Professionelt design og reklame for webmas~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-03 11:36

Hej alle

I fortsættelse af debatten om validering vil jeg gerne spørge om
hvor meget man gør ud af at reklamere for sig selv, og skriver
man noget om ophavsret?

Foreløbig har jeg lavet en side som der ikke linkes til i menuen.
Det synes jeg nemlig virker for anmassende. Siden kan kun findes
fra forsiden hvor der nederst til højre står:

   Om siderne
   Mail til webmaster

På den side som "Om siderne" linker til står der:

========
Disse hjemmesider er beskyttet af loven om ophavsret.
Den indehaves af Bertel Lund Hansen som har udarbejdet designet.
Alle teksterne er dog <NN> egne.

<NN> har ret til at bruge siderne og designet frit inden for <NN>
virke.
========

Hvad siger I til det?

Er det bedre at skrive "Ophavsret" end "Om siderne" ud fra den
betragtning at man allerede på forsiden bliver mindet om at man
ikke nødvendigvis har lov at kopiere?

--
Bertel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 06-10-03 12:39

> Er det bedre at skrive "Ophavsret" end "Om siderne" ud fra den
> betragtning at man allerede på forsiden bliver mindet om at man
> ikke nødvendigvis har lov at kopiere?

- tjae ... Hvad med et punkt, der hedder: "det med småt". Punktet "Om ..."
bliver efterhånden brugt om alt mulig ... om forfatterens fritidsinteresser,
om serveren, siden ligger på osv. Så jeg ville vælge "ophavsret" ... eller
noget helt andet.

ras

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-03 12:48

> Hej alle
>
> I fortsættelse af debatten om validering vil jeg gerne spørge om
> hvor meget man gør ud af at reklamere for sig selv, og skriver
> man noget om ophavsret?

Vi skriver ikke synlige reklamer for os selv på de ting vi laver.
Det fremgår af kommentarer i kildekoden, hvis nogen er virkelig
interesseret....
Men man er selvfølgelig berettiget til det, hvis man vil. Værdien af det
(som egen-reklame) tror vi bare ikke på.

Heller ikke ophavsret bekymrer vi os om, - det eneste tilfælde vi har
oplevet hvor ophavsretten er blevet brudt, har været fra en meget stor
medievirksomhed i Danmark, hvor en medarbejder tydeligvis har tænkt 'Går den
så går den...'.
En oplysning om ophavsretten ville ikke have hjulpet noget her.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-03 14:32

Per Christoffersen wrote:

> Vi skriver ikke synlige reklamer for os selv på de ting vi laver.

Sådan! Hvorfor belemre såvel kunden som de besøgende med den oplysning,
og i samme omgang risikere at ødelægge designet på siden.

Mht. ophavsret, så er det en unødvendig oplysning, omend den kan bruges
som en påmindelse. Min vurdering ville afhænge af indholdet på sitet,
hvis det for eksempel er et site med mange billeder, som andre måske
kunne finde på at bruge på egne sider, så ville en påmindelse måske være
en god ide (i følge aftale med sitets ejer). Jeg ville aldrig skrive
noget om ophavsret for min egen skyld (designet).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 14:40

Per Christoffersen skrev:

> Vi skriver ikke synlige reklamer for os selv på de ting vi
> laver.

Hvem er "vi"?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-10-03 12:00

> Hvem er "vi"?

'Vi' er det firma, som jeg er medindehaver af (og som laver digitalt deisgn,
herunder websites).

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-03 12:26

Per Christoffersen skrev:

> 'Vi' er det firma, som jeg er medindehaver af (og som laver
> digitalt deisgn, herunder websites).

Tak for oplysningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 06-10-03 13:25

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> Det synes jeg nemlig virker for anmassende. Siden kan kun findes
> fra forsiden hvor der nederst til højre står:

Uden af vide hvad sitet indeholder ville jeg godt kunne gå hen og tro at "Om
siderne" omhandler siderne, og ikke ham der har lavet dem...
Så er "ophavsret" eller Rasmus Carlsens "Det med småt" eller noget helt
tredie bedre.

Til gengæld synes jeg det er helt fint at have det diskret placeret ét
enkelt sted i stedet for over det hele, og der må forsiden jo betragtes som
et meget logisk sted.

> Er det bedre at skrive "Ophavsret" end "Om siderne" ud fra den
> betragtning at man allerede på forsiden bliver mindet om at man
> ikke nødvendigvis har lov at kopiere?

Så kan besøgende da med det samme se at designeren ikke er ligeglad med om
nogen kunne finde på at kopiere siderne.

Chrisser

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-10-03 13:57

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Hvad siger I til det?

Det kommer først og fremmest an på hvilken kontrakt du har med kunden (mht.
til om ophavsretten eller hvad nu overdrages til kunden). Det har du
sikkert styr på.

Mht. til placering så findes der et link element der kan bruges til sådan
noget:

I head:
<link rel="copyright" title="Ophavsrettighedsinformation"
href="copyright.html" />

Jeg er ikke sikker på om der er visuel feedback i IE, men jeg ved der er i
Opera og Mozilla. Dette <link> kan fint (og bør) sættes ind på alle sider.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 14:39

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Mht. til placering så findes der et link element der kan
> bruges til sådan noget:

Jep. Det er i lighed med andre link-elementer (fx next og prev) alt
for sjældent brugt.

> Jeg er ikke sikker på om der er visuel feedback i IE,

Gæt selv (det er der ikke).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-10-03 23:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Jep. Det er i lighed med andre link-elementer (fx next og prev) alt
> for sjældent brugt.

Især next er alt for fed for Opera-brugere som jeg. Next aktiverer nemlig
Fast Forward i Opera som går det nemt at hoppe frem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-03 10:09

> Især next er alt for fed for Opera-brugere som jeg. Next
> aktiverer nemlig Fast Forward i Opera som går det nemt at
> hoppe frem.

Jep. Mozilla har ikke Operas fine fast forward-knap, men til
gengæld en site navigation bar, svarende til Operas lille bar med
linkelementer. Sammen med link prefetching (hvor et next-link kan
hentes automatisk i baggrunden) gør det det lidt sjovere at surfe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-03 16:10

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> hvor meget man gør ud af at reklamere for sig selv, og skriver
> man noget om ophavsret?

Jeg har før brugt det, men er holdt op igen fordi kunden mange
gange kan finde på at smadre kode og design ved at hive MIT
arbejde gennem Frontpage eller Golive - og det vil jeg ikke
lægge navn til.

> Det synes jeg nemlig virker for anmassende. Siden kan kun
> findes fra forsiden hvor der nederst til højre står:

Jeg synes slet ikke at den side er nødvendig. Er du meget glad
for designet, må du hellere reklamere for det på din egen side,
eller i din signatur.

> Disse hjemmesider er beskyttet af loven om ophavsret.
> Den indehaves af Bertel Lund Hansen

Jeg vil da mene at det er din kunde der har ophavsretten. Du bliver
betalt for at lave koden og designet - og for at kunden kan bruge
materialet - eller tager jeg fejl?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-03 18:01

Allan Vebel skrev:

>Jeg vil da mene at det er din kunde der har ophavsretten. Du bliver
>betalt for at lave koden og designet - og for at kunden kan bruge
>materialet - eller tager jeg fejl?

Vi har en jysk aftale hvor jeg beholder ophavsretten. Jeg laver
siderne lidt billigt, og så syntes jeg at det var rimeligt. Men
det var egentlig mest for at øve mig i at lave aftaler for der er
ikke noget usædvanligt ved designet ud over at det naturligvis er
brugervenligt.

Men jeg kan mærke på det hele at jeg roligt kan fjerne den side
igen. Tak for alle kommentarerne - og jeg følger fortsat tråden.

--
Bertel

Fra : Chrisser

Dato : 07-10-03 07:32

Allan Vebel wrote:

> Jeg vil da mene at det er din kunde der har ophavsretten. Du bliver
> betalt for at lave koden og designet - og for at kunden kan bruge
> materialet - eller tager jeg fejl?

Det tror jeg du gør, jeg mener at det er kunstneren der har ophavsretten til
et værk, med mindre andet er specificeret - som der f.eks. står i min
ansættelseskontrakt så har mit firma ophavsretten til de ting jeg laver på
mit arbejde.
- men det er vist OT i denne gruppe...

Mvh
Chrisser

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-10-03 08:45

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da mene at det er din kunde der har ophavsretten. Du bliver
> betalt for at lave koden og designet - og for at kunden kan bruge
> materialet - eller tager jeg fejl?

Med mindre andet konkret og præcist er aftalt indehaves ophavsretten af den
der har udført arbejdet.
Designeren har altså ophavsret til designet, tekstforfatteren til teksten
osv.

Kunden vil selvfølgelig have en berettiget forventning om at have en
brugsret til designet mv., - også selvom dette ikke er specifikt aftalt
eller skrevet ned.

/Per

Fra : jopa

Dato : 07-10-03 08:41

> Hej alle
>
> I fortsættelse af debatten om validering vil jeg gerne spørge om
> hvor meget man gør ud af at reklamere for sig selv, og skriver
> man noget om ophavsret?

Således gør æ

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : zasha

Dato : 08-10-03 18:47

> [...]
>
> Er det bedre at skrive "Ophavsret" end "Om siderne" ud fra den
> betragtning at man allerede på forsiden bliver mindet om at man

Prøv evt. at spørge i gruppen:
dk.videnskab.jura
---
zasha
-- -
http://hei.homepage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-03 20:55

zasha skrev:

>Prøv evt. at spørge i gruppen: dk.videnskab.jura

Det er ikke jura jeg spørger om, men hvad folk gør, og hvad de
synes er en god idé.

--
Bertel