Hjælp til opsætning af netværk til Interne~
Fra : slet 6X3CB

Dato : 06-10-03 13:02

Hej alle på NG'en!

Jeg er i gang med at skulle opsætte en privat netværk mellem 2 PC'er.
Jeg har aldrig opsat et netværk før, og håber derfor I kan hjælpe mig
på vej til den rigtige løsning...

Jeg ønsker følgende:

* Trådløst netværk mellem 2 PC'er (billigste, men effektiv måde)
* PC1 er en stationær PC og PC2 er en bærbar PC
* PC1 har Win98, mens PC2 har WinXP
* Skal også have Internetadgang på begge PC'er gemmen netværket
* Forbindelsen er TDC Webspeed (har kun Internet på PC1 med dynamisk
IP-adresse)

Hertil kommer følgende spørgsmål:

* Hvad skal jeg præcist bruge af hardware, IP-adresser osv.?
* Hvor kan jeg købe det billigste men stadig godt udstyr?
* Hvordan slak netværket derefter opsættes i praksis?

Håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe mig på vej?! Jeg har
som sagt aldrig prøvet det før og synes i bund og grund at det er lidt
forvirrende at finde ud af, hvda man præcist skal bruge...

Det vil derfor være bedst hvis det er muligt at forklare hvad der skal
bruges, opsætningen osv. i detaljer og i et "begyndersprog"

På forhånd rigtig mange tak for al hjælp!

Med venlig hilsen
Jesper Holm

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 07-10-03 19:57

jesperholm@6X3CBusers.1go.dk (slet 6X3CB) skrev:
06 Oct 2003 12:01:45 GMT i dk.edb.netvaerk

> [...]

>* Trådløst netværk mellem 2 PC'er (billigste, men effektiv måde)
>* Skal også have Internetadgang på begge PC'er gemmen netværket

Mange vil sværge til en opstilling med en Router, men skal det være
billigst muligt, kan du godt klare dig uden.

Jeg har to PC'er ligesom dig, de er forbundet med et sæt trådløse USB
adaptere. 'Løse' adaptere med kabel har den fordel fremfor indbyggede,
at de lettere kan placeres efter optimalt signal. (Jeg bruger Belkin,
men fabrikatet er nok underordnet). USB adaptere er flexible, lette at
tilslutte og lette at få til at virke.

Min primære PC er forbundet direkte til Internettet med en ADSL linie
og den sekundære får så Internet forbindelse gennem den trådløse
forbindelse til den primære.
Det betyder at den primære skal være tændt for at den sekundære kan få
Internetforbindelse. Det er konsekvensen af at undvære en Router.

Internet forbindelsen til den sekundære kan (måske) etableres med
Microsofts 'Interconnetion Connection Sharing' system (ICS).
Jeg prøvede det, men fandt det for bøvlet og ustabilt og jeg har i
stedet installeret en lille simpel Proxy server (Analog X) på den
primære PC. Den sekundære kalder så Internettet gennem den lokale
adresse på Proxyen. Det er let at få til at virke og det fungerer fint
til Web browsere og nyhedstjenester. Til E-mail bruger jeg kun den
ene PC (den primære) for ikke at få rod i min post.

Erik Helmer Nielsen