Varm eller kold luft på forruden
Fra : Hjalte

Dato : 05-10-03 07:03

I morges var jeg ude og køre, da det stadig var mørkt og alt det der,
og min forrude var fuldstændig dugget til. Det samme med bagruden, men
den var ikke noget problem pga. el-varmen.

Men hvad er bedst til forruden. Varm eller kold luft?
Og hvorfor egentlig?

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Fra : A. K.

Dato : 05-10-03 07:37

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:5scvnvcs83j8c00etp23h598rdsq3tuj4i@4ax.com...
> [...]
> den var ikke noget problem pga. el-varmen.
>
> Men hvad er bedst til forruden. Varm eller kold luft?

Tør luft fra aircon, så er ruden dugfri omgående, ellers er det varm luft,
kold luft får ruden til at dugge mere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-03 07:48

"A. K." <ugyldig@ugyldig.ugyldig> wrote in message

> [...]
> meddelelse news:5scvnvcs83j8c00etp23h598rdsq3tuj4i@4ax.com...

> Tør luft fra aircon, så er ruden dugfri omgående, ellers er det varm luft,

Men de fleste A/C anlæg slår vist fra ved ca. + 5 grader C så derfor kan man
ikke udnytte det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-03 11:37

Christian B. Andresen wrote:
::: Tør luft fra aircon, så er ruden dugfri omgående, ellers er det
::: varm luft, kold luft får ruden til at dugge mere.
::
:: Men de fleste A/C anlæg slår vist fra ved ca. + 5 grader C så derfor
:: kan man ikke udnytte det.

Det er selve aircon-funktionen der slår fra - ikke affugteren.

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-03 12:08

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> :: kan man ikke udnytte det.
>
> Det er selve aircon-funktionen der slår fra - ikke affugteren.

Som jeg har forstået A/C så er det nedkølingen der affugter, nemlig det
faktum at kold luft ikke kan indeholde så meget damp.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-03 12:13

Christian B. Andresen wrote:
::::: Men de fleste A/C anlæg slår vist fra ved ca. + 5 grader C så
::::: derfor kan man ikke udnytte det.
:::
[...]

Nej, der sidder netop en affugter for bedre/nemmere at kunne køle luften.

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-03 12:35

> [...]
> :: det faktum at kold luft ikke kan indeholde så meget damp.
>
> Nej, der sidder netop en affugter for bedre/nemmere at kunne køle luften.

Hvordan ser den ud ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-10-03 08:16

Hjalte wrote:
> [...]
> den var ikke noget problem pga. el-varmen.
>
> Men hvad er bedst til forruden. Varm eller kold luft?

Grunden til at ruden dugger er at luftens evne til at indeholde fugt er kraftigt afhængig af
temperaturen, lavere temp. mindre fugtkapacitet.
Når luften passerer ruden afsættes fugt på den kolde rude.
Duggen kommer fra din udåndingsluft og pga fartvinden der nedkøler ruden.
Dvs man kan gøre to ting, gøre rude og luft lige varme eller fjerne fugten.
Ruden er desværre længere om at opvarmes end luften.

Mvh
Roberto