af TDC´s bygningerne... og
den gang med min Nokia 2010. GSM 900 telefon, kunne den også finde nettet,
når man stod lige neden for den, og kiggede op.. Den havde dog ikke adgang
til netværket

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-10-03 14:27

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan Omnidrektionale antenner ser ud...

Det er en rundstrålende antenne, den ligner blot en lodret pind, rør,
eller lign. Benyttes meget af Sonofon ude på bøhlandet, og ses ofte
langt motorvejsstrækningerne, bla. ned over Sjæland.

> [...]
>bygningerne isteder over hustagene.. Det har jeg nu også undret mig over en
>del tid. hvorfor de ikke har det i tæt bebygelse

Ja, det kunne selvfølgelig godt være 3 der er igang med noget, har ikke
selv set dem. - Det kan vel ikke være nogle "HotSpots" til trådløst
netadgang ?

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Johnny

Dato : 07-10-03 15:27

Georg wrote:
> [...]
> hos de to selskaber. Baggrunden er blot, at jeg i mange år har været
> interesseret i gsm og teknikken bag og selvfølgelig hvilken udbyder der har

Se det er interessant læsning. Hvor lang tid er det siden, du har haft
Sonofon? Sidst jeg var på Langeland for små 2 år siden, var der også
problemer med modtagelsen i den sydlige del af øen.

Jeg ringede til Sonofons kundeservice i dag. De kunne fortælle, at der
i.flg. Sonofons udbygningsplan bliver opsat ekstra sendere i Svendborg,
den sydlige del af langeland, på Ærø og vest for Brudager.

Alle sendere skulle være sat op i år.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Georg

Dato : 07-10-03 16:09

Jeg er ikke bekendt med, at dækningen er forbedret fra Sonofons side de
nævnte steder. På Ærø er der indenfor de sidste 3 uger rejst en Sonomast i
Ore mener jeg det hedder. På Langeland er der ikke sket forbedringer de
sidste mange år. Det er ikke mere end få mdr. siden, jeg hoppede fra
Sonofon, men jeg har sideløbende abbo. hos TDC og Orange. Det er muligt, at
Sonofon vil forbedre dækningen i Svendborg By. Jeg skal nok observere, og
rapportere hvad jeg ser i byen.

Georg

Fra : Johnny

Dato : 07-10-03 18:00

Georg wrote:
> [...]
> Sonofon vil forbedre dækningen i Svendborg By. Jeg skal nok observere, og

Jeg fik at vide, at de steder, som jeg nævnte, ville blive operationelle
i løbet af i år. Dvs. det ikke er sikkert, at masterne er blevet
aktiveret (eller sat op) endnu, men de vil blive det i løbet af i år.

Nu skriver du selv, at du har Orange. Hvordan er så deres dækning kontra
TDC/Sonofon?

Jeg er lidt nysgerrig fordi jeg i mit eget lokalområde har fulgt med i
de forskellige master/operatører. I mit eget lokalområde har TDC flest
sendere, men Sonofon har sat næsten 6 ekstra master op i løbet af de
sidste 12 måneder og haler dermed kraftigt ind på TDC. Ligeledes har
Orange/Telia opgraderet kraftigt.

Jeg har selv haft Orange, og jeg har prøvet at holde deres officielle
dækningskort op mod mine egne erfaringer med min telefon. Jeg fandt
faktisk ud af, at TDC, Sonofon og Orange bruger mange af de samme
positioner i mit lokal-område. Samtidigt fandt jeg ud af, at Orange's
dækningskort var ekstremt misvisende... I hvertfald i mit lokalområde.

Fra : Georg

Dato : 07-10-03 23:24

Det er jo dejligt, at der findes ligesindede. Jeg har netop idag, fået at
vide, at Sonofon vil opsætte en mast med 3 celler på Ørbækvej mellem
Svendborg og Gudbjerg, den der fra Sonofons kundeservice skal stå ved
Brudager. Ydermere, opsætter Sonofon en mast i Tved ved Svendborg nordøst.
Der skulle også opsættes en på Sydlangeland, i Bagenkop. Ved Horne ikke
langt fra Fåborg, forbedrer Sonofon også dækningen.

Med hensyn til Telia og Orange, så har jeg også de fleste positioner. Orange
startede jo med gsm 1800, og har i selve Svendborg sites flg. steder: På TDC
`s mast på Rantzausmindevej, på skorstenen ved gasskolen på AP.Møllersvej,
på en skorsten på Hotel Troense (Strandgade 5), i masten v. Thurøhallen på
Rolf Krakesvej, I Sanddalsparken, på en skorsten v. Hømarksskolen
(marslevvej), på TV2 sendemasten i Tved, på en skorsten på Søkildevej, i en
gittermast på Tværvej v. hjulcentret, på den hvide FAF silo ved havnen.
Udenfor Svendborg har Orange gsm 900 flg steder: I TDC`s mast i Lohals på
Langeland, på TDC `s mast ved Lejbølle på Langeland, i nogle skorstene i
Rudkøbing, i masten i Humble ved brugsen og i Tryggelev kraft varmeværks
skorsten. I Ollerup på TDC `s mast, i Oure på TDC `s mast, i Skaarup på
Sonofons mast, i masten v. hovedvejens auto på rute 9, i Gudbjerg på TDC `s
mast.
Generelt er Oranges dækning god. Orange dækker dog ikke så godt på Langeland
som TDC og på Tåsinge er det heller ikke for godt. Men min opfattelse er, at
Orange generelt dækker bedre end Sonofon og Telia.

Telias dækning er ikke så god, bla på Langeland er der ingen sites fra
Rudkøbing og nordefter (endnu).