Baggrund dække flere rammer?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-10-03 17:35

Kan man få ét baggrundsbillede til at 'dække' flere/alle rammer?

Prøv at kigge på www.oyfss.dk/x_index.htm

Jeg ville gerne have billedet af svæveflyveren til at danne èn fælles
baggrund for begge rammer.

[Jeg er godt klar over, at der er mange 'skønhedsfejl' i koden (som vil
blive søgt rettet!) samt at selve baggrundsbilledet sikkert skal
komprimeres en del for at loade inden for en acceptabel tid].

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : jopa

Dato : 05-10-03 19:01

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få ét baggrundsbillede til at 'dække' flere/alle rammer?

Ja da klip i billedet og placer de enkelte i dine Frames

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-10-03 21:10

jopa <222jopa@pc.dk(fjern222)> wrote:

> "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja da klip i billedet og placer de enkelte i dine Frames

OK - det lyder da som en god idé, som jeg næppe selv ville have fået! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-10-03 22:43

jopa <222jopa@pc.dk(fjern222)> wrote:

> "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja da klip i billedet og placer de enkelte i dine Frames

OK - det ser rimeligt ud nu. Men hvordan får jeg nu 'applet-kasserne' og
logo-baggrunden i venstre side gjort transparante, så baggrundsbilledet
'ses igennem'?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-10-03 23:19

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) skrev :

>OK - det ser rimeligt ud nu. Men hvordan får jeg nu 'applet-kasserne' og
>logo-baggrunden i venstre side gjort transparante, så baggrundsbilledet
>'ses igennem'?

Logoet kan du gøre gennemsigtigt i et grafikprogram.
Hvordan?
Afhænger af dit grafikprogram, spørg i news:dk.edb.grafik og
fortæl hvilke programmer du har.

Appletten tror jeg ikke du kan gøre det med.
Nu er den lavet i Frontpage, som jeg ikke kender særlig godt,
spørg evt. news:dk.edb.internet.webdesign.frontpage om det er
muligt.
--
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-10-03 16:57

Det er ikke muligt at gøre Appletten gennemsigtig.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-10-03 17:24

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Det er ikke muligt at gøre Appletten gennemsigtig.

Nej, det har jeg erkendt - så jeg har nu valgt at droppe appletterne! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-10-03 18:24

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> Nej, det har jeg erkendt - så jeg har nu valgt at droppe appletterne! :)

Hvilket jeg nu har prøvet - det foreløbige resultat kan ses på

www.oyfss.dk/index2.htm

Hvis jeg gør vinduet meget bredt, ser det ud til, at baggrundsbilledet
begynder at 'gentage sig selv' - men det er der vel ikke noget at gøre
ved?

I Internet Explorer synes jeg, at menuteksterne fremtræder noget 'uens'
(hvilket jeg ikke oplever i Mozilla) - hvordan kan det mon være??

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-03 18:28

Jo, prøv at se nærmere på http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-10-03 19:48

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jo, prøv at se nærmere på http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

Tak, jeg går ud fra, at du især tænkte på 'Gentag baggrundsbillede', som
jeg nu har sat kig lidt ind i - men så kom jeg jo også til at kigge på
'Placér baggrundsbillede', som fik mig til at fundere over, _hvilken
del_ af baggrundsbilledet, der placeres på 'background-position'(det ser
ikke ud til at være nærmere forklaret): Er det øverste venstre hjørne,
'centrum' eller noget helt tredje?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-03 20:17

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> del_ af baggrundsbilledet, der placeres på 'background-position'(det ser
> ikke ud til at være nærmere forklaret): Er det øverste venstre hjørne,

Jeg har ikke selv leget med positionering af baggrundsbilleder, men så
vidt jeg kan læse, er det øverste venstre hjørne, der placeres på den
valgte position.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-10-03 19:18

> [...]
> Jeg har ikke selv leget med positionering af baggrundsbilleder, men så
> vidt jeg kan læse, er det øverste venstre hjørne, der placeres på den

Nu har jeg prøvet, og så vidt jeg kan se , har siden en forkert
oplysning fsva. 'koordinater' ifm. "background-position"!

Jeg måtte i hvert fald skrive

'background-position: 0px -50px' for at få *hævet* baggrundsbilledet i
højre ramme - og det synes jeg ikke svarer til eksemplerne i
lektionen!(?)

Men nu er jeg iøvrigt selv forholdsvis tilfreds med min 'prototype' - og
jeg ville da være glad, hvis et par stykker (igen) gad kigge forbi

www.oyfss.dk/x_index.htm

[nu kemisk renset for java applets! :)]

Min største betænkelighed går på, om siden måske loader for langsomt, så
utålmodige sjæle opgiver undervejs - men lidt langsom visning er vel den
uundgåelige pris for et 'stort' baggrundsbillede??

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-10-03 22:18

> [...]
> utålmodige sjæle opgiver undervejs - men lidt langsom visning er vel den
> uundgåelige pris for et 'stort' baggrundsbillede??

Det viser sig nu, at et antal medlemmer klager over, at
baggrundsbilledet er 'for højt': De kan kun se himmelen, træerne + det
øverste af flyet!
Så vidt jeg kan se, må det skyldes at de bruger for lille
skærm/skærmopløsning? (Hele billedet er 1073 px i højden)
Men det undrer mig noget, at browseren ikke placerer en scroll bar i
vinduet, når hele billedet ikke vises - det troede jeg faktisk(?)
(Jeg har dog netop selv prøvet med en 15" skærm med 832 * 624 opløsning
- og dér ser jeg ganske rigtigt kun fra trætoppene og opefter; ingen
scrollbar!)
Nå, foreløbig har jeg bedt dem prøve at øge deres skærmopløsning - men
hvis det ikke løser problemet, får jeg brug for gode råd her! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-03 23:46

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) skrev :

>Men det undrer mig noget, at browseren ikke placerer en scroll bar i
>vinduet, når hele billedet ikke vises - det troede jeg faktisk(?)

Det sker ikke ved baggrundsbilleder.

Baggrundsbilleder bruger den plads som browservinduet tillader.

Hvis du vil have at alle skal kunne se et så stort billede som
baggrundsbillede, så skal du rode med z-index i stedet for.
--
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 00:25

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvis du vil have at alle skal kunne se et så stort billede som
> baggrundsbillede, så skal du rode med z-index i stedet for.

Alternativt kan du bruge et mindre billede. Det vil desuden have den
bieffekt, at det bliver hurtigere at hente.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-10-03 09:20

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> Alternativt kan du bruge et mindre billede. Det vil desuden have den
> bieffekt, at det bliver hurtigere at hente.

Jeg startede faktisk også med et mindre billede, men oplevede så, at med
et stort vindue begyndte billedet at gentage sig selv for neden og i
højre side - og det så 'tosset ud'! Og hvis jeg vælger 'repeat - no',
kommer der jo 'bar skærm' i stedet!

I givet fald skulle jeg vel reducere billedstørrelsen ganske væsentligt,
så 'background-repeat' ville se mere naturlig ud?
(men først håber jeg at høre nærmere vedr. 'z-index', så jeg kan få
undersøgt, om det måske kunne bruges?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 11:08

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> et stort vindue begyndte billedet at gentage sig selv for neden og i
> højre side - og det så 'tosset ud'! Og hvis jeg vælger 'repeat - no',

Det er ikke måske ikke så kønt som et billede, der fylder hele skærmen,
men du kan angive en passende farve, så kanten udenom billedet ikke blot
er hvid, for eksempel med følgende, klippet fra html.dk:

body {
   background-color: #FFCC66;
   background-image: url("sommerfugl.gif");
   background-repeat: no-repeat;
}

Hvis du laver billedet i 1024x800 er det de færreste, der vil se kanten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-10-03 06:31

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:
> Det sker ikke ved baggrundsbilleder.

Aha, så ved jeg det.

> Baggrundsbilleder bruger den plads som browservinduet tillader.
>
> Hvis du vil have at alle skal kunne se et så stort billede som
> baggrundsbillede, så skal du rode med z-index i stedet for.

Hvor finder jeg info desangående?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 09:17

Hans Henrik Hansen wrote:

> Hvor finder jeg info desangående?

Prøv at gennemgå denne tutorial om css: http://html.dk/tutorials/css.
Har du i forvejen tjek på css, kan du gå direkte til denne side:
http://html.dk/tutorials/css/lektion15.asp, der omhandler brugen af
layers.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-10-03 10:48

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:
> Hvis du vil have at alle skal kunne se et så stort billede som
> baggrundsbillede, så skal du rode med z-index i stedet for.

OK - nu har jeg fundet forklaring/beskrivelse vedr. z-index; men det
står mig ikke ganske klart, hvorledes indførelse af 'lag' kan bidrage
til at løse mit problem - kunne du evt. forklare lidt nærmere?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 11:03

Hans Henrik Hansen wrote:

> OK - nu har jeg fundet forklaring/beskrivelse vedr. z-index; men det
> står mig ikke ganske klart, hvorledes indførelse af 'lag' kan bidrage
> til at løse mit problem - kunne du evt. forklare lidt nærmere?

Du skal blot placere billedet som det bageste lag og så placere tekster
og andre elementer ovenpå i andre lag med gennemsigtig baggrund.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lobais

Dato : 06-10-03 06:29

Hans Henrik Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> blive søgt rettet!) samt at selve baggrundsbilledet sikkert skal
> komprimeres en del for at loade inden for en acceptabel tid].

Kan detsværre ikke hjælpe dig, da min computer går ned hver gang jeg
åbner siden. Tror det er dine applets.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-10-03 06:55

Lobais <1@3.be> wrote:
> Kan detsværre ikke hjælpe dig, da min computer går ned hver gang jeg
> åbner siden. Tror det er dine applets.

Nå, det lyder nu lidt usandsynligt, eftersom jeg har benyttet dem i
denne form i flere år - og jeg har aldrig før hørt om problemer med
dem(?)
Hvilket styresystem/browser bruger du?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-10-03 10:21

Hans Henrik Hansen wrote:

[snip om crash-fremkaldende menu]

> Nå, det lyder nu lidt usandsynligt, eftersom jeg har benyttet dem i
> denne form i flere år - og jeg har aldrig før hørt om problemer med
> dem(?)

Kunne du ikke bare gøre livet nemmere for dig selv og andre, ved at
benytte elementær HTML og CSS? Så behøver du ikke bekymre dig om
hvorvidt brugerens browser understøtter Java-applets eller om det får
browseren til at crashe.

Et lille eksempel:

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/fancynoappletmenu.html>
   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/fancynoappletmenu.css>
   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/fancynoappletmenu.png>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-10-03 10:41

Anders Thorsen Holm wrote:
> Hans Henrik Hansen wrote:
>
> [snip om crash-fremkaldende menu]

Nej - man hører sjældent om problemet når man får folks browsere eller
computere til at gå ned, de bliver for sure til at de gider prøve at gå
ind på den side hvor computeren gik ned og se om de kan nå at finde en
mailadresse... (*spøgende ironisk* mærkeligt nok ikke? */spøgende
ironisk*)

Applet'en på Hans Henriks flyveklub-sider virker ikke i min Mozilla hvor
der normalt ikke er nogen problemer med java, det gad jeg ærligt talt
ikke skrive til dig om :-/.

> [...]
> benytte elementær HTML og CSS? Så behøver du ikke bekymre dig om
> hvorvidt brugerens browser understøtter Java-applets eller om det får

Lækkert! Det tiltag dér støtter jeg kraftigt!

Er der nogen der vil være med til at lave en rådgivende forening om
HTML-CSS alternativer til applet-menuer?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-10-03 10:43

Jesper Brunholm wrote:

> Er der nogen der vil være med til at lave en rådgivende forening
> om HTML-CSS alternativer til applet-menuer?

Jeg er med

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-10-03 11:34

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:
> [...]
> ind på den side hvor computeren gik ned og se om de kan nå at finde en
> mailadresse... (*spøgende ironisk* mærkeligt nok ikke? */spøgende

OK, men nu er det altså en klubside, så jeg ville da have troet, at
medlemmerne ville have brokket sig kraftigt, såfremt hjemmesiden fik
deres PCer til at dø!

Men nok om det: Hvis applets er en dårlig idé, vil jeg da lede efter en
anden løsning - så tak for idéerne.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-10-03 11:49

Hans Henrik Hansen wrote:

> OK, men nu er det altså en klubside, så jeg ville da have troet, at
> medlemmerne ville have brokket sig kraftigt, såfremt hjemmesiden fik
> deres PCer til at dø!

Det kan du ha ret i, i hvert fald med mindre klubber som danner et 'tæt
miljø'.
Allerede ved 30+ medlemmer vil en del efter min erfaring være tilpas
langt fra at kende webmaster godt til at man kan risikere at tekniske
usikkerhed og personlig usikkerhed i kombination gør at man ikke hører
noget til trods for seriøse problemer med at bruge hjemmesiden,
selvfølgeligt også afhængigt af hvilken brugerskare det er (alder og
indstilling til IT osv).

> Men nok om det: Hvis applets er en dårlig idé, vil jeg da lede efter en
> anden løsning - så tak for idéerne.

De _kan_ være nødvendige, men hvis de kan undgås er det en fordel, netop
fordi de kan skabe problemer afhængigt af browser-, OS- og
java-versionerne ude hos brugerne, og de er

1) ofte svære at løse fordi man har installeret en applet men ikke er
javaprogammør (sådan er det for de fleste - jeg udtaler mig ikke om din
situation! )

2) ofte svære at løse fordi man ikke lige kan genskabe problem-miljøet
til at teste i.

3) trælse fordi fejlene (efter min erfaring) fremtræder mærkeligt for
brugerne hvis brugerne ikke har _en hel del_ it-erfaring, så brugerne
bliver noget usikre overfor problemet. Det medfører igen at man får
ekstra dårlig feedback om netop applet-problemer. :-/

Nå - det var nu ikke for at 'sætte trumf på', men blot for at uddybe mit
svar fra før

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-03 12:56

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> Er der nogen der vil være med til at lave en rådgivende
> forening om HTML-CSS alternativer til applet-menuer?

Jo!
Vi mangler faktisk en artikel om navigation, på html-faq.dk,
den jeg aldrig har fået skrevet, men der må jo gerne være
flere om det.

Siden har faktisk ligget klar længe på http://html-faq.dk/2004.asp,
men...

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-03 20:17

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> skrev:

> Et lille eksempel:

> [...]

Er det noget der bliver liggende?

Jeg spørger fordi jeg er i gang med en artikel om klappe-ud-menu
i ren html - og her ville jeg lave et link til dit eksempel.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-10-03 22:35

Allan Vebel wrote:

> Er det noget der bliver liggende?

Jeg skal nok lade den blive der frem til sommer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-03 22:45

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> skrev:

> Jeg skal nok lade den blive der frem til sommer.

Tak!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-10-03 23:15

Allan Vebel wrote:

> Tak!

Ingen årsag. Til sommer er jeg formentlig færdig med min uddannelse, og
så skal jeg til at skifte hotel

Men du skal da være så velkomment til bare at kopiere filerne.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-03 20:45

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.dkx> skrev:

> Til sommer er jeg formentlig færdig med min uddannelse,
> og så skal jeg til at skifte hotel

Det skal du nok begynde at tænke på allerede nu -
thorsenholm.dk er ledig på markedet.

Foreløbig har jeg linket til din side på http://html-faq.dk/2013.asp

--
Allan