Spørgsmål fra en kommende kattemor
Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 04-10-03 14:15

Jeg har en (klog) veninde, der har spurgt mig til råds, da hun overvejer at
anskaffe en kat.
Har fået fgl. oplysninger om ønskekatten(e):

Det bliver indekat (Valby) derfor forsøger jeg at overtale hende til at tage
to.

Det skal være killinger, gerne en stribet (Whiskas-type) og/eller en sort
m/hvid.

De skal være rolige, da hun er lidt sart over hendes ting.

Der er ikke tænkt over kønnet/kønnene, personligt ville jeg snuppe to
hanner, hvad mener I ?

Og det store spørgsmål, hvad løber "driftsomkostningerne" op i pr. år. pr
kat, hvis man forudsætter at de ikke får alvorlige sygdomme.
Altså med årligt eftersyn hos dyrlæge, foder mv. Jeg vil mene omkring
2400kr/årligt, er det helt ved siden af?

Vil det være bedst med killinger fra stueopdræt eller er internats-katte et
emne, når nu det skal være rolige, indekatte-killinger?

De(n) skal iøvrigt være alene hjemme hele dagen og af og til om
aftenen/natten, da hun er ung og tager en del ud til veninder, i byen mv...

Hun har talt om kat igennem et årstid, og synes det vil være så fedt at
komme hjem til en (to) hyggekatte....

Har forsøgt at få hende til at overveje Coco og Callie, men nej, det SKAL
være killinger *bander og spytter på gulvet* - er ellers sikker på det
havde været en perfekt løsning for begge parter.....

Er katte i det hele taget noget for hende (sidder og kommer i tvivl)???

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-10-03 15:28

In article <blmh52$17hb$1@news.cybercity.dk>, Miver og Mulle's mor
Heidi <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Det bliver indekat (Valby) derfor forsøger jeg at overtale hende til at tage
> to.

Enig

> Det skal være killinger, gerne en stribet (Whiskas-type) og/eller en sort
> m/hvid.
>
> De skal være rolige, da hun er lidt sart over hendes ting.

Av det var værre, når det nu skal være killinger... rolige killinger er
vist altså en sjældenhed. Og alderen fra ca. 6 mdr. til hm - et år
måske kan altså godt gå hårdt ud over hjemmet.
Jeg ville måske nok vælge voksne katte, der har ræset lidt af hvis jeg
var hende
Men - man vil nok altid kunne se at der er dyr i hjemmet. Det er svært
at undgå at en klo hænger fast, så der rives tråde ud, at katten kaster
op af og til, at der kommer kattehår i hele hytten, kattegrus på
gulvet, at maden bliver slæbt ud på gulvet af og til.. osv. osv...

> Der er ikke tænkt over kønnet/kønnene, personligt ville jeg snuppe to
> hanner, hvad mener I ?

Hvis de bliver kastrerede - og det gør de vel - så kan det vel egt.
være lige meget? Jeg har to hunner, det går fint

> [...]
> Altså med årligt eftersyn hos dyrlæge, foder mv. Jeg vil mene omkring
> 2400kr/årligt, er det helt ved siden af?

Av, det har jeg aldrig regnet på - nok heldigt nok...
Men hun skal jo nok regne med en del udskrivninger i starten.
Dyrlægechek, vaccination og kastration, kradsetræer for at skåne hendes
hjem og for kattens velbefindende, bakker, madskåle, huler, legetøj,
transportkasse(r). Og så selvfølgelig mad og grus.

> Vil det være bedst med killinger fra stueopdræt eller er internats-katte et
> emne, når nu det skal være rolige, indekatte-killinger?

Tjah, racekatte er man jo tit lidt mere sikker på, hvordan udvikler
sig... ellers er det jo svært at sige, men en god stabil opvækst er jo
altid godt.

> [...]
> havde været en perfekt løsning for begge parter.....
>
> Er katte i det hele taget noget for hende (sidder og kommer i tvivl)???

Hm - hun skal nok i hvert fald gøre sig et par ting klart. Hun _vil_
komme til at se det på sit hjem uanset hvad. Men forhåbentlig kommer
hun osse til at elske pelstotterne så meget, at det betyder mindre med
tiden (Min egen erfaring )

Fra : Louise Viborg

Dato : 04-10-03 15:30

Hej Heidi!
Jeg tror det er umuligt at få en killing der er stille og rolig *G* Så
hvis hun er lidt sart over sine ting, synes jeg absolut hun skal
anskaffe sig en voksen kat der har ræset det "værste" killingesind af
sig, fx en rolig race som Perser eller Hellig Birma.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

On Sat, 4 Oct 2003 15:15:16 +0200, "Miver og Mulle's mor Heidi"

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-10-03 20:41

"Louise Viborg" skrev i en meddelelse

> anskaffe sig en voksen kat der har ræset det "værste" killingesind af
> sig, fx en rolig race som Perser eller Hellig Birma.

Hej Louise,

jeg ville egentlig bare gerne vide hvor du har læst det her med "en rolig
race som....Hellig Birma"???
Det vil jeg nemlig gerne læse højt for mine 8 + 3 halve banditter af racen.
Det lyder til at der er noget de har misforstået

Har i dag samlet en væltet potteplante op(med jord spredt over hele gulvet),
siddet i minutters intens forventning om at "NU vælter de altså det gulv til
loft-kradsetræ.."(selvom det er spændt temmelig grundigt fast), kravlet
rundt på alle fire for at samle affald op, der er hentet i papirkurven og
spredt rundt i alle gemmer. Løber rundt og tørre "kattepoter" af det
nyvaskede stuegulv, 2 minutter før gæsterne kommer, fordi 3 af gangsterne
lige skulle dyrke lidt mudderbrydning i løbegården, inden vi invaderer mors
fine gulv, sorte sofa og pletfrie glasbord. (helst m. 85 km i timen).

SUK, sådan en "rolig Birma" vil jeg da overveje at købe næste gang.
Jeg vil nok stå med lidt af et forklaringsproblem, hvis jeg får henvist en
killingekøber, der har hørt at Birmaen er en rolig kat på linie m. perseren
;-D
Plejer selv at sige, at de temperamentsmæssigt(og egentlig også
udseendemæssigt) ligger sådan midt mellem en perser og siameser.

Bare lige en indskudt bemærkning.

Masser af venlige hilsner
Christina, et par gangstere, et par vaskeægte rockere og en enkelt
"prospect" på bare 10 uger.(Hun bliver den absolut værste, men når man leger
med de hårde drenge, så kan hun næsten heller ikke blive andet end brysk.)

http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Louise Viborg

Dato : 05-10-03 20:51

Hej Christina!
Jeg emner ikke at Birmaen er en rolig kat på linie med Perseren, men
du må da give mig ret i at det er en af de mindre aktive racer? Selvom
de selvfølgelig kan få deres fræseflip ligesom enhver anden kat

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-10-03 22:06

"Louise Viborg" skrev i en meddelelse
> Hej Christina!
> du må da give mig ret i at det er en af de mindre aktive racer? Selvom
> de selvfølgelig kan få deres fræseflip ligesom enhver anden kat

Hej igen,
janeeeeeejjjj, egentlig vil jeg have lidt svært ved at give dig ret.
Ja undskyld, nu mener du sikkert at jeg bare vil være på tværs

Selvfølgelig vil jeg på ingen måde sammenligne en Bimmer med eks. en
siameser i aktivitet, men jeg finder ofte at folk begår den fejl at drage
den konklusion, at en kærlig, kælen og kontaktsøgende Birma må være rolig og
som du beskriver "..en af de mindre aktive racer.."
Dernæst kan man sidde med en bekymret ejer i telefonen, og prøve at forklare
at katten går kaldende rundt, fordi der sker for lidt.
Heldigvis har jeg kun prøvet dette selv, en enkelt gang i mine grønneste
dage, og her i huset er det en fast regel at gøre interesserede klart, at
det er en meget legesyg kat, de er i færd med at erhverve sig. Og det vil
sige, også som voksen kat.
Man skal absolut ikke forvente, at katten sover hele dagen.

Og jeg mener især i dette tilfælde hvor det i mine ører, mest lyder som om
at en porcelænskat ville være ideel.
Her ville en Birma være en dårlig match. Og skulle jeg levere killing til
den dame, ville jeg forvente at få min killing retur, ganske hurtigt hvis
det er en køber der er "...lidt sart over hendes ting.."

Læsere kan eksempeltvis her forestille sig vedhæftede billeder af store bare
pletter på væggen, hvor det har været yderst "morsomt" at trække tapet af i
flager. Eller et billede af Patrick(7 år), der syntes det er rigtigt sjov at
springe(med sin temmelig massive krop)ind og ud af kattebakken m. det fine
grus, åbenbart fordi han nyder lyden af grus der rammer gulvet. Behøver ikke
fortælle at ca. 10 min. med denne leg er der mere grus udenfor bakken end
indenfor.. (Men det er fakstisk et herligt syn, han morer sig kostelig.)

Nå, det korte af det lange er, at fik jeg en henvendelse med ovenstående
beskrivelse(ovenstående indlæg) af ønskemissen, ville jeg nok prøve at få
dem på andre tanker. Jeg syntes IKKE en birma passer til denne beskrivelse.

Men jeg har også kun 8 voksne at sammenligne med. Jeg vil ikke udelukke at
Birmaen der sover hele dagen findes ....
Bare ikke her i huset ;-D

Mon ikke vi alle har en forudindtaget mening om div. racer. Jeg har/havde da
ihvertfald en del, omkring f.eks persere. Men nu har jeg også en god veninde
der opdrætter persere, som har sat nogle ting på plads for mig. Ganske
berigende, sådan at få revideret sin opfattelse af tingene

Mvh

Christina

Fra : maz

Dato : 05-10-03 22:17

Louise Viborg wrote:
> Hej Christina!
> Jeg emner ikke at Birmaen er en rolig kat på linie med Perseren, men
> du må da give mig ret i at det er en af de mindre aktive racer?

Hej Louise.
Christina har ret. Birmaen er ikke en rolig kat, og kan slet ikke
sammenlignes med perseren. Desuden kan de være meget snakkende - du må gerne
låne "skrigekoret" (Zeus) et par dage, hvis du vil overbevises Og han
snakker selvom han strotrives..
Nogle af birmaerne kan man roligt betegne som skabssiamesere - de har en del
træk tilfælles omend birmaen er en smule mere moderat.
Birmaens afhængighed, legegener, fræseri og nysgerrighed og kælenhed stilner
ikke af med årene....

Maria og Zeus på 9½ år (mangeårig ejer af både birmaer og siamesere)

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-10-03 22:26

"maz" skrev i en meddelelse
> Nogle af birmaerne kan man roligt betegne som skabssiamesere >

Hej Maria,

hehe....
Ææælsker din betegnelse "skabssiamesere". Ved liiiiigggee hvad du mener ;-D
Og er sikker på du har ret.
Du var bare så meget bedre til at forklare hvad jeg mente....
Nu har du jo så også fordelen i, at kunne sammenligne med et eksemplar af
siam...

Masser af hilsner
Christina og Hannibal(der sover rævesøvn på min arm, og hvert andet minut
giver mig et kærligt tyg i armen. i tilfælde af at jeg havde glemt ham...)

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-10-03 07:10

Nåh, men så er der jo ingen skam i at have en Hellig Birma sammen med
en Maine Coon, som min veninde gerne ville have, for det lyder da til
at de vil have nogle frtræffelige stunder sammen.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

On Sun, 5 Oct 2003 23:25:47 +0200, "Christina Kausmally"

Fra : Christina Kausmally

Dato : 07-10-03 08:08

> [...]
> en Maine Coon, som min veninde gerne ville have, for det lyder da til
> at de vil have nogle frtræffelige stunder sammen.<

Det tror jeg helt sikkert de vil

Jeg har dog kun selv erfaring m. 5 familier hvor der går Coons sammen med
bimser. I de fire af familierne er det Birmaen/birmaene der er mest gang i,
sjovt nok. I den sidste fam. drejer det sig om en ejer af flere Maine Coons,
og en enkelt ældre birma-dame. Her er det coonerne der fylder mest, når der
leges osv.

Mvh

Christina Kausmally
http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Louise Viborg

Dato : 07-10-03 15:12

Hej Christina!
Det lyder mærkeligt....
Hun blev frarådet her på NG'en at købe en Maine Coon til sin Birma,
fordi den ville være for vild for Birmaen.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare fra d. 4/11-03

On Tue, 7 Oct 2003 09:07:34 +0200, "Christina Kausmally"

Fra : Christina Kausmally

Dato : 08-10-03 19:26

> [...]
> Hun blev frarådet her på NG'en at købe en Maine Coon til sin Birma,
> fordi den ville være for vild for Birmaen.<

tjahh, du har ret i at det lyder mærkeligt..
Men opdrættere har selvfølgelig også forskellige opfattelser af tingene. Nu
ved jeg jo ikke, om hun er blevet frarådet af en birma-/Maine
Coon-opdrætter, eller af læserne generelt. (Hmmmm, tænke..tænke...nu er det
vel ikke mig selv
Nej... Jeg har endnu ikke haft betænkeligheder ved at sælge en Birma til en
ejer med en anden race. Umiddelbart vil jeg sige, at taler vi om racernes
individuelle forhold til hinanden...jamen selvfølgelig vil der være foreskel
i temperament, men dermed ikke sagt, at de ikke kan leve sammen i fryd og
gammen. Også selvom den ene skulle være mere livlig i forhold til den anden.

I de tilfælde hvor jeg har solgt en bimsekilling til en ejer af MC, har
Birmaen haft en meget positiv effekt/indvirkning på MC'en. Men det kan jo
også have en del at gøre med de to katte bare har stor glæde af hinandens
selskab. Det har tilfældigvis i disse tilfælde været mig, der har leveret
kat sidst, og den første kat kan jo have savnet selskab.
Dette på trods af, at tamkatten ikke er et socialt dyr(haha... de kattehold
jeg har set, med mere end én kat, lader til at afvige en del fra dette.)
Men sådan er der jo så meget ;-D

Jeg syntes da absolut din veninde skal kaste sig ud i det, og anskaffe sig
en MC, hvis det er den hun gerne vil have.
Umiddelbart hvis jeg skal sætte fingeren på noget negativt, i de
MC/Birma-forhold jeg kender til, så har birmaerne haft et større
nussebehov, en MC'erne kunne leve op til. Men det skal man jo så være
forberedt på at stille selv. Og hvem kan have noget imod det ?

Masser af venlige hilsner

Christina
http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : maz

Dato : 06-10-03 14:07

Christina Kausmally wrote:
> hehe....
> Ææælsker din betegnelse "skabssiamesere". Ved liiiiigggee hvad du
> mener ;-D Og er sikker på du har ret.
Ja, ikke ? Har i hvert fald selv et eksemplar af typen Og han bliver
mere klæbende med tiden - sikkert fordi jeg giver ham mere opmærksomhed og
omsorg end da han boede hos min far...

> Du var bare så meget bedre til at forklare hvad jeg mente....
Det var vist Pia J, der i sin tid anvendte udtrykket om Muddi, så jeg kan
vist næppe tage al æren selv - men udtrykket er da også rammende...

> Nu har du jo så også fordelen i, at kunne sammenligne med et
> eksemplar af siam...
Nope....hele tre stykker, som jo alle er døde for år tilbage. Men havde da
æren af dem i 20 år - og de var *totalt* klistrekatte Med lidt held får
jeg een til maj/juni næste år (ikke så nemt, når man som jeg *vil* have
noget bestemet *suk*)

> Masser af hilsner
> Christina og Hannibal(der sover rævesøvn på min arm, og hvert andet
> minut giver mig et kærligt tyg i armen. i tilfælde af at jeg havde
> glemt ham...)
Det er jeg sikker på, at han nok skal sørge for at du ikke gør

Maria

Fra : GSJ

Dato : 04-10-03 15:47

"Miver og Mulle's mor Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:blmh52$17hb$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> havde været en perfekt løsning for begge parter.....
>
> Er katte i det hele taget noget for hende (sidder og kommer i tvivl)???

Det tror jeg ikke ud fra de kriterier du nævner.
Det vil i den grad være synd for katten(e), da det virker som de skal være
pyntegenstande i hendes hjem.
Har du fortalt hende om kattebakkerensning og deslige der følger med?
Du skal fraråde hende at anskaffe kat.

> Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi
>
> http://hei.homepage.dk

M.v.h.
Gorm

Fra : dpl

Dato : 04-10-03 16:05

Hej Heidi!

Har du fortalt hende om fænomenet "fræs"? Altså når to katte, eller for
den sags skyld blot en enkelt kat, bliver gearet helt op og bare skal
slå verdensrekorden i højhastighed? Jeg oplever at specielt killinger
holder af denne udfoldelsesform, og der er næsten garanti for at der
ryger nogle vaser og andre pyntegenstande i svinget!

Hvis man er ret "sart", er det også vigtigt at kende sandheden om
kradseri i tapet, killingers (!) tisseri i sofaer osv., tarzan-lege i
gardinerne og meget mere.

Hvis hun stadig har mod på at få kat, synes jeg det er vigtigt at
pointere over for hende at killinger altså ikke partout er renlige fra
første dag, men tvært imod sagtens kan have perioder hvor de finder
andre gode steder i hjørner, på aviser og især gerne i sengetøjet! Måske
dette kan få hende til at overveje sagen igen...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-10-03 16:32

Snip en hel masse

> Er katte i det hele taget noget for hende (sidder og kommer i tvivl)???

Nej tror jeg faktisk ikke
Hvad vil hun også med kat(te), hvis de skal være alene hele dagen og en
del aftener/nætter????

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 04-10-03 16:35

<klip> Jeg har en (klog) veninde, der har spurgt mig til råds, da hun
overvejer at
> anskaffe en kat.
</klip>

Mange tak for diverse input, som jeg nu har klippet ud og sat sammen i
en lille "tænk-dig-om" bog til hende.
I bund og grund tror jeg nemlig som Gorm, at hun slet ikke burde
anskaffe sig kat(te) - men vil da foreligge hende jeres mange gode indlæg.
Men hvis hun nu godt kunne tænke sig et kæledyr, hvad hulen skulle det
så være for en slags? en mand? *GGGG* sorry - ku' ikke dy mig *smil*

Med venlig hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : dpl

Dato : 04-10-03 16:52

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:

> Men hvis hun nu godt kunne tænke sig et kæledyr, hvad hulen skulle det
> så være for en slags? en mand? *GGGG* sorry - ku' ikke dy mig *smil*

Tjah... min slæber jord ind i stuen, spilder kaffe og lader sit tøj
flyde, så sådan een skal man heller ikke anskaffe sig uden nøje
overvejelse! *grin*

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-10-03 16:54

In article <3f7ee899d5c50@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Miver og Mulle's mor
Heidi <zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> en mand? *GGGG* sorry - ku' ikke dy mig *smil*

Næ - det går osse ud over ryddeligheden i hjemmet *lumsk grin*
Undskyld...
For at være alvorlig.. som jeg antydede var jeg faktisk osse meget øm
om mit hjem engang. Men jeg opdagde jo hurtigt at jeg var endnu mere
forelsket i mine nye bofæller, så det med hjemmet glemte jeg lidt
Nu ser det hele lidt mere luvslidt ud, til gengæld har jeg nogle
venner, der er mig kærere end jeg kan beskrive, og det er et helt fint
bytte for mig (så - nu hev Ditte en stak breve på gulvet... nå, jeg ku'
jo osse bare have lagt dem et andet sted )

Fra : Kate

Dato : 05-10-03 12:45

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in

> nå, jeg ku'
> jo osse bare have lagt dem et andet sted )

Hihi, sådan reagerer jeg generelt også når Mows hiver/vælter ting på
gulvet

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-03 12:51

In article <3f800441$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kate
<km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> Hihi, sådan reagerer jeg generelt også når Mows hiver/vælter ting på
> gulvet

Jamen det er det jeg mener - man bliver altså lidt mere afslappet med
tiden - det er man vist simpelthen nødt til

Fra : Pia J

Dato : 04-10-03 16:54

> Men hvis hun nu godt kunne tænke sig et kæledyr, hvad hulen skulle det
> så være for en slags?

Guldhamster?

Næste gang du inviterer hende, så lad være med at gøre rent. Lad hende se,
hvordan der egentlig ser ud i en snavset kattebakke med grus rundt om, hår i
sofaen osv. Og sæt hende så til at passe kræene næste gang du er på ferie.

:Pia

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-10-03 09:05

Bare send hende ud til mig. Her er der ALTID kattegrus på gulvet (Cheeta er
ikke den bedste til at holde det inde i bakken), mine sofaer (købt grå) er
ALTID hvide af kattehår, der er kattemad næsten overalt (også Cheeta) og så
flyver det rundt med lysestager, sparegrise, tørrede blomster, reklamer,
breve, papirer og andet godt.
Så et par dage her vil nok få hende på andre tanker for man skal ALTID rydde
op.

Hilsen Linda

Fra : Kate

Dato : 05-10-03 12:49

"Miver og Mulle's mor Heidi" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> wrote
in news:blmh52$17hb$1@news.cybercity.dk:

> Er katte i det hele taget noget for hende (sidder og kommer i
> tvivl)???

Det kan jeg godt forstå.
Måske hun skulle vente med nogle dyr overhovedet til hun en dag måske
begynder at være hjemme mere end ude.
Da jeg flyttede hjemmefra ønskede jeg mig også en kat, for sådan en
anskaffede min mor kort før jeg flyttede og ham faldt jeg pladask for
. Da jeg var flyttet kunne jeg godt se at jeg var for lidt hjemme så
der gik faktisk tæt på 7 år før min første kat flyttede ind og det tror
jeg var bedst for begge parter.

Jeg tror egentligt det eneste som din veninde skulle overveje er et
akvarium, fisk skal hverken aktiveres eller luftes (og så er det
drønflot synes jeg)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-10-03 20:37

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
-sakse-
> Jeg tror egentligt det eneste som din veninde skulle overveje er et
> akvarium, fisk skal hverken aktiveres eller luftes (og så er det
> [...]

Hej Kate.

Et akvarie er der også en hel del arbejde i, hvis det skal se pænt og/eller
flot ud.

Siderne skal renses for alger, bunden skal suges for slam og
mad/planterester regelmæssigt, planter skal tyndes ud, yngel skal flyttes i
yngelakvarie eller skylles ud, alt efter hvor mange fisk der er i akvariet;
hvis der kommer sygdom, skal der medicineres eller aflives og bagefter måske
desinficeres, friskt vand skal der også til en gang imellem - for ikke at
tale om hvis katastrofen sker: Vandskade!

Derudover skal man som begynder også hitte ud af hvilke fisk der kan gå
sammen, og hvilke fisk der bør undgås.
Filteret skal renses en gang imellem og have nyt kul i, sten og rødder skal
koges hvis man vil have nye ting i akvariet...okkejada, der er nok at lave.
Og det er bare et begynderakvarie med en smule guppyer og neonfisk i.
Der er sikkert mere, men jeg kan ikke lige huske det.

*Hvis* hun anskaffer sig et akvarie, skal det ikke være et lille et -
hellere mellemstørrelsen, det er nemmere - meget! - at holde, og få til at
komme i en fornuftig balance, både surhedsgrads-mæssigt og
temperaturmæssigt, da det ikke skifter temperatur så hurtigt som et lille
akvarie, og så er der plads til en del flere forskellige fisk - sugemaller,
der renser for alger og madrester, guppyer, neonfisk, sværddragere,
sumatranusser og lignende.
***Men: der er ikke nær det samme roderi og smånusseri i krogene, som der
vil være med katte. ***
(- sådan en tabt foderdåse kan nu også svine en del, skulle jeg lige hilse
og sige...eller en pose Tubifex...*fnise*)

Venlig hilsen

Aragorn_DK, der lige fik et skvarie-foredrags-flip, og hvis far er gammel
dyrehandler, som elsker at rode med akvarier og fisk.

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 08:58

On Sun, 5 Oct 2003 21:37:25 +0200, "Aragorn Elessar"
<Aragorn@NOSPAMwelles.dk> wrote:

>"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
>-sakse-

>Et akvarie er der også en hel del arbejde i, hvis det skal se pænt og/eller
>flot ud.

Og så er det DYRT!!! For man skal liiiige ha' dit eller dat og så
mangler man liiiiige... Det løber altså lynhurtigt op! *suk*
Men det er iøvrigt fortræffelig katteunderholdning at have sådan et
"fjernsyn".
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-10-03 14:23

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message
-sakse-
> Men det er iøvrigt fortræffelig katteunderholdning at have sådan et
> "fjernsyn".
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Og ikke kun for kattene da - der er intet skønnere efter en dag hvor man har
fræset rundt fra Herodes til Pilatus og en tur forbi Ramses og hjem igen -
med en sidetur forbi Sokrates - så at at sætte sig ned og stene fisk - altså
glo på kræene!
Det er ren meditation og skøn afslapning.
Ih, nu savner jeg sgu helt at have akvarie igen!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Kate

Dato : 06-10-03 19:29

Leyna <webmaster@big-girls.dk> wrote in

> Og så er det DYRT!!!

Okay, gør hvad i kan for at få mig fra at få akvarie når jeg flytter
til noget større, hva'?

Jeg synes at et velplejet akvarium er flot, så der kommer nok et i mit
liv engang alligevel