Manse skifter farve
Fra : Marie

Dato : 05-10-03 15:05

Min snart seks år gamle han Siameser, Manse, er indenfor de sidste par
måneder begyndt at skifte farve i hovedet og på forpoterne. Han har
altid været helt mørk brun-masket, men en lys (evt. blå) farve træder
nu frem. Der er rød, brun og chokolade i hans aner.
Vi er for to måneder siden flyttet fra DK til Tyskland, men begge
vores katte ser ud til at være faldet på plads.
Kan farveskiftet alligevel skyldes stress, eller kan hans forfædres
maskefarve have indflydelse?

Venligst Marie

Fra : Battlefield´s

Dato : 05-10-03 15:21

"Marie" <dallasbobby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vores katte ser ud til at være faldet på plads.
> Kan farveskiftet alligevel skyldes stress, eller kan hans forfædres

Hej
Ja, det kan godt være stress, men det kan også være f.eks. medicin. Endelig
kan det være fordi han er ved at blive lidt "gråhåret"
Det har ingen betydning hvad farve hans forfædre har, i hvert fald ikke hvis
han har haft den rigtige brune farve hidtil.
Hvordan er farven ændret? Er det overalt i hovedet eller kun rundt om
øjnene?
Hilsen Vibeke, opdrætter af siameser siden 1989

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-03 15:56

In article <3f8029a7$0$22668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Det har ingen betydning hvad farve hans forfædre har, i hvert fald ikke hvis
> han har haft den rigtige brune farve hidtil.

Hej begge to

Jeg vil slet ikke konkurrere med dig i viden, Vibeke
Men jeg kom til at tænke på, at temperaturskift måske osse kunne betyde
noget? Jeg ved at en siamesers farver kan ændre sig med
hudtemperaturen, og jeg husker at Lisbeth her fra gruppen fortalte, at
hendes gamle siam Bøv blev lys om munden, da han havde tandproblemer -
vel fordi hudtemperaturen blev højere der, hvor der var betændelse.
Kunne man tænke sig at katten var blevet lysere, fordi den havde haft
feber for kort tid siden, f.eks.? *Nysgerrig*

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 08:55

On Sun, 5 Oct 2003 16:21:10 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

>Ja, det kan godt være stress, men det kan også være f.eks. medicin. Endelig
>kan det være fordi han er ved at blive lidt "gråhåret"

Mini har altså også ændret farve. Hun er en gråstibet og har altid
været temmelig mørk (næsten sort) over ryggen, men nu er hun begyndt
at blive brunlig. Hun har ikke fået medicin, er ikke syg på nogen måde
og så vidt jeg kan bedømme stortrives hun, så mon ikke det kan skyldes
andre årsager?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Birgitte

Dato : 06-10-03 09:47

> [...]
> vores katte ser ud til at være faldet på plads.
> Kan farveskiftet alligevel skyldes stress, eller kan hans forfædres

Hej Marie
Jeg kommer sådan til at tænke på vejrskifte...
Du skriver nemlig at I er flyttet for to mdr siden, og hvis vejret har været
masser af solskin,- og mere konstant sol en her i DK, kan solen jo være med
til at falme farven.
En sort kat der får sol, eller får ude i løbegård, kan få en brunelig
nuance,- faktisk hel rødbrun.
Hvis ellers Manse er sund og rask, og du kan udelukke medicin, sygdom, og
foderskifte så tror jeg på at vejret spiller ind.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-10-03 13:50

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis ellers Manse er sund og rask, og du kan udelukke medicin, sygdom, og
> foderskifte så tror jeg på at vejret spiller ind.

Hej
Jeg tror altså ikke, at vejret spiller nogen rolle ved maskede siamesere.
Jeg ved godt at nogle katte kan "falme" lidt om sommeren, men jeg har aldrig
hørt om det hos maskede katte (jo, måske bliver de lidt lysere på kroppen,
men her er der jo tale om pointene).
Jeg er heller ikke sikker på det med temperaturen. Jeg tror lidt at det er
en skrøne at siamesere bliver mørkere jo koldere de går. Jeg tror nærmere
at Bøv (Lisbeths) blev lys om munden fordi han havde ondt. Siamesere kan
miste farven, hvis de ikke har det godt. Nogle af vores venner har en
brunmasket siameserhunkat, som blev helt gråmasket efter et kuld killinger,
senere blev hun brun igen.
Derfor tror jeg mere på at den falmede farve på Manse skyldes stress ved
flytningen.
Hilsen Vibeke

---

Fra : maz

Dato : 06-10-03 14:14

Battlefield´s wrote:
> Jeg er heller ikke sikker på det med temperaturen. Jeg tror lidt at
> det er en skrøne at siamesere bliver mørkere jo koldere de går. >

Er du sikker på det ? Har du set det dokumenteret nogen steder ? Jeg ved, at
de fleste thailandske siam er mere udvandede i farverne og lysere - og iflg
"skrønen" skyldes det temperaturen...

Maria (nysgerrrig)

Fra : Marie

Dato : 06-10-03 17:42

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message news:<blra54$en2$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Hvis ellers Manse er sund og rask, og du kan udelukke medicin, sygdom, og
> foderskifte så tror jeg på at vejret spiller ind.

Mange tak for svarene. Sagen er, at jeg ikke kan udelukke foderskifte.
For jeg har ikke kunne skaffe hans sædvanlige foder her Tyskland. Så
årsagen kan muligvis ligge der. Jeg vil i hvert fald forsøge mig med
noget andet.

Mange hilsner Marie

Fra : maz

Dato : 06-10-03 14:00

Marie wrote:
> [...]
> altid været helt mørk brun-masket, men en lys (evt. blå) farve træder
> nu frem. Der er rød, brun og chokolade i hans aner.

Blåmaskede siamesere er egentlig blot en "udvaskning" af den brunmaskede
farve - rent genetisk. Det er nok derfor, at han skifter til lysere blålig
farve - som du selv påpeger er det maskeområdet, der skifter farve. En
brunmasket siam, der skifter "farve", vil derfor altid skifte til en blålig
tone, selvom jeg godt nok ikke har hørt ret tit om maskefarveændring.
Vibeke, ret mig, hvis jeg tager fejl - men mener det er sådan det hænger
sammen farvemæssigt...

> Vi er for to måneder siden flyttet fra DK til Tyskland, men begge
> vores katte ser ud til at være faldet på plads.
> Kan farveskiftet alligevel skyldes stress, eller kan hans forfædres
> maskefarve have indflydelse?
Vil umiddelbart sige det er stress - måske et tjek hos dyrlægen kan udelukke
andre ting ?

Maria

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-10-03 15:10

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tone, selvom jeg godt nok ikke har hørt ret tit om maskefarveændring.
> Vibeke, ret mig, hvis jeg tager fejl - men mener det er sådan det hænger

Hej
Næh, nej, en brunmasket skifter ikke pludselig farve til blåmasket som
6-årig. Selvfølgelig kan man se katte, der er stambogført forkert, men Manse
har jo hele tiden haft en fin brun farve. Og nej, jeg har ikke dokumentation
for at temperaturen ikke har indflydelse på farven, men jeg har set
adskillige siamesere, og det passer fint med at de, der var mørke som små
også bliver mørke som voksne og omvendt, uanset hvordan de går
temperaturmæssigt. Man kan lige så godt møde en lyspelset ude-siameser som
en med mørk pels. Det er i hvert fald min erfaring. Mine egne går inde og
jeg har da både haft nogle lyspelsede og nogle mørkpelsede. Det afhænger
vist mere af afstamningen.
Noget andet er, at jeg har bemærket at min egen brunmaskede hankastrat ofte
er meget kold på sine points, mere end nogle af de andre. Men det er måske
bare ham?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-10-03 17:27

In article <3f817883$0$26155$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]

> er meget kold på sine points, mere end nogle af de andre. Men det er måske

Ja det skulle netop være det, der er humlen - altså at farven er et
slags temperaturkort over katten. De koldeste dele bliver farvede, de
varmeste lyse. Det skulle også være forklaringen på, at de fødes hvide
- inde i mormis var der varmt "over det hele"
Jeg har oplysningen fra Desmond Morris (Mere om katte) og har forfattet
en side om fænomenet på min hjemmeside - så jeg ville da gerne vide om
det er en skrøne?

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-10-03 18:03

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er en skrøne?
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej
Jamen, det er da sikkert rigtigt nok, det passer i hvert fald på min
brunmaskede Chips, den lillamaskede er samme temperatur overalt (så vidt jeg
da kan mærke) og alle mine tabbymaskede piger er også sådan.
Men det jeg mente var, at kattene ikke bliver mørkere, hvis de befinder sig
et koldt sted. Kattene har den farve de nu engang har, selvom den
selvfølgelig ændrer sig med alderen. Efter at det er blevet almindeligt at
blande siamesere med orientalere er der også kommet flere med mørk
kropsfarve. Men også de renavlede siamesere kan nu have en mørkere
kropsfarve end tidligere.
Men som sagt, har jeg ingen beviser. Jeg har dog heller ikke set beviser på
det modsatte, det er bare min helt egen teori )
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-10-03 18:58

In article <3f81a111$0$22635$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> da kan mærke) og alle mine tabbymaskede piger er også sådan.
> Men det jeg mente var, at kattene ikke bliver mørkere, hvis de befinder sig

Aha, så fik jeg ikke forklaret mig godt nok Desmond Morris' påstand
(som jeg forstår det) er at kattens farve - uanset farven (brun, blå,
rød eller hvad det nu må være) dukker op hvor katten er koldest på
huden. Derfor kommer farven osse først på ørespidser og halespids på
killingen, efter den er kommet ud i "kulden" efter sin fødsel - fordi
det er mest "yderligt" og derfor køligst.
Hans påstand er så, at når kattene bliver mørkere på kroppen med
alderen, skyldes det den almindelige nedsættelse i stofskifte,
blodomløb og aktivitet - katten bliver køligere på kroppen. Og katte
opvoksede på kølige steder bliver mørkere end dem der vokser op i varme
lande (udendørs, formodentlig?)
Hvis katten f.eks. får en forbinding om halen pga en skade, vil hårene
vokse lyse ud under forbindingen, fordi temperaturen stiger under
forbindingen. Når så forbindingen er væk, bliver de nye hår der kommer
farvede igen. Jeg har jo ikke selv nogen erfaring med om det passer
(med forbindingen, f.eks.), men jeg tog hans ord for gode varer?

Fra : maz

Dato : 06-10-03 20:55

Ann Rudbeck wrote:
>Og katte
> opvoksede på kølige steder bliver mørkere end dem der vokser op i
> varme lande (udendørs, formodentlig?)
Hehe, Ann - så passer den gamle skrøne jo med varme og kulde og pelsfarve

Jeg tror nu hans forklaring holder - han har ry for at kunne sit stof
Det er sikkert der jeg selv har det fra. Kan bare huske, at jeg altid har
vidst at klimaet har indflydelse på pelsfarven...

>*snip*.. men jeg tog hans ord for gode
> varer?
Og det kan man vist også godt :)

maria

Fra : maz

Dato : 06-10-03 21:00

Battlefield´s wrote:
> [...]
> 6-årig. Selvfølgelig kan man se katte, der er stambogført forkert,
> men Manse har jo hele tiden haft en fin brun farve.
jeg mener nu heller ikke, at Manse skulle skifte farve til blåmasket - det
er vist lige sent nok, som du selv påpeger Blot at hvis maskefarven
ændrer sig til andet end grå/lys/hvid (som regel alderdom), så kan
brunmasket kun ændre sig til blålig i enkelte hårstrå. Men jeg har kun hørt
om det een gang før for år tilbage.....

Og nej, jeg har
> ikke dokumentation for at temperaturen ikke har indflydelse på
> farven,

Hehe - tror Desmond Morris har ret - som Ann skrev Skrønen holder skam
*g*

maria