problem med abit vp6
Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 06-10-03 08:50

Hej
Mit Vp6 board er pludseligt hold op med at samarbejde, ikke så meget som et
bip vil det give når jeg forsøger at starte maskinen.
Jeg har prøvet med alle tænkelige konfigurationer, både med 1 og 2 cpuer.
det eneste tidspunkt jeg kan lokke i bip ud at boardet er hvis der ikke er
isat ram, da dette udløser en vedvarende bippene (1 bip lille pause 1 bip
....)
Inden jeg skrotter boardet ville jeg så lige høre om der var nogen der har
en ide til at løse problemet?
--
Hilsen
Henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-10-03 12:22

In article <blr6s6$edt$1@sunsite.dk>, Henrik Skjærbæk wrote:

> Mit Vp6 board er pludseligt hold op med at samarbejde, ikke så meget som et
> bip vil det give når jeg forsøger at starte maskinen.

http://www.vp6-board.com/caps1.htm

Mvh Thomas, Vanloese

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 06-10-03 14:49

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> http://www.vp6-board.com/caps1.htm

Ja det glemte jeg at skrive, jeg har fået skiftet alle kondensatorerne over
1000uf for lidt over en måned siden, da den var blevet ustabil. I den mellem
liggende periode har den køre uden problemer.

--
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 16:52

Henrik Skjærbæk wrote:

> Ja det glemte jeg at skrive, jeg har fået skiftet alle kondensatorerne over
> 1000uf for lidt over en måned siden, da den var blevet ustabil. I den mellem
> liggende periode har den køre uden problemer.

Så kunne det jo være 1000µF'erne der er i udu.
Ser nogle af dem ud til at bule opad?

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 06-10-03 18:29

"Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> wrote in message
> Så kunne det jo være 1000µF'erne der er i udu.
> Ser nogle af dem ud til at bule opad?

Igen har jeg været for hurtig, alle lytter op 1000 uF eller mere er skiftet,
jeg var i kontakt med flere der tideligere havde gennemført operationen, for
at være 100% sikker på hvilke der skulle skiftes.
Med andre ord så burde det ikke være 1000uF erne der driller

--
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 19:52

Henrik Skjærbæk wrote:

> [...]
> at være 100% sikker på hvilke der skulle skiftes.
> Med andre ord så burde det ikke være 1000uF erne der driller

Så prøver vi fra den anden ende af;

Hvorfor er du så sikker på at det er bundkortet, kunne det ikke lige så
godt være PSU'en?

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 06-10-03 20:41

> Hvorfor er du så sikker på at det er bundkortet, kunne det ikke lige så
> godt være PSU'en?

Fordi jeg har prøvet med 2 forskellige psu'er.

men selvfølgelig kan det også være begge cpu'er (da jeg har prøvet at starte
med begge cpuerne hvert for sig som cpu0 alene, begge ram moduler da jeg har
prøve dem hvert for sig i slot 1.

--
Hilsen
Henrik

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-03 21:57

"Henrik Skjærbæk" <skjaer@mi.auc.dk> skrev....

> Fordi jeg har prøvet med 2 forskellige psu'er.

Kunne det være bundkortet der er kortsluttet? Altså at det er i
berøring med kabinettet enten direkte eller via en monteringsskrue
der sidder lidt skævt?

Jeg har oplevet et bundkort hvor præcis det skete da jeg flyttede
maskinen og den fik et lille bitte stød da jeg satte den igen.

--
Kent Oldhøj

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 07-10-03 08:08

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> Kunne det være bundkortet der er kortsluttet? Altså at det er i
> berøring med kabinettet enten direkte eller via en monteringsskrue
> der sidder lidt skævt?

Jeg har haft boardet afmonteret og kontrollere for kortslutninger, men det
hjalp ikke

Hilsen
Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-03 18:55

"Henrik Skjærbæk" <skjaer@mi.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft boardet afmonteret og kontrollere for kortslutninger, men det
> hjalp ikke

Statisk elektricitet.....

Det er typisk, at fejl først opstår efter nogen tid.

Claus

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 17-10-03 19:59

"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> wrote in message

> Statisk elektricitet.....
>
> Det er typisk, at fejl først opstår efter nogen tid.

og det betyder at jeg er blevet den lykkelige ejer af en firkantet frisbee
med dårlige flyveegenskaber?

Hilsen
Henrik Skjærbæk

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 22:00

Henrik Skjærbæk wrote:
> "Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> wrote in message

> og det betyder at jeg er blevet den lykkelige ejer af en firkantet frisbee
> med dårlige flyveegenskaber?

Det er dog atypisk at det bare står af lige fra det ene øjeblik til det
andet. Var der slet ingen "forvarsler"?
En anden ting: kondensatorerne kan være defekte, uden at man kan se det
på dem.

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 18-10-03 09:21

"Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> wrote in message
> Det er dog atypisk at det bare står af lige fra det ene øjeblik til det
> andet. Var der slet ingen "forvarsler"?

Skærmen blev forvrænget og computerne "låste", da jeg forsøgte at resette
den kunne det ikke starte op, og har ikke kunnet det siden.

> En anden ting: kondensatorerne kan være defekte, uden at man kan se det
> på dem.

Som sagt så er kondensatorerne skiftet for ca. en mdr. siden, men man skal
selvfølgelig aldrig sige aldrig. Alt i alt så må jeg nok indse at der skal
dele til en nu computer på indkøbsseddelen.

Tak for hjælpen

Hilsen
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 16:30

Henrik Skjærbæk wrote:

> Som sagt så er kondensatorerne skiftet for ca. en mdr. siden

Det glemte jeg helt at du havde skrevet.
Blev de skiftet til nogle med lav ESR, og høj max-temperatur(105°C)?

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 19-10-03 11:20

> Det glemte jeg helt at du havde skrevet.
> Blev de skiftet til nogle med lav ESR, og høj max-temperatur(105°C)?
Ja

Hilsen
Henrik