Placering med CSS
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-10-03 13:33

På denne side:

<http://www.patricia-brinch.dk/dk/pickup.asp?kode={76F25E1E-4714-469E-8EB0-1CF9303B0521}>

Vil jeg gerne have den nederste div (hvor der står fra / til) op og
stå ved siden af billedet.

Jeg har forsøgt meget nu, men kan ikke få det til at virke. Så al
hjælp er værdsat.

Mvh. Brian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-10-03 13:33

Brian B. Christensen wrote:

> [...]
> stå ved siden af billedet.
>
> Jeg har forsøgt meget nu, men kan ikke få det til at virke. Så al

Det er noget lettere at hjælpe hvis vi ved hvad du har forsøgt :), men
hvad med en style="float: right;" på den div med fra/til?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-10-03 13:47

Hej.

>Det er noget lettere at hjælpe hvis vi ved hvad du har forsøgt :),

Så kunne jeg skrive en bog

> men
>hvad med en style="float: right;" på den div med fra/til?

Det har jeg forsøgt. Den kommer også fint til højre, men ikke op på
siden af billedet.

Mvh. Brian

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-10-03 13:47

Brian B. Christensen wrote:

> Vil jeg gerne have den nederste div (hvor der står fra / til) op
> og stå ved siden af billedet.

Byt om på de to div'er. Float billedet til venstre, og ligeså med
fra/til-div'en.

På den anden div sætter du så clear: left.

Alternativt kunne du bruge position: absolute på fra/til-div'en og
således angive absolutte koordinater for, hvor den skal placeres.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-10-03 13:59

On Mon, 6 Oct 2003 12:46:36 +0000 (UTC), Anders Thorsen Holm
<zoolook@daimi.au.dkx> wrote:

>Byt om på de to div'er. Float billedet til venstre, og ligeså med
>fra/til-div'en.

>På den anden div sætter du så clear: left.

Så virker det. Tusind tak.

Dog lavede jeg float: right på min fra/til div.

Mvh. Brian

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-10-03 18:50

I mit forsøg på at få det til at se bedre ud (tak for tidligere
hjælp), har jeg nu et par nye spørgsmål.

Hvis i gider kigge på:

<http://www.patricia-brinch.dk/dk/pickup.asp?kode=7D22BA36-1D81-436E>

1. Div'en med "Dette er linie1...." vil jeg gerne have til at starte i
samme x position som fra/til div'en. Kan i også greje den? (Det er
ikke fordi jeg ikke har forsøgt. Men jeg forstår altså ikke helt
hvordan det hænger sammen).

2. Sidst i koden kan i se at jeg har sat en masse <BR> ind. Er der en
måde, så den "yderste" DIV altid bliver lang nok (samme længde som
billedet) ? Linierne i "Dette er linie 1..." div'en bliver hentet fra
en database og jeg ved aldrig om der er 1 eller 20 linier. (Håber i
forstår problemet.

Mvh. Brian

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-10-03 19:25

Brian B. Christensen wrote:

> 1. Div'en med "Dette er linie1...." vil jeg gerne have til at
> starte i samme x position som fra/til div'en.

I din til/fra-div har du sat venstre margin til 20px.
Gør det samme med din "Dette er linie1"-div.

> 2. Sidst i koden kan i se at jeg har sat en masse <BR> ind. Er der
> en måde, så den "yderste" DIV altid bliver lang nok (samme længde
> som billedet) ?

Du kan sætte height på div'en. Så får den præcis den højde. Det kan
dog give problemer, hvis brugeren blæser skriftstørrelsen op, eller
der vitterligt er mere tekst, end der er plads til. Her kunne du i
stedet benyttet min-height-attributten, men den forstås desværre ikke
af Internet Explorer.

Forresten har du en fejl i din style til "den store div". Et sted
skriver du clear_left - det er der ikke noget, der hedder.

Skriv i stedet noget i den her stil:

border-style:solid; border-color:#000000; margin-top:40px; margin-
left: 20px padding:10px; font-weight:bold; clear: left;">

I øvrigt synes jeg næsten, du skulle sætte et id på dine div'er, og
så definere style-attributter enten i dokumentets header, eller i et
eksternt style sheet. Min erfaring er, at koden bliver lettere og
mere overskuelig.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-10-03 21:08

>I din til/fra-div har du sat venstre margin til 20px.
>Gør det samme med din "Dette er linie1"-div.

Ja. Det funger fint nu. Tak igen.

> [...]
>der vitterligt er mere tekst, end der er plads til. Her kunne du i
>stedet benyttet min-height-attributten, men den forstås desværre ikke

Nu har jeg sat den til 500px i højden. Så må jeg se om der kommer
nogle klager.

>Forresten har du en fejl i din style til "den store div". Et sted
>skriver du clear_left - det er der ikke noget, der hedder.

Min fejl. Den skal helt væk.

> [...]
>så definere style-attributter enten i dokumentets header, eller i et
>eksternt style sheet. Min erfaring er, at koden bliver lettere og

Enig. Kører også med ekstern stylesheet på hele siden. Det var bare
her i kodefasen (men det er lavet om nu).

Tak for hjælpen.

Mvh. Brian (som vist lige skal læse lidt mere om positionering i CSS)

Fra : Lobais

Dato : 07-10-03 06:22

Brian B. Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> På denne side:
>
> <http://www.patricia-brinch.dk/dk/pickup.asp?
> kode={76F25E1E-4714-469E-8EB0-1CF9303B0521}>
Når du poster så lange urler er det smart lige at køre dem igennem tinyurl.com

> Jeg har forsøgt meget nu, men kan ikke få det til at virke. Så al
> hjælp er værdsat.
Det eneste, som står på siden er:

"ADODB.Field error '80020009'
Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation
requires a current record.
/dk/pickup.asp, line 0"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 07-10-03 07:48

> [...]
>
>"ADODB.Field error '80020009'
>Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation

Fordi recorden er forsvundet fra databasen. Jeg skal vist lige skrive
en ordentlig fejlmeddelse i stedet

Mvh. Brian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-03 08:10

Lobais wrote:

> Når du poster så lange urler er det smart lige at køre dem igennem tinyurl.com

Nej - det er rigtigt smart som han gjorde: poste det med 'næb' omkring,
så kan næsten alle (opgraderede, der er noget nogle outlook-versioner
som man skal installere en patch til) mailprogrammer læse hele urlen som
en lang uanset længde, og man kan stadig se hvor man bliver sendt hen
(uden omveje og forsinkelser).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-10-03 08:24

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev :

>Nej - det er rigtigt smart som han gjorde: poste det med 'næb' omkring,
>så kan næsten alle

Lange links i <> knækker i OE, uanset version.

Uden knækker de ikke i nyere opdaterede versioner.

Iøvrigt lader det da også til at din newsreader knækker lange
links.

En ordentlig newsreader knækker ikke citater.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-03 10:52

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Lange links i <> knækker i OE, uanset version.

ok - tak for oplysningen. Så må det være mig der har en mærkelig
version. I min OE 5.50.4807 virker linket i Brian B's trådstart-post
altså nydeligt. Det er ombrudt, men netop _ikke_ knækket.

Jeg bruger altid krokodillenæb omkring mine links, og der er til dato
ikke nogen der har brokket sig, til trods for at jeg ofte poster links
fra groups.google.com, som altså giver _lange_ links.

> Iøvrigt lader det da også til at din newsreader knækker lange
> links.
>
> En ordentlig newsreader knækker ikke citater.

Det må du vist lige arguementere for (du kunne også med fordel citere
problemet ). Jeg har citeret lange links to gange i den her tråd, en
hvor linket ikke var knækket i forvejen
(news:3F8160F2.8070505@brunholm-scharff.dk), og den lige herover hvor
det var knækket i den post som jeg svarede på. Hvis din newsreader
sætter allerede knækkede links sammen igen så er den da imponerende, men
det forventer jeg ikke af min

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-10-03 17:33

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

Det lange link på
> (news:3F8160F2.8070505@brunholm-scharff.dk)
fungerer også fint i min OE5.5. Om det er fordi jeg
bruge OE-QuoteFix, ved jeg ikke.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-10-03 19:46

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev :

>Det lange link på
>fungerer også fint i min OE5.5. Om det er fordi jeg
>bruge OE-QuoteFix, ved jeg ikke.

Virker, når man bruger OE, ikke i andre newsreadere, mig bekendt.

I hvert fald ikke i min Agent.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-03 21:29

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Virker, når man bruger OE, ikke i andre newsreadere, mig bekendt.
>
> I hvert fald ikke i min Agent.

Jeg har ikke klippet, for jeg har for en gangs skyld problemer med at
finde rundt i din argumentation, så jeg er usikker på hvad der er vigtigt.

Jeg vil gerne forstå dig: mener du at lange links med <> om ikke virker
i Agent? Var det også det du mente da du skrev
"Lange links i <> knækker i OE, uanset version."
(news://news.sunsite.dk:119/7dq4ovoimsr3r2oialqv9evda9q36fpfao@dtext.news.tele.dk)
?

Dvs at flg. link ikke virker hos dig?
<http://groups.google.com/groups?q=agent+%3C+and+%3E+on+links&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=a68nou4kc5bq4evqi52d0ks2jf2qm4cl3r%404ax.com&rnum=10>

(for testmuligheds skyld tager jeg det lige uden næb om også:
http://groups.google.com/groups?q=agent+%3C+and+%3E+on+links&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=a68nou4kc5bq4evqi52d0ks2jf2qm4cl3r%404ax.com&rnum=10

Er du ikke rar og svare på hvorfor du mener at min newsreader knækker
links (jeg vil da ikke bruge halvdefekt software hvis jeg kan undgå det)?

Er det fordi du aldrig har haft brug for mine links at du aldrig har
gjort opmærksom på at du har problemer når jeg bruger <>?

Jeg vil gerne linke så anvendeligt som muligt, det er netop derfor jeg
begyndte den her debat. Jeg bryder mig ikke om getshorterurls, tinyurl
osv fordi de er så u-informative om hvor man havner ved at følge
linksne, men noget _skal_ vi jo gøre for at vores readere kan finde ud
af de lange links. Krokodillenæb har hidtil virket som en løsning med
bred tilslutning.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-10-03 22:51

> [...]

>i Agent? Var det også det du mente da du skrev
>"Lange links i <> knækker i OE, uanset version."

Hvis indlægget er skrevet med OE, du bruger Mozilla, som ikke
giver problemer.

Bruddet er opstået i de indlæg, hvor OE-brugere har citeret det.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-10-03 10:22

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvis indlægget er skrevet med OE, du bruger Mozilla, som ikke
> giver problemer.

AAhhh - ok - det var _så_ kringlet - så kan jeg bedre forstå min
manglende forståelse

> Bruddet er opstået i de indlæg, hvor OE-brugere har citeret det.

Jeps - og før linket blev citeret var der ikke noget problem. Er det
rigtigt forstået?

I så fald beholder jeg nok min praksis

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-03 15:02

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev :

>Jeps - og før linket blev citeret var der ikke noget problem. Er det
>rigtigt forstået?

Ja.
--
Knud