Boot på CD-ROM ?
Fra : And Hansen

Dato : 10-04-01 22:48

Hej Group

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der SKAL være på en boot CD
eller hvad der IKKE må være
Jeg ved at der naturligvis skal være en system mappe
men er der noget der kræver skrivning under opstart
da det jo er er et låst medie jeg vil starte på
Jeg vil helst ha' så meget af mac os på cd'en som muligt
så jeg kan installer forskellige programmer
F.eks. antivira, disk recovery og backup værktøjer

Kan jeg skrivebeskytte en disk partition så jeg kan eksperimentere ?

Regards Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 05:11

Hej Lasse

Du kan installere et fuldt system - fx. 9.1 - på din HD med både Norton,
DiskWarrior og antivirus + andre hjælpeprogrammer. Herefter laver du en
'Temporary diskpartition' med Toast 4.1.x på 650mb eller 700mb - og
kopierer mapperne 'Systemmappe' og 'Applecations (Mac OS 9)' til den
temporære disk. Afslut Toast uden at slette temppartitionen. Du kan nu
også kopiere andre vigtige programmer over til tempdisken, sålænge, du
ikke overskrider str. på partitionen.

Åbn igen Toast og træk tempdiskens symbol over på Toastvinduet. Klik på
'Data' - find navnet på tempdisken, marker den og afkryds feltet 'Make
bootable'. Klik 2 gange OK til de dialoger, der nu kommer. - Sæt et
medie i din brænder og klik på 'Write Disk'. Når så den sidste dialog
kommer frem, klikker du på 'Write CD', og så tager det fra 16-18min. v/
4x hastighed, og du har en perfekt backup af hele dit system med alt,
hvad der ellers er på disken.

mvh. Erik Richard

And Hansen wrote:

> [...]
> F.eks. antivira, disk recovery og backup værktøjer
>
> Kan jeg skrivebeskytte en disk partition så jeg kan eksperimentere ?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : And Hansen

Dato : 13-04-01 12:27

Ok Takker for dit svar
men er der ikke en måde hvor jeg kan skrivebeskytte min
temp.partition så jeg kan prøve at boote
jeg ved jo ikke om der er noget, der ikke kan starte
fra en låst disk
jeg bruger norton disklight, jeg ved ikke om du kender den men
den viser en lille harddisk i top linien når min harddisk læser
og et lille "w" når den skriver
ved opstart lyser det lille "w" altså bliver der skrævet på min disk
så er det jeg godt kunne kænke mig at simulere en cd
med en skrivebeskyttet disk så jeg kan se om der opstår fejl

Regards Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-01 17:27

Hej Lasse

Jo, du kan skrivebeskytte en disk. Åbn Diskværktøj / Drive Setup. Marker den
disk, du vil skrivebeskytte og gå til 'Funktioner' og vælg 'Tilpasning af
enhed'. I det vindue, der kommer frem, vil navnet på den disk, du har
markeret være vist. Marker den der også, og du har to muligheder. -
Automatisk mounting ved start og 'Skrivebeskyttet'. Klik OK og afslut
Diskværktøj, og disken er skrivebeskyttet. For at låse den op igen følger du
samme procedure og afmarkerer 'skrivebeskyttet' i vinduet.

Du kan dog ikke bruge denne metode med en temp disk, der er lavet med Toast,
da tempdiskens ikon forsvinder efter en genstart, og du skal mounte den igen
for at aktivere den.

mvh. Erik Richard