Selvbyg PC
Fra : Rado

Dato : 06-10-03 19:04

Jeg har planer om at bygge en PC med følgende P4 processer:

Model: BX80532PE2400D
Specifikationer
Type: Intel Pentium 4 2.4
Reel hastighed: 2400 MHz
Socket: Socket 478
Kerne: Northwood, 0.13u
FSB: 533 MHz
Cache: 12KuOps+8 Level 1 + 512Kb Level 2

Hertil skal jeg så have et bundkort. Her overvejer jeg også Intel,
f.ex. et af de her:

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=05604&type=
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=05601&type=

Forskellen ligger primært i chipsæt. Er der nogen grund til at vælge
det ene kort frem for det andet?

Så er der RAM - har hørt at Samsung er kvalitet og overvejer følgende:

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=15091&type=

Lyder det fornuftigt?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Leony

Dato : 07-10-03 13:57

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hertil skal jeg så have et bundkort. Her overvejer jeg også Intel,

Husk at overclocking er udelukket på et Intelboard.

> Forskellen ligger primært i chipsæt. Er der nogen grund til at vælge
> det ene kort frem for det andet?

Måske er der lidt ydelsesmæssigt, men spørgsmålet er om du overhovedet
vil kunne mærke det.
Du kan sikkert finde tests af de 2 chipsets på www.tomshardware.com

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rado

Dato : 08-10-03 16:27

On Tue, 7 Oct 2003 14:56:52 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Husk at overclocking er udelukket på et Intelboard.

Betyder ikke noget.

>Måske er der lidt ydelsesmæssigt, men spørgsmålet er om du overhovedet
>vil kunne mærke det.

Jeg tænkte nu mest på bugs og lignende.

>Du kan sikkert finde tests af de 2 chipsets på www.tomshardware.com

OK, tak!

Fra : JK

Dato : 07-10-03 14:37

On Mon, 06 Oct 2003 20:03:44 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg har planer om at bygge en PC med følgende P4 processer:
>
>Model: BX80532PE2400D
>Specifikationer
>Type: Intel Pentium 4 2.4
>Reel hastighed: 2400 MHz
>Socket: Socket 478
>Kerne: Northwood, 0.13u
>FSB: 533 MHz

måske fsb800 istedetfor fsb533 ?

> [...]
>http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=05601&type=
>
>Forskellen ligger primært i chipsæt. Er der nogen grund til at vælge

Ja, men det ene er med onboard grafik. Hvad vil du med det ?
Hvad vil du i det hele taget med et Intel bundkort ?
Køb dog hellere Abit, MSI, Aopen eller Asus

Asus P4p800 f.eks. fra compumail.

men chipset Intel 865pe er helt velegnet. Kig efter om du får onboard
netkort (LAN), om du får en harddisk controller af den type, du skal
bruge, IDE eller SATA, og om lydkort på bundkortet er af god kvalitet.
Om der er aktiv chipset køler (helst ikke aktiv køler efter min smag,
larmer efter nogen tid).

>Så er der RAM - har hørt at Samsung er kvalitet og overvejer følgende:
>
>http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=15091&type=

Det er ikke fornuftigt at købe een ram klods, når de chipsets du vil
købe kan dual ram band. Så skal man have 2 ram klodser (i halv
størrelse)

mvh

John

Fra : Rado

Dato : 08-10-03 16:34

On Tue, 07 Oct 2003 15:37:23 +0200, JK <junk@mailzone.com> wrote:

>måske fsb800 istedetfor fsb533 ?

Har overvejet det, men processoren er jo noget dyrere. Og hastighed er
ikke altafgørende, stabilitet er vigtigere.

>Ja, men det ene er med onboard grafik. Hvad vil du med det ?

Ikke noget, men man kan vel ikke få det uden. Det kan jo også slås
fra.

>Hvad vil du i det hele taget med et Intel bundkort ?

Den mest stabile maskine jeg har haft har Intel bundkort. Har aldrig
haft problemer med den.

>Køb dog hellere Abit, MSI, Aopen eller Asus

Har også overvejet noget andet, efter jeg opdagede at Intel
tilsyneladende ikke har nogen kort med ATA 133 support (max ATA 100).
Undrer mig lidt over hvorfor.

> [...]
>bruge, IDE eller SATA, og om lydkort på bundkortet er af god kvalitet.
>Om der er aktiv chipset køler (helst ikke aktiv køler efter min smag,

OK

>Det er ikke fornuftigt at købe een ram klods, når de chipsets du vil
>købe kan dual ram band. Så skal man have 2 ram klodser (i halv
>størrelse)

Har også planer om to, men p.t. er det et spørgsmål om økonomi. Man
kan jo altid købe en mere senere. Gider ikke køber mindre end 512 mb
blokke.

Takker!

Fra : JK

Dato : 07-10-03 18:33

Een eller anden har sagt til dig: køb Intel

Det betyder ikke nødvendigvis, at mærket skal være Intel, men at
chipset skal være Intel.

mvh

John