pc kan ikke "ses " i workgrouppen men tilg~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-10-03 18:20

Hej gruppe

har et mindre problem med mit LAN en enkelt PC
kan ikke ses af de øvrige klienter, pågældende PC
kan se resten af LANet, lige som den når igennem til
WAN siden. OS er Win98, dynamisk IP, gateway er defineret
til IPen på min server (IpCop)

hvor er filmen knækket?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Nielsen

Dato : 04-10-03 19:27

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:blmvfd$am0$1@sunsite.dk...
> [...]
> kan se resten af LANet, lige som den når igennem til
> WAN siden. OS er Win98, dynamisk IP, gateway er defineret

prøv at dele en folder f.eks.

Nielsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-10-03 19:32

"Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at dele en folder f.eks.

hjælper ikke :-/

der er delte partitioner / biblioteker, på alle PCer
alle PCer kører win98
men den ene er uvist af hvilken årsag gået i stelth´s mode :-/

Fra : Spangkuk

Dato : 04-10-03 20:06

> men den ene er uvist af hvilken årsag gået i stelth´s mode :-/

hehe...sjov formulering, men jo, det er sandt.

Du skal, for at finde den omtalte PC lave en søgning på computer-navnet HVER
gang en ressurce derfra skal bruges.

Det var den korte og lette.

Spang

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-10-03 07:46

"Spangkuk" <hohohoæøå@hihiæøå.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal, for at finde den omtalte PC lave en søgning på computer-navnet
HVER
> gang en ressurce derfra skal bruges.
>
> Det var den korte og lette.

søge hvordan ? den dukker jo ikke op når jeg kigger på Hele netværket ?

men måske mente du ude i "Søg: Computer" - skriv Computernavn?

Fra : Spangkuk

Dato : 05-10-03 08:16

> men måske mente du ude i "Søg: Computer" - skriv Computernavn?

Yep, eller højreklik på ikonet "netværkssteder" på dit skrivebord og søg
der.

Spang

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-10-03 09:45

Hvad er der på dit netværk af OSer ?
Det er driller er nok "masterbrowser" funktionen, den service der får
meddelelser om hvilke resurser der stilles til rådighed. Denne service
er dynamisk, dvs. den flytter gerne lidt rundt fra maskine til
maskine, men (hvis ikke man har gjort noget aktivt selv) den er nok på
den maskine der har det største OS, hvis der er flere vælges den
ældste.
For at gøre en lang historie kort. Hvis dine maskiner tændes og
slukkes "tit og ofte" vil der skulle holdes "masterbrowservalg" tit og
ofte" med det resultat at listen med resurser ikke altid er opdateret.
MS har flere artikler om dette, det er ikke simpelt at få til at
virke.
Simpel test: Sluk alle maskiner, tænd alle ikke MS maskiner. Tænd
derefter MS maskinerne (En af gangen), de største OSer først. (W2003
server, w2003,w2k server, w2k, nt4 server,nt4.......osv). Vent 47
eller 72 minuter (kan ikke huske det prcsist) så bør systemet være
faldet til ro og listen være opdateret.

/Hans

Fra : Uni Bull

Dato : 05-10-03 12:49

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> maskine, men (hvis ikke man har gjort noget aktivt selv) den er nok på
> den maskine der har det største OS, hvis der er flere vælges den

Ok - den lytter jeg lige med på.
Jeg oplever i ny og næ samme problem, men jeg har 24/7 en lille
ICS-host kørende. Hvad kan jeg gøre for at de andre computere på
netværket ikke oplever denne "kan-ikke-se-men-kan-godt-pinge"?
Det lyder som om det er muligt, at foretage noget opsætning på min
ICS-host!?
--
Uni Bull
København K

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-10-03 18:25

Hej Hans

> Hvad er der på dit netværk af OSer ?

det står i det indlæg du svarer på

any way her we go again:

netværket består af
en IpCop (Linux router firewall DHCP ting)
den er tændt 24/7 (oppetid 99,97%) det er noget der virker

der ud over er der kun PCer med win98 1. udgave
hvor der så er lidt bøvl med den ene..

I "min bog" burde det virke at gå ind i "andre computere"
og holde F5 nede i nogle minutter..

> Det er driller er nok "masterbrowser" funktionen,

det er muligt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-10-03 22:33

On Sun, 5 Oct 2003 19:25:14 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hej Hans

>det står i det indlæg du svarer på
Jeg læste det ikke som "en komplet beskrivelse", men det er det vist?

> [...]
>
>der ud over er der kun PCer med win98 1. udgave
>hvor der så er lidt bøvl med den ene..
>
>I "min bog" burde det virke at gå ind i "andre computere"
Nej, F5 opdaterer kun listen fra den PC der sidder med
"masterbrowserlisten", selve listen bliver ikke opdateret med F5

>det er muligt
Der er i NT4 sever resource kittet nogle værktøjer til at kigge i
masterbrowseren, det hedder BROWSTAT. Med dette kan man se hvor
masterbrowseren ligger.

/Hans

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-10-03 16:25

> Der er i NT4 sever resource kittet nogle værktøjer til at kigge i
> masterbrowseren, det hedder BROWSTAT. Med dette kan man se hvor
> masterbrowseren ligger.

det er muligt, men nu benytter jeg jo ikke NT4...

any way, Elmo fik mig på sporret af fejlen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 05-10-03 19:26

Petersen_Michael wrote:

> hvor er filmen knækket?

Har jeg forstået følgende korrekt:

1. Du har en Linux pc med DHCP funktion kørende, som uddeler DHCP
til alle dine øvrige pc'ere på dit LAN?
2. Alle dine øvrige pc'ere kører W98 (1.edition)

Hvis ovenstående er korrekt, følgende ?:

1. Har du sat "Workgroup" ens på W98 maskinerne?
2. Hvilke protokoller har du installeret på W98 pc'erne?
3. Hvordan har du sammen netværket? F.eks. ADSL > LINUX PC >
SWITCH > ØVRIGE PC'ERE.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk
Messenger: netmeeting[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-10-03 16:23

"Elmo Jensen" <Elmo@Domain.Invalid> skrev i en meddelelse
> Har jeg forstået følgende korrekt:
>
> 1. Du har en Linux pc med DHCP funktion kørende, som uddeler DHCP
> til alle dine øvrige pc'ere på dit LAN?

ja

> [...]

> 1. Har du sat "Workgroup" ens på W98 maskinerne?

ja

> 2. Hvilke protokoller har du installeret på W98 pc'erne?

TCP / IP

og med det spørgsmål fik du mig på sporret
[fil og udskriftsdeling] hvis det ikke er valgt, synes
windows ikke at der er grund til at PCen skal være
synlig på LANet.. doh.. [giver lige mig selv et dumme slag]

> 3. Hvordan har du sammen netværket? F.eks. ADSL > LINUX PC >
> SWITCH > ØVRIGE PC'ERE.

nemlig, et SB4100 Cable "Modem" sørger for at forsyne mig med
512/128, som bliver smidt ind i Linux tingen, som er hægtet på
en 100Mbit switch, hvor de øvrige Win98 PCer også er hægtet på

linux tingens opgave er at fungerer som DHCP server, web proxy,
og firewall

> Med venlig hilsen
> Elmo Jensen

mange tak for hjælp, og interesse

Fra : Elmo Jensen

Dato : 07-10-03 22:36

Petersen_Michael wrote:

[....]
> windows ikke at der er grund til at PCen skal være
> synlig på LANet.. doh..

Det er korrekt.

> [giver lige mig selv et dumme slag]

Håber det ikke gjorde alt for ondt

> mange tak for hjælp, og interesse

Det var skam kun så lidt. Det er min erfaring, at mange gange når man
spørger i disse grupper, så får man pludselig det lille skub der skal
til for at løse ens problem, og det er jo slet ikke så tosset

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-10-03 16:13

> Det var skam kun så lidt. Det er min erfaring, at mange gange når man
> spørger i disse grupper, så får man pludselig det lille skub der skal
> til for at løse ens problem, og det er jo slet ikke så tosset

Det er en rigtig herlig ting med de nyhedsgrupper

Men stadig lidt trælst, når man i sin iver for at komme op at kører
overser de små detaljer..