Katte og allergi
Fra : Hansen

Dato : 06-10-03 20:35

Jeg er allergisk over for katte - meget men har hørt at der er
"udviklet" en kattetype man ikke reagerer overfor som allergiker. Er det er
skrøne eller er der nogen der ved noget nærmere om det?

vh
Christa

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-10-03 20:43

Hej Krista!
Jeg kan ihvert fald anbefale en norsk skovkat til folk med
katteallergi, hvis de altså bryder sig om racen som en helhed
En af vores killingekøbere er meget allergisk overfor katte og hunde,
og han ahr det fint med at bo i lejlighed med et styks stor skovkat
En af vores kattes opdrætter er også allergisk overfor katte og
hun har.....mange katte Så længe de ikke er i soveværelset, så går
det fint.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

Fra : maz

Dato : 06-10-03 21:06

Louise Viborg wrote:
> Jeg kan ihvert fald anbefale en norsk skovkat til folk med
> katteallergi, hvis de altså bryder sig om racen som en helhed

Så vidt jeg husker er det noget med at katteallergikere bedre kan tåle
semilanghår og langhårsracer fremfor korthårsracerne....
Jeg kan ikke huske baggrunden, men der er vist noget om det.

Maria

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-10-03 22:23

> [...]
> semilanghår og langhårsracer fremfor korthårsracerne....
> Jeg kan ikke huske baggrunden, men der er vist noget om det.

Det passer ikke altid... Jeg har selv en let katteallergi - min egen
diagnose er at det er mod katte med "løs" pels (dvs pels der flyver af,
når man rører ved katten) og katte med meget underuld. Semilanghårskatte
i fældeperioden vil ofte trigge min astma noget så voldsomt.

Jeg har det ganske fint med mine Korater, da deres pels er kort,
tætliggende og med minimum af underuld.
Russian Blue har jeg det også udmærket med, da deres pels ikke flyver.
Den British Shorthair, vi havde, havde jeg det meget dårligt med, da
hendes pels var meget "løs".

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Stine Sørensen

Dato : 07-10-03 13:30

Hejsa

Så vidt jeg erindrer gælder det vist for nogle katteallergikere, at det
udelukkende er kattens skæl, de reagerer på. Og hjemme ved os er det i
alle fald sådan, at vores huskat så afgort "skæller" mere end vores
semilanghårede somali og maine coon

Følgende citat stammer fra www.netdoktor.dk:

"Kæledyrs-allergi er en overfølsomhedsreaktion på proteiner i kæledyrs
skæl, hår, opkast eller urin..."

Hele artiklen kan læses her:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/allergikaeledyr.htm

Mange hilsener
Stine

Stine Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 08-10-03 11:34

Stine Sørensen wrote:
> [...]
> det i alle fald sådan, at vores huskat så afgort "skæller" mere end
> vores semilanghårede somali og maine coon

Jaah, det var det jeg mente. Kunne bare ikk huske det. Det afhænger så nok
af, hvad man er allergisk overfor (spyt, hår osv) og hvilke af ens katte
(semi eller kort), der fælder/skæller osv mest

Fik også lige læst artiklen på netydredoktor
Tak for det, Maria

Fra : Melanie

Dato : 06-10-03 22:41

Hejsa

Jeg har selv en del allergi, men ikke for katte, og dog. Priktest siger at
jeg ikke er, men jeg kan få kløe af nogen katte. Misse er korthårdet og
hende har jeg ikke problemer med. Min søster havde engang en der var halvt
langhåret og den fik jeg kløe i ansigtet af. Har lige besøgt nogle venner
langt væk hjemmefra som har norsk skovkat. Den fik jeg rigtig rigtig meget
eksem af bare på 3 dage. Fik det slemt på hele kroppen hvilket ikke er helt
normalt for mig.
Tror det er lidt med forskæl hvem man er og hvad man reagere på.
Held og lykke

Kh Melanie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-10-03 00:57

In article <3f81e104$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Melanie
<melanie@dinFJERNven.dk> wrote:

> Priktest siger at
> jeg ikke er, men jeg kan få kløe af nogen katte

Kan de katte du reagerer på have lopper?
Det siges jo at nogle tilfælde af katteallergi i virkeligheden er loppe
(efterladenskab?) allergi.

Fra : Melanie

Dato : 07-10-03 09:15

Hejsa

Jep jeg er sikker på at det ikke er af lopper, da ingen har fået bid af de
katte jeg nævnte inc. småbørn.
Kh Melanie

Fra : Nina Sørensen

Dato : 07-10-03 11:28

> Hejsa
>
> Jep jeg er sikker på at det ikke er af lopper, da ingen har fået bid af de
> katte jeg nævnte inc. småbørn.
> Kh Melanie

Der er forskel på bid fra lopper og bid fra småbørn

Sorry, kunne ikke dy mig, fnis

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Hansen

Dato : 08-10-03 06:22

Tak for alle svarene

vh
Christa

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 11-10-03 08:18

"Hansen" <no@FJERNemailmal.dk> wrote in message
> [...]
er
> skrøne eller er der nogen der ved noget nærmere om det?

Hej Christa.

Det er rigtigt nok, at der er visse katteracer, som er mere hensigtsmæssige
over for allergikere end andre. Jeg er selv katteallergiker og har uden
problemer 8 maine coons herhjemme. MEN nu skriver du selv, at du er MEGET
allergisk over for katte, og så må jeg altså skuffe dig og sige, at det IKKE
er klogt at give sig til at anskaffe katte - allergivenlige eller ej!

Selvom du finder en race, som du kan forliges med lige nu, så risikerer du
meget let, at din allergi efter en tid forværres, så du heller ikke kan tåle
den race du har fundet, og det er simpelthen ikke rimeligt for en kat at
blive anskaffet som "prøveklud", der sandsynligvis skal afhændes igen efter
en periode!

Venlig hilsen
Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.